Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinUrter mot angst?

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Urter mot angst?

Innlegg av ludoburgero »

Det psykiske og/eller åndelige undervurderes konstant, og kun snarløsninger slik som direkte symptombehandling og A-til-B-medisinering praktiseres.

Synd, siden helheten mister hele betydningen. Den betyr tross alt alt.
Antall ord: 32
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Urter mot angst?

Innlegg av Bearchild »

At svette kun består av salt og vann stemmer jo ikke helt. Svette er strengt tatt fortynnet urin, men å begynne å gjøre målinger av adrenalin og noradrenalin fra svette er vel lite nyttig.. :p Men at det kan finnes- i små mengder- er det helt umulig da?
Antall ord: 48
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Urter mot angst?

Innlegg av Jeppski »

Bearchild skrev:At svette kun består av salt og vann stemmer jo ikke helt. Svette er strengt tatt fortynnet urin, men å begynne å gjøre målinger av adrenalin og noradrenalin fra svette er vel lite nyttig.. :p Men at det kan finnes- i små mengder- er det helt umulig da?
Hvor små mengder snakker du om? Det som skjer med slike nevrotransmittere og hormoner er at de vanligvis brytes ned etter de har spilt sin rolle og skilles så ut i urinen. Nå skal ikke jeg si dermed basta etter dette. Men dere kan jo sjekke selv på wikipedia-siden om adrenalin, noradrenalin og andre hormoner og nevrotransmitter. Uansett, veldig off-topic.

Håper trådstarter har fått hjelp med sine problemer.
Antall ord: 123

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
12
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Urter mot angst?

Innlegg av Arven »

Utklipp fra det store norske

: svette
Store norske leksikon
Medisin
Dermatologi

Også kjent somsudor
Svette, væske som utsondres av hudens svettekjertler. Svetten består hovedsakelig av vann (99,5 %), som ved fordamping bidrar til å fjerne overskuddsvarme fra kroppen.

Under ekstreme omstendigheter kan svettesekresjonen komme opp i 10 liter per døgn. De løste bestanddeler i svetten utgjøres bl.a. av fettsyrer, urinstoff og forskjellige salter, særlig natriumklorid, NaCl, som gir svetten dens smak. Normalt er den svetten som dannes i kjertelen, langt rikere på natriumklorid enn den svetten som utskilles på hudoverflaten. Det skyldes at en stor del av saltet resorberes på vei gjennom kjertelrøret. Ved sterk svetting kan imidlertid gjenoppsugingen ikke holde følge, og salttapet med svetten kan da bli meget stort.
Antall ord: 129
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Urter mot angst?

Innlegg av Bearchild »

" I tillegg til vann inneholder svette salt, natriumklorid, urea, feromoner og små mengder albumin som er et eggehvitestoff. Feromoner er luktstoffer som kan gi signaler om seksuell interesse, og andre funksjoner som angst etc. "
http://no.wikipedia.org/wiki/Svette

" Urin består av vann og oppløste avfallsstoffer som inneholder urinstoff som kreatinin og andre nitrogenholdige avfallsprodukter fra stoffskiftet, samt natriumklorid og andre uorganiske forbindelser. "
http://no.wikipedia.org/wiki/Urin
Antall ord: 72
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Urter mot angst?

Innlegg av galaxy - sluttet »

Jeg vet ikke HVA man svetter ut når man tar badstue, har bare massiv erfaring med at jeg jeg har vært i "dårlig - eller veldig dårlig tilstand og så følt meg ekstremt mye bedre etter badstua" så da må jo noe skje da - å gå fra dårlig til salighet omtrent ved en stund i et hot rom er jo helmax ... :)
Så ergo så er det jo bra å få vekk det dårlige for så å støtte opp resten av kroppen og dens funksjoner så godt som mulig.
En annen ting er at det sier at levra er organet som samler på sinnet/aggresjon og nyre samler på sorg. Så er man flink på og ikke føle disse følelsene så vil man jo få en bedre helse, det vet jo alle. En måte å hjelpe å få dette ut på om man kommer i situasjoner der disse følelsene oppstår så er badstue en fin ting å ta for å hjelpe systemet med negative energier; svette ut og komme i balanse.
Så føler man mye sorg - kan det da påvirke nyrene ?
Føler man mye sinne og urettferdighet - kan det da påvirke leveren ?
Alle vet jo for eksempel at deprimerte personer eller negative på andre måter som kan skjule seg i depresjon eller sinne eller sorg eller frykt - ikke er full av energi - så kan det da påvirke renseorganene .. vi blir jo konstant påvirket av egne tanker og følelser- - for å ha en god helse er det en fordel å konstant ha så mye gode tanker og følelser som mulig :)
Antall ord: 270

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Urter mot angst?

