RogalandRogaland

Moderatorer: Asbjørn, mod_spøkeguiden

Forumregler
Innlegg som omhandler private eiendommer vil ikke taes med. Eiendommer som er i firma eller offentlig eie vil bli offentliggjort.
Klager på innlegg sendes til ADMIN.
Den som lager et innlegg står selv ansvarlig for innhold.
Dersom innlegget er "uleselig" grunnet sms-språk osv, vil det bli slettet.
Spøkeguiden
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg i tema: 1

#385826 Rogaland

Legg inn av Spøkeguiden » 12 jan 2009 00:08

Gullingen Turistsenter i Suldal
Skal være noe spesielt med fløyene der. Fløyene stammer fra et anlegg som ble brukt under utbygging av dammene lenger opp i fjellene der. En mann ble drept på et av rommene der i anleggstiden sies det. Hvem vet?

Spøkelset på Utstein kloster
Det sies at gjennom en kvinne med navn Cecilia, hviler det en forbannelse over klosteret.
Alvejenta

ved hovedvegen ved Strandastøa på tettstedet Tau i Strand kommune

Det sies att en ung kvinne står og haiker der. De som har stoppet for å ta henne med har ikke merke noe unormalt før noen kilometer senere, På stedet Solbakk noen kilometer før Jørpeland har de for mangen år siden lagt vegen i ny trase, og der hvor den nye traseen begynner, forsvinner plutselig kninnen, fordufter i løse luften!
Det er som om hun ikke kan følge den nye vegen men er bundet til å følge den gamle traseen ,, SKUMMELT ? Jeg tar aldri med haikere i det området der, tor jeg hadde kjørt av vegen dersom hun pluttselig skulle fordufte

Tonjer fyr
Har gått rykter helt siden 2 verdenskrig, om at det er en tysk offiser som hengte seg i fyrtårnet. Mange hevder å ha sett ham. Dette kan selvsagt være en vandrehistorie, men jeg har hørt så mange sterke vitneforklaringer derfra, så jeg begynner å lure.
Krull

Møllehagen på Tau i Strand kommune
da jeg var lite gutt gikk det mange historier om en hvit hanske i som tilsynelatende svevde i løseluften inne i lysthuset som står i Mølleparken
på Tau. noen skal vistnok også ha sett en hvit skikkelse der inne og ute i hagen! Noen som vet noe mer om dette?

Utstein kloster
Det spøker på utstein kloster,
det sies at en ung dame døde ung, mannen hennes ga henne et løfte om å aldri gifte seg igjen etter cecilia var død, 10 år etter cecilia døde, hadde mannen funnet seg en ny og di skulle gifte seg, på vei bort til alteret , mannen åg den nye dama gikk...plutselig så mannen en hvit dame fløy forbi i brudekjole, han fikk sjokk og falt i koma, han lå 10-19 dager i koma..han våkna ikke han døde etter å ligget i koma..
white_Deevil

Pingvinen i egersund
Pingivinen er den gjemsøkte fritids klubben i Egersund.. En mann med navn Thorbjørn går igjen der.. Folk sier at han går inne på diskoteket, noe er i den ødelagte heisen, og inne på jentedoen går vaske damer og andre døde igjen. Det har skjedd mye rart der sier folk som har jobbet der.

Malern på Haua(Hauge i dalane)
Malern er en mann som var en veldig flink maler. Han malet ofte protrett av sin kone. Etter en stund døde konen. Malern bodde nå alene, mystiske ting starta å skje.. Etter en stund, døde malern, og folk sier at på kvelden kan de se skumle ting skje rundt huset der malern bodde.. Lys går av og på, selv om det ikke er strøm i huset. Folk kan høre dører som smeller..

Tryggheim vgs (Nærbø)
i 3 etg Austheim (jenteinternat) har det gått rykter i mange år om at det har spøkt. lysene går av og på, ting faller ned på bakken og knuses. musikkanlegg skrues på av seg selv. bygget er gammelt, og det sies at det hat vært et gammelt barnehjem.

