Fredriksten Festning
Svenskekongen Karl den 12. ble drept her, under et mislykket angrep på Norge på slutten av 1700-tallet. Han skal ha blitt skutt av en norsk "snikskytter" mens han provoserte nordmennene ved å ride fram og tilbake langs festningen mellom angrepene. Han skal ha blitt skut i hodet/ fått hodet skutt av. Det verserer flere beretninger om en hodeløs rytter i gammel militær offisersuniform etter denne krigen. Går også rykter om gjenferdet etter en dame som skal ha tatt livet av seg der.
Trøndergut
Fredrikstad
På Røde Mølle i Fredrikstad går den gamle maskinisten igjen. Han stjeler teater-rekvisitter og legger dem i et skap i 3. etajse. Han har vist seg mange ganger for folk, både som jeg kjenner og ikke kjenner. Men hann er vennlig.
hattemaker
elingård hovedgård
ei dame som het Birthe går igjen. Hun forsvant sporløst fra kusk vogna. der er det muligheter for å overnatte og ha selskaper. Mange fornemmer og hører Birthe.
hege210
Sarpsborg/ Haflund Hovedgaard
Maren Juul går igjen på loftet i denne bygningen. Inegn mulighet for overnattning, men derimot besøk m/guide.
Maren har selv sagt at hun oppfører seg mot andre-som de oppfører seg mot henne.
sahara
fredriksten festning i halden
Litt om meg
Kort, historien om den hvite dame. Den hvite dame er en av de mest kjente historiene som noensinne har kommet fra halden. Den hvite dame er Fredriksten festning sitt helt eget spøkelse. Historien til dette spøkelset finnes i ulike varianter men alle er enige om at hun søker etter noe og det er derfor hun fortsatt dukker opp på festningen i ly av natten.
En av de aller mest kjente historiene tar utgangspunkt i denne settingen. Det er en kald vinternatt omkring 1820. Det er vaktskifte og vakten som skal ut og avløse ser ikke frem mot nattens vakt. Det er sprengkaldt og vinden blåser men likevel gjør vakten seg klar for å gå ut. Kulden er bitende og soldaten må trekke sin militære kappe godt opp. Han beveger seg mot trappene som fører forbi slavehullene til vaktposten ved klokketårnet. I trappen møter han en avtroppende vakt ved navn Tobias. De to soldatene veksler ingen ord seg i mellom selv om de omtrent går rett på hverandre. Tobias er likblek og har et stivt blikk. Når Tobias ankommer vaktstua er han ute av stand til å forklare seg han er helt uten ord. Historien sier at det er omtrent som om han har tatt med seg onde ånder inn. De andre soldatene merker en uro bre seg i rommet av Tobias sin merkelige oppførsel. Han sitter der bleik og med øyne som gir de andre soldatene alt annet en ro i sjelene sine. Vanligvis er stemningen i vaktstua livlig men den avtar pga Tobias. Stillheten blir raskt avbrutt av en rasende løytnant som stormer ned trappen fra andre etasje. Alle i vaktstua blir skremt ut av den transe lignende tilstanden som har bredt seg. Løytnanten er mildt sagt rasende og lurer på hvem som har ropt på hans navn to ganger? Ingen i vaktstua innrømmer å ha brukt navnet hans og løytnanten som tydeligvis var blitt vekt opp er svært irritert. Han mener at mannskapet gjør narr av ham. Men soldatene har ikke gjort dette de blir stadig mer urolig.
