OpplandOppland

Moderatorer: Asbjørn, mod_spøkeguiden

Forum regler
Innlegg som omhandler private eiendommer vil ikke taes med. Eiendommer som er i firma eller offentlig eie vil bli offentliggjort.
Klager på innlegg sendes til ADMIN.
Den som lager et innlegg står selv ansvarlig for innhold.
Dersom innlegget er "uleselig" grunnet sms-språk osv, vil det bli slettet.
Spøkeguiden
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg i tema: 1
Startet: 12 Jan 2009 00:41
15

#385825 Oppland

Innlegg av Spøkeguiden »

Tunellen i Ringebu
Der har det opptil flere ganger vært sett mystiske skapninger.
Dørene åpnes til faste tidspunkt om natten, og det kommer svake hyl fra innerst i tunellen. Hvem vet hva dette kan være?

Gjøvik vandrerhjem

Mange føler ubehag spesiellt på kjøkkenet, det har blirtt hørt lyder der om natta, og ting har blitt sporløst borte. Eks: du setter fra deg en bolle på benken og snur deg for å hente noe og den er borte. og du finner den igjen på et helt annet sted. Det er noe som ikke stemmer der.

Prestegården i Gausdal.
altfor mye som skjer der! det sies det er mange flere enn ett gjenferd som går igjen der!
Jeg skal ha konfirmasjonen min der!
*GrøssOgGru*
paranormailia

fefor høyfjellshotell
det var en mann som hengte seg der,mange fornemmer denne mannen,flere har hørt piano spill fra et av hotellrommene.værst er det når det er fullmåne der!!
ichi_71

Sør-stulen seter i Ringebu
Ei hytte som etter sigende var bebodd av tyske soldater under 2.verdenskrig,men som ble henrettet av ukjente peroner.Sies at likene ble funnet på utsiden av hytta i nysnøen uten noen spor etter gjerningsmenn.Skal være en gåte hvordan de ble lagt utenfor uten antydning til spor.
Disse soldatene "bor" der fortsatt,setter ikke pris på gjester...
Taurus

ei hytte på strynefjellet
jeg kjenner ikke noe særlig til historien der, men det jeg vet er at spøker der.. det går en del historier om den hytta i hjembyga.. hytta er til utleie.. bare kontakte grotli hotell..
metaloman

Flere hoteller og hytter i Lom og mot Sognefjellet
Har hørt historier om flere steder i Lom og ved veien over Sognefjellet. Har selv noen rare opplevelser derfra. Men det var bare gode ånder.
Trøndergut

steinerskolen på lillehammer .

Vaskedame går igjen i kjelleren. hun ble stengt inne i et lite rom i kjelleren. og hun vil ta hevn på alle som befinner seg i kjelleren.
innsendt fra elev ved skolen

Feforkampen høyfjellshotell.

På feforkampen høyfjellshotell høres det at et piano spilles fra et låst rom, noen har til og med sett det! De så tangentene bevege seg men ingen var der! Og på kjøkkenet høres lyder ac tallerkner. Det var vist en slags pianist som har dødd der for lenge siden. -IdaSofie
IdaSofieL

Bakaasen, gammel sæter i Redalen
Det blir rapportert uforklarlige lyder og hendelser fra langt tilbake i tiden og fram til i dag. Mange av disse hendelsene står dokumentert i Gjøvik Historielags utgivelser av Årbøkene Tverrdalene (Snertingdal, Gjøvik, Redalen, Biri og Vardal). Det blir blant annet rapportert om ramling(akkurat som slosskamp) ned trappa inne i sætera pluss lyder utenfor sætera. Disse hendelsene går igjen og er blitt beskrevet av flere uavhengig av hverandre.
catseye78

Dombås haugen på Dombås
Det skal vist gå igjen en(eller fler) fra etter krigen der, er mange som har både sett og hørt saker mens de har vært der

barneskole i Oppland

Det sies at en rektor går igjen på skolen han hadde hengte seg selv på hytta.elevene er redde for å gå på do spessielt jentene fo.r ei jente hadde sett en skikkelse på doen der og noen hadde sett at vinduet hadde gått opp og lukket seg igjen uten at det blåste ute..lærerne har også opplevd uhyggelige opplevelser på lærerværelset..

Odnes Skole
Det sies at en gammel vaskedame som datt ned trappa går igjen i kjelleren, like ved Guttedoen. Jeg gikk selv på den skolen og jeg har sett en skygge under avlukket under døren inn til doen. innsendt av Elev som er redd.

