Det er ikke sikkert at det hjelper noen at jeg sier det jeg har tenkt å si nå, fordi at du ønsker vel kanskje svar, en type oppskrifter eller slik.
Men jeg tenker disse temaene som noe annet. Hver gang du leser en bok eller går på et kurs, så får du innføring i hva noen andre har lært seg eller erfart eller kommet frem til. Denne typen forståelse er, som vi jo ofte ser diskutert, vanskelig verifiserbart - vi har ikke mye endelig informasjon om hvordan ting virker og hva som er rett og galt.
Det vi har er vår egen opplevelse, opplevelse av hva som er viktig, hva som betyr noe - egne erfaringer etc. Noen er opptatt av ånder, mens andre syns at å arbeide med ånder er å arbeide med mørket. Det er en evig lapskaus med hundrevis av forskjellige meninger og oppfatninger. Noen ting er felles - energi er et uttrykk som ofte er felles, meditasjon...
Hvordan bruke energien og hvordan meditere - ja det finnes like mange svar på som mennesker - med unntak av de som har lest samme bøkene. Når en bok er ny og mange har lest den, så er ofte akkurat det veldig populært en periode, så kommer det en ny bok. Noen tror på engler, hjelpere, indianere, rusmidler - noen tror at alt dette er fantasi - noen tror at vi bruker de uttrykk som passer best inn i vår egen virkelighet (jeg er en av dem som tror det).
Det jeg vet er at energi er viktig - og den kan brukes. Så hva vil du bruke energien til? Vil du bruke den til å forsterke intensjon i form av healing? Vil du bruke den til egen opplevelse og å endre egen kognitiv forståelse?
Hva med meditasjon? Vil du bruke den for å få svar eller vil du bruke det for å få ro? Er intensjonen å se ting, oppleve ting, gå ut av kroppen?
Hvordan var nå den vise mannens utsagn? Først var det bare et tre, så ble treet alt mulig annet - før jeg fant ut at det var bare et tre likevel. - noe i den duren.
Hva med å bare være deg og å søke det som interesserer deg, som en del av ditt daglige liv? Starte der og lese om det som interesserer deg, prate om det - tenke på det

og huske at ikke noe er mer naturlig enn energi?
Eller er det sånn at det jeg sier høres ut som svada uten noen som helst mening?
Hva med å starte med å studere deg selv og det som skjer i ditt liv - du vil garantert komme riktig vei da - og til slutt kan du lite om mye og mye om noe.
Jeg kan muligens ikke noe som helst riktig om disse temaene, men personlig tror jeg at jeg har mange svar på mange ting. Jeg har tatt ett eneste kurs og ellers bare plukket opp som jeg har levd og erfart. I perioder har vi hatt meditasjonsgrupper hvor det har ført til healing og tankediskusjoner omkring alt fra ånder til småtroll. Man danner seg et bilde basert på hva man selv opplever det er noe i og ikke, hva som passer inn i vår egen virkelighet.
Personlig er jeg av den tro at man ikke skal søke for mye, men heller bare være i det som er. Jeg tror at du da vil finne det du søker og utvikle deg dit du skal - og at det er det beste studiet, fordi det passer inn i din verden, dine evner og ikke minst - dine kvaliteter.
Det finnes på en måte to grupperinger - tilsynelatende. Eller tre grupperinger blir det.
1. Arbeid med ånder - som Marion, Colin Fry og Lisa Williams (de enes ikke helt seg imellom de heller alltid, men jeg vil likevel si de driver med det samme)
2. De som jobber med en energi - mest for å utvikle seg som menneske - noen ønsker å gå ut av kroppen, andre ønsker bare å gjøre mest mulig ut av det de har. Positive tanker, hva som er mest gunstig måte å være på etc.
3. Gode gamle spådamer som på en eller annen måte ser det som andre ikke ser. Det er en ganske stor forskjell på denne kategorien og den første kategorien - egentlig. De står ofte mot hverandre.
Utover dette så har vi forskjellige måter å arbeide på. Igjen nevner jeg energi - fordi det er min ting. Men noen sier gud, noen er wicca, noen bruker trommer og sjamanisme etc.