Den ellers så livlige vaktstua er nå totalt stille. Vakten som støtte på Tobias i trappen stormer plutselig inn i vaktstua. Som Tobias, er også denne vakten likbleik og livredd. Soldatene i vaktstua som alt har følt den trykkende stemningen blir ikke mindre opprørt over å se nok en soldat i samme tilstand som Tobias. Ingen sier noen ord og ansiktene minner mer og mer om spøkelser. Løytnanten tar raskt ansvar og brummer ut en ordre om å få kappen sin. En soldat ankommer med løytnantens kappe og løytnanten sjekker pistolen sin før han brummer nok en gang. Denne gangen en ordre om at soldatene skal bli værende i vaktstua. Løytnanten åpner døren og glir ut i nattemørket, soldatene er noe beroliget. Stillheten blir med et brutt, et skudd kan høres og nok en gang sprer frykten og uroen seg blant soldatene. Faktisk så bryter det ut panikk og kaos. Ingen aner hva som har skjedd, soldatene forter seg å få på seg sine kapper for å undersøke hva som har skjedd. Soldatene klarer ikke å se stort i tussmørket og den stemningen som var i vaktstua fortsetter gjennom natten.
Brått så oppdager en soldat en skikkelse som beveger seg i mørket. Skikkelsen viser seg å være en dame, en vakker dame kledd i en hvit kjole. Kvinnen nærmest svever over vollene mot skogen, ved skogen snur hun seg og vinker før hun forsvinner igjen. Like fort som hun dukket opp og forsvant høres et skrik. Noen soldater ser damen hoppe ut i mørket fra vaktposten ved klokketårnet. Løytnanten ble ikke funnet den natten og ei den hvite damen. Ikke før i 1926 fant de levningene av det de antar er løytnanten. Siden den gang har man mange observasjoner av en hvit dame som beveger seg hvileløst på festningen. Hva hendte den natten, hvorfor går den hvite dame igjen?
hege210
Amstmandsgraven-Fuglevik
Det sies at det spøker på nettene på graven som ligger midt i skogen,i næheten av Værner kloster.Det går rykter om folk som har forsvunnet på dette stedet.
Og i det store hule treet der en nonne hang seg inni.Om man kjører forbi henne der hun går på veien så sitter hun i baksetet neste gang du titter bak i bilen din,sier en av historiene.
Også er det fler som har sett en hest med tralle,i lag med flere folk gående over jordet ved klosteret.
hondan
Torshø Herregård
Først vil jeg si at jeg gjerne vil ha flere som kan fortelle mer om stedet.Uansett,i 6. klasse på Lande Barneskole i Sarpsborg var vi på leirskole i Ullerøy.Guiden vår fortalte at på Torshø Herregård rett over sundet så var det på 20 - tallet mannen på gården som skulle ut å reise langt. Han reiste sjøveien fra brygga ved herregården,og jeg husker egentlig ikke noe mer.Greia er at det skal ha skjedd noe i forbindelse med avreisen eller ankomsten ved brygga som medførte død/drukning.Ei dame tror jeg ar innblanda.Nå er det så vidt jeg husker dama eller mannen eller begge,som kan sees på veien til brygga...kom med flere opplysninger folkens!!
kaoset
Aarum gården, Fredrikstad sentrum.
Det sies at oppe i den gamle leiligheten til skosjefen Bjarne Aarum i "Aarum" gården så går det igjen en gammel tjenestepike. Hun er ikke farlig, men kan opptre skremmende for omgivelse. Hun kan høres og til tider ses.
Det gamle meieriet på Alvim
Det skal være en hvitkledd dame som vandrer der, men det er ingenting skummelt ved henne. Mener å ha hørt at hun har jobbet på det meieriet. Nå ligger det jo en pub og noe andre greier der.
Gamle Sandbekk Skole i Degernes
Vi bor i Degernes i en gammel skole som ble bygget i 1901 og var i drift helt fram til 1960. Det er mange personer som henger igjen i huset fra tiden da skolen var i bruk og fra gårdsbruket som lå på tomten før skolen ble bygget. Det som hender i huset er at ting flytter på seg av seg selv, lys i huset slår seg av og på, ovner slår seg av og på, flere personer som går rundt i huset, tramping fra 2. etasje, barne skrik, barn som synger, saging, banking i vegger, det er også en person som ser ut som en vaktmester som går fra 1. etasje opp trappen til 2. etasje. det er en ung mann i 20-årene som går fra det ene soverommet i 2. etasje og bort mot badet og opp en trapp til loftet som ikke er der.