Dovrefjell hotell på Dombås
det siest at noen om natta går og tegner eit kryss over en lemm, de som jobber der, skifter teppe hver gang, men det kommer alltid tilbake.

Lillehammer Videregående Skole

På denne skolen skjer det mye uforklarelig. Vi har hørt mange historier fra tidligere elever. Selv har vi opplevd at dører åpnes, og man føler ubeskrivelig kulde og ubehag hver gang man er vitne til dette. Du merker at du ikke er alene. Tårnet er spesielt herjet. Kjelleren er også fryktet.
Skolen er jo veldig gammel, så det ryktes at mange har dødd og går igjen her..

Bellevue, Lillehaamer
bor på lillehammer.Hver halloween går vi opp dit,inn i hagen,,det første jeg merket der som var uvanlig var løvestatuen ute der.alle vinduer er knust og huset er stort,tomt og forlatt.var et gjemmested for tyskere under krigen,og etter det brant det 2 ganger..det ekle er at det plutselig en dag bodde en mann der,men ikke lenger enn noen måneder(bodde i garagen)høres lyder fra kjelleren og hovedinngangen.folk har sett en dame på verandaen om kvelden å det brenner rundt henne.jeg har selv bare hørt lyder fra kjelleren.ta dere en tur,det er et spennende hus..-innsendt av Gneura

HJERKIN FJELLSTUE
Der skal det gå igjenn en kramkar fra gammelt av, flere har sett han..har tilogmed forsøkt og følge etter han med hunden Køtti som tilhørte hotellet, men forgjvest, kramkaren ble bare borte. Det har også vist seg personer i glassverandaen i 2dre.ets. i den gamle bygningen som ligger øverst,det ene synet var av en gamel dame med oppsatt hår, og med en slik serveringshett på hodet som ble brukt før, den andere personen som såg det som viste seg, såg det som en mannsperson med gammeldags annorakk og han hadde grått glattkammet hår.
Antall ord: 984

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Yooper

#399704 Re: Oppland

Innlegg av Yooper »

Veisten hotell/pensjonat i Gausdal

Jeg var i helgen på veisten pensjonat og vandre hjem.
Det var noen uerfarne mennesker som begynte og påkalle en ånd der som ikke likte dette.
Denne personen hadde vistnok voldtatt og dreptmange jenter i det huset og kona hadde drept han i midt gangen.
Den natten da de hadde vært der oppe og påkalt og tydelig irritert han så kom jeg og en kammerat inn etter og hadde vært i dusjen en tur siden vi satt ute i stampen i flere timer.
Vi følte at noe så på oss hele tiden fra lofts vinduet der og det var ubehagelig.
Da vi kom ut av dusjen igjen gikk brann alarmen.
Dette var da ikke damp i forhold til at det kunne vært tilfellet.
Etter det så skulle jeg gå ut igjen alene og fra døra på rommet mitt hørte kammeraten min at det banka i døra fra innsiden og det var helt tomt der.
Senere den kvelden lå vi og snakka litt omd et vi hadde opplevd så plutselig hører jeg plystring i gangen med en klagende røst.
Jeg gikk da inn på rommet til kammeraten min som lå sammen med kjærsesten sin og han fortalte at han også hadde hørt det.
Etter det var det rolig en halv times tid og så begynte vi og høre at det trampa i etasjen over men der var det helt dødt for alle lå og sov.
Det var også den etasjen jentene lå i.
Jeg satte mobilen min til og ta opp noen sekunders lyd klipp og der hørte vi at noen tok i dør håndtaket men det var ingen som var oppe i det heletatt for de andre hadde sovna.
Så prøvde jeg et opptak til og der hørte jeg at døra gikk opp.

Har dere vært borti noe liknenede på dette stedet?
Antall ord: 329

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
chopper

#399805 Re: Oppland

Innlegg av chopper »

Klones skola i vågå..der skjer det mye rart
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

#402824 Re: Oppland

Innlegg av Gjest »

På den hytta på strynefjellet mener de att det går igjen noen tyske soldater som døde av sult under krigen.
noen turister som var der fra noen år siden å skulle skjekke ut stedet ble låst inne og måtte knuse ett vindu for å komme seg ut, absolutt noe å skjekke ut for de som liker å oppsøke litt spenning:)
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ghost_hunter_SL

#412978 Re: Oppland

Innlegg av ghost_hunter_SL »

Stenberg gård

Historien bak Stenberg gård

Garden ble fredet i 1923 og kjøpt av Toten Museumslag i 1934.
Garden har senere blitt utviklet fra å være amtmannsgard til også å bli et av landets større friluftsmuseer.