Kvassai fyrtorn
Jeg har hørt att det spøker i Kvassheim fyrtårn! er en gammel mann som stammer fra trekkspillklubben som går igjen der! har vert der selv og opplevt det, veldig skummelt

Ølen idrettshall Vindafjord komunne
I idrettshallen hører vi lyder, nokon som dabbar ball i gongane og folk som spring inne i hallen.. Me va heilt aleina! 110 % sikkert!! Me såg og ein skygge borte ved trappa. Det kommer lyder fra basketballkorgene og handball måla. Åsså.. Plutselig, gjekk stereoannleget på av seg sjølv.. Me sprang ut.. Etter ca 2 månar gjekk me der igjen. Da hørte vi fremdeles ting men ikke så mye som sist. Men da vi skulle hente tjukkasen, lukka garasjeporten seg igjen av seg sjølv og siden har vi aldri vore i idrettshallen heilt aleina igjen. Flere sier di har hørt lyder og sett skikkelser.

Utstein Kloster
For mange, mange år siden bodde det en kvinne ved navn Cecilia sammen med sin mann på klostert. Cecilia døde ung. hun døde i barselseng. På hennes dødsleie fikk hun mannen til og gi henne ett løfte øm aldri og legge sine øyne på en annen kvinne. Det vil også si at han aldri fikk gifte seg igjen. Mannen holdt løftet sitt i 10 lange år. Da fant han en kvinne som han ville gifte seg med. Men han tok ingen kjangser. Han ville ikke vie seg i klosterets kapell, derfor reiste de til en kirke lengre vekk. Da de gikk opp mot alteret fikk mannen ett syn. Cecilia openbarte seg for den stakkars mannen. Han fikk slag og ble liggende i koma. Han var våken i noen timer før han døde og ble forent med sin kjære hustru. Viss du ser på portrettet av Cecilia6 minutter over midnatt kan du se det ansiktet den stakkar mannen fikk se ved alteret. PS: I de lange koridorene i 2. etasje kan du høre slepende skritt over eldgamle, knakende gulvplanker. Det er munker som går igjen og leter etter sine jordiske levninger. Bein og knokler. Spooky ikke sant? Dette er en sann historie som kan bli bekreftet ved besøk av klosteret. Kansje ikke til den minste detalj, men ganske eksakt. Og er du heldig får du kansje oppleve saker og ting også? Hvem vet?

Hå Gamle prestegård
Gården som er fra 1200- tallet, som var prestebolig før i tiden, skal være temmelig hjemsøkt. På 50-tallet skal det ha vært stor aktivitet der, prester som vandret rundt der etc. Nå er prestegården overtatt av Hå kommune, og det er cafe drift der og utstillinger. Med andre ord, prestegården er nå åpen for allmennheten. inni cafehuset, skal prestene skal ligge begravd i kjelleren. Der har de visst diverse problemer med at det siver opp vann hele tiden fra murgulvet..
Tessy Kelly

Nylund. barne skole stavanger
I eller etter 2 verdenskrig hang en tysk soldat seg på loftet på nylund skole. Det sies at han går igjen på loftet og at man noen ganger kan høre lyden av tauet som gynger fram og tilbake med noe tungt hengende etter. Da jeg gikk på skolen, pleide vi ofte å gå til loftet men som oftest var det alltid stengt men noen ganger var det åpent og da gikk vi inn på loftet. Vi gikk aldri lenger enn 10 meter inn før vi hørte noe og da sprang vi ut. Hørte rykte om at noen hadde stengt inne en person på loftet. Personen hadde vert stiv av skrekk når og hvit som et spøkelse. Nå har desverre loftet blitt gjort om til et oppsamlings rom. Så derfor er det ikke like skummelt som det enn gang var.
Antall ord: 1237

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gjest

#397425 Re: Rogaland

Legg inn av Gjest » 10 mar 2009 09:36

Innsjøen/Myra ved prestegården på Tau!!

