Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynGud og universet

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Gud og universet

Innlegg av Dj_Devil »

Petroosha skrev:Siden det står i Bibelen på side 1, "I begynnelsen skapte Gud jorda", hvem skapte sola og de andre planetene og universet da?

Skapte Gud hele universet, men det blir ikke nevnt i bibelen? Siden hvis Gud hadde skapt hele universet, da hadde det vel vært liv på Neptun fordi Gud hadde bare skapt mennesker som tålte så mye kulde?

jeg vet det høres litt dumt ut :lol: men jeg er litt skeptisk til kristendommen :mozilla_undecided:

Hvordan kunne Gud skape forskjellige ting på 1., 2., 3. dag osv. når han ikke skapte TID?
enig der.. ingeting kan berre oppstå...
det som kristne derimot kan bruke som eit argument er at han starta det hele. med hensikt for at jorda skulle bli som den er.
at han foeksempel satte igang masse kolisjoner. explosjoner i universet med en fremtidig plan om at planetane skulle bli som di er i dag.
den teorien er mulig å tru på.
personlig trur eg på the big bang.. men. en kan undres. hvor kom den første planeten fra som skapte big bang.
Antall ord: 181
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

BA skrev:
Hecate skrev:Gud sa: ∮E•dA = Q/ε0
B•dA =0
B•dl =μ0( i + ε0(dΦ/dt))
E•dl =-dΦ/dt

Og det ble lys :mozilla_cool:
Hehe. Den var herlig. Kan du skrive den så vi andre kan forstå den?
Det er Maxwells likninger for elektromagnetisme.
Vi har t-skjorter med liknende påskrift i fysikkforeningen ved UiO, men da er likningene skrevet på differensialform. Jeg skrev dem her på integralform for da er det lettere (synes jeg) å se hva de innebærer.
Den første er Gauss lov for elektriske felt som sier at den totale elektriske fluksen gjennom en flate kan skrives som flateintegralet over normalkomponenten til i arealet av flaten. Dette er derfor ekvivalent med Coulombs lov innenfor den lukkede flaten.
Nr. 2 er Gauss lov for magnetisme som sier at det ikke finnes magnetiske monopoler (dette lurer jo likevel astrofysikere på om fantes umiddelbart etter the big bang).
Nr. 3 er Amperes lov med forskyvningsstrøm: Sagt veldig enkelt: elektrisk strøm er kilde for magnetiske felt.
Den 4. er Faradays lov som viser at en endring i magnetisk fluks eller felt er opphav til et indusert elektrisk felt.
Antall ord: 197
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

Hecate skrev:
BA skrev:
Hecate skrev:Gud sa: ∮E•dA = Q/ε0
B•dA =0
B•dl =μ0( i + ε0(dΦ/dt))
E•dl =-dΦ/dt

Og det ble lys :mozilla_cool:
Hehe. Den var herlig. Kan du skrive den så vi andre kan forstå den?
Det er Maxwells likninger for elektromagnetisme.
Vi har t-skjorter med liknende påskrift i fysikkforeningen ved UiO, men da er likningene skrevet på differensialform. Jeg skrev dem her på integralform for da er det lettere (synes jeg) å se hva de innebærer.
Den første er Gauss lov for elektriske felt som sier at den totale elektriske fluksen gjennom en flate kan skrives som flateintegralet over normalkomponenten til i arealet av flaten. Dette er derfor ekvivalent med Coulombs lov innenfor den lukkede flaten.
Nr. 2 er Gauss lov for magnetisme som sier at det ikke finnes magnetiske monopoler (dette lurer jo likevel astrofysikere på om fantes umiddelbart etter the big bang).
Nr. 3 er Amperes lov med forskyvningsstrøm: Sagt veldig enkelt: elektrisk strøm er kilde for magnetiske felt.
Den 4. er Faradays lov som viser at en endring i magnetisk fluks eller felt er opphav til et indusert elektrisk felt.
damn du er smart :o :mozilla_surprised:
Antall ord: 205
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Det er ikke jeg som er smart. Det er de gamle gutta som kom på alt dette som er smarte. Skulle vært på en date med James C. Maxwell, men jeg er 150 år for sent ute gitt..... :D
Antall ord: 39
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

Hecate skrev:Det er ikke jeg som er smart. Det er de gamle gutta som kom på alt dette som er smarte. Skulle vært på en date med James C. Maxwell, men jeg er 150 år for sent ute gitt..... :D
jo men eg hadde aldri huska det der :p
Antall ord: 49
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Ingen går rundt og husker på alle disse formlene dersom de ikke bruker dem. I fysikk så er mange av fenomenene knyttet så nært sammen at en vil støte på de forskjellige formlene innenfor flere felt. Som f.eks. i astrofysikk, som jeg liker, der finner vi igjen nesten alle fagområdene fra klassisk fysikk på makroskopisk nivå til kvantefysikk og relativistisk fysikk på mikorskopisk nivå.
Antall ord: 69
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Hecate skrev:
BA skrev:
Hecate skrev:Gud sa: ∮E•dA = Q/ε0
B•dA =0
B•dl =μ0( i + ε0(dΦ/dt))
E•dl =-dΦ/dt

