Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinHvorfor bør jeg bli Vegetarianer?

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

ToneG PPV skrev:
tussi skrev:Hvorfor vegetarianer?

Etiske motiver:

I gjennomsnitt dør ett dyr i sekundet for å tilfredstille nordmenns smak for kjøtt. Dyr som i sin levetid ikke har hatt noe som ligner et naturlig liv.

95 % av norske eggleggende høner er burhøns som lever på et areal tilsvarende et A4-ark.

Dagens industrielle husdyrhold har som mål å produsere mest mulig kjøtt, melk og egg så fort og billig som mulig, på minst mulig areal. Dyrenes tilskrives ingen annen verdi en markedsverdien.

Menneskers appetitt for sine medskapninger fører til langt større dyreplageri enn de fleste andre former for dyreplageri.

Miljømotivet:

Dyrking av korn, belgvekster og grønnsaker krever mindre vann og energi enn dyreproduksjon. Å produsere 1 kg storfekjøtt krever 50 000 liter vann, mens produksjon av for eksempel 1kg hvete krever 250 liter. Bruk av store landarealer til dyreproduksjon truer også verdens grunnvannressurser.

Årlig forsvinner 26 milliarder tonn matjord på grunn av jordbruksaktivitet, og 230 millioner kvadratmeter land rammes årlig av ørkenspredning. All matproduksjon sliter på jorden, men det kreves langt større landarealer for å produsere kjøtt i forhold til vegetarisk mat.

Når drøvtyggere fordøyer maten, skapes drivhusgassen metan. Ammoniakk som kommer fra dyrenes urin og ekskrementer bidrar til forsuring av sjø og mark.

Et samfunn som hovedsakelig lever av kjøtt krever langt større bruk av energi og naturressurser enn et samfunn av vegetarianere. 12 – 15 mennesker kan leve på det kornforbruket som et dyr trenger for å bli kjøttmat nok til én person. Dette er sløsing av matressurser, og er med på å opprettholde forskjellen mellom rike og fattige land. Korn som kan mette sultne mennesker brukes i stedet til produksjon av kjøtt i rike land.

25 % av Sentral-Amerikas regnskog er hugget ned for å frigjøre beitemark til kjøttfe.

USA importerer mer en 200 millioner kilo kjøtt bare fra sentral Amerika. Hver dag blir 1 fotballbane med tropisk regnskog ødelagt for å produsere hamburgere.

Det forsvinner omkring 150 000 kvadratkilometer regnskog hvert år.

90 % av soyabønneavlingen går til dyrefôr.

Det er tre ganger så mange husdyr som mennesker i verden.

Moralske motiver:


Det går med 5-10 ganger større dyrkningsareal for kjøttproduksjon sammenlignet med tilsvarende mengde vegetabilsk protein.

20 millioner mennesker dør hvert år av sult eller feilernæring. Ved å senke vestens kjøttkonsum med 10 % vil man kunne mette 100 millioner mennesker.

På ett hektar mark kan en produsere 280 kg biff eller 11 2000 kg soyabønner.

Helsemessige motiver:

I vårt samfunn dør flertallet av befolkningen av sykdommer knyttet til vår diett. Vegetarianere lever sunnere og lengre, og risikoen for å få for eksempel hjerte- og karsykdommer avtar betydelig.

Det er nå slått fast at antibiotikaen som produksjonsdyrene fores med er en hovedårsak til at folk blir resistente mot antibiotika.

Det er konstatert at vegetarianere rammes sjeldnere av hjerte- og karsykdommer, diabetes, lungekreft og tykktarmskreft.
Siden vegetabiler befinner seg lengst nede på næringskjeden, samler de opp mindre miljøgifter enn dyr, som befinner seg høyere oppe. Vegetarisk kost inneholder mindre tungmetaller og miljøgifter som for eksempel PCB.

