Sånne drømmer som ender brått med en fornemmelse av fysisk smerte... ikke sant? Det er så mange som har hatt sånne drømmer. Det som er greia er at man pleier å våkne av de - iallefall for min del. Ganske brått og kvepper til. Men denne gang våknet jeg ikke med en gang...
Drømmen startet med at jeg befant meg på den gamle arbeidsplassen min, og der hadde jeg akkurat sittet inne på kontoret med alle de andre ansatte som vanlig. Det var lyst, og jeg var på vei hjem tidligere enn vanlig. Det var en fredag i drømmen. Så skjer det... drømmen min blir om til en lucid drøm, så jeg kan styre hva jeg gjør. Og jeg har bare såvidt kommet utenfor døra på bygningen, og så ønsker jeg meg at lokalet skal se nyere ut - og det går, i det jeg entrer den gamle, slitte ytterdøra, kommer jeg inn til et nytt og fancy kontorlokale, med en smal og grå gang. Men plutselig forsvinner det lucide, og jeg mister styringa. Grunnen til at jeg har gått inn igjen er for å hente en Dymo-label-maskin(?) - gudene vet hvorfor...
Alt er med ett blitt grått og dødt stille. Det er ingen folk her lenger.
Jeg får den der fornemmelsen for at noe skal gå galt... du vet... sånt som skjer i marerittene...
En typisk slik drøm er at man åpner en dør, og så venter det noe skikkelig ubehagelig.
Akkurat det skjer også:
1) Først smeller døra bak meg igjen - og jeg blir innelåst i en smal gang.
2) Stemningen er skikkelig ekkel - hvorfor er alle de andre ansatte plutselig helt borte?
3) Gangen er skikkelig smal, og det er enda en dør jeg må inn til. Den har kodelås.
4) Jeg bestemmer meg for å være dristig, så jeg prøver en kode...
(jeg vet ikke hva koden er, for i drømmen som først var lucid fikk jeg endret det til en nyere bygning, men utenfor min kontroll nå er alt det som følger med...)
5) Så taster jeg feil kode! Da skjer det - det smeller!
Jeg blir blåst avgårde, og dette er snakk om en VELDIG TYDELIG FORNEMMELSE, rett og slett så fysisk at den er ikke bare til å ta og føle på. Den er så og si autentisk... ektfølt... og det er helt jævlig det som skjer nå: alarmen på bygget begynner å gå, jeg skimter et rødt lys i enden av den supersmale og grå korridoren jeg er i... jeg faller sammen... synet blir uklart... jeg kjenner et pressende, pressende og stadig mer pressende lufttrykk som skyter meg inn i veggen... et slags vakuum... og jeg får en følelse av at jeg blir kvelt... fornemmelsen blir sterkere og sterkere, og så toppes det hele med at en stemme som er flerspråklig(?!) på en gang, hvor språket alt etter hva jeg fokuserer på blir det ene jeg hører, mens de andre forsvinner... den snakker spansk... tysk... engelsk... og norsk. Stemmen kommer innenfra, inni hodet mitt, og jeg får en slags mistanke om at det er et implantat eller en ultrasonisk lyd som skytes inn på microbølgenivå inn i ørene mine hvor jeg blir fortalt: "No access... You have no permission... Achtung..." Bla bla bla. En hel masse om at jeg skal bli liggende og straks blir hentet av autorisert personell.

Det er seriøst den villeste og ekleste drømmen jeg har hatt på mange år...
Og under hele hendelsen så tenker jeg i drømmen at jeg blir straffet fordi jeg jobber jo ikke der mer.