Amtmannsgarden Stenberg var plass, gard og sæter fram til sorenskriver Fredrik Sommerfeldt kjøpte eiendommen i 1790 og bygde opp garden.
Sorenskriver, senere amtmann Lauritz Weidemann med kone og barn overtok garden i 1802.
Han bygde opp anlegget slik det står i dag.

Foruten hovedbygningen som er fra 1790-tallet, består anlegget av 11 forskjellige hus samt en nesten 30 mål stor park i engelsk landsskapsstil.
Anlegget står stort sett uendret fra før Lauritz Weidemann døde i 1856.
Interiør i hovedbygningen og drengestua er delvis intakt fra Weidemanns tid.
Amtmannens døtre Amalie, Nahyda og Ingeborg bodde her sammen med broren Hannibal, alle ugifte, til den sistlevende, Amalie, solgte garden til gardbestyreren Jens Stenberg i 1899.
Familien Weidemann ligger gravlagt på det private gravstedet bak låven.

Andre bygninger på friluftsmuseet: Garden Øverjordet (en vanlig Toten gard fra 1800 tallet), Husmannsplassen fra garden Haug i Østre Toten, arbeiderbolig fra fyrstikkfabrikkens tid på Raufoss (1875) og sætra med størhus fra Olterud og fjøs fra Hommelsjøen.

Vollumfjøset var sæterfjøs for to garder på Vollumsætra. Vollumsfjøset er ombygd til forsamlingslokale og spesielt tilrettelagt for funksjonshemmede.
Fjøset har kjøkken, møterom og toaletter. Det er plass for inntil 80 personer.
Vollumfjøset leies ut til lag og foreninger og andre

Påståtte paranormale hendelser på Stenberg gård

Mange mener at det føles ut som man blir fulgt med når man er der..
Noen har hørt ei jente skrike høyt og andre har fått problemer når dem skulle ha dratt derifra..

Hvor ligger Stenberg gård?
Stenberg, Vestre Toten
Følg skilting til Toten Hotell ved Sillongen og videre skilting til Stenberg derfra
Antall ord: 334

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
mrs.mystic
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Mai 2006 15:21
18

#415949 Lennsmannskontoret på Lena

Innlegg av mrs.mystic »

Jeg jobbet en tid på lennsmannskontoret på Lena, og der var jeg aldri alene...... Den første hendelsen var da jeg sto ved resepsjonen, og så i sidesynet at noen gikk inn på kontoret til lensmannen. "Har han glemt noe nå da", tenkte jeg. For han hadde akkurat reist ut. Men da jeg gikk inn på kontoret, var det ingen der!! Og akkurat det samme skjedde flere ganger!! En annen episode, var da vi faktisk var to stykker tilstede! Jeg satt på kontoret til en av damene der, og begge så en skygge runde hjørnet, og "gikk" inn på kontoret til lensmannen. Vi så på hverandre samtidig, og vi sa nesten likt " så du det jeg så nå"?
Hvem det er som vandrer rundt der, er jeg ikke sikker på! Men det er garantert en mannsperson! Det er ikke så mange år siden de flyttet kontoret dit det er i dag, men det kan jo hende det er noen som var der fra tidligere, eller at de fikk med en gammel lensmann på flyttelasset.....
Antall ord: 175

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
haunted

#452858 Re: Oppland

Innlegg av haunted »

Noen som har vært på Stenberg gård ?
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

#459875 Re: Oppland

Innlegg av Gjest »

[quote="Spøkeguiden"]

fefor høyfjellshotell
det var en mann som hengte seg der,mange fornemmer denne mannen,flere har hørt piano spill fra et av hotellrommene.værst er det når det er fullmåne der!!
ichi_71

Har selv jobbet på hotellet i 2 år, og opplevd litt av hvert, nærmest over hele hotellet. Har hørt om at en kvinne tok livet sitt, men aldri noe så dramatisk som å henge seg, og ingen menn som har tatt farvel der, eller noen sammenheng med fullmåne. Men, åh, det skjer mye der! :666

