Dolm kirke på dolmøya
Dette er en gammel kirke som har en forbannelse over seg.
den har brent 6 ganger allerede og det er masse forferdelige ting som har hendt der og mange har opplevd uforklarlige hendelser der.
Gamle Nardo skole
I jente garderoben på gamle nardo skole var det flere som hadd ubehagelige følelser.
En dag var det noen som kom å fortalte om noen de kalte hvite dame, hun skulle vistnokk kunne komme ut av speilet.
Så en dag forsøkte noen av oss å skru av lyset, å si hvite dame 13 ganger.
Dette skulle liksom få henne til å vise seg, ingen av oss trodde noe særlig på det.
Men da både jeg og en av venninene mine begynte å få ubehagelige følelser ville vi gjerne skynte oss ut derfra, siden vi var de siste som var igjen måtte jo vi skru av lyset.
Så oppdaget jeg at jeg hadde glemt gym baggen min igjen i garderoben, jeg torde ikke gå alene og fikk henne til å bli med meg.
Men i det jeg åpnet døren så vi en hvit skikkelse, med stor hatt og veldig fin gammeldags kjole.
(Begge hadde sett det samme noe som gjør alt dette mye mere skremmende.)
Vi løp opp uten å tenke på noe annet.
Senere skremte alt hvit vi så oss, og om det ikke var nokk begynte flere ting å skje.
Vennina mi satt i timen og plutselig begynte hun å tegne, hun tegnet " den hvite dame" akkuratt som jeg hadde sett henne for meg.
Vi snakket med foreldre, og noen har sagt at det skal ha vært en gård dær før.
Nå har de revet skolen og de bygger en ny som snart er ferdig.
nidarosdomen
Mannen min er fra Oslo. Jeg tok han med for å vise han den fine kirka vår i Trondheim..altså domkirka. Dette var 00.20 på natta i Mai. Vi hørte orgelspilling fra inne i kirka. dette synes jeg er veldig rart for det var helt mørkt i vinduene der. Er dette noe paranormalt? Eller er det noe opplegg på natten der fra mennesker?...jeg Vil så gjerne vite for dette var skummelt.
Rettsmuseet i Erling Skakkes gate i Tronheim
Hyl,skritt osv preger dette museet.Ansatte og besøkende er hører dette ofte.
Tonje_87
Merkur-senteret i Trondheim
Den eldre delen av Merkur-senteret, skal visstnok være hjemsøkt.
Ice Climber
tavern. sverresborg museum
kjent blandt annet fra åndenes makt
louiselyst
tjenestejente som holder orden på ting..
xania
Munkholmen
Det spøker angivelig på Munkholmen i Trondehimsfjorden. Munkholmen har blandt annet blitt brukt som fengsel.
Ice Climber
Vertshuset ved Sverresborg
Det spøker i vertshuset ved siden av Sverresborg Folkemuseum. Var en sak om det på et TVNorge-program for en tid tilbake. Verthusdriften skal nå flyttes inn på museet så vidt jeg veit.
Ice Climber
Frakken- utested
Det skal angiverlig spøke både i kjelleren og i fjerde etasje på utestedet Frakken i trondheim sentrum. Det verserer historier om at bygningsfolk fant benrester da de bygde ut utestedet,og det skal vistnok ha vært en kirkegård på stedet før i tiden.
Eileen
gauldal folkehøgskole
Etter en MEGET opprivende spiritismeseanse i 1991, er gamleinternatet et ufyselig sted. spesielt rommet der seansen fant sted. Det spøkte angivelig der fra før, men dette var nok bare gode ånder med tilknytning til skolen. Spiritisme-seansen ble avbrutt da ånden manifesterte seg. u-lurt
eventide
Vertshuset Røros
Gammel dame går igjen,mange har sett henne i 3. etage.
ladlug
Hegra festning
Kan høres skritt der, og man kan se skygger. Antakeligvis fra soldater...
Patsy
Sjøfartsmuseet Trondheim
Der skal det gå igjen en mann. De ansatte der tør ikke være alene på jobb på kveldstid
Koral
Svølja, nord for Røros
Langs en veistrekke mellom Ålen og Haltdalen kalt svølja, en veldig svingete veistrekke som følger elva, ligger det et hus på andre siden av elva, der det sies at en dane går igjen, mange hevder å ha sett henne langs veien stående å haike, kledt i hvitt, og når dem har stanset har hun vært vekk, noen har også sett henne i speilet sittende i baksetet....
