Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserEr aura ei evne eller bare tull?

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:Litt mye forvirring om begrepet synestesi.
Jeg er heller ikke akkurat utlært om fenomenet, men jeg mener å vite at det betyr noe litt annet enn hva som er beskrevet her.

Synestesi er kobling av sanser, riktignok. En synestetiker kan mene med bind for øynene, og med ganske stor korrekthet, at han kan føle fargen han tar på. Si han tar på et eple, kan han si om det er grønt, gult eller rødt når han er blendet.
En synestetiker kan også mene å høre farger, se smaker... vel, i teorien alle sanser som vi vanligvis ikke tenker lar seg koble over i andre sanser.

Jeg har alltid vært opptatt av narkotiske stoffer, og deres effekter på hjernen, og har dermed fått med meg at synestesi er noe som imidlertid inntreffer en bruker under LSD-rusen. Dette er noe av den hyppigste effekten av selve hallusinasjonsrusen. Lyder kan forekomme i bilder. Det er rapportert at de aller aller fleste brukerne har SETT musikken de hører på. Notene og lydene har tatt visuelle former. Og omvendt, en har hørt veggene.

Så kan det diskuteres om det er en hallusinasjon eller ikke.
Men mest sannsynlig er det jo det.
Også i nykter/edru tilstand hos en synestetiker? Vel, det kan vi kanskje anta.
Men visse indisier tyder jo på at det ligger noe sannhet i det, når en blindebukk kan ta så mye rett når det gjelder fargene han tar på.
Uansett hva det enn er, så ligger det ihvertfall en liten sannhet i det, og det er at fenomenet forekommer.

Medfødt? Det vet jeg ikke. Kanskje det er en medfødt evne hos oss alle, men glemt hos de fleste. Kanskje vi faktisk kan bruke våre sanser på også andre måter enn dem de vanligvis blir brukt til? Jeg tror vi har mye å lære av f.eks. blinde mennesker.
De er jo mestre i å "lukte" at noen er tilstede ;)
Kan du henvise til forskning som bekrefter dette du sier om at synestetikere kan føle farger?

Det er mange ting som gjør at blinde kan føle at det kommer mennesker i nærheten. Det kan være trekk, lukt, vibrasjon i gulvet, lyder, og sikkert enda mer.
Antall ord: 384

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
larsrolle
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 483
Startet: 27 Jan 2005 12:01
19
Blitt takket: 3 ganger

Re: Synestesi

Innlegg av larsrolle »

madjava skrev:Fekk ikkje opp den Larsrolle-linken, men inne på forskning.no fann eg meir om dette med aura. Men her går jo vitenskapen ut fra at det er ei uvanlige koblinga av sanser, synestesi kaller dei det.
Det er fordi linken er feil :D
Her er riktig adresse.....
http://larsrolle.net/artikler/aura.htm

Artikkelen er basert på informasjonen som ligger her.
http://www.thiaoouba.com/seeau.htm
Antall ord: 70
Larsrolle er dypt savnet !

Lars Rolle Jensen f 14/7-1945 d 29/5-2008

Paranormal.no anbefaler at du tar en tur hit: MASSE Krystall og sten informasjon !
http://www.larsrolle.net/Starten/starten.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
larsrolle
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 483
Startet: 27 Jan 2005 12:01
19
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av larsrolle »

Noen bruker teknikker for å se aura og da kan jeg nok være med på at synestesi kan være en innvirkende årsak.
Andre igjen ser auraen for sitt "indre" øye og da er nok ikke synestesi den utløsende faktor.
Kanskje det er en feilkobling i hjernen - hvem vet.
At aura finnes rundt menneskene - og planter og dyr - er bare en kjennsgjerning.
At auraen kan tolkes som energifelter er jeg overbevist om.
At auraen kan fortelle noe om en persons sinnstemning etc. i øyeblikket den betraktes er jeg heller ikke i tvil om.
Men som så mye innenfor det vi kan legge under bordet som uforklarlig og ikke bevist - så er også dette en av de.

Jeg så et lys på himmelen en gang og det så også flere. Imidlertid ble det borte så vi hadde ingen bevis på at det hadde vært der.
Ergo hadde det ikke vært der :mozilla_wink:
Antall ord: 155
Larsrolle er dypt savnet !

