Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheteraktiviteten på solen

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: aktiviteten på solen

Innlegg av ludoburgero »

Interessant. Lenge siden jeg har lest Illustrert Vitenskap nå, men kanskje jeg skal
få med meg den neste blekka... :)

Jeg vet at solstormer kan slå ut elektriske anlegg og satelitter.
Det sto det også om i det svenske magasinet jeg leste om 2012.
Det sto at det var forventet en solstorm da, og at det i 1989 var den hittil verste solstormen
som jo gjorde at 6 millioner mennesker ble uten strøm i Canada.

Solens 11-års-syklus har jo med polskiftene å gjøre, såvidt meg bekjent.
Dette har skjedd i alle tider. Sist gang var som sagt i 2001.
Hvilket tilsier at gangen før det igjen var 1990. Og det var jo ikke så lenge etter den solstormen.

Jeg tror i verste fall at vi blir sendt tilbake til steinalderen, at det elektriske kollapser.
Men vi klarer oss nok, tror du ikke? :)
Antall ord: 146
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: aktiviteten på solen

Innlegg av Deep Space »

Selvfølgelig klarer vi oss :mozilla_laughing:
Men det vil bli dyrt og ta lang tid å få mobil telefon, og ipod igang igjen.
vi snakker brevduer som email system :lol:
HVIS the mother of all sunstorms treffer oss... i eller rundt, 2012... men det er et stort HVIS...
Antall ord: 47
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: aktiviteten på solen

Innlegg av ludoburgero »

Selvfølgelig, sier du...
Tror du ikke at det farligste er hvordan mennesker i panikk reagerer? ;)
Det tror iallefall jeg.

Sånn sett vil det nok få en del uheldige, indirekte konsekvenser dersom det skulle skje.

Vi tror så gjerne vi er fri og har friheten til å velge, men hva hjelper vel det når vi er slaver av forbrukermentaliteten? Tror ikke mange ville klart seg uten elektrisitet. Tenk for eksempel også på de som holdes kunstig i live, og nødvendige sikkerhetssystemer som kanskje sikrer våpen i fra å gå av på feil tidspunkt, etc.

Får vente og se... :D
Antall ord: 101
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: aktiviteten på solen

Innlegg av Hecate »

Herlighet da. :D
Det er utbrudd hele tiden, vi har lært av det som har skjedd før. Det er noe av det jeg jobber med, å få til bedre varslingsrutiner når navigasjons-og kommunikasjonsystem får degenererte radiosignal pga forstyrrelser i ionosfæren. Dette er et stort problem selv ved liten aktivitet, som i disse dager, det skyldes primært lokalt oppstått plasmaskyer (ionsert av sola) som driver over nordlige og sørlige halvkule og polene. M.a.o. ikke av solstormene. Vi ønsker derfor å være føre var for vi kommer sikkert til å få noen kraftige superstormer rundt maksimum, men ingen vet om det blir verre enn tidligere beskrevet. Tror det var et helvetes maksimum i 1939, men da fantes det ingen satellitter.....
Jeg gleder meg i allefall for det er et ganske spektakulært skue ;)
Antall ord: 140
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: aktiviteten på solen

Innlegg av Deep Space »

Ja, bare det finnes et skikkelig bra varslingssystem så tror jeg mye er gjort. Alle typer media bør brukes. tilogmed per SMS til folket. Da har man mulighet til å slå av elektroniskt utstyr før det blir ødelagt. Det er vel da kanskje en liten sjanse for at det ikke blir skadet? Eller?
Antall ord: 54
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: aktiviteten på solen

Innlegg av Hecate »

Problemet er jo degenerasjon av radiokommunikasjon mellom satellittene da. Det er jo hele vitsen med varslingssystemet; å kunne varsle når det er stor fare for scintillasjon og bortfall av signaler og evt andre sårbare installasjoner.
Utbrudd fra sola kan ta timer eller dager før det når oss avhengig av lokalisasjonen på sola (dermed hastighet på solvinden) og størrelsen på utbruddet (CME, SME, flares etc.) Dette kan vi fint estimere ut i fra ACE-data. Derimot oppstår også plasmadrift lokalt, og dette forsterker jo bare problemet vi har her i nord f.eks. Dette er hva jeg prøver å kartlegge for Norges del, men det er et stort og sammensatt bilde og mesteparten av tidligere forskning har tatt for seg ringstrøm og Dst/Kp indeks. Jeg er interessert i elektrojettene i nordlysovalen og hvordan disse oppfører seg mot radiobølgene til kommunikasjon/navigasjon. Veldig spennende, men jeg har ikke hatt mye tid til å jobbe med det siden jeg har full jobb som lærer ved siden av...*sukk*
Antall ord: 174
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: aktiviteten på solen

Innlegg av Bearchild »

Sola har hatt nok en utblåsning, "Flotteste nordlys på flere år" forventes å kunne sees i kveld. :)
Håper vi får sett litt her nede i sør også..
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/kje ... 75699.html
Antall ord: 38
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chimera
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 296
Startet: 10 Nov 2007 20:48
16
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 77 ganger

Re: aktiviteten på solen

Innlegg av Chimera »