- Badebassenget. Helt nytt, lyst og trivelig, med avlukker for soling oppe på en avsats. Jeg svømte ofte før morgenvakta, og av og til bare visste jeg at noen så på meg fra sol-avsatsen. Jeg kjente blikket stikkende i nakken, og hadde gåsehud over hele kroppen, og jeg skimtet en kvinne som så ned på meg derfra, samtidig som rommet ble klart mørkere. Det varte heldigvis ikke lenge av gangen. Men, det skjedde ikke at myntinnkastene på begge solene fungerte samtidig, uansett hvor ofte de ble reparert.
- 4. etasje. Her var det til tider veldig kvalmende luft i korridoren. Heisen opp dit stoppet ofte. Dørene gikk i vranglås, og inne på noen av rommene følte jeg meg rett og slett uvel. Mye feil med det elektriske.
- Kjøkkenet. Ting ble borte, for så å dukke opp på ulogiske steder rundt på hotellet. :shock: Kopper og panner ramlet i gulvet, selv når du hadde nattevakt og skulle være alene. Men, du var aldri alene på kjøkkenet!
- Spisesalen. Der så jeg selv en staselig kvinne, rundt 40-50 i gammeldagse klær. Hun bare sto og så på meg, og jeg følte ikke noe ubehag med henne, eller det som tydelig var datteren hennes (rundt 7-9 år, med kjole og en lekekanin i handa, løp hun glad rundt). Uvel følte jeg meg derimot når det gjaldt en liten kvinne, i 70-80 årene, som jeg følte hadde "gått over" for ikke så mange år siden. Hun var direkte fiendtlig, og hadde det med å dekke på på nytt hvis hun ikke var fornøyd :badgrin: Da jeg nevnte det for en av servitørene, sa hun: Ojsan, har du møtt på ..... Hun var moren til ........ (Jobbet på hotellet), og sjefet med oss alle.
- Foajéen / salongene / biblioteket. Den samme lille kvinnen. Jeg kunne se henne rette og ordne, i fullt dagslys, mens det var gjester rundt oss. Enkelte gjester reagerte også på at hun virket så fiendtlig. Og en dag kom en engelsk kvinne til meg, og sa: Å, så det er noe i det at hotellet har tidligere ansatte som ikke vil forlate dere...... Hun hadde sett den lille kvinnen i biblioteket.
- ........suiten. Mener det er her pianospillingen kan høres. Uansett nektet stuepikene å gå inn i den alene. Jeg var der én gang, og skjønner dem godt. Ubehagelig, nærmest skremmende.
- Kongsfløyen, den eldste delen av hotellet, der mange prominente gjester har bodd. Enkelte ganger var det helt okey der, andre ganger kunne du gå igjennom der, og bare vite at du ikke var alene. Mens andre ganger, hadde du ikke mulighet til å nærme deg! Enten ble du rett ut stoppet av at luften, rent fysisk, var så tett at du ikke kom inn der. Eller, det kunne være bekmørkt, selv om lysene var på, og du kjente en isnende frykt gjennom deg. Det verste jeg opplevde, var en gang jeg bare måtte inn der, selv om jeg kjente den lammende frykten, og da jeg kom skulle gå opp trappen, kjente jeg fingre klemme til rundt halsen, og en iskald stemme som sa: Når skal du skjønne at det er jeg som bestemmer hvem som kommer opp der? Jeg ble livredd, løp ut av fløyen, ringte samboeren min, og satt og hyperventilerte til han kom. Han så fingermerkene på halsen, selv om han ikke tror på overnaturlige ting.....
-Personalrom. Søsteren min og samboeren, skulle besøke oss ei helg. De fikk bo gratis på et personalrom, rett ved Kongsfløyen. Da de kom til frokost dagen etter, var begge bleke, trette og så redde ut.Det skulle vise seg at de hadde hørt rare lyder hele natta, og i 4-tida hadde den lille damen plutselig stått midt i rommet, og bare skult sint på dem, før hun forsvant. De visste ingenting om hotellet fra før...... :shock:
Antall ord: 761

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Xheary

#469442 Re: Oppland

Innlegg av Xheary »

Stenberg er absolutt å anbefale å dra til på dagen, man får en helt merkelig følelse på stedet. derimot så vil jeg ikke anbelfale å være der på natta, det er en opplevelse man sent glemmer, ikke en god en. jeg og en venn av meg skulle tøffe oss skikkelig for noen år sia og det endte opp med å sove i telt på stenberg, noe som resulterte i 0% søvn og to kritt hvite ansikter dagen etter.
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
VolvoLinda
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Mai 2011 21:38
13

#472132 - Oppland

Innlegg av VolvoLinda »

Typen min bor like ved der, og har vært der en del ganger, også inni alle bygningene. Man føler en rar stemning og følelsen av å bli fulgt, er det nok mange som har følt, ja. På kvelden er det absolutt ikke anbefalt å være. For det første er det ikke lov etter klokka 22, og for det andre er det veldig spesielt. Man blir liksom litt anspent og nervøs med en gang man kommer inn porten der. Og jeg er ikke spesielt lettskremt av meg.
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Send svar

Returner til “Oppland”