Lars Rolle Jensen f 14/7-1945 d 29/5-2008

Paranormal.no anbefaler at du tar en tur hit: MASSE Krystall og sten informasjon !
http://www.larsrolle.net/Starten/starten.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

larsrolle PPV skrev:At aura finnes rundt menneskene - og planter og dyr - er bare en kjennsgjerning.
Dette kommer da an på hva du regner som aura. Så lenge kroppen er varmere enn omgivelsene vil vi ha en varmere sone rundt kroppen, men det vil vi ikke ha når omgivelsene er varmere enn kroppen.
Hva er da en aura?

Jeg så et lys på himmelen en gang og det så også flere. Imidlertid ble det borte så vi hadde ingen bevis på at det hadde vært der.
Ergo hadde det ikke vært der :mozilla_wink:
?
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Tone
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 42
Startet: 06 Des 2004 22:40
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Horten

Innlegg av Tone »

Den som vil kan jo tolke bilde mitt....
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Qwizleiz
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 543
Startet: 14 Nov 2005 09:09
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: (Hehe)
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Qwizleiz »

Tone skrev:Den som vil kan jo tolke bilde mitt....
Først tolker jeg deg dithen at du mener bildet du bruker som Avatar. :)

Så:
Dette bildet er laget ved enten en dobbeleksponering eller av to bilder manipulert i Photoshop e.l. program.

Motivene på bildet er:
1. En sjarmerende dame, som tilsynelatende virker oppriktig, snill og grei.
2. En glassmossaik (fra en kirke?) som viser en mannlig figur med armer og ben spredt utover. Bildet er ute av fokus.

Dette bildet har ikke noe med aura å gjøre, da det ikke viser noen aura, eller er fremkommet ved såkalt Kirlian-fotografering.

Ute på viddene? Neppe så mye.. :mozilla_wink:
Antall ord: 111
Nu går alt sikkert så mye bedre..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Tone skrev:Den som vil kan jo tolke bilde mitt....
Det tolker jeg som et sterkt ønske om å bevise at det finnes aura.
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eireen
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 626
Startet: 27 Apr 2004 14:45
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Eireen »

Tone skrev:Den som vil kan jo tolke bilde mitt....
Interessant bilde Tone, synd fargene ikke kommer tydelig frem. Har noen flotte bilder selv, men fargene blir utydelige og flyter sammen, når jeg forsøker å skanne det desverre.

Jeg for min del har hatt stort utbytte av å ta bilde av auraen min med gjevne mellomrom.
Antall ord: 56
Jeg takker Deg for enda en dag. Jeg ber Deg gi meg styrke til å gå med verdighet denne dagen, slik at jeg kan legge meg uten skam i kveld.

*Bear Heart*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Tone
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 42
Startet: 06 Des 2004 22:40
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Horten

Innlegg av Tone »

Bildet er tatt på en alternativ messe.

Farvene er akkurat slik de er på bildet jeg skannet.

Ellers mener jeg dette bildet viser den delen av auraen som helen tiden forandrer seg. Bildet er tatt på en god dag..... :)

Men jeg har også vært på auralesing/tegning og det er jo helt annerledes. Der blir den delen av auraen hvor alt lagres( fortid, nåtid og fremtid) lest. Det var meget interressant og treffende.
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eireen
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 626
Startet: 27 Apr 2004 14:45
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Eireen »

Antall ord: 7
Jeg takker Deg for enda en dag. Jeg ber Deg gi meg styrke til å gå med verdighet denne dagen, slik at jeg kan legge meg uten skam i kveld.

*Bear Heart*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eireen
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 626
Startet: 27 Apr 2004 14:45
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Eireen »

Tone skrev:Bildet er tatt på en alternativ messe.

Farvene er akkurat slik de er på bildet jeg skannet.

Ellers mener jeg dette bildet viser den delen av auraen som helen tiden forandrer seg. Bildet er tatt på en god dag..... :)

Men jeg har også vært på auralesing/tegning og det er jo helt annerledes. Der blir den delen av auraen hvor alt lagres( fortid, nåtid og fremtid) lest. Det var meget interressant og treffende.
Aurategning har jeg ikke prøvd enda, hvordan foregår det?