Pyrofly
Rinnan-huset i Trondheim
Under 2VK brukte Henry Rinnan, sammen med andre nordmenn og tyskere, kjelleren i huset hans som torturkammer. En hører fortvilte rop fylt av smerte som enda sitter igjen i veggene.
Scorpions
Tømmesdalen på Hovin i Melhus
Opptil flere har opplevd det samme på samme sted der, altså at bilen har stoppet, ikke noe liv i den og mobilen og bare noen sekunder senere så virker alt som det skal igjen...
therese82
Haugsdalen
Denne dalen ligger på Fosen. Her går det et sagn om ei dame, som står i veikanten og haiker med ei øks i handa. Hvis man ikke stopper og " tar" henne med vil man oppdage at damen er plasert i baksete og stirrer deg i nakken.
hypnotiz
St.Olavs Hospital
I det gamle administrasjonsbygget ved St.Olavs Hospital er det merkelige ting som foregår. Merkelige energier som oftes merkes i tredje etg samt på loftet. Dette er det elste sykehusbygget og var fra gammelt av psykriatisk senter. Lobotomio ble ofte brukt fra gammelt av ved slike avdelinger.
hypnotiz
Brukbar, torget i Trondheim
Velvene i kjelleren er opprinnelige, og skal visstnok huse gjenferd av munker. StudentTV i byen har hatt en reportasje derfra.
Villemo
Selbusjøen hotell og Gjestegård i Selbu
Min mor fortalte at da hun jobbet der, var det mange som ble så dårlige av å være i kjellerbaren på hotellet. I ettertid vet man at det har vært et sykehus for tuberkolosesmittede.
Malin
Selbu
Vet ikke elt hvor de er, men tror det er Selbu. Ånden(e) etter en eller flere svenske soldater går igjen fjellene ved, og i Selbu. Har hørt rykter om en som blir kalt " Blåmannen" . Han er ånden etter en svensk offiser som var med i svenskekongens mislykkede felttog i Norge på slutten av 1700-tallet. Det må nevnes at da svenskehæren i Trøndelag forsøkte å flykte over fjellgrensa til Sverige, frøs eller sultet de aller fleste av soldatene i hjel, samt at det skal ha oppstått innbyrdes kamper mellom soldatene og deres offiserer.Historiene om gjenferd etter disse soldatene er velkjente. En innsjø i området skal visstnok være oppkalt etter dem, Blåsjøen, etter de blåfargede uniformene svenskehæren hadde.
Trøndergut
Livollen- Selbu
Du som nevner om Blåmannen. Jeg kan utfylle litt mere. Rosenborg Skole har en egen leirskole som heter Livollen. Her var vi i 9 klasse på tur da en hel del uforklarlige episoder sjedde.
Bl.a går Blåmannen igjen fra Karolinernes hærtog her. på kjøkkenet har vi kjent en kald gufs og om natten fikk ikke vi sove pga lyder- min bror ble kastet ut av senga 3 ganger i løpet av natta- selv havnet en klassekammerat i min sovepose uten at jeg kan forklare hvordan dette sjedde. I andre etasje er det et hull i veggen som er svartere en svart. Min bror stakk hånda inn og en ukjent kraft tok tak i hans hånd.
Dette har han slit med psykisk i flere år etter på.
Møllergården på Røros
15 km Sør for Røros mot Femund ligger det en gård som heter Møllergården. Her skal det gå igjen en kvinneskikkelse i et av vinduene i annen etasje. Dette kan sees ved fullmånenatt, hver mnd.
Historien forteller at det var et ungt par som bodde her og som skulle gifte seg.
Mannen på gården skulle et æren på Røros da det fatale sjedde at hesten ble skremt av noe og kastet mannen ut av veien slik at han omkom. Derfor kan du den dag i dag se en hvit skikelse i vinduet stå lengtende og speide etter noen.
