runehera skrev:BA :
du trur du har prøvd det...
Synes du ikke det er litt arrogant å si slikt, når du ikke vet mer om det enn du gjør?
eg VEIT den er sann, gjennom har vore frelst lenge (i motsetning til deg?!) og har dermed utvikla meg : kunnskap --> visdom --> VISSHET !!!!!
Dette kommer vi ikke videre med.
Denne vissheten du har, som er basert på tro aksepterer ikke jeg. Vissheten jeg har, som er basert på kunnskap aksepterer ikke du.
Dine bibelsitater har jeg i stor grad tilbakevist, mine bibelsitater har du i stor grad oversett.
trur du at du veit bedre enn Gud??
Med tanke på at jeg ikke tror på noen guder, må jeg svare ja. Jeg vet bedre enn ingenting.
vil du vera Gud sjøl, som satan vil.. ?
Nei, det har jeg ikke noe ønske om. Har du sett Bruce Allmighty?
hadde ikkje eg hatt nestekjærlighet hadde eg faktisk ikkje gidda og brukt litt tid på deg/dykk..
Det kan være mange grunner til det, nestekjærlighet er ikke den eneste. Nestekjærlighet er ikke den største egenskapen hos Jesus eller kristne, selv om de skryter det på seg.
er jo også "heftige" diskusjonar mellom anna på Holmgang og Tabloid...
Men der er nok hverken du eller jeg.
eg er ikkje feilfri eg heller..!

men forteller faktisk det eg veit, og er fullstendig klar over at det er vanskelig å tru når ein ikkje trur/vil tru...
Ja ikke sant. Det er vanskelig å tru når ein ikkje trur.
Det du forteller er det du tror. Dette har du ikke kunnskaper om. Noe av det du sier kan bekreftes i bibelen, men den regnes av mange som en eventyrbok, og er ikke noen dokumentasjon overfor dem som ikke tror på den.
det eg meinte med "... - heldigvis" var meint som glede i det å faktisk "bli passa på" ovenfrå....
Hå nei du. Den går jeg ikke på. Jeg kommer nok ikke til å bli passa på i ildsjøen nei. Der må jeg nok svømme i evig tid uten noen gud til å passe på meg.
, som er for deg også..
svar meg heilt ærlig; kva hørest deiligast ut av åndens frukter og satans frukter? (sjå; innlegg skreve til "light" ovenfor...)
Hehehe.

Hvis du setter dem opp mot hverandre, låter selvfølgelig åndens frukter best, men det er ikke noe reelt valg. Til tross for at dere kristne ofte liker slik dualisme, ser vi andre flere valg, vi er ikke begrenset av sort eller hvitt.
kva hørest deiligast ut av å ha det godt der og då men ikkje etterpå, sammenligna med å pisse i buksa, med tanke på Edens hage-dømet... ?
Enda et underlig valg uten mer enn to alternativer. Og i tillegg har du lagt føring for hva som er "riktig" valg.
Jeg synes det hører deiligere ut å ha det deilig der og da enn å pisse i buksa.

Det ser ut til at du legger opp til Pasquals veddemål, som ikke blir mer gyldig om det formuleres på andre måter.