Innlegg av Svartepus »

galaxy skrev:Jeg vet ikke HVA man svetter ut når man tar badstue, har bare massiv erfaring med at jeg jeg har vært i "dårlig - eller veldig dårlig tilstand og så følt meg ekstremt mye bedre etter badstua" så da må jo noe skje da - å gå fra dårlig til salighet omtrent ved en stund i et hot rom er jo helmax ... :)
Økt blodsirkulasjon? Utslipp av endorfiner? Sånne ting vil gjøre deg friskere og lettere til sinns uten at du har kvittet deg med avfallsstoffer.

Jeg blir dårlig av badstue, så for meg er badstue mer til skade enn til hjelp. Eneste type badstue jeg tåler er infrarød, for der får man ikke pustevansker og kvelningsfornemmelse i samme grad.
Antall ord: 130
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- - - Urter mot angst?

Innlegg av galaxy - sluttet »

Svartepus skrev:
galaxy skrev:Jeg vet ikke HVA man svetter ut når man tar badstue, har bare massiv erfaring med at jeg jeg har vært i "dårlig - eller veldig dårlig tilstand og så følt meg ekstremt mye bedre etter badstua" så da må jo noe skje da - å gå fra dårlig til salighet omtrent ved en stund i et hot rom er jo helmax ... :)
Økt blodsirkulasjon? Utslipp av endorfiner? Sånne ting vil gjøre deg friskere og lettere til sinns uten at du har kvittet deg med avfallsstoffer.

Jeg blir dårlig av badstue, så for meg er badstue mer til skade enn til hjelp. Eneste type badstue jeg tåler er infrarød, for der får man ikke pustevansker og kvelningsfornemmelse i samme grad.
Nå er nok badstue en vane sak, ble uvel jeg også med det samme jeg begynte å ta etter trening for mange år siden, men fant ut at det var fordi jeg var spent i mage - solar pleksus-området pga den jobben jeg hadde, så når dette etterhvert ble løst opp i så ble det ikke slik. Så nå er det opptil 95 grader i den badestua på senteret jeg pleier mest å trene på, ja det høres horribelt varmt ut :iiik men jeg syns det er deilig etterpå og også i varmen, som sagt det er en tilvennings-sak, og hva man liker og ikke liker ;) man blir først oppkvikket og lettet og følelse av og være renset etterpå, og velvære og etter en stund så kommer døsigheten.
Antall ord: 267

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Urter mot angst?

Innlegg av ludoburgero »

For å ikke snakke om hvor godt sex, vann og grønnsaker gjør for både kropp og sinn.
Antall ord: 19
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Aviva
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 16
Startet: 13 Des 2012 21:15
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Lokalisering: Kråkstad
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 4 ganger

- Urter mot angst?

Innlegg av Aviva »

Lionbaby skrev:Jeg sliter med panikkangst, hvor jeg er redd for å se andre i øynene.

Jeg har det problemet med at fastlegen min sier at hun ikke har flere typer medisiner å tilby for angsten min, fordi overlegen på en avdeling for mennesker med psykose ikke har annet enn Sobril og Artarax som angstmedisin å tilby. Sobril funket for meg de første 2 gangene jeg tok den, men så ble kroppen vant med dosen at det ikke virket mer. Økte dosen, men kroppen min ble vant med dette også. Artarax har aldri funket et snev for min del. Det er veldig frustrerende at fastlegen min ikke kan tilby noen andre medisiner når hun andre ikke har annet å tilby.

Derfor lurte jeg på om det fins noen urter, alternativ mat som kan hjelpe mot angsten? Chlorella, salat o.l.? Takk for svar =)
Hei Lionbaby!

Det finnes flere urter som du kan ta mot angst, men i Norge er de fleste forbudt.
Johannesurt er den mest effektive urten som finnes, men ja den er så kraftig at den kan gi bivirkninger, som de har skrevet tidligere ville jeg snakket med apoteket. De kan fortelle deg om du kan ta det eller ikke.

Jeg vil også si at noen krystaller har beroligende effekt, som feks tigerøye. Har gitt det til flere venninner som har hatt fødsels depresjoner, og det har hjulpet.

Det du bør være klar over er at dette kun tar symptomene dine. Pannik angst og frykt for å se andre i øynene har en årsak. Det er en "trigger" som gjør at du nå reagerer på denne måten.

Jeg mener også at verken te eller kaffe kan gi denne langvarige effekten. Det eneste jeg vet som kan gi det, som du inntar er alkohol, hvis du får fylleangst etter en laaaaang runde på fylla kan det ta uker og måneder før du blir bra igjen... men det høres ikke ut som om det er problemet ditt.

Finn en god terapeut, enten tradisjonell terapi, eller alternativ.
Det er flere typer terapi, men "Gestalt", NLP, og "hypnose terapi" - som Keke sier, er et veldig godt alternativ, hvis lommeboken tillater det.
De som kan hjelpe deg til å finne ÅRSAKEN til angsten, ikke bare behandle symptomene.

