Bearchild skrev:
Ok, den (uthevet) vil jeg gjerne ha en forklaring/ definisjon på.
Altså de det vil være umulig å overbevise uansett. De som sitter så fast i klisteret at det kommer på samme hva du sier, for de VET hva som er sant og ikke.
Den utviste arrogansen har nok ganske sikkert vært ris til egen bak. Jeg tror nettopp den ovenifra- og- ned- holdningen de bruker har langt mer å si enn tilhøreres førforståelse. Jeg har ihvertfall ingen motforestillinger når det kommer til å høre på "sunn fornuft", men når sleske bedrevitere skal begynne å tre sine sannheter nedover ørene på meg og i tillegg kalle meg en idiot hvis jeg stiller de "feil" spørsmålene kan de virkelig få seile sin egen sjø.
Igjen, har aldri fått det inntrykket av at de er "sleske bedrevitere", og ikke klarer jeg å se det fra den siden heller. Så da blir det heller vanskelig å si noe vettugt.
ludoburgero skrev:Gode innlegg begge to her, men jeg må si at "målet" betyr ikke en dritt her.
Har man en agenda, har man allerede ødelagt all troverdighet hvis man skal lage dokumentar.
Nei, det vil jeg så absolutt ikke si. Forskningen på de temaene de tar opp ligger der allerede, og det er ikke kommet noen nye banebrytende funn på de emnene i det siste heller, så da synes jeg det er helt greit at de tar det standpunktet de tar. Du må huske at programmet viser hvordan man skulle ha tilnærmet seg disse emnene fra et vitenskapelig kritisk standpunkt. Nå foreligger det ingen dokumentasjon på at homeopati, healing, supermat, osv fungerer, så da er det helt okei å starte med å si: "Homeopati, healing, osv. fungerer ikke. Her er grunnene ... " Hvis man skulle ha vist i tillegg hvordan de kom fram til resultatene de har gjort, måtte programmet ha vart i lengre enn 25+ minutt.
Noe annet man også kan tenke på: Den eventuelle "agendaen" programmet har er å informere folk om hva vitenskapen sier om visse ting som får en skjev positiv fremstilling til vanlig i media.
Det er direkte slitsomt hele denne suppa. Jeg forstår bare ikke hvorfor man ikke kan legge frem fakta uten å måtte ty til hersketeknikker og latterliggjøring og en ekstrem bias, en agenda, et underliggende budskap som må skjære så tydelig gjennom... er det bare noe jeg ikke skjønner? Hvis en har et budskap å formidle; lag en jævla blogg heller? Ikke lag et TV-program.
Men kjære deg, ludo (hehe). I dette tilfellet har de faktisk ikke en bias. Programmet viser hvordan vitenskapen forholder seg til disse emnene, og vitenskapen sier uten tvil at det ikke finnes dokumentasjon. Da er det ingen bias. Målet til programmet er å vise hva vi vet rent konkret om det som blir tatt opp, ikke produsere ny viten. Da må man vise til det vi hittil "vet". Og det vi vet er at det blir kalt alternativ behandling for en grunn.