Tomter skole
Mye har skjedd på denne skolen, gjennom årene jeg gikk der, hadde vi en vaktmester - han fortalte alltid skumle historier, men vi trodde aldri på dem..
men den dag idag vet jeg at det var sant.om kveldene når jeg går forbi, ser jeg gjerne en hvit skikkelse eller to.
Alltid øverst , dette er ekkelt og de som tror at gjenferd er bare noe tull, tar de nok dessverre feil, så jeg vil advare alle om å ikke drive med slikt..Altså f.eks Ouija-brett...
Fredriksten Festning
Det er mange forskjellige fistorier om Den Hvite Dame som går igjenn ved Fredriksten Festning. Etter det jeg har hørt, går hun igjenn fordi kjæresten hennes forsvant på mystisk vis uten at noen hadde sett ham. Da hun skulle gå ut å lete etter han forsvant hun og, men det fantes ingen logisk forklaring.
Jeg og familien min dro på ferie til Halden for første gang sommeren 2004, da var jeg ikke så veldig gammel.. Kansje 11 eller 12 år gammel. Vi skulle besøke noen slektninger der nede. Da vi kom fram etter en lang kjøretur, var slektningene ute og handlet, så vi bestemte oss for å dra en tur til Festningen. Da vi vare der oppe var det midt på lyse dagen, men det var da vi fikk høre om Den Hvite Dame.
Noen dager etter, bestemte vi oss forr å dra dit opp når det var mørkt og spise litt der oppe og se om vi så noe. Jeg hadde hunden min med, som var en ung liten cocker spaniel. Vi satt oppe på noe som visstnokk var et gravsted. Det var bare vi der oppe da.. Trodde vi..
Vi satt og spiste og koste oss da hunden min plutselig rykket til. Han sto urørelig og stirret mot klokketårnet, så begynte han å knurre. Han gav fra seg et klynk etterpå og gjemte seg under bordet, alle stirret mot klokketårnet, og da så vi det, en kritthvit skikkelse som skled langs stien opp til klokketårnet, skikkelsen stoppet like utenfor klokketårnet. Så forsvant den inn i klokketårnet. Alle så på hverandre og visste ikke helt hva de skulle tro. Da vi hadde spist gikk vi opp mot klokketårnet. halvveis oppe i bakken stoppet hunden min. Jeg dro i båndet hans, men han rikket seg ikke av flekken. Han nektet, så jeg ble stående i bakken å trøste han. De andre kom ned og sa at døra var helt låst.
Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal tro, men det sies jo at hunder kan se ting som vi ikke ser..
booh
Forskjellige steder i Trøgstad
I Trøgstad finnes mange gamle gårder som det sies spøker på. Et gammelt forsvarsenlegg, Trøgstad Fort, går det historier om tapre soldater som mistet livet under krigen, men går igjen på fortet. Jeg vet ikke om noe bestemt sted her i Trøgstad der det spøker fullt, men vet noen Trøgstinger det, så skriv en liten artikkel!
Trøsting
Kalnes vidergående landbruk skole
Jeg er en elev på Kalnes å har opplevd litt av hvert. Skygger som har løpt rundt etter stengetid, banking fra loftet når jeg spilte høy musikk på hybelen. Andre kilder sier at hestene deres har blitt redde å begynt å glefse mot noe som ikke er der. Kalnes er en gammel gård å ifølge noen som har jobbet der så har noen mennesker dødd der ute. Det er sikkert mer bak Kalnes en jeg vet om men dette er det jeg vet å har opplevd.