I tillegg vil jeg også si meg enige med de som sier at gluten er en "versting" når det gjelder psykisk og fysisk helseproblemer. Kroppen vår klarer ikke å behandle dette, og gir oss problemer.
Det finnes masse "humbug" av rense kurer, og er enig i de som sier at vann er best, hvis du ikke selv VET hva som virker...
Hold deg også mest mulig unna SUKKER, det er heller ikke bra for deg, når du sliter med angst.
(sukrin er et godt alternativ - som smaker som sukker, uten å påvirke blodsukkeret ditt.)

Siden du er så glad i te, vil jeg anbefale deg å starte dagen med en god kopp kamille eller salvie te. Det skader ihvertfall ikke! :mozilla_wink:

God bedring.
Hilsen Aviva.
Antall ord: 507

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Urter mot angst?

Innlegg av Jeppski »

Jeg elsker hvordan antibiotika bare helbreder symptomene, og ikke det sykdommen. Det er bare en så herlig setning!
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Aviva
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 16
Startet: 13 Des 2012 21:15
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Lokalisering: Kråkstad
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 4 ganger

- - Urter mot angst?

Innlegg av Aviva »

Jeppski skrev:Jeg elsker hvordan antibiotika bare helbreder symptomene, og ikke det sykdommen. Det er bare en så herlig setning!

Hvor i alle dager står det? :?
Antall ord: 27

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - Urter mot angst?

Innlegg av Jeppski »

Aviva skrev:
Jeppski skrev:Jeg elsker hvordan antibiotika bare helbreder symptomene, og ikke det sykdommen. Det er bare en så herlig setning!

Hvor i alle dager står det? :?
Det står vel ikke ordrett mange plasser. Men hvis man tolker setningen "Skolemedisinen behandler bare symptomer" Vil man se at antibiotika faller under skolemedisin. Ikke at du har sagt noe av dette, men du touchet innpå det område av latterlig argument. Så da gjorde jeg som enhver god verdensborger ville ha gjort.
Antall ord: 83

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Aviva
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 16
Startet: 13 Des 2012 21:15
11
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Lokalisering: Kråkstad
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 4 ganger

- - - - Urter mot angst?

Innlegg av Aviva »

Jeppski skrev:
Aviva skrev:
Jeppski skrev:Jeg elsker hvordan antibiotika bare helbreder symptomene, og ikke det sykdommen. Det er bare en så herlig setning!

Hvor i alle dager står det? :?
Det står vel ikke ordrett mange plasser. Men hvis man tolker setningen "Skolemedisinen behandler bare symptomer" Vil man se at antibiotika faller under skolemedisin. Ikke at du har sagt noe av dette, men du touchet innpå det område av latterlig argument. Så da gjorde jeg som enhver god verdensborger ville ha gjort.
NEI NÅ!
Finn nøyaktiv hvor du mener jeg sier det! Det syntes jeg er en ALVORLIG ANKLAGE!
Jeg sier at han skal finne noen som behandler ÅRSAKEN til hans PSYKISKE syke! Og at ALTERNATIV medisin som johannesurt og krystaller kun tar symptomene! Jeg har STOR tiltro til medisiner og syntes du er EKSTREMT ufin akkurat nå.
OG jeg er IKKE en som sier at Skolemedisin bare behandler symptomer. Jeg jobber tett med både psykologer og leger til DAGLIG!
Antall ord: 165

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - - - Urter mot angst?

Innlegg av Jeppski »

Aviva skrev:
Jeppski skrev:
Aviva skrev:

Hvor i alle dager står det? :?
Det står vel ikke ordrett mange plasser. Men hvis man tolker setningen "Skolemedisinen behandler bare symptomer" Vil man se at antibiotika faller under skolemedisin. Ikke at du har sagt noe av dette, men du touchet innpå det område av latterlig argument. Så da gjorde jeg som enhver god verdensborger ville ha gjort.
NEI NÅ!
Finn nøyaktiv hvor du mener jeg sier det! Det syntes jeg er en ALVORLIG ANKLAGE!
Jeg sier at han skal finne noen som behandler ÅRSAKEN til hans PSYKISKE syke! Og at ALTERNATIV medisin som johannesurt og krystaller kun tar symptomene! Jeg har STOR tiltro til medisiner og syntes du er EKSTREMT ufin akkurat nå.
OG jeg er IKKE en som sier at Skolemedisin bare behandler symptomer. Jeg jobber tett med både psykologer og leger til DAGLIG!

OOOOPS! Trodde jeg snakket med en fra den andre leiren. Beklager meget. Skal prøve å lese gjennom innlegg før jeg dømmer folk fra min høye hest. Men, jeg synes ikke dette var "ekstremt" ufint, og argumentet mitt står fortsatt.

Uansett, unnskyld. Jeg tok feil.
Antall ord: 195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links