Ved å slutte å spise kjøtt sparer hver enkelte livet til mer enn 1000 dyr i løpet av livet.
Bare sånn for å provosere innlegget litt Tussi, hvor skal dyrene bo? Skal de bli rovmat istede? Slik at rovdyrene blir flere?
Neida, hmmm jeg har egentlig ikke så gode argumenter her :oops:
Husk at vi aler opp de fleste av dyrene det her er snakk om. Tror jeg?
Antall ord: 600

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Ulva skrev:Det skal du få! :D Sender dem på en PM til deg!
Kan du sende til meg også??? O:) :D
Antall ord: 19

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Ulva
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 44
Startet: 14 Jan 2005 15:18
19
Kjønn (valgfri): Kvinne

Innlegg av Ulva »

Jepp, det skal jeg gjøre! :D
Antall ord: 6
Livet er ikke et problem du skal løse, livet er et mysterium du skal oppleve.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 216
Startet: 22 Apr 2005 13:56
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

larsrolle PPV skrev:
Anette skrev:Det sies at det ikke er så bra å spise svinekjøtt da, men jeg er helt enig! Svinekjøtt er godt :D
Det er en grunn til at muslimene ikke spiser svinekjøtt, kanskje uten at de er klar over det. De sier det er urent kjøtt - men kanskje av helt andre årsaker enn det som er den egentlige grunnen.

Grisene gir faktisk en god del urinstoffer inn i kjøttet.

Det er mulig at dette er den egentlige årsaken til at kjøttet ansees som urent.
Hvis ikke jeg husker helt feil nå, så mener jeg det har noe med at de er kannibaler. Og så er det ett eller annet med svettekjertlene deres. Men jeg husker det ikke i farten. Irriterende! :roll:
Antall ord: 128
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av *Velvet* »

karina skrev:
ToneG PPV skrev:
tussi skrev:Hvorfor vegetarianer?

Etiske motiver:

I gjennomsnitt dør ett dyr i sekundet for å tilfredstille nordmenns smak for kjøtt. Dyr som i sin levetid ikke har hatt noe som ligner et naturlig liv.

95 % av norske eggleggende høner er burhøns som lever på et areal tilsvarende et A4-ark.

Dagens industrielle husdyrhold har som mål å produsere mest mulig kjøtt, melk og egg så fort og billig som mulig, på minst mulig areal. Dyrenes tilskrives ingen annen verdi en markedsverdien.

Menneskers appetitt for sine medskapninger fører til langt større dyreplageri enn de fleste andre former for dyreplageri.

Miljømotivet:

Dyrking av korn, belgvekster og grønnsaker krever mindre vann og energi enn dyreproduksjon. Å produsere 1 kg storfekjøtt krever 50 000 liter vann, mens produksjon av for eksempel 1kg hvete krever 250 liter. Bruk av store landarealer til dyreproduksjon truer også verdens grunnvannressurser.

Årlig forsvinner 26 milliarder tonn matjord på grunn av jordbruksaktivitet, og 230 millioner kvadratmeter land rammes årlig av ørkenspredning. All matproduksjon sliter på jorden, men det kreves langt større landarealer for å produsere kjøtt i forhold til vegetarisk mat.

Når drøvtyggere fordøyer maten, skapes drivhusgassen metan. Ammoniakk som kommer fra dyrenes urin og ekskrementer bidrar til forsuring av sjø og mark.

Et samfunn som hovedsakelig lever av kjøtt krever langt større bruk av energi og naturressurser enn et samfunn av vegetarianere. 12 – 15 mennesker kan leve på det kornforbruket som et dyr trenger for å bli kjøttmat nok til én person. Dette er sløsing av matressurser, og er med på å opprettholde forskjellen mellom rike og fattige land. Korn som kan mette sultne mennesker brukes i stedet til produksjon av kjøtt i rike land.

25 % av Sentral-Amerikas regnskog er hugget ned for å frigjøre beitemark til kjøttfe.