Og det ble lys :mozilla_cool:
Hehe. Den var herlig. Kan du skrive den så vi andre kan forstå den?
Det er Maxwells likninger for elektromagnetisme.
Vi har t-skjorter med liknende påskrift i fysikkforeningen ved UiO, men da er likningene skrevet på differensialform. Jeg skrev dem her på integralform for da er det lettere (synes jeg) å se hva de innebærer.
Den første er Gauss lov for elektriske felt som sier at den totale elektriske fluksen gjennom en flate kan skrives som flateintegralet over normalkomponenten til i arealet av flaten. Dette er derfor ekvivalent med Coulombs lov innenfor den lukkede flaten.
Nr. 2 er Gauss lov for magnetisme som sier at det ikke finnes magnetiske monopoler (dette lurer jo likevel astrofysikere på om fantes umiddelbart etter the big bang).
Nr. 3 er Amperes lov med forskyvningsstrøm: Sagt veldig enkelt: elektrisk strøm er kilde for magnetiske felt.
Den 4. er Faradays lov som viser at en endring i magnetisk fluks eller felt er opphav til et indusert elektrisk felt.
Takk :) Nå har jeg lest det, og nå skal jeg prøve å forstå det også. :D
Antall ord: 214

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

Religion = forteller historier / eventyr / sladder, fortalt fra person til person gjennom hundre kanskje tusenvis av år. Også har en luring eller flere luringer kokt sammen ei bok om historien. Også har de gått rundt og solgt / gitt boken og sagt at dette bar må du lese, og forstå mer om. Uansett.. Jeg syns religion er roten til alt som virkelig er negativt og vondt her i verden. Religion stammer iallefall fra det. De kristne var ikke akkurat mors beste barn for 100 / 200 år siden....

Eneste religionen jeg har noe positivt blikk mot er Buddhisme. Buddister er svært behagelige mennesker, som ikke vil noen noe vondt, og de plager ikke andre med sin tro. Hvis du ikke selv vil vite mer da.

http://en.wikipedia.org/wiki/Buddha

Men.. det er MIN mening.. :mozilla_wink:
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Deep Space skrev:Religion = forteller historier / eventyr / sladder, fortalt fra person til person gjennom hundre kanskje tusenvis av år. Også har en luring eller flere luringer kokt sammen ei bok om historien. Også har de gått rundt og solgt / gitt boken og sagt at dette bar må du lese, og forstå mer om. Uansett.. Jeg syns religion er roten til alt som virkelig er negativt og vondt her i verden. Religion stammer iallefall fra det. De kristne var ikke akkurat mors beste barn for 100 / 200 år siden....
Du verden, her hører vi en religionshistorikers vise ord. Du har virkelig skjønt det du. Ja, de tjente seg søkk rik på den blekka.
Eneste religionen jeg har noe positivt blikk mot er Buddhisme. Buddister er svært behagelige mennesker, som ikke vil noen noe vondt, og de plager ikke andre med sin tro. Hvis du ikke selv vil vite mer da.
Som du sier selv, er religion roten til all ondskap. Og det inkluderer også buddhismen

Jeg trengte ikke lete lenge før jeg fant dette:
...how prominent Zen leaders perverted the Buddhist teaching to encourage blind obedience, mindless killing, and total devotion to the emperor. The consequences were catastrophic and the impact can still be felt today.
Og denne boken

Og litt Wikipedia tilslutt
One sometimes reads that there has never been a Buddhist holy war. However, a glance at the contemporary politics of Sri Lanka will find Buddhist monks regularly urging military action against that island's Tamil minority. Other historical examples could be cited, e.g.
Du må klare å skille mellom religionen (idéen) og de religiøse (folkene). Veldig mange, deg inkludert, blander om disse to begrepene. De skylder på religionen for hvert feilsteg den religiøse tar.

