Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynGud og universet

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 588
Startet: 18 Feb 2007 21:12
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norra Skandinavien
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av First Day »

Citat
Det du snakker om er ekstremt spekkulativt. Det er ikke vitenskap. Det er heller ikke kvasivitenskap.
Det er filisofi.

Du kan väl ändå inte mena att det våra kända vetenskapsmän tror om
Universets "start-punkt" är vitenskap. Det är jo också hypoteser och
trosuppfattningar byggda på en logik som gällde under exakt för den tidens
kända fakta.

Det jag skriver och drar slutsatser av är också hittills kända fakta samt
logik med medtagen kännedom om det vi snakker om här på para. För
mig är det glädjande att vi fått internet vilket också möjliggör en oändlig
databas och snabb kommunikation för det hittills okända. Faktorer och
möjligheter dyker upp dagligen. Vissa måste förkastas men så småningom
med en samlad bild av inmatat mtrl. kommer vi att få en någorlunda bild
av det hela. Den bilden "tror" jag kommer att vara väldigt relativ och en
uppfattning av individers emotionella förmåga samt viljan av det okända
att påbörja ett djupare samarbete på bred front är en viktig faktor.
Det är inte alls säkert att det finns intresse för att vi skall förstå. Om det
visar sig vara så, kommer livet att fortsätta vara ett "mysterium".
För att inte tala om Universet, revideringar kommer att göras undan för undan
medan tiden har sin gång. Vissa cykler är så stora att vår egen livsuppfattning
blir försumbar. Dessutom har vi hela tiden oförutsägbara händelser att ta hänsyn
till ex. kometträffar, istider, större naturkatastrofer, kontinentalsocklars förskjutning,
allas vilja att överleva och fortplanta sig (reistensa bakterier, virgohopens påverkan etc.

"Det enda jag vet att vi med hjälp av vår egen hjärna och tillsammans med livsformer
i vår omgivning kan göra underverk både i stort och smått. På lång sikt måste det dock
alltid finnas parametrar och faktorer som gynnar Universets expansion"

-Du var själv inne på ägget och hönan i ett tidigare inlägg. Tänk att ett så enkelt
och grundläggande fakta får ligga obesvarad. Vi kan resa i rymden men vi kan inte
med säkerhet svara på den frågan. :mozilla_smile:
Antall ord: 399
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quist
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 66
Startet: 17 Feb 2007 19:38
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jotnefallet

Innlegg av Quist »

Jaja, det er vel ikke mer å vente. Jeg ser at alle trenger å få forklart hvordan det egentlig henger sammen. Men det gjelder ikke bare dere. Dere har tross alt gjort forsøk på å forstå og selv om dere ikke har forstått noe, og er på vidvanke, er det likevel slik at forsøket tjener til framskritt for i forsøket har dere gjort alt som har stått i deres makt for å etterleve oppfordringen fra Gud:

"Legg jorden under dere"

1. mosebok

Stans derfor ikke disse forsøk, men let videre, for den som leter skal finne og selv om det dere finner, er noe helt annet enn det dere lette etter, har dere likevel funnet og hver enkelt av dere kan bli salige i sin tro, og det kan bli morgen og aften og de skråsikre er blitt e usikre og de usikre har funnet mer enn de skråsikre hadde.
Antall ord: 154
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Quist skrev:Jaja, det er vel ikke mer å vente. Jeg ser at alle trenger å få forklart hvordan det egentlig henger sammen. Men det gjelder ikke bare dere. Dere har tross alt gjort forsøk på å forstå og selv om dere ikke har forstått noe, og er på vidvanke, er det likevel slik at forsøket tjener til framskritt for i forsøket har dere gjort alt som har stått i deres makt for å etterleve oppfordringen fra Gud:

"Legg jorden under dere"

1. mosebok

Stans derfor ikke disse forsøk, men let videre, for den som leter skal finne og selv om det dere finner, er noe helt annet enn det dere lette etter, har dere likevel funnet og hver enkelt av dere kan bli salige i sin tro, og det kan bli morgen og aften og de skråsikre er blitt e usikre og de usikre har funnet mer enn de skråsikre hadde.
Legg jorden under dere og bli tallrike....

Er det derfor vi har klimaforandringer, flommer og stadig større reduksjon av beiteområder i Afrika ? Sånn at folk der virkelig sulter ?
Antall ord: 187

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Hva som skjedde før Big Bang er og blir kun spekulasjoner. Vitenskapen har ikke gjort noen forsøk på å beskrive dette. Hvovidt 0 ble til 1 eller ikke vet vi ingenting om.

Om det er Gud som ble til av ingenting eller universet eller om en av disse alltid har eksistert vil ihvertfall i lang tid framover være et mysterium.
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 588
Startet: 18 Feb 2007 21:12
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norra Skandinavien
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av First Day »

BA. skrev:Hva som skjedde før Big Bang er og blir kun spekulasjoner. Vitenskapen har ikke gjort noen forsøk på å beskrive dette. Hvovidt 0 ble til 1 eller ikke vet vi ingenting om.

Om det er Gud som ble til av ingenting eller universet eller om en av disse alltid har eksistert vil ihvertfall i lang tid framover være et mysterium.
Vad har du själv för uppfattning ?
Kom inte och säg igen att du inte har någon uppfattning och att det bara blir
spekulationer.
Någon slags tankegång :) har du väl angåenden Universets "startpunkt".
Antall ord: 104
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Dimension skrev:
BA. skrev:Hva som skjedde før Big Bang er og blir kun spekulasjoner. Vitenskapen har ikke gjort noen forsøk på å beskrive dette. Hvovidt 0 ble til 1 eller ikke vet vi ingenting om.

Om det er Gud som ble til av ingenting eller universet eller om en av disse alltid har eksistert vil ihvertfall i lang tid framover være et mysterium.
Vad har du själv för uppfattning ?
Kom inte och säg igen att du inte har någon uppfattning och att det bara blir
spekulationer.
Någon slags tankegång :) har du väl angåenden Universets "startpunkt".
Nei, jeg har faktisk ingen oppfatning om det. Det er noe vi ikke vet, det er greit nok, vi vet det ikke, og har ingen mulighet hverken i dag eller overskuelig fremtid for å kunne vite noe om det.

Når alt er komprimert til fullstendig stillstand, så eksisterer heller ikke tid, og derfor blir tidsbestemmelse meningsløst, slik jeg ser det. Derfor er det etter min mening meningsløst å snakke om noe før Big Bang. Selv den aller første tiden etter at Big bang begynte å skje vet vi ingenting om, og det er for meg greit nok.
Antall ord: 205

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krull - sluttet

Innlegg av Krull - sluttet »

BA. skrev:
Dimension skrev:
BA. skrev:Hva som skjedde før Big Bang er og blir kun spekulasjoner. Vitenskapen har ikke gjort noen forsøk på å beskrive dette. Hvovidt 0 ble til 1 eller ikke vet vi ingenting om.

Om det er Gud som ble til av ingenting eller universet eller om en av disse alltid har eksistert vil ihvertfall i lang tid framover være et mysterium.
Vad har du själv för uppfattning ?
Kom inte och säg igen att du inte har någon uppfattning och att det bara blir
spekulationer.
Någon slags tankegång :) har du väl angåenden Universets "startpunkt".
Nei, jeg har faktisk ingen oppfatning om det. Det er noe vi ikke vet, det er greit nok, vi vet det ikke, og har ingen mulighet hverken i dag eller overskuelig fremtid for å kunne vite noe om det.

Når alt er komprimert til fullstendig stillstand, så eksisterer heller ikke tid, og derfor blir tidsbestemmelse meningsløst, slik jeg ser det. Derfor er det etter min mening meningsløst å snakke om noe før Big Bang. Selv den aller første tiden etter at Big bang begynte å skje vet vi ingenting om, og det er for meg greit nok.
Hei BA.
Jeg synes du er klok og flink, med det meste du skriver her. :mozilla_smile:

Hva med litt mer løsere slips, og litt mer humor? :mozilla_smile:

Jeg likte den humorgreia som du la ut her tidligere. :mozilla_smile:

Bare et ønske. Du kan sikkert være morsom også, hvis du vil? :mozilla_smile:
Antall ord: 264