Ellingaard
Eksen min var blant de nærmeste naboene til Ellingaard. Birthe (eller "den hvite dama" som noen kaller henne) blir til stadighet sett ruslende rundt ute på eiendommen der. Hun gjør i og for seg ikke spesielt mye, men det er nok til at bikkjer og andre dyr blir merkelig på vakt og nervøse i atferden når man tasser forbi.
dikka86
Restaurant MER (tidligere Sir Winston) i Fredrikstad
Noen sier Petter Fredriksen går igjen der, men det er ikke snakk om. Antydet i et annet tips her er det sagt at Mr. Winston selv tasser rundt der, men i og med at karen var brite og døde i England, vil jeg si det blir feil.
MEN: Da jeg jobbet der, fikk vi ansatte røyke i baktrappa, en spiralformet trapp som går tre-frie etg opp. Til alle døgnets tider hørte vi folk som løp ned trappene, og med det mener jeg at det virkelig bråkte! Ikke var det spesielt trivelig å sitte der alene, men når vi satt der to eller fler, gikk det som regel bra. Løpingen stoppet som regel tre fire trinn overfor der vi satt, og så hørte man at det knirket litt i et av trinnene, akkurat som det gjorde når vi andre satt oss ned der.
dikka86
Tomb jordbruksskole
På tomb skjer det litt av hvert på kvelden.
Spesiellt på internate.
Dem sier at internate er bygd oppå graver fra middelalderen.
Dører blir låst, lys skrur seg på, følelsen av at noen ser på deg.
Skuffer blir dratt ut, skrape lyder fra etasjen over selv om det ikke er noen på rommet.
I parken så hører man skrik, og hester som går rundt.
Det er blant annet to rideringer i parken.
Og før så var det heste stutteri der.
Liisa
På veien i Mostadmark!
En gang før i tiden var det en slags pilegrims-sti der.. '
Når jeg og min mamma skulle lage mat på kjøkkenet så vi ut på veien..
Da så vi en persjon med munkekappe gå over veien og opp en skråning.
Mamma tenkte det kansje var naboen som kom hjem for hun gikk opp der noen ganger.. Men så så hun på klokka.. Det var 3 timer til hun kom hjem! Innsendt av Tnk.
Ski,Langhus Vevelstad TogStasjon platform får tog mot oslo
En gang i 2006 skulle jg ta toge til X min da vi var sammen, står og venter på toget og kjeder ,g står på stasjonen alene og ser mot slutten av platformen og ser en hvi skikkelse står der kutta av hode og bein, bare mellomkroppen igjen, ser jg lyset til toget komme toget kjører forbi og skikklsen er borte scary eneste gangen jg har sett dt er, og dt er to stykker som har tatt selvmord ved og hoppe foran toget der, siste begikk selvmord på den måten i vårparten 2008
FMV Fredrikstad
Man har både sett og hørt gamle skikkelser snike seg rundt i den gamle bunkeren på FMV. Det sies at det var der nordmennene holdt til for å skjule seg fra tyskerne under 2. verdenskrig, og at det døde ett dussin antall folk i denne hulen. Nå sies det også at disse gjenferdene går igjen der om natten i redsel for å bli tatt av tyskerne.
Østfold ⇒ Østfold
Moderatorer: Asbjørn, mod_spøkeguiden
Forum regler
Innlegg som omhandler private eiendommer vil ikke taes med. Eiendommer som er i firma eller offentlig eie vil bli offentliggjort.
Klager på innlegg sendes til ADMIN.
Den som lager et innlegg står selv ansvarlig for innhold.
Dersom innlegget er "uleselig" grunnet sms-språk osv, vil det bli slettet.
Innlegg som omhandler private eiendommer vil ikke taes med. Eiendommer som er i firma eller offentlig eie vil bli offentliggjort.
Klager på innlegg sendes til ADMIN.
Den som lager et innlegg står selv ansvarlig for innhold.
Dersom innlegget er "uleselig" grunnet sms-språk osv, vil det bli slettet.
-
- Nybegynner
- Innlegg i tema: 1
- Startet: 12 Jan 2009 00:41
- 15
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
#400182 Re: Østfold
det sies at det spøker i skjeberg kirke har ingen gode historier men vet at min gode venn som er kapelln er dritredd på jobb, han vil at folk sier høyt og tydelig hei og ikke sniker seg inn på han på jobben i kirken
Antall ord: 47
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
#401767 Re: Østfold
Os Kirke Rakkestad, Usikker på hvem som eier huset, tror det tilhører kommunen.