USA importerer mer en 200 millioner kilo kjøtt bare fra sentral Amerika. Hver dag blir 1 fotballbane med tropisk regnskog ødelagt for å produsere hamburgere.

Det forsvinner omkring 150 000 kvadratkilometer regnskog hvert år.

90 % av soyabønneavlingen går til dyrefôr.

Det er tre ganger så mange husdyr som mennesker i verden.

Moralske motiver:


Det går med 5-10 ganger større dyrkningsareal for kjøttproduksjon sammenlignet med tilsvarende mengde vegetabilsk protein.

20 millioner mennesker dør hvert år av sult eller feilernæring. Ved å senke vestens kjøttkonsum med 10 % vil man kunne mette 100 millioner mennesker.

På ett hektar mark kan en produsere 280 kg biff eller 11 2000 kg soyabønner.

Helsemessige motiver:

I vårt samfunn dør flertallet av befolkningen av sykdommer knyttet til vår diett. Vegetarianere lever sunnere og lengre, og risikoen for å få for eksempel hjerte- og karsykdommer avtar betydelig.

Det er nå slått fast at antibiotikaen som produksjonsdyrene fores med er en hovedårsak til at folk blir resistente mot antibiotika.

Det er konstatert at vegetarianere rammes sjeldnere av hjerte- og karsykdommer, diabetes, lungekreft og tykktarmskreft.
Siden vegetabiler befinner seg lengst nede på næringskjeden, samler de opp mindre miljøgifter enn dyr, som befinner seg høyere oppe. Vegetarisk kost inneholder mindre tungmetaller og miljøgifter som for eksempel PCB.

Ved å slutte å spise kjøtt sparer hver enkelte livet til mer enn 1000 dyr i løpet av livet.
Bare sånn for å provosere innlegget litt Tussi, hvor skal dyrene bo? Skal de bli rovmat istede? Slik at rovdyrene blir flere?
Neida, hmmm jeg har egentlig ikke så gode argumenter her :oops:
Husk at vi aler opp de fleste av dyrene det her er snakk om. Tror jeg?
tror du ja! nei folk løper inn i skogen å skyter tigere å papegøyer å aper å sender de til usa som lager hakkemat av de og kaller det kjøtt, å sender det vidre til norge som kaller det ku, sau og gris. Nemlig!
Antall ord: 644
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Var det sarksme eller tror du seriøst det?
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av *Velvet* »

Bare litt fantasifull.... Dog skremmende tanke!
Antall ord: 6
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Okei. Det var nesten litt bra. Skremmende tanke ja!
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av *Velvet* »

Ja man vet jo aldri... =/
Antall ord: 5
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
shocola.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 231
Startet: 11 Apr 2005 13:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nærøy
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av shocola. »

hm...kanskje jeg skal bli veggis...jah..faktisk..kanskje det..
tenk på de stakkars dyran.. :cry:
Antall ord: 15

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Ann Christin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 57
Startet: 11 Apr 2005 22:10
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Drammen

Innlegg av Ann Christin »

Angående vegetarisme, det er helt greit, ikke prøv tofu ting, det smaker æsj hehe.. Jeg kunne aldri blitt det, for glad i pizza og grillmat om sommeren..

Men til ToneG PPV ang hvor skal alle dyrene være, så må jeg nok komme med triste nyheter der, hvis alle i verden blir vegeterianer blit det liten nytte for dyrene vi spiser, såklart vil man ha noen griser og kuer her og der, men ikke i nærheten av antallet man har nå, sauer vil nok leve videre pga ulla, og kua pga melka.. Grisen har liksom ingen funksjon.. Så egentlig vil det nå bli ganske stusselig for dyras skyld..