Livollen
den såkaldte blåmannen på livollen er bare tull. var der selv på klassetur med min klasse på rosenborg skole i 8. Vi hadde hørt historien. Det eneste som hadde skjedd var at lysene på utedoen slo seg av og på, men det viste seg at det var en bryter inne i selve hytta som styrte det, og læreren vår hadde brukt den til å skremme oss. Jeg tror blåmannen bare er noe tull lærerne på rosenborg skole har funnet på for å gjøre leirturen litt mer spennende... men hvem vet? kanskje blåmannen har prøvd seg på andre.
Spøkelseshuset i Rindal
Det spøker der. Alle sier det. Har selv vært der. Da jeg var der fikk jeg en ganske ekkel følelse i hele kroppen. Akkurat som om noe ikke stemte. Det dogger på glasset selv om det er 30 grader minus.
Folkets hus i hommelvik
i det øverste vinduet blir lyset slått på om kvelden/midtnatt
jeg så en film...plutselig så er lyset på i folkets hus, jeg trur det er noen der men NEI, hver dag ser jeg lyset på i FOLKETS HUS.men d er bare ett vindu som lyser
Persaunet leir
Skygger, lyskuler og lysglimt, av og til med farger. " klikkelyder" og andre lyder det ikke går ann å forklare. skygger i ulike fasonger som beveger seg, både på vegger og i løse luften.
Merkursenteret øverst i Nordre gate
Klær blir slenkt utover gulvet på natten. Også klesstativ er flyttet på seg og ligger helt andre steder enn de ble forlatt før natten. Adresseavisen hadde en artikkel om spøkelsen i merkursenteret tidligere.
Reinsklosteret i Rissa
Reinsklosteret i Rissa har mange historier om flere gjenferd. I skogen ved klosteret går bl.a en nonne med et spedbarn,en liten gutt på ski og en mann på hest kan av og til rase igjennom skogen.
gamle Klæbu dyre park...
plassen har hvært tom de siste 10 årene mn det er noe rart som sher der inne.. jeg har tatt flere bilder hvor manga av dæm har det vist seg skikkelser, både av dyr og mennesker... det er en velding creapy plass.. du hører dører smeller,folk som går osv..
støren prestegård
vinduer går plutselig opp av seg selv...uforklarelige skritt i trapper osv
gamle telefonsentralen på støren...neom størenhallen...
uforklarelige svarte skygger i kjelleren...blir plutselig iskaldt i et spesielt rom i kjelleren...
fowler9
Tavern vertshus
Jeg har hørt at det er en mann som går igjen på Tavern vertshus på Sverresborg. Det skal visstnok være en mann med ryddefobi, så han flytter rundt på møbler og rydder i saker og ting. Det var på Åndenes makt for en stund siden..
Kristina
Moheim -Selbu
Moheim er en slags gammel gymsal, byggning. Jeg og venninen min var i jentegarderoben og kiftet til gym, og plutselig slo en dusj seg på! Bare totalt plutselig! Sprang så opp trappa til gymsalen, og så noe som rørte seg i et hjørne! Moheim har tidligere vært et gravsted under krigen!
Til du som skrev om selbusjøen hotel!
Jeg har en halvsøster og moren hennes jobbet der også! hun hørte pianoet spille av seg selv! hun så det! hun så også en dame der! En gang hun skulle ha igjen et vindu . så gikk hun ut og da var vinduet åpent!! det var ingen i det rommet da!!! innsendt av Tnk
løkken verk
det spøker i gammelgruva på løkken verk. sikkert gruverbeidere.
og i noen av husene hvor gruvearbeiderne bodde er det også noen som går igjenn..
Jøldalshytta
Gjennom flere år har det versert historier om " samen på Jøldalshytta" . Historien som jeg gjenforteller den er uklar og en hel del feil, men denne " samen" ser ingen annen mulighet enn å ta inn på Jøladalshytta etter at hans bror går igjennom isen. " samen" var psykisk knekt da han ankommer hytta.
Han henger seg på enderommet mot vest neste natt.
Denne samen sies å gå igjen under besøk vinterstid.
Hafslund Hovedgård, Sarpsborg
på 1700-tallet bodde ei rik frue i herregården der, og det er uvisst hvordan hun gikk bort. Den dag idag kan man se henne i vinduene når man evt. går eller kjører forbi. Det hører til historien at Vidkun Quisling gjestet hovedgården under annen verdenskrig, og fikk hennes tidligere soverom. Det endte med at herr Quisling fikk besøk av fruen. Dette skremte ham slik at han aldri kom tilbake til Sarpsborg siden.
Livollen i TYDAL
Svar til deg som skrev om Livollen i Selbu: Livollen ligger faktisk i Tydal, veldig rart at du ikke visste det du som har vært der på tur... Jeg har aldri hørt om at det spøker her, og jeg er født og oppvokst i Tydal. Høres rett og slett ut som et rykte eller en slags vandrehistorie som har oppstått etter andre klasser som har vært der på leirskole før dere.
Kåsen på Oppdal
Jeg selv har opplevd at når jeg har gått i en av disse stiene med hunden min,blir hunden redd,skyter bust og knurrer,så var det engang jeg gikk der uten hunden,da fikk jeg en sånn rar opplevelse,det prikket i huden,jeg kunne ikke se tydelig,og plutselig ser jeg hundelignende vesner,bare svarte,ulver kanskje,men noe størrekan være noe annet,alt var så utydelig og tåkete,jeg snudde meg og løp,kom til grusveien og da var det hele over,drar aldri oppi Kåsen området igjen
St. Olavs hospital i Trondheim.
Min mamma hadde nyresvikt å hun gikk på dialyse i 3 etg.
Det skal visst ha skjedd snåle ting der om kveldene sa de som jobbet der! lysene slokker.. kommer på igjen av seg selv! jeg håper jeg får se noe eller oppdage noe igjen! så hvis noen har nettby her. så er min adresse Tiapiah! innsendt av Tnk!
Gammle postkontoret i Hommelvik!!
Før i tiden pak prixen i Hommelvik lå det ett postkontor.. Det var gammelt og de visste ikke hva de skulle bruke det til .. så de tok en loddtrekning, den heldige vinneren måtte ta demontering og pusse ting opp selv. Vinneren var Stein Hofstad som i da driver Kafe Rampa.. Alt gikk bra med byggingen helt til han kom til kjøkkenet.. Han så flere ganger en mørk skikkelse som viste seg og ikke være fra denne verden... Han bestemte seg for og aldri sette sine ben der inne igjen. deretter kontakten han en healer.. Han trengte bare å ta i nøkklene for og merke at :Det var noe der.! Han fortalte at han så soldater fra andre verdenskrig.. Den neste som fikk bygningen ville heller ikke ha den.. Roald Bye som hadde jobbet der i 46 år hadde aldri sett eller hørt noe spøkelser.. Først da bygningen ble stående tom, skal ting ha begynnt å sje!!
Kåsen, Oppdal
Jeg har bodd på Oppdal i 20 år, og Kåsen har jeg MEGET god kjennskap til.
Vinterstid dukker det opp fotspor av mennesker uten ski eller truger, i meterdyp snø, som jeg har fulgt en gang, ved den gamle sætra der det er bygd ny hytte/hus i tømmer. Sporene forsvant plutselig da jeg gikk litt i egne tanker etter en halvtime med sporing gjennom skogen parallelt med kraftlinjen nordover.
Nede mellom golfbanen og skytebanen skal det spøke nær en brakke som står der, og jeg har selv sett en tidlig morgen jeg var der, en slags grumsete gul-grå skygge manifestere seg og sveve nordover på veien bort derfra og innover mot hagle-banen.
Jeg vet ikke hva det skal være som farer der. Men jeg går ikke der uten god grunn før soloppgang igjen.
Jeg har hatt " ting" etter meg oppi Kåsa-skogen mange ganger. Jeg var flink til å løpe før.
Men hver gang har jeg vært tilbake og fartet rundt i hver krok av skogen likevel, som om det aldri har skjedd noe.
Oppover mot orkelsjøen og kraftverket der skal det visst også spøke oppetter veiene og godt utover i terrenget, til skrekk for mange tyttebærplukkere.
Jeg har truffet ulv i tunet hjemme, som har forsvunnet i løse luften. Den var sort forresten. Jeg bodde midt i sentrum, men tunet bak huset mitt var et eldgammelt dyretråkk, og har hatt alle slags dyr fra elg til rådyr, rev, hare og sau kryssende gjennom der.
På Oppdal skal også Vikakjerringa gå igjen. Folk har etter sigende sett henne i nyere tid.
Hilsen kunnskapsrik.
