Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterEr vi til på slump ?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Qwizleiz
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 543
Startet: 14 Nov 2005 09:09
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: (Hehe)
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Qwizleiz »

Det er deilig enkelte ganger å kunne komme over et friskt pust av et innlegg omkring dette evige menneskelige spørsmålet..
Takk for godt lesestoff, Gummitarzan.

Jeg skal ikke bite i så mange nakker denne gangen. Det er ikke vanskelig (glem vår menneskeskapte tidsregning - tenk universelt - der ett menneskeår knapt er en fjært) å innse at det finnes plass til både evolusjonsteori og religiøs oppskrift - eller en blanding av begge - i denne prosessen..

Når det gjelder hva Einstein har ment og ikke ment, må jeg bare få henvise til historien: Både Einstein og andre dødelige har måttet innfinne seg med at etterhvert som et menneske aldres, - kan det få annet syn på tingene. Einstein var i "evolusjon" i mere enn en forstand. Historielesing er hermed anbefalt!

Å ta for gitt at et sitat kan brukes som bevis for en ting - eller at ens egen tolking av et sitat er den eneste sanne - kan bringe flere spørsmål enn avklaringer.

Å svare endelig på den lille gåten om livet, - vil jeg utsette noen dager til..
Antall ord: 182
Nu går alt sikkert så mye bedre..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Enig med Nostradamus.

Innlegg av Metodisten »

Jeg vil understreke at jeg har all respekt for de som velger å kalle seg ateister.
BA over ber og om ett synspunkt. Siden jeg har ett sånnt stort hjerte , skal han få det.

Dette innlegget dreier seg mere om man skal ta en mann på ordet , eller om det skal være fritt frem for "tolkninger. I postene over er det sitater av Albert Einstein.
Jeg syns de er ganske greie og forholde seg til , og at de drar i samme rettning alle sammen.

Som det vakkre :

" Det jeg egentlig lurer på er om Gud hadde noe valg da han skapte universet."


(A. Einstein )

BA over , mener han kan tolke hva Einstein egentlig mente.
Om han modererer seg litt i andre runde med att det er ikke godt for noen helt og si hva gamle Albert egentlig mente for noen. Hvilken verdi har da disse utsagnene for noen som helst ?

Jeg tror jo Einstein var smart nok til å kunne formulere seg , slik at vi enfoldige ikke trengte og sitte og gjette hva han mente. For det gjør han nemlig i alle andre intervjuer og kjente utsagn.
Han var sikkert nøye med det , for han var nemlig vitenskapsmann.

Om jeg publiserer at 2+2=4 , så betyr ikke det at svaret egentlig er foreksempel 17. Eller kansje 26.8 ?

BA skriver at det er jeg " som leser hva jeg ønsker og lese. " Ups.
Hvem er det som tolker teksten dit han ønsker og forstå den ? Ikke bare vrir BA den ut av sin greie mening litt...nei , han vrir den liksesågodt helt rundt 180 grader.
Slik at den skal bety ganske nøyaktig det motsatte av hva som står der !

Hvem er det da som leser " hva han ønsker og lese " ? Jeg eller BA ? hmmm

BA vil at han og Albert skal være " ateister ". Einstein som ifølge BA selv (se over) vurderte og bli buddhist ? Nå, det var en vinglete ateist det !

Det er med all respekt og melde at det som jeg har lest av BA på sidene her sier veldig lite. Det er det samme om og om igjen i litt ulike varianter. Evulosjonsteorien sier allt som er og si av interesse. Det er som å forstå situasjonen i midtøsten etter å ha lest en overskrift i VG. Allt pakket inn i ett - liksom - intulektuellt språk for å høres intelligent ut.

Siden vi er så glade i sitater , her er ett til av en kjent person , til BA :

" Man kan ikke stole på en mann som ikke tror på Gud "


Ronald Reagan.

Det avslutter mine meninger og tråder ang. Einstein.
Antall ord: 439

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Enig med Nostradamus.

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:Jeg vil understreke at jeg har all respekt for de som velger å kalle seg ateister.
BA over ber og om ett synspunkt. Siden jeg har ett sånnt stort hjerte , skal han få det.

Dette innlegget dreier seg mere om man skal ta en mann på ordet , eller om det skal være fritt frem for "tolkninger. I postene over er det sitater av Albert Einstein.
Jeg syns de er ganske greie og forholde seg til , og at de drar i samme rettning alle sammen.

Som det vakkre :

" Det jeg egentlig lurer på er om Gud hadde noe valg da han skapte universet."


(A. Einstein )

BA over , mener han kan tolke hva Einstein egentlig mente.
Om han modererer seg litt i andre runde med att det er ikke godt for noen helt og si hva gamle Albert egentlig mente for noen. Hvilken verdi har da disse utsagnene for noen som helst ?

Jeg tror jo Einstein var smart nok til å kunne formulere seg , slik at vi enfoldige ikke trengte og sitte og gjette hva han mente. For det gjør han nemlig i alle andre intervjuer og kjente utsagn.
Han var sikkert nøye med det , for han var nemlig vitenskapsmann.

Om jeg publiserer at 2+2=4 , så betyr ikke det at svaret egentlig er foreksempel 17. Eller kansje 26.8 ?

BA skriver at det er jeg " som leser hva jeg ønsker og lese. " Ups.
Hