Metodisten skrev:Det moralske problement ved slikt ligger jo b.la i det att det må få være en frivillighet i hva folk selv vil prøve for å bli friske, og det med att ting skal holde det som loves når det selges.
Det prinsippet gjelder jo i resten av den kommersielle verden også. Sier man ett produkt gjør det og det, så bryter man loven om man selger det og det viser seg att det ikke gjør som fortallt.
Jeg tror veien og gå er å lage enda strengere lover og krav til dokumetasjon til egentlig allt som selges.
Selger jeg ett slankepulver som lover antal kilo på to uker, så bør det bli kriminellt og poste reklame med firmaets logo og det hele, dersom det faktisk ikke alltid leverer det som sies.
Samme med naturmedisin.
Det har vert ett problem med folk som registrerer ett firma i utlandet for å unngå landets lover og selger tullball på postordre. Her må man og finner måte å tette igjen hullene på.
Absolutt enig strengere lover.
Det som er så jævelig er at de her går utover en gruppe mennesker som er desperate.
Tro meg når jeg sier at er du dødsyk eller har noen nære, så tenker ikke folk rasjonelt.... uansett hvor smarte og alt det der en var før....
zind skrev:Jammen herlighet da.... det er vel slett ikke noe nytt at man står i fare for å bli lurt vel?
Selvfølgelig er det ekstra ille når det er så alvorlig syke mennesker vi snakker om, men jeg mener nå at man uansett bør være så oppegående at man er inneforstått med at alternativmedisin ikke alltid fungerer og at det i verste fall kan være skadelig. Det gjelder jo forsåvidt medisin på resept også, det er svært sjeldent man får medisiner helt uten bivirkninger. Det virker som om mange ikke forstår at det er en kjempejobb å sette seg inn i ting når man blir syk, tommelfinger regelen bør være at man aldri stoler blindt på noen. I allefall ikke når man snakker helse!
Jeg har selv vært syk i mange år og kan ikke annet enn å si at jeg ikke vet hvor jeg hadde vært uten alternativbehandlingen jeg har fått. Det har vært mange mirakelkurer og luringer som har fristet med gudvetikkehva, og selvfølgelig er det frustrerende. Ikke minst fordi man ikke har det samme overskuddet til å gå løs på alt sammen når man er syk. Ja, verden er urettferdig og alt det der... blablabla.... Skal man innta tabletter eller gå løs på en kur bør man helt klart undersøke hva det er man egentlig får i seg, det gjelder også "ufarlige" helsekostprodukter. Det ligger en haug med vitenskapelige forsøk/rapporter tilgjengelig på nettet. Jeg blir mildt sagt sjokkert over at folk overlater ansvaret for sin egen kropp og helse til folk de ikke kjenner en gang...
Ja, alternativet er som metodisten sier; strengere lover. Men, jeg personlig vil heller at det finnes de som holder på med ting de ikke aner noe om, enn at de som faktisk gjør noe bra skal bli straffet og ikke få lov til å hjelpe folk... Og slankepiller og pulver som lover x-antall kilo nedgang... hallooooo, hvor dum går det ann å bli!? djesuz... sorry meg, men jeg blir helt oppgitt over folk som biter på slike ting. Høres det for godt ut til å være sant, ja, så er det som regel akkurat det!
Problemet er at alle ikke er så "smarte" eller klarer og tenke så klart når verden faller sammen rundt en. Det trenger ikke være den som er sjuk, det kan faktisk også være pårørende. For en gjør alt og litt til for de en elsker. Og som jeg skreiv lenger opp, når en får dødsdommen så er det mange som blir desperate. Og når du er desperat så gjør du jævlig mye dumt, det ser du i etterkant.
Strengere regelværk og krav til kunnskap om ulike sykdommer hos aktører ja takk...
moral og etikk er fine ting men når penga rår er det de to første tinga som fyk. dessverre
Puma/f