Frelse betyr egentlig akkurat det samme som "reddet" og det motsatte ordet er å være "fortapt"
Det forutsetter at man også ser på en hel masse annet, - som medfører at den "gode gud" som gav sin sønn, for å frelse oss,
har satt opp helt feil regler til å begynne med.
Og da tror ikke jeg at det kan stemme, - av den enkle grunn av at det gamle testamentets gud er en gud som iallfall ikke er god.
Det minner dessverre mer om en egosentrisk tyrann...
Jeg tror på en god Gud,- en allmektig en , men ikke slik de fleste religioner snakker om.
Jeg tror og at det har vært mange mennesker opp igjennom som har merket at denne gode Gud finnes, fordi man har fått små glimt av Ham.
Men mennsker har brukt det ene lille sandkornet av forståelse, og bygget en ørken, hvor selve kjernen har forsvunnet og er vanskelig å finne på grunn av alle de andre sandkornene som ikke har med saken å gjøre.
Det er som å si at ett hus er bygget kun av leca, fordi man har funnet en leca-perle ved grunnmuren.
( denne leca-perlen stammer ikke fra huset i det heletatt, - men fra gartneren som ordnet bedet ved grunnmuren, og plantet roser der...)
Men religionene bygger opp et helt hus - basert på antydninger, - og den lille kjernen av sannhet, forsvinner i alt det andre som huset består av.
Frelse fra hva ?
Jeg tror vi er her for å erfare.
Erfare BÅDE godt og "vondt".
Fordi vi er lysvesen, som har kommet til jorden får å høste nettopp erfaringer.
For å få til det, må vi også ikke huske tidligere liv, - vi må ikke ha "universell tilgang til all kunnskap", osv.
Hvorfor : Jo, om man vet at noe gjør vondt, vil man unngå det.
Har man levet i et forhold hvor alt var "vondt", - vil man unngå det.
Etter etpar dårlige forhold, - som man husker over livene, - vil man etterhvert foretrekke å være singel, og menneskerasen dør ut.
Derfor finnes ikke "synd" slik religionen ser den.
Karma, - dvs at man skal se begge sider av en sak, - er der, og gjør at i det ene livet er man konge. I neste er man undersått. I ett er man smed, og neste baker.
I ett er man mann, i neste kvinne. osv.
I ett er man politi, i neste en tyv.
Alle slike liv gir hver for seg visse erfaringer, - erfaringer man ikke har UTEN å faktisk ha opplevet de selv.
Det ER en god Gud , - men denne Gud's oppgave er ikke å "frelse", men derimot sørge for at vi får de erfaringer vi søker etter.
Både gode og vonde.
Vi har dog valg, vi kan VELGE om vi ønsker å gjøre A eller B, eller kansje C....
SKAL vi være snille, -eller skal vi være en som utnytter andre til egen vinning ?
I Lyset er " Alt Hvitt"... ( nei, men det er høyere frekvenser der, og skarpere lys ).
For å få se kontraster, MÅ vi ha det svarte, eller mix av svart og hvitt , nemlig grånyanser.
Og for å sette litt ekstra farge på tilværelsen, har vi - akkurat, farger...
Yin/Yan symbolet viser dette på en fin måte, - balansen.
Det skal være litt av begge deler. Hvis ikke blir alt uten kontraster, og ingen erfaringer kan hentes.
Derfor tror jeg ikke på kristendommens synd,- eller åsatroens "dø i kamp" for å komme til himmelen.
Sjelene startet ikke å hente erfaringer etter at Jesus kom til verden, - derimot har man gjordt det siden det kom mennesker til jorden. Kansje også før, - hva vet vi om intelligensen til tidligere arter ? Eller hva vet vi egentlig om dyrenes sjel ?
Helvete er ikke et sted hvor man blir sendt om man ikke tror på en frelser...
Helvete ER her på JORD - NÅ ! ! !
Se bare på :
Krig, Sult, Nød, Tørste, narko, naturkatastrofer, økonomisk nød, terror , misbruk, og så videre.
Lista er så lang at jeg blir sittende i natt om jeg skal ramse opp alt sammen.
Vi trenger ikke "frelse" på grunn av Gud. Eller på tross av .
VI er her for å samle erfaringer, - både gode og vonde.
MEN :
Enhver har SIN oppgave her i livet, - noen skal hente erfaringer fra å leve som Kristen.
En annen som Hindu, eller Muslim. Eller som vier livet til Wicca, Sjamanisme, Paganisme, eller hva man nå har valgt å tro på .
Jeg er sikker på at ALLE retter sin lit til den samme GUD.
Men, at man nettopp for å kunne hente erfaringer, må innom disse forskjellige religioner også.
A