Det er et gammelt stort hvit hus like ved Os Kirke I rakkestad. Sier at det er hjemsøkt der, har selv vært der flere ganger, har aldri opplevd noe.
Kjør opp til os kirke, ta til venstre og følg veien mot skogen, huset ligger på venstre hånd, like etter at kommer in i skogen, står en stein der, der går det en liten sti in til huset.
Admins kommentar ;
Merk :
Man skal ikke oppsøke hus uten tillatelse fra eier.
A
Det er et gammelt stort hvit hus like ved Os Kirke I rakkestad. Sier at det er hjemsøkt der, har selv vært der flere ganger, har aldri opplevd noe.
Kjør opp til os kirke, ta til venstre og følg veien mot skogen, huset ligger på venstre hånd, like etter at kommer in i skogen, står en stein der, der går det en liten sti in til huset.
Admins kommentar ;
Merk :
A
Antall ord: 102
Hide post links |
#403972 Re: Østfold
sjekk etter lys i ett av vinduene når dere kjører oppover mot huset.. det skrur seg plutselig på når dere nærmer dere og er av når dere kommer fram.. og skrur seg på igjen når dere drar.. flere som har merka det..
Free skrev:Os Kirke Rakkestad, Usikker på hvem som eier huset, tror det tilhører kommunen.
Admins kommentar ;
Merk :
A
Antall ord: 152
Hide post links |
#425135 Re: Østfold
Hei.
Jeg og min mamma bodde i sarpsborg, eller da Ise.
Vi flyttet til gammle ise landhandel, fra 1882.
Det var to etasjer, men skulle bygge på en til. Jeg og mammma reiste for å se på leiligheten i 2 etasje. Ettersom det var fra 1882 og att det var en gammel landhandel hadde de en gammel toalett i gangen fra 1etasje og opp til andre.
skilte var gammelt og jeg kjente meg ikke bra der.
Men bestemte meg for og ikke si noe til min mamma.
Men fikk ikke leiligheten i 2 etasje så vi ventet på den som de skulle bygge.
Da de hadde begynt og bygge den i 3 etasje skulle vi opp å se på den under bygge perioden.
Når jeg kom inn dören i förste etasje fölte jeg meg ikke velkommen der.
Det var värst når man kom opp i 3 etasje.
Etter värt når leiligheten var ferdig og skulle flytte inn.
Ene siden av huset var värst, det var der jeg hadde rum, jeg kunne ikke sove på mitt eget rum engang. Jeg kunne heller ikke väre våken når mamma sov. Jeg Kunne se en dame på kjökkenet når jeg satt i stua, hun var hvit og hadde gammeldags kjole på seg, altså korsett stram overdel med stor kjole der nede. Hun likte ikke når vi var i kjöleskapet.
Så var det en natt når jeg bestemte meg for og sove på rummet mitt, det var ett lite rum med skråtak. Jeg hadde en liten lappe på komoden min som sto ved döra mi. Jeg hadde på lampen, likte meg ikke der inne, Dören sto halveis åpen. Jeg fikk ikke sove, först ser jeg dören min går igjen sånn sakte og på slutten smeller det. Så ser jeg en höy man med flosshatt kommer gjennom veggen der komoden min står og jeg blir helt kald, kroppen min, pusten og hele meg var kald. Jeg springer inn til mamma på rummet i andre enden av leiligheten. Og hun trodde ikke sine egene ord. Samme natten senere hörer jeg ett barn som gråter over meg, altså på taket, eller noe. Og så slutter den. Og noen dager etterpå så kom jeg og mamma hjem igjen, vi kommer inn og tar av oss skoa og da hörte jeg barnet gråte igjen og da renner tårene mine. Jeg veit ikke hvorfor. Men jeg husker alle hendelsene så godt.