Livollen i Tydal
Du som er Tydaling, kan du forklare meg hva som befinner seg i svartskogen nedover mot det store vannet med den nedslitte gamle gården? Du vet, der man kommer opp forbi steinbruddet. Har blitt forfulgt av noe der, oppetter fjellet og ned på andre siden av myr-platået, bjønn eller mann.
Har også sett bjørnespor gå rett forbi saueflokker der, som har ligget som paralysert, mens sporene har dukket opp etter at jeg selv har vært oppover veien, og sauene har ikke rørt seg av flekken, ikke breker de heller. Men bjørnen klarte å finne meg, selv om jeg ikke kunne se den, men den brølte uten stans. Men det er nok noe trollskap der oppe i området, for det har blitt hørt så mangt av lyder av både dyr og mennesker der.
Hilsen Kåsingen.
Magerøya i Hemne
Folk som går i gangene. Fullbelysning nattestid i den delen av huset som er uten strøm. Gammel fortelling om dame som kommer ut av et klesskap. Generelt mye uro..
Oppdal Nordmjøen
på toglinjen mellom industriområdet og nordmjøen et sted skjedde det en forferdelig hendelse for mange herrens år siden,kanskje 1945-1950,usikkert,ble ei lita jente på 10år drept av sin eldste bror,uvisst hvorfor,hun er blitt observert ofte av lokkførerere,hun står ved toglinjen med en liten bamse tildekket av blod,ansiktet hennes vises kke,for det mørke håret hennes dekker det til,hun er også blitt observert på nordmjøenveien,like ved bebyggelsen der,hun har på seg en hvit nattkjole som er skitten,noen sier de har hørt barnegråt inne i skogen mellom denne veien og toglinjen,og for de som har forsøkt å se til etter barnegråten,har som regel endt om med at når gråten høres så nærme ut,forsvinner gråten,slik barn slutter å gråte,noen mener det er fordi jenta ser personen og tror hun er reddet. det sies at jenta er også blitt observert ved at hun løper over veien,kan høre pusten hennes rett bak deg,r man ute å går,høres små barneskritt bak,uansett hvilken vei man snur seg,hunder reagerer også..
Rotvoll Skogen
Rotvoll- skogen ved Lade skal visstnok være hjemsøkt. Det går historier om folk som har tatt livet sitt i denne skogen, men det kan jo også ha en sammenheng med gamle Rotvoll Psykiatriske Avd.
Byneset Sykehjem
Sykepleierne på Byneset Sykehjem har observert en skikkelse som holder til i kjelleren i den gamle delen. Bygget har visstnok vært en prestegård en gang.
Brura på Gevingåsen.
Det sies at i ett slags bestemt vær kan du se en vit dame ( Brura ) kalles hun. Pappa har sett henne. Det er mange historier om det der.. en om at hun var på vei til å gifte seg. plutselig kom noen slemme folk og dyttet vognen inn i fjellveggen .. den andre husker jeg ikke. Men mange har sett henne gå inn eller kastet inn i den fjellveggen! Innsendt av Tnk.
Thommasgården på Røros
Ubeskrivelige opplevelser. MYE energi både inne på kaffeen og inne i huset i bakgården.
Hotell Augustin på Torget
Det sies at det spøker i kjelleren på Hotell Augustin. Nazistene brukte visstnok noen av rommene der til å torturere folk under 2.verdenskrig.
Mormors Stue - Cafè i Trondheim by
De to søstrene som grunnla cafèen går igjen der, veldig koselige damer. Da jeg så dem smilte de til meg, og de går igjen i andre etasje like ved bildet av dem ved bordet med kaffekanner o.l. Rundt omkring dem kan man se arbeidere som går rundt om i rommet. Veldig koselig opplevelse.
DareToBeDifferent
Sør-Trøndelag ⇒ Sør-Trøndelag
Moderatorer: Asbjørn, mod_spøkeguiden
-
- Nybegynner
- Innlegg i tema: 1
- Startet: 12 Jan 2009 00:41
- 15
-
- Nybegynner
- Startet: 21 Apr 2009 01:11
- 15
- Kjønn (valgfri): kvinne,hehe !