Til syvende og sist syns jeg at mye av dette er går i hverandre - hvis vi slutter å sette ting i bås men heller fokuserer på vår væren. Å være - og å bli. Det handler om å sanse, uansett hva verktøy man bruker for det man skal sanse.
Joda, noen bruker tarotkort for å få svar, andre sier de prater med en hjelper eller annet - de krangler seg imellom om det er mørke eller lyse energier - skal man kjenne kulde eller varme? Er kalde energier negativt eller var det varme energier som var negativt - eller var det sånn at man skulle kjenne man blir litt svimmel når man virkelig har taket på det - eller så var det også slik man noen ganger blir som en tom sekk - ja da har man virkelig forstått det. Dersom du er som en tom sekk i meditasjon, ja da er du så avslappet at du nesten er på vei ut av kroppen - spesielt hvis du også kjenner at det føles som om kroppen ligger skjevt og kroppsdeler føles oppblåst - da er du nesten ute av kroppen da... - men hva hensikt har det?
Spør neste gang noen forteller de har vært ute av kroppen. Spør hva de opplevde - jeg har gjort det - spesielt når de har "besøkt meg". Jeg har enda ikke opplevd at det de har fortalt de så, har stemt med det jeg gjorde der og da. Det kan være vanskelig å videreformidle fordi utøveren da ofte vil tro at det er en fornektelse som bunner i misunnelse eller noe sånn.
Så du - gå din egen vei`Eller???
Ikke at jeg er særlig annerledes enn deg. For en del år siden stilte jeg samme spørsmål - "gi meg svar" - men jeg visste ikke hva jeg ville ha svar på. Disse menneskene som på den tiden var mine "idealer", som jeg trodde kunne alt - de svarte meg at det var ikke slik det virker. De sa at det kommer når det kommer. Og der satt jeg med mine tarotkort og mine rare behov. For eksempel kunne jeg finne på å stanse opp før oppstart av meditasjonsgruppe fordi jeg måtte skru av et lys, skru på et lys eller lukke en dør.
I ettertid har jeg lært å se på det annerledes. Jeg var ikke rar fordi jeg hadde lyst å endre ting før meditasjon, det var det jeg hadde behov for der og da, for å få den stemningen som gjorde at jeg klarte å slappe godt nok av. Jeg var frustrert over at de ikke ville gi meg svarene jeg søkte - i årene etterpå har jeg lært at nettopp de folkene, kommer til meg når de søker svar.
Det er ikke slik at noen kan alt og andre kan lite - vi kan forskjellige ting. Og jeg har vel egentlig bare lyst at du skal stole på det du kan -. vite at det er mer enn nok, og at du ikke trenger andres erfaringer for å utvikle dine egne. Lytte er en fin ting, det kan få oss til å se ting fra flere perspektiv, og gir utvikling. Men du kan litt om dette, du har funnet dine preferanser - og din måte er helt sikkert perfekt for deg.
For litt siden var jeg sammen med en annen person som bruker tarot. Jeg la ut mine korter rett på bordet - noe jeg ikke alltid har gjort når jeg tenker meg om. Når hun skulle legge kort så begynte hun å romstere og jeg forsto faktisk ikke hva hun drev med, ble litt stressa av at hun drev på borti et hjørne og flyttet en lampe og noen greier. Det viste seg da at hun har en spesiell duk hun må ha på bordet - for hun kan ikke legge kortene rett på bordets negative energier... Vi lo litt av dette etterpå

For sånn er det nå - ikke alltid at det ene er rett eller feil - men at vi må gjøre det som trengs for at hver enkelt føler det er greit.
Nytter ikke å meditere med eller uten musikk hvis du har behov for noe annet for å slappe nok av. Nytter ikke å bruke veiledet meditasjon hvis ditt sinn passer bedre med stille meditasjon. Nytter ikke å fjerne alle tanker fra hodet, hvis det bare gjør deg frustrert. bla bla - jeg kunne pratet om dette i evigheter og kunne sikkert skrevet en bok.
Og - egentlig så tror jeg at det jeg sier her bare oppleves som litt frustrerende, som jeg kanskje prøver å avvise deg og ditt spørsmål om input. Men det er ikke min mening.