Det er fortellinger at for noen hundre år siden så tok en prestekone selvmord i innsjøen( som selvsagt var større da..nå gror vannet igjen).
Etter en tid der så forsvant også en ung jente der, men de fant aldri kroppen hennes.
Nå er det flere vitner som har sett henne stirre opp fra isen når folk går på skøyter.
Samtidig er det mange uforklarlige lyder i det området på mørke kvelden.
Antall ord: 87

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gjest

#409520 Burmaveien på Karmøy

Legg inn av Gjest » 12 jun 2009 12:18

Burmaveien på Karmøy
Burmaveien har lenge vært en beryktet vei på Karmøy. Det er en grusvei som går mellom Åkra Og Skudesnes. Det sies at det var tyske, noen mener russiske, soldater som lagde veien under krigen. Mange døde under arbeidet og det sies at de ble begravd under veien.
Det mest kjente ryktet er at når du kjører over den veien, og ser i speilet, så kan du se en soldat som sitter i baksetet. Har selv aldri opplevd det, hadde nok kjørt av veien da.

Har kjørt over den veien mange ganger i håp om å oppleve noe, men etter flere års forsøk ga jeg opp, skjedde jo ingenting. MEN så var vi en gjeng som skulle over, jeg sa det ikke var skummelt og at det aldri hadde skjedd noe der.
Ei venninne var livredd likevel og det fant jeg ut at jeg skulle utnytte. Jeg skremte vannet av henne, men tro meg det straffa seg!!
Jeg slukka lysene så vi ikke så noe foran oss og hun ble livredd. Jeg lo godt og slo på lysene igjen og kjørte videre.
Etter en stund slo fjernlysene seg av, jeg tenkte ikke over det, men etter at det skjedde noen ganger begynte jeg å bli litt bekymra. Da vi kjørte et stykke til gikk bilen ut av gir, jeg var verken i nærheten av girspaken eller klutsjen!! Da ble jeg redd!!
Vi kom oss vekk fort som fy og etter en stund begynte vi å le, for det var jo spennende også.

Ved en senere anledning dro jeg med noen andre venner. Først skjedde det ingenting, så vi dro tilbake. Då vi kjørte over en gang til så venninna mi noe, jeg lot henne kjøre. Og selv så jeg en rød sky ved bilen, ekkelt. Jeg kikka på venninna mi, hun sa ingenting, satt stiv som en pinne. Etter en stund så hun på meg og spurte om jeg også hadde sett noe. Vi bestemte oss for å ikke si noe til de i baksetet som var opptatt med andre ting.
Plutselig begynte bilen å styre seg selv, det var rett før vi havna i et tre og farten var stor!! Heldigvis klarte venninna mi å få kontroll over bilen. Vi ble redde men valgte å fortsette. Da begynte lysene å slå seg av, nødblinken slo seg på og igjen hoppa den ut av gir. Og da så jeg selv at hun ikke rørte spaken, begge hendene var på rattet.
Dumme som vi var kjørte vi over en gang til for å se om det skjedde igjen eller om det bare var tilfeldig. Da satte jeg meg i baksetet.
Ting ble verre, en spinkel mann sto plutselig foran bilen, kom like fort som han forsvant. Etter hvert begynte bilen å "hoppe" og nekta å gå på fram. Da var jeg så red at jeg gjemte meg bak setet, det var rett før jeg begynte å grine for så redd var jeg!!
Like ved vannet ville noen ha oss vekk, noe prøvde styre bilen ut i vannet og det var like før det gikk galt. Bilen ville først ikke starte og jeg tenkte vi aldri kom fra dette med livet i behold.
Heldigvis starta den igjen og etter flere "hoppe" turer kom vi oss av veien. Vi kjørte laaangt vekk og jeg gikk ut for å sjekke bilen. Den hadde fått noen små riper, som om noen hadde klort i lakken...vi hørte jo skrapelyder og vi var ikke borti verken busker eller trær.