Når man tenekr over det vil verden på et eller annet nivå bli alt for overbefolket for da trenger man ikke plass til dyra lengre, og verden kan bygges ut enda mer.. Uansett om verden har dyr eller ikke vil man fortsatt ødlegge regnskogen..
Antall ord: 157

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Ann Christin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 57
Startet: 11 Apr 2005 22:10
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Drammen

Innlegg av Ann Christin »

Det er nå et fåtall som faktisk tenker at man får mer natur hvis alle dyrene blit borte, blir nok mer tanker om hvordan man da kan utnytte området til og lage nye fabrikker og andre ting verden virkelig ikke trenger mer av..

Hvis du ikke har merket vil gjerne politikeren lage mest mulig fabrikker/hus... Her i drammen har vi nettopp fått en fin linje langs elva, og en liten "øy" ute midt i elva, tror du denne øya skal bli gross grønt grass og bli et fristed noe som hadde vært best, nei da di skal bygge et stort hotell der med 12-13 etasjer, og da må man jo såklart også ha parkeringsplass, så hadde det vært for politikeren hadde vi ikke hatt noen natur..



Men når det gjelder hvordan dyrene har det må jeg nå si at de ikke har det så aller vært for tiden.. Hadde ikke hatt noe imot og vært en ku på de nya fjøsa, velge når man skal børstest, melkes og spise.. Må si de har det mye bedre enn hestene her i norge, men ingen klager over de..



Men dette er noe jeg lærte på videregående, dersom alle i verden sluttet og spise kjøtt vill jorden trolig nok blitt ødelagt til de grader, selv om de fleste dyrene kanskje ikke har det som plommen i egget hjelper de til her i verden de og.. De gjør en forskjell for de som lever her nå..



Nei, det verden trenger er en skikkelig oppryddning, er en grunn til at verden lager tsunamier, orkaner, jordskjelv og store sykdoms utbrudd, rett og slett for og rydde litt opp blant verdens folk og kanskje gjøre den planeten mulig og bo på..
Antall ord: 305

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Taru
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 96
Startet: 02 Jan 2005 23:12
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Rogaland
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Taru »

Jeg spiser ikke kjøtt - og det på 13. året. Gjør det ikke - av en overbevisning om at dyr også har en sjel - jeg føler det som om jeg skulle spise lik - hvilket man jo også gjør - drastisk påstand men sann.
Jeg har av og til tenkt på at det hadde vært greitt å ta en pølse i forbifarten - men bare tanken byr meg imot. Å se lastebiler fra slakterier med bilder av steiker og jeg vet ikke hva - det er et grotesk syn for meg.... Men det er no bare meg da.
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Taru
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 96
Startet: 02 Jan 2005 23:12
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Rogaland
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Taru »

Godt å høre at noen føler litt av det samme som meg. Har også spist litt fisk - men har jo vurdert å slutte med det også. Føler ikke at jeg er "smårar" faktisk. Det jeg mener og tenker må man få ha for seg selv - jeg prøver ikke å overbevise noen andre om min "tro" - folk rundt meg spiser kjøtt - dem om det - men jeg vet jeg aldrig kommer til å klare det mer....
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Mennesket er alteltende art og har hjørnetenner som tyder på at kjøtt er et av innholdene i kostholdet, hører også at det er visse stoffer som vi må ha som finnes i kjøtt. He he akkurat som rotter..... altetende... :)

nå sier jeg ikke at man kan finne disse i annet enn animalske produkter og for all del vegetarianere har mange fine produkter som kan erstatte dette.

det er ikke bare pga sunnhet mange blir vegeterianere eller veganere for den saks skyld, det er vel mye pga etikken.

vurdert selv vegeterianerliv, men for meg er det mest riktig hvordan dyra har det fra de blir født til de ender opp i magen vår. Det er ingenting i veien for at slaktedyr kan også få et bra liv.... økologisk kjøtt er et skritt i riktig retning, jeg har selv erfart hvordan slike dyr har de kontra konvensjonell kjøttproduksjon.
Antall ord: 154
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !