Lilja skrev:Jeg drømte at jeg passet på en tiger her ei natt!

Hvor den kom fra, aner jeg ikke, men jeg hadde den ihvertfall inne hos meg.
Tigeren skraper på døra, sånn som katta pleier å gjøre, så jeg slipper den ut. Først da den setter forlabbene opp på rekkverket på terrassen og spretter over, slår det meg at det kanskje ikke er noen god idè å slippe en tiger løs i et boligfelt...
Jeg fikk virkelig en sånn "herregudhvadriverdumed"-følelse!
Tigeren satte av sted inn i skogen, i retning skolen, og jeg fikk helt panikk for om den kom til å ta noen av barna der oppe. (Ingen panikk da den var i huset her med mine barn, dog)
Plutselig er det kveld, mørkt og regnvær, og jeg kjører rundt for å finne tigeren. Ser den plutselig i veikanten, og i motgående kjørefelt kommer en lastebil. Da slår det meg plutselig at jeg drømmer, så jeg "bestemmer" at tigeren skal hoppe ut i veien foran lastebilen slik at den blir påkjørt og dermed ufarligjort, og det gjør den. Det er det siste jeg husker fra drømmen, så antakelig sluttet den der. Lenge siden jeg har drømt så detaljert og husket det så godt etterpå.
Har du gjort noe du ikke burde gjøre? "
herregudhvadriverdumed" og "
Da slår det meg plutselig at jeg drømmer, så jeg "bestemmer" at tigeren skal hoppe ut i veien foran lastebilen slik at den blir påkjørt og dermed ufarligjort,". Eller er det noe du ønsker å være, men som du ikke tør slippe løs?
Du drømte at du passet på en tiger. En tiger står for tigerkraft, ville drifter, uberegnelig, ubendig utstyrt begjær, voldsomme krefter. Du passer altså på at begjæret eller de ville kreftene i deg, ikke slippes løs. Så ønskes kreftene og kanskje begjæret i deg å slippes løs. Den skraper på din lukkede dør, som vender ut i mot terrassen/balkongen, som igjen er utsyn mot verden, et sted med oversikt og utsikt. Du lar villdyret i deg "scanne" omverden, og lukte på sin nyvunnende frihet, mens du "lukker øynene", og tar deg selv i akt, at dette kan du ikke tillate deg. Men da er det forsent, villdyret i deg har fått råde, og er nå på vei ut i verden. Panikken sprer seg i deg, mens villdyret fortsetter mot skogen, som er din indre verden, det ubeviste, og det ukjente. Skole er et sted for å lære. Barn er jo uskyldighetens vesen, og kan representere deg som liten. Men kan også stå for jomfrulighet. Du passer på at dine barn er safe, hva er du redd for? At villdyret i deg skal angripe dine barn? Eller barnet i deg? Er du redd for at villdyret i deg, skal "stoppe" læringprossessen din, og ødelegge det jomfruelige som ligger i det ukjente og ubeviste hos deg?
På jakt etter din tapte villdyr i deg, begir du deg ut i mørket. I nattens/kveldens time, hvor alle sover, og du er mest mottakelige, da leter du etter det tapte i deg. Du setter deg inn i en trygg og safe fremkomstmiddel, som også står for det maskuline, og begir deg ut på følelsens veier, (regn er følelser). Plutselig finner du villdyret i deg igjen, den var ikke tapt! Den står i veikanten, kanskje på en motorvei, på motsatt side av deg. Det er nå avstand i mellom deg og villdyret i deg. Du oppdager at en lastebil kommer mot deg, en lastebil er en manneting, som kan gjøre mye for deg. Den kan frakte varer for deg, eller den kan flytte tingene dine. Ved hjelp av denne "mannetingen" vil du ta livet av villdyret i deg. Så oppdager du at dette er heldigvis en drøm! Og med det ødelegger du villdyret i deg. Heldigvis var ikke villdyret i deg våknet, alt er som det normale! *phu*
Igjen, dette er nå mine tanker, synspunkter og løsningsforslag.
Helgemann