Noen ville tilbake en gang til, men da satte jeg foten ned. Da vi var utpå der fikk jeg en følelse av at hvis vi dro tilbake kom vi ikke fra det igjen. Iallefall ikke i den bilen.
Jeg har ikke vært på den veien siden og ikke har jeg planer om det heller...verken på dag eller natt.
Det jeg lærte var at vi aldri skal spøke med det vi ikke kjenner til. Jeg tror de ble sinte fordi vi var respektløse.
Så best å vise respekt!!
Antall ord: 694

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Brukeravatar
Shine
Nybegynner
Nybegynner
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Sted: In between...

#422894 Re: Rogaland

Legg inn av Shine » 30 okt 2009 14:03

Gjest skrev:Innsjøen/Myra ved prestegården på Tau!!

Det er fortellinger at for noen hundre år siden så tok en prestekone selvmord i innsjøen( som selvsagt var større da..nå gror vannet igjen).
Etter en tid der så forsvant også en ung jente der, men de fant aldri kroppen hennes.
Nå er det flere vitner som har sett henne stirre opp fra isen når folk går på skøyter.
Samtidig er det mange uforklarlige lyder i det området på mørke kvelden.
Er dette Prestetjernet du mener? Der med Prestetjønveien? Har hørt det samme isåfall..
Antall ord: 105

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gjest

#450680 Re: Rogaland

Legg inn av Gjest » 18 jun 2010 10:59

Åna fengsel

Jeg har jobbet som betjent på Åna fengsel på Jæren, og også bodd i betjentbrakkene der. Her er det mye rart som skjer. Spesielt i den gamle direktørboligen, hvor det er støy og dunking, særlig fra kjelleren, natten lang. En kollega av meg hadde hund, og den ville aldri ned i den kjelleren. Det går rykter om at en fengselssjef tok livet av seg selv her, og at det er han som nå går igjen. Selve fengselsbygget har, såvidt meg bekjent, ingen aktivitet. Det er mer i de ansattes boliger det er noe merkelig.
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

thurizas
Nybegynner
Nybegynner

#459830 Re: Rogaland prestatjødnå på tau

Legg inn av thurizas » 01 nov 2010 00:52

har vært ved prestatjødnå på tau merket ikke noe energi annet en at en hest hadde druknet i tjødna spøker ikke akkurat der men hvis man går prestavegen over til breidablikk museum galleri merker man kraftig energi hører barnegåt det ligger noen graver fra vikingtiden der likte meg ikke der
på østsiden av tau kirke bortover mot heia ser noen en spøkelserytter komme mot dem for å plutselig forsvinne i løse luften har ikke opplevd dette selv
men det er mye energier fra strandastøa til rv 13 hvis en kjøre opp med kirken over breidablikk mye graver fra vikingtiden der
ang den hvite dame i mølleparken så merker du energien fra henne fra hovedinngangen og bort til trappen som går opp til lysthuset hvor hun gjerne viser seg i sin helhet eller m et lite vink
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

pling,plong
Nybegynner
Nybegynner

#471144 Re: Rogaland

Legg inn av pling,plong » 06 mai 2011 20:43

vet der snakk om at det går i gjen her inne ved flere tilfeller.
men vet at ved bukkahølen går det igjen iallefall babyen til en stakkars kvinne som måtte kaste sitt nyfødte barn ut i hølen .
derfor gråter babyen har jeg hørt.

vet også at det må være noe ved broen da jeg selv opplevde at når jeg gikk tur hjem en gang da jeg var på tur hos min farmor .'
jeg gikk da langs veien der ,da jeg så en gutt sirka i 7-8 års alderen foran meg, jeg tenkte ikke mye på det anna en att gutten var noe seint ute om kvelden.
da jeg gikk ei stund og nerma meg brua så var han plutselig borte.
merkeligt tenkte jeg og spurte farmor om hendelsen.
fikk da vite at det vite at det var ein gutt som hadde druknet i elva for mange år siden..
Antall ord: 159

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Brukeravatar
cailín
Nybegynner
Nybegynner

