Beklager at jeg ikke har kommet tilbake før, men jeg har hatt andre ting å gjøre på dagtid, og så ble det så innmari sent i natt at jeg ikke fikk lest ferdig tråden før nå.
Bearchild skrev:Man skulle jo tro antioksidanter var antioksidanter. Med fare for å ha oversett noe i artikkelen,- er det mengde eller type som avgjør hvor "usunt" det er? Det diskuteres jo stadig hvorvidt kjemisk framstilte tilsetninger er like bra/ sunne som naturlige.
Det kan selvfølgelig ha med mengde å gjøre, og at, som Jeppski er inne på, man ikke greier å få i seg så mye på annen måte enn gjennom kosttilskudd.
Men personlig ser jeg ikke bort ifra at forskjellen kan ligge i hvilket selskap antioksidantene kommer inn i kroppen sammen med. Gjennom evolusjonen er jo kroppen vår utviklet til å møte antioksidantene i form av slik de opptrer i planter og dyr vi spiser. Fordøyelsessystemet møter dem sammen med et gitt sett av andre kjemiske forbindelser, satt sammen på en helt spesiell måte. Vi er antakelig evolvert til å "forstå" dette kjemiske bildet og reagere "riktig" på det. (Legg merke til at jeg valgte å sette to ord i gåseøyne.) Vi vet jo allerede at antioksidantene svært ofte har gustigst effekt på oss når vi inntar de særlig plantedelene som er rike på dem, i ubearbeidet form. Mye av årsaken til akkurat dette er så klart at ved bearbeiding har antioksidantene lett for å brytes ned. Men når antioksidantene fjernes fra sitt naturlige kjemiske miljø og settes inn i en helt annen kjemisk miks, enten det er snakk om ekstrahering av stoffene eller en rent kjemisk framstilling av dem, er det ikke sikkert kroppen "forstår" helt å håndtere dem. Det kan være at den da ikke kvitter seg med det som måtte være for mye av en bestemt antioksidant på én gang, slik den kanskje gjør når vi inntar antioksidanten gjennom matvarer. Men dette er spekulasjoner fra meg, jeg _vet_ det ikke.
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.