Men nå har vi flyttet derfra, over til sverige.
Jeg og min mamma bodde i sarpsborg, eller da Ise.
Vi flyttet til gammle ise landhandel, fra 1882.
Det var to etasjer, men skulle bygge på en til. Jeg og mammma reiste for å se på leiligheten i 2 etasje. Ettersom det var fra 1882 og att det var en gammel landhandel hadde de en gammel toalett i gangen fra 1etasje og opp til andre.
skilte var gammelt og jeg kjente meg ikke bra der.
Men bestemte meg for og ikke si noe til min mamma.
Men fikk ikke leiligheten i 2 etasje så vi ventet på den som de skulle bygge.
Da de hadde begynt og bygge den i 3 etasje skulle vi opp å se på den under bygge perioden.
Når jeg kom inn dören i förste etasje fölte jeg meg ikke velkommen der.
Det var värst når man kom opp i 3 etasje.
Etter värt når leiligheten var ferdig og skulle flytte inn.
Ene siden av huset var värst, det var der jeg hadde rum, jeg kunne ikke sove på mitt eget rum engang. Jeg kunne heller ikke väre våken når mamma sov. Jeg Kunne se en dame på kjökkenet når jeg satt i stua, hun var hvit og hadde gammeldags kjole på seg, altså korsett stram overdel med stor kjole der nede. Hun likte ikke når vi var i kjöleskapet.
Så var det en natt når jeg bestemte meg for og sove på rummet mitt, det var ett lite rum med skråtak. Jeg hadde en liten lappe på komoden min som sto ved döra mi. Jeg hadde på lampen, likte meg ikke der inne, Dören sto halveis åpen. Jeg fikk ikke sove, först ser jeg dören min går igjen sånn sakte og på slutten smeller det. Så ser jeg en höy man med flosshatt kommer gjennom veggen der komoden min står og jeg blir helt kald, kroppen min, pusten og hele meg var kald. Jeg springer inn til mamma på rummet i andre enden av leiligheten. Og hun trodde ikke sine egene ord. Samme natten senere hörer jeg ett barn som gråter over meg, altså på taket, eller noe. Og så slutter den. Og noen dager etterpå så kom jeg og mamma hjem igjen, vi kommer inn og tar av oss skoa og da hörte jeg barnet gråte igjen og da renner tårene mine. Jeg veit ikke hvorfor. Men jeg husker alle hendelsene så godt.
Men nå har vi flyttet derfra, over til sverige.
Antall ord: 438
Hide post links |
#433352 Re: Østfold
[quote="Spøkeguiden"]Fredriksten Festning
Svenskekongen Karl den 12. ble drept her, under et mislykket angrep på Norge på slutten av 1700-tallet. Han skal ha blitt skutt av en norsk "snikskytter" mens han provoserte nordmennene ved å ride fram og tilbake langs festningen mellom angrepene. Han skal ha blitt skut i hodet/ fått hodet skutt av. Det verserer flere beretninger om en hodeløs rytter i gammel militær offisersuniform etter denne krigen. Går også rykter om gjenferdet etter en dame som skal ha tatt livet av seg der.
Trøndergut
------------------------
Ikke for å være vemmelig MEN:
Karl XII av Sverige døde 30. november/ 11. desember (vi brukte ikke samme kalender den gangen) 1718 på kvelden. Han red ikke, han befant seg i løpegravene de brukte til å rykke frem mot hovedfestningen. Man debatterer fremdeles om HVEM som skjøt ham og hans balsamerte legeme skal undersøkes igjen. Ettersom legenden sa at kongen var udødelig, gikk det et rykte om at han ble skutt med en sølv knapp fra sin egen uniform. En av teoriene er at kongens svoger fikk ham drept. Han hadde uansett planene klare for hva han skulle gjøre da kongen var død. En fransk offiser som befant seg i nærheten av kongen tilsto mordet under sykdom noen år senere. MEN - han red ikke, hodet var absolutt intakt, og som Innfødt Haldenser har jeg ikke hørt om noen hodeløs rytter.