At historie er blitt overlevert tusenvis av år, gjør ikke historiene mindre sanne. De hadde bare ikke internet på den tiden, utrolig men sant!
Antall ord: 320
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

thænk ju får the enlightenment :mozilla_laughing:

Alltid kjekkt når man blir satt på plass, og i bås :)
Antall ord: 22
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
Deep Space skrev:Religion = forteller historier / eventyr / sladder, fortalt fra person til person gjennom hundre kanskje tusenvis av år. Også har en luring eller flere luringer kokt sammen ei bok om historien. Også har de gått rundt og solgt / gitt boken og sagt at dette bar må du lese, og forstå mer om. Uansett.. Jeg syns religion er roten til alt som virkelig er negativt og vondt her i verden. Religion stammer iallefall fra det. De kristne var ikke akkurat mors beste barn for 100 / 200 år siden....
Du verden, her hører vi en religionshistorikers vise ord. Du har virkelig skjønt det du. Ja, de tjente seg søkk rik på den blekka.
Sarkasmen kunne du spart deg, for noe av dette stemmer. Kristendommens religion er som Deep Space sier først muntlige overleveringer før noen luringer har kokt sammen først noen bøker, og senere har noen andre luringer bundet disse sammen i en bok.
Eneste religionen jeg har noe positivt blikk mot er Buddhisme. Buddister er svært behagelige mennesker, som ikke vil noen noe vondt, og de plager ikke andre med sin tro. Hvis du ikke selv vil vite mer da.
Som du sier selv, er religion roten til all ondskap. Og det inkluderer også buddhismen

Jeg trengte ikke lete lenge før jeg fant dette:
...how prominent Zen leaders perverted the Buddhist teaching to encourage blind obedience, mindless killing, and total devotion to the emperor. The consequences were catastrophic and the impact can still be felt today.
Ja, hva står det egentlig her?
At fremtredende zen-ledere forvrengte buddhistlæren....

Da er det altså ikke buddhistlæren som er slik da?
Og denne boken
Dette handler akkurat som forrige argument om hvordan noen har forvrengt zen-buddhismens lære.
Og litt Wikipedia tilslutt
One sometimes reads that there has never been a Buddhist holy war. However, a glance at the contemporary politics of Sri Lanka will find Buddhist monks regularly urging military action against that island's Tamil minority. Other historical examples could be cited, e.g.
Du må klare å skille mellom religionen (idéen) og de religiøse (folkene). Veldig mange, deg inkludert, blander om disse to begrepene. De skylder på religionen for hvert feilsteg den religiøse tar.
Kanskje se litt på historien rundt her også? Det er krig mellom myndighetene på Sri Lanka og de tamilske tigrene etter at Sri Lanka ble uavhengige av Storbritannia i 1948. Britene hadde fordelt utdanning og administrasjonsansettelser skjevt mellom befolkningsgruppene. Når de så ga fra seg makten kunne det store singalesiske flertallet endre på denne skjeve fordelingen, og heller gjøre den skjev motsatt vei. Dette er (sikkert bare en av flere) grunner til krigen mellom Sri Lankas myndigheter og tamiltigrene. Men denne krigen fører blant annet til at tamiltigrene også bomber buddhisttempler oa. Kanksje ikke så rart at munkene da ber om militær støtte?
At historie er blitt overlevert tusenvis av år, gjør ikke historiene mindre sanne. De hadde bare ikke internet på den tiden, utrolig men sant!
Tusenvis av år gjør ikke mytene hverken mer eller mindre sanne.
Antall ord: 527

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA, Nei, det var ikke zen buddhismens lære det var noe feil med, men zen-lederne. Akkurat som i kristendom. Det var også poenget mitt.

Ja, jeg kunne ha spart sarkasmen, iom at det var hans/hennes første innlegg... :mozilla_oops: :mozilla_sealed:
Antall ord: 41
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
beezer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 15
Startet: 05 Nov 2006 23:14
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sandnes

Innlegg av beezer »

Hvis en har forstått "det hele" så er det helt klart buddhismen som er den riktige religionen. Og takk til deg som la ut den linken om buddha. Jeg ble frelst. hehe..
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

Værsegod, men jeg skal vel ikke si at Buddhister aldri har gjort noe galt / feil, men jeg tror ikke de kan ha vært så harde som å gå ut og drepe mennesker hvis de ikke vendte seg mot deres religion. Eller?
Antall ord: 42
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:BA, Nei, det var ikke zen buddhismens lære det var noe feil med, men zen-lederne. Akkurat som i kristendom. Det var også poenget mitt.

Ja, jeg kunne ha spart sarkasmen, iom at det var hans/hennes første innlegg... :mozilla_oops: :mozilla_sealed:
Det finnes sorte får i alle leire, men de tre monoteistiske religionene har flest. Det er nok ikke til å komme utenom. Kristendommens ugjerninger blir ikke bedre av å sverte andre religioner.

Kristendom har ført til mye galt, men de har fått skylden for enda mer galt.

F.eks. heksejakten. Antallet hekser er i mange skrifter mangedoblet i forhold til de reelle tallene, men kirken var i høyeste grad involvert. Til tross for at de også i en del tilfeller roet massene i forhold til heksejakten.
Antall ord: 131

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !