I dag skal jeg spise posesuppe. Fisk og grønnsaker to dager på rad får holde, det har jeg ikke råd til i lengden...

Moderatorer: Asbjørn, mod healing
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Dette med melk merker eg ikke så mye av..Akasha memoria skrev:Melkesukker er ikke bra for noen mennesker etter fyldte fire år. Mennesker har ikke tarmbakteriene som kreves for å fordøye melkesukker på en skikkelig måte. Desutten er det mye fett i melk. Egentlig så er det eneste vi har godt av i melk kalsiumet. Men drikker man (som jeg har nevnt før og jeg nevner det igjen) alpro soyamelk, så letter man fordøyelsen veldig og dermed gir det masse mere overskudd. Man får i seg masse proteiner og denne melken er tilsatt kalsium og B12. Jeg kunne faktisk føle meg mye lettere i kroppen av å slutte med melk. For det er tungt fordøyelig. Soyamelken kan erstatte melk i alt fra baking til matlaging.
Hvetemel er rett og slett kaloribombe nr en. Tomme karbohydrater som ikke gir stort overskudd. Desutten er hvetemel ihælbehandlet. Hvetemel har også en type gluten som flere og flere mennesker viser seg intolerante mot, mon tro hvorfor? Spelt derimot, som er et meget godt alternativ til hvetemel, har en annen gluten som er sammensatt på en annen måte og mange mennesker som er intolerante mot hvetemel tåler dette. Spelt har et rykte på å vere det opprinnelige hvetemelet. Og spelt har alle egenskaper til hvetemelet slik at det kan erstatte hvetemel i alt. Derimot er speltmel fortsatt like fiberløst som hvetemel slik at skal man få overskudd så burde man fortsatt bruke f.eks spelt fullkorn.
Dette er hostet opp fra hukommelsen men det er slettes ikke verre en å skjekke opp temaet en smule eller snakke med en homeopat for å finne ut mer.
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Jeg har alltid syntes dette med melk har vært helt "feil". Altså, babykua skal ha melk. Store, voksne mennesker skal da vel ikke fra naturens side drikke 1L kumelk om dagen. Og hvis ola nordmann skal drikke så mye så syntes jeg han kan kjøpe seg ei hel ku!Akasha memoria skrev:Melkesukker er ikke bra for noen mennesker etter fyldte fire år. Mennesker har ikke tarmbakteriene som kreves for å fordøye melkesukker på en skikkelig måte. Desutten er det mye fett i melk. Egentlig så er det eneste vi har godt av i melk kalsiumet. Men drikker man (som jeg har nevnt før og jeg nevner det igjen) alpro soyamelk, så letter man fordøyelsen veldig og dermed gir det masse mere overskudd. Man får i seg masse proteiner og denne melken er tilsatt kalsium og B12. Jeg kunne faktisk føle meg mye lettere i kroppen av å slutte med melk. For det er tungt fordøyelig. Soyamelken kan erstatte melk i alt fra baking til matlaging.
Hide post links |
Hide post links |
Ca. 95% av befolkningen i Norge er godt istandt til å utnytte melkesukkeret. Dette er nok en sammenblanding av genetikk og tilvenning. Du har rett i at man produserer mindre av enzymet laktase etter at man er ferdig med amming, men nivået er likevel høyt nok til å kunne drikke melk uten problemer.Er ikke noe sånt som 60% av verdens befolkning sensitive eller allergiske ovenfor kumelk?
I flere land er over 90 prosent faktisk intolerante, så det er ikke helt tatt for gitt at alle mennesker har enzymet som trengs for å bryte ned melkesukkeret i melka.
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Hide post links |
Vil bare poengtere at man ikke er vegetarianer om man spiser fisk eller tran..paraunormal skrev:B12 står mange vegetarianere i fare for å få mangel på ja, det samme gjelder D-vitamin, med mindre en spiser en del fet fisk eller tar tilskudd av tran el. .
Hide post links |