#472921 - Rogaland

Legg inn av cailín » 08 jun 2011 20:56

Utstein kloster
Har vore der i fjor vår saman med ein venn, som fortalte at det finnes folk som trur at man kan oppleve spøkelser der. Eg smilte.. Så kom vi opp i andre etasje, i stua, fekk veldeg rar følelse, som om det var "noko" eller "nokon" der, ett aller annet var annerledes, vanskeleg å beskrive.. Rare greier, kan ikkje si at eg trur på spøkelser, men følelsen eg hadde der og da komer eg ikkje å gløyme - men er sikkert på vis han vennen hadde ikkje fortalt om det hadde eg vel ikkje lagt merke til det. Var vel litt meir "sensibilisert" :) Historien om Cecilie leste eg først her..
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Gjest

#473920 - Rogaland

Legg inn av Gjest » 08 jul 2011 17:18

Ene tunnelen på moi (husker ikke hva den het)

Men pappa fortalte at da han var yngre og skulle kjøre til kristiansand så da han og en kompis kjørte igjennom den tunnellen så så de en skygge av en mann som gikk med en tralle.. De visste ikke hva den personen gjorde der men spurte hverandre om hvilken idiot som går og drar på ei tralle inni en tunnel midt på natta. Senere etter en stund fortalte han det til farfar, han sa at ¨ja, vet du hva jeg og *** så da vi kjørte til kristiansand? da vi kjørte igjennom en tunnel så vi en svartkledd (skyggen) av en mann som gikk i tunnellen og dro på ei tralle¨da spurte farfar om det var **** tunnellen med moi (husker ikke hva den tunellen het), og det var det, og så fortalte han videre at en av kollegaene hans hadde også sett denne mannen, skulle visstnok være en som ble påkjørt av toget en gang i tiden da toget gikk der.. Er det noen som vet noe mer om dette?
Antall ord: 187

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

megvel

#484766 - Rogaland

Legg inn av megvel » 11 nov 2011 00:19

Burmaveien på Karmøy
Jeg har hørt mange "vandrer historier" om denne veien, det er alt ifra ei som drunka i et av vannene langs veien og en mor som går å leter etter henne. Dermed skal en se et rød-aktig lys langs kanten av vannet. Selv har jeg ikke sett dette.

Men for å fortelle litt om det som har hendt meg der: Jeg og en kompis kjørte til dette vannet, der går det noe som kan minne om en bru. Vi stoppet bilen midt på brua og skrudde av lysene. Det var helt stille og vi var helt alene der. Plutselig kunne vi høre fotskritt i grusen et stykke bak bilen. Jeg satte den i revers å skrudde på tenninga så lysene kom på å vi kunne ikke se noe, men skrittene fortsatte å komme nærmere. Når de hørtes nærme nok ut så fikk vi begge nok å startet å kjøre.

Ved senere anledninger har jeg (og en kompis, jeg våger ALDRI å kjøre der alene) opplevd at bilen oppfører seg som et dekk som er flatt og bilen seiler gjennom svingene (og vi kjører alltid i gangfart). På samme turen så dette så har vi opplevd skraping i bilen som beskrevet tidligere. Jeg har sett skikkelser (slags grålig/hvitaktige) som har gått i skogen langs veien, og jeg og 3 andre så alle en sjømann som stod langs veien oppi skråningen klart å tydelig (han var vel ifra 1800 tallet med sort oljehyre og hvitt skjegg). Men jeg har aldri sett denne skikkelsen igjen.

Forresten så kan jeg kanskje ta med at det også går en myte om at det av og til kan dukke opp en svær gammel lastebil bak deg ifra ingen sted. Du ser kun to stoore lykter. Jeg har opplevd at denne plutselig dukker opp øver en bakketopp og forsvinner like fort. En bekjent av meg har opplevd at denne plutselig var helt oppi ræva på bilen og forsvant like fort.
Antall ord: 342

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Svar

Gå tilbake til «Rogaland»