- Lokalisering: trønderlag
#402964 Re: Sør-Trøndelag
haugsdalkjerringa er basertpå en sann historie.
for lenge siden var veien over haugsdalen en kjerre vei. En kvinne som var gravid og bodde der oppe var alene da fødselen satte i gang. Mannen var nede ved vannmøllen(et hjul som kvernet mel ed hjlep av vannkraft,ved en bekk) HUn kom seg opp til veien, men ingen stoppet for å hjelpe henne. Hun døde der i vei kanten, og etter dette har det gått historier om at hun alltid står i veien der den 9.Mai hvert år. Om du ikke stopper vil hun vise seg i speilet ditt for å skremme deg. Om du stopper vil hun bare forsvinne.dette med øksen er vel noe som bare er lagt til, da hun var full av blod da noen stoppet å endelig reagerte på kvinnen som lå der.Øksen er bare ett tillagt snakk for å gjøre historien verre. Dette er egentlig bare en sørgelig historie hvor man må lære seg å se andre mennesker og hjelpe andre.
for lenge siden var veien over haugsdalen en kjerre vei. En kvinne som var gravid og bodde der oppe var alene da fødselen satte i gang. Mannen var nede ved vannmøllen(et hjul som kvernet mel ed hjlep av vannkraft,ved en bekk) HUn kom seg opp til veien, men ingen stoppet for å hjelpe henne. Hun døde der i vei kanten, og etter dette har det gått historier om at hun alltid står i veien der den 9.Mai hvert år. Om du ikke stopper vil hun vise seg i speilet ditt for å skremme deg. Om du stopper vil hun bare forsvinne.dette med øksen er vel noe som bare er lagt til, da hun var full av blod da noen stoppet å endelig reagerte på kvinnen som lå der.Øksen er bare ett tillagt snakk for å gjøre historien verre. Dette er egentlig bare en sørgelig historie hvor man må lære seg å se andre mennesker og hjelpe andre.
Antall ord: 171
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
#412683 Re: Sør-Trøndelag
Her er en avisartikkel som handler om Haugsdalkjerringa
Antall ord: 8
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Feb 2017 13:34
- 7
#554554 Re: Sør-Trøndelag
Jeg er ganske nysgjerrig på om noen her inne har opplevd noe nær Falstad leir. Jeg har ikke vært på selve leiren, men kjørte forbi da jeg var ute og øvelseskjørte i fjor høst.
Det var fortsatt tidlig høst og fint vært, varmt i solen og mild luft. Vi kjørte forbi et skogholt da jeg ble lammet av en voldsom kulde, som et isbad i januar. Heldigvis svant følelsen hen før jeg måtte svinge eller bremse, for det kunne fort blitt farlig om jeg måtte ha reagert. Etter noen hundre meter pekte kjørelæreren ut vinduet til et skilt og spurte om jeg hadde hørt om Falstad leir før, for vi hadde nettopp kjørt forbi der det lå . Det hadde jeg ikke, men han nevnte at det hadde vært en fangeleir under 2 verdenskrig, men det var alt han visste om saken.
Jeg forstår det som at flere ble skutt der like før freden kom, og at det fortsatt ligger folk i skogen som ikke ble funnet. Har noen oppholdt seg i skogen over lengre tid og opplevd noe lignende eller sett noe?
Jeg var frossen og hadde hodeverk hele resten av dagen, har aldri opplevd noe så intenst negativt.
Det var fortsatt tidlig høst og fint vært, varmt i solen og mild luft. Vi kjørte forbi et skogholt da jeg ble lammet av en voldsom kulde, som et isbad i januar. Heldigvis svant følelsen hen før jeg måtte svinge eller bremse, for det kunne fort blitt farlig om jeg måtte ha reagert. Etter noen hundre meter pekte kjørelæreren ut vinduet til et skilt og spurte om jeg hadde hørt om Falstad leir før, for vi hadde nettopp kjørt forbi der det lå . Det hadde jeg ikke, men han nevnte at det hadde vært en fangeleir under 2 verdenskrig, men det var alt han visste om saken.
Jeg forstår det som at flere ble skutt der like før freden kom, og at det fortsatt ligger folk i skogen som ikke ble funnet. Har noen oppholdt seg i skogen over lengre tid og opplevd noe lignende eller sett noe?
Jeg var frossen og hadde hodeverk hele resten av dagen, har aldri opplevd noe så intenst negativt.
Antall ord: 219
Hide post links |