Damen du refererte til skal ha kastet seg ut fra baksiden av klokketåret etter å ha blitt voldtatt på Sverdpunkt av festningens kommandant. Man skal også kunne høre kommandorop under kongens bastion. I 1808 finnes det rapporter om at en soldat som sovnet på vakt ved klokketårnet falt i søvn og ble vekket av en ørefik av .... tja han kunne ikke redegjøre for det, selv om slaget var så hardt at han falt om kull. Man kan vel anta at det var en eller annen lengst henfaren offiser som mente at det var upassende å sove på vakt.
Trøndergut
------------------------
Ikke for å være vemmelig MEN:
Karl XII av Sverige døde 30. november/ 11. desember (vi brukte ikke samme kalender den gangen) 1718 på kvelden. Han red ikke, han befant seg i løpegravene de brukte til å rykke frem mot hovedfestningen. Man debatterer fremdeles om HVEM som skjøt ham og hans balsamerte legeme skal undersøkes igjen. Ettersom legenden sa at kongen var udødelig, gikk det et rykte om at han ble skutt med en sølv knapp fra sin egen uniform. En av teoriene er at kongens svoger fikk ham drept. Han hadde uansett planene klare for hva han skulle gjøre da kongen var død. En fransk offiser som befant seg i nærheten av kongen tilsto mordet under sykdom noen år senere. MEN - han red ikke, hodet var absolutt intakt, og som Innfødt Haldenser har jeg ikke hørt om noen hodeløs rytter.
Damen du refererte til skal ha kastet seg ut fra baksiden av klokketåret etter å ha blitt voldtatt på Sverdpunkt av festningens kommandant. Man skal også kunne høre kommandorop under kongens bastion. I 1808 finnes det rapporter om at en soldat som sovnet på vakt ved klokketårnet falt i søvn og ble vekket av en ørefik av .... tja han kunne ikke redegjøre for det, selv om slaget var så hardt at han falt om kull. Man kan vel anta at det var en eller annen lengst henfaren offiser som mente at det var upassende å sove på vakt.
Antall ord: 346
Hide post links |
#480004 - Østfold
Sist jeg sjekket så lå Langhus fremdeles i Akershus og ikke i ØstfoldSpøkeguiden skrev: Ski,Langhus Vevelstad TogStasjon platform får tog mot oslo
En gang i 2006 skulle jg ta toge til X min da vi var sammen, står og venter på toget og kjeder ,g står på stasjonen alene og ser mot slutten av platformen og ser en hvi skikkelse står der kutta av hode og bein, bare mellomkroppen igjen, ser jg lyset til toget komme toget kjører forbi og skikklsen er borte scary eneste gangen jg har sett dt er, og dt er to stykker som har tatt selvmord ved og hoppe foran toget der, siste begikk selvmord på den måten i vårparten 2008
Antall ord: 125
Hide post links |
#486292 - Østfold
Jeg er oppvokst like under Fredriksten Festning, og lekte der hele barndommen. Den hvite dame så jeg lenge før historiene om henne ble alment kjent. En overraskelse da jeg så henne omtalt første gang - jeg hadde aldri snakket om det før.
Det finnes visstnok også to andre kvinnelige spøkelser. Den grå dame er gjenferdet etter en giftmorderske som ble henrettet. Hun skal gå igjen natt til 18. Februar. Jeg har lett etter henne, uten hell.
Den sorte dame er enken etter en kommandant, henne har jeg heller aldri sett.
Det finnes visstnok også to andre kvinnelige spøkelser. Den grå dame er gjenferdet etter en giftmorderske som ble henrettet. Hun skal gå igjen natt til 18. Februar. Jeg har lett etter henne, uten hell.
Den sorte dame er enken etter en kommandant, henne har jeg heller aldri sett.
Antall ord: 93
Hide post links |