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tjohei
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 296
Startet: 03 Aug 2006 12:59
17

Innlegg av Tjohei »

Enig med Krull :)
Antall ord: 3
Lev livet mens du har det
Terron sin Madam :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ChopSuey
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 01 Nov 2006 04:42
17

Innlegg av ChopSuey »

hva skjer med at du bare skal kverrulere og komme med frekk sarkasme når folk ikke er låst inne i samme tro-system som deg a mikkelrev ? :D *sniffsniff* i smell mindblocked

var nok ikke gud som skapte universet, personlig tror jeg religion bare skiller mennesker fra "gudedommen" om dere vil kalle det det, og gir makt til disse mellom-mennene.. det fins nok av tullete fortellinger som folk lever livet sitt etter, og som folk har drept og dødd for.. ellers havner de jo i helvette! ellerno slikt..
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
xlt10
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 04 Jun 2007 23:02
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nesodden

Innlegg av xlt10 »

Jeg mener at Gud er høyeste form for bevissthet som er oppstått av ingenting. Han er ingenting, og kan skape alt ut av ingenting. Jeg tror ikke Gud har en tenkende bevissthen som oss mennesker har, men en form for bevissthet har han. Han ser alt. Og vet alt. Mennesket har i Guds bilde vært med på å skape relgionen, og satt diverse regler på hvordan relgionene skal følges. Gud må ha en korrekt fasit måte som hvordan Gudstroen skal følges, men dette har blitt bare et stort uenighetspunkt mellom alle menneske kulturene. Hvis Gud oppstod av ingenting, så vil jo alt rundt oss i virkeligheten også være ingenting. Bare et synsbedrag. Stepen Hawking, kjent astronomfysiker og mattematiker, har teorier om at alt kan bare være en illusjon. Atomer og molekyler er jo mest tomrom. Så kan jo hende vi bare sanser tingene vi ser, og danner en virkelighetsoppfatning som at det er masse vi ser på. Og trekker en konkluksjon på at masse dermed vil ha en vekt. Og deretter vil steinen få det, siden alle mennesker oppriktig tror på det. Kanskje vi danner oss vår egen virkelighet utifra hva vi sanser og mener er fakta/vitenskap, og opplever den deretter?

Jeg tror ikke Guds skaperverk er ferdig. Hvis det overhodet finnes en Gud, så vil han da ikke ha skapt et så halvferdig skaperverk som jorden er her nå idag. Liv etter døden er jeg skeptisk til, men jeg tror at ånden/sjela som lever i mennesket lever videre, men man vil ikke ha noen personlig tilknyttning til det livet man levde på jorda.

Jeg har også noen sterke meninger om kristendommen. Den mener jo at alle som tror på Jesus, han som var veien til livet, kjærligheten, sannheten og veien til det evige liv. Alle som tror på han skal få evig liv. Jeg mener det er dypt urettferdig i forhold til alle de andre menneskene som ikke tror på Gud engang, og som lever et godt liv, er god mot andre, og gjør alle de riktige tingene som et normalt godt menneske lever. Jeg mener at alle slike mennesker burde komme til himmelen, uansett om hva man måtte tro og mene.

Jeg synes også Gud burde tilgitt alle mennesker, og gitt dem paradis. I bibelen står det at man alltid må tilgi mennesket, for de vet ikke hva de gjør. Og det er jo tildels sant. For det er ikke alle som bestandig vet at de gjør noe galt. Og en annen ting, er at samfunnet, oppveksten, og miljøet rundt en person alltid er med på å forme hvordan et menneske blir, og dens personlighet. Jeg nekter å tro at et menneske kan bli født ondt. Det vil alltid være omgivelsene som påvirker mennesket til å bli slikt. Dessuten er det ikke alltid mennesket har forstand til å vite at noe er galt. Så jeg mener Gud burde unnskyldt alle mennesker, og sendt dem til paradis. Ikke som i kristendommen og dømme noen til å brenne i helvete til evig tid, og noen til paradis. Porten til helvete er bred, mens veien til paradis er smal. Den er ganske uriemlig mener nå jeg da :p

Gud er jo kjærlighet ikke sant?

xlt10
Antall ord: 551

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links