Husker en gang på 80tallet(tror jeg) det var ekstrem solakivitet, da fikk jeg inn BBC2 i stereo på FM-båndet på Sølvsuperen min!
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
steini93
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 08 Jul 2008 21:04
15
Kjønn (valgfri): Guttonge
Lokalisering: alta

Re: aktiviteten på solen

Innlegg av steini93 »

Angående forskere og forutsigelser, så er ikke de noe å stole på. De trur de vet alt, til de plutselig får et eller annet mysterium som de tror de vet alt om, men så skjønner de plutselig ingen ting. Som foreksempel jordhullet som slukte en eller flere biler, dette skjedde nu i denne måneden. Tror det vare i denne måneden i hvertfall, og de skjønnte ikke hvorden det kunne oppstå. De hadde ikke en eneste forklaring, enda hullet var stort og skulle være lett og finne ut hvis det feks var noe normalt.
Antall ord: 99
Stein hær ... ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 453
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Re: aktiviteten på solen

Innlegg av rhonersen »

steini93 skrev:Angående forskere og forutsigelser, så er ikke de noe å stole på. De trur de vet alt,
Tullprat. Vis til en eneste forsker som tror han/hun vet alt?
Som foreksempel jordhullet som slukte en eller flere biler, dette skjedde nu i denne måneden. Tror det vare i denne måneden i hvertfall, og de skjønnte ikke hvorden det kunne oppstå. De hadde ikke en eneste forklaring, enda hullet var stort og skulle være lett og finne ut hvis det feks var noe normalt.
Hvem hadde ikke en eneste forklaring? Hvor leste du dette? Hvor lette du etter forklaringer?
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: aktiviteten på solen

Innlegg av Hecate »

Nei, for guds skyld ikke stol på forskningen! Det er bare ren skjær ærlighet å innrømme at en ikke har forklaring på noe som helst før alle hypoteser er testet. Ydmykhet for naturen og for menneskets manglende oversikt. Men de vet mer enn mannen i gata, tross alt....er det det som plager de "uvitende og ulærde?"

Stol heller på fanatikere, drittunger som lager amatørklipp på Youtube, sekter, media og annet opplysningsstoff. Spesielt media som ikke klarer å få fakta ned på papiret en gang. Selv ikke med ekspertkommentatorer klarer de å gjengi noe riktig. Tenk litt over hva dere leser....og hvem som har skrevet det. ( En journalist med en deadline som ikke har full oversikt, og som skriver det h*n tror er riktig eller finner på litt bare for å få sendt artikkelen i trykken, totalt ukritisk til egne kilder og andre argumenter/motargumenter som er myyye bedre) :shock:

Flott at det er utbrudd på sola igjen! Manglende solflekker til tross, er jo tiden inne for at dette skulle skje. Sånn sett er det jo ikke noe unormalt som skjer. Det er vel bare vi som har hatt et litt for snevert syn på solens sykluser og det henger sammen med at den moderne, målrettede forskningen på dette er for ung til at vi har nok data å feste lit til.
Antall ord: 225
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- aktiviteten på solen

Innlegg av Bearchild »

Drar opp denne igjen jeg. :D
(Og som sagt, savner Hecate i disse dager.. halloooo? :bandit )

Forrige natts nordlys skyldes jo nettopp aktiviteten på sola, og det er ganske heftig aktivitet der oppe for tiden. (Sol)flekkene er mange og tidvis store,- akkurat nå er det en giga-solflekk som er rettet direkte mot jorden og som vi bør håpe på at "holder seg rolig": Solflekken som ga oss det praktfulle nordlyset natt til tirsdag peker nå rett mot jorden. Et virkelig stort utbrudd de neste dagene kan bli katastrofalt.

http://www.storm.no/nyheter/frykter-gig ... 73191.html
Antall ord: 99
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- aktiviteten på solen

Innlegg av Bearchild »

Og sånn forresten,- for å komme en eventuell "begivenhet" i form av eksplosjon der oppe med påfølgende langvarige strømbrudd og kommunikasjonssvikt osv i forkjøpet, så har jeg GOD plass her oppe i dalen. :lol: Og er selvforsynt med ved, kjøtt, fisk, vann og andre nødvendigheter for å klare seg gjennom en "fimbulvinter". Tenk så trivelig..! :D
Antall ord: 59
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- aktiviteten på solen

Innlegg av Arven »

Jeg får ta en trimøkt og gå til jobben og finne meg en krok, for der er det eget agregat :mozilla_smile:
Antall ord: 24
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Regn
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 25 Sep 2004 20:01
19
Lokalisering: Oslo
Har takket: 58 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - aktiviteten på solen

Innlegg av Regn »

Bearchild skrev:Og sånn forresten,- for å komme en eventuell "begivenhet" i form av eksplosjon der oppe med påfølgende langvarige strømbrudd og kommunikasjonssvikt osv i forkjøpet, så har jeg GOD plass her oppe i dalen. :lol: Og er selvforsynt med ved, kjøtt, fisk, vann og andre nødvendigheter for å klare seg gjennom en "fimbulvinter". Tenk så trivelig..! :D

Høres fantastisk ut! Kan jeg komme på besøk?? :mozilla_smile:
Antall ord: 73
In silence fall the skies

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links