Selv har jeg fått tatt helkropps aurabilder på ulike messer og det var llike spennende hver gang. Sist gang hadde jeg en dundrende hodepine, noe som vises på bildet, skikkelig grumsete farger. Fikk du forresten forklaring på den hvite disen som ligger over bildet?
Antall ord: 133
Jeg takker Deg for enda en dag. Jeg ber Deg gi meg styrke til å gå med verdighet denne dagen, slik at jeg kan legge meg uten skam i kveld.

*Bear Heart*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Tone
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 42
Startet: 06 Des 2004 22:40
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Horten

Innlegg av Tone »

Med bildet fulgte en liten infofolder:
Blå: Klarhet, kommunikasjon
Lilla: Spirituell informasjon, transformasjon
Gul: Intellektuell kapasitet, styrke
Rød: Aktivitet, stress, psykisk helse
Grønn: Forandring, vekst
Orange: Healing, fjerning av gamle energier
Rosa: Kjærlighet
Hvit: Bruker sin egen spiritulle informasjon

Hun som tolket sa det var et meget fint bilde. Og jeg begynte å stille spørsmål om hvordan det vil se ut en annen gang. Prutet ned prisen på nytt bilde 2dager etter. Da var det stort sett orange med litt gult og litt rødt. ( og da hadde jeg tråkket rundt på alternativmessa i mange, mange timer....

Auralesing foregikk ved at en person tegnet min aura ( hun "går inn" på de forskjellige farver i meg...) og så tolket hun. Jeg var hos danske Ulla Gam. En gang i mellom er hun på Nøtterø og du kan bestille time på tlf 33310911. ( det er lang ventetid) Det kostet 1000kr og tok ca 1 time. Jeg fikk med tegningen (A3) og kassett med hjem. Det var virkelig spennende.
Antall ord: 173

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Tone skrev:Bildet er tatt på en alternativ messe.

Farvene er akkurat slik de er på bildet jeg skannet.

Ellers mener jeg dette bildet viser den delen av auraen som helen tiden forandrer seg. Bildet er tatt på en god dag..... :)

Men jeg har også vært på auralesing/tegning og det er jo helt annerledes. Der blir den delen av auraen hvor alt lagres( fortid, nåtid og fremtid) lest. Det var meget interressant og treffende.
Det er ikke tatt av en Eiderflykt vel?

Les http://www.csicop.org/si/2000-05/i-files.html for mer informasjon om aurafotografering.
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

BA skrev:Kan du henvise til forskning som bekrefter dette du sier om at synestetikere kan føle farger?
Jeg abbonerte på Illustrert Vitenskap som tenåring.
Et gammelt nummer av det. Tenker det var i år 1999 eller 2000 kanskje...
Det er mange ting som gjør at blinde kan føle at det kommer mennesker i nærheten. Det kan være trekk, lukt, vibrasjon i gulvet, lyder, og sikkert enda mer.
Og det er en passe bra kombinasjon av andre sanser som en erstatning/kompensasjon for en de mangler, eller ikke?
Antall ord: 94
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

larsrolle PPV skrev:Noen bruker teknikker for å se aura og da kan jeg nok være med på at synestesi kan være en innvirkende årsak.
Andre igjen ser auraen for sitt "indre" øye og da er nok ikke synestesi den utløsende faktor.
Kanskje det er en feilkobling i hjernen - hvem vet.
At aura finnes rundt menneskene - og planter og dyr - er bare en kjennsgjerning.
At auraen kan tolkes som energifelter er jeg overbevist om.
At auraen kan fortelle noe om en persons sinnstemning etc. i øyeblikket den betraktes er jeg heller ikke i tvil om.
Men som så mye innenfor det vi kan legge under bordet som uforklarlig og ikke bevist - så er også dette en av de.
Vel, det er faktisk noe av det som høres mer logisk ut enn annet når det gjelder parapsykologi spør du meg, dette med aura... energifelter avgir tross alt forskjellige farger også når det blir filmet med sensoriske kamerateknikker.
Så jeg støtter helt og fullt ut synet ditt på akkurat den parten med energifelter. Sinnsstemning og det der virker også sannsynlig for min del, så den stiller jeg meg åpen for. Men at det er noen feilkobling i hjernen angående aura? Det tror jeg ikke. Synestesi derimot.. hvem vet..
Jeg så et lys på himmelen en gang og det så også flere. Imidlertid ble det borte så vi hadde ingen bevis på at det hadde vært der.
Ergo hadde det ikke vært der :mozilla_wink:
Tok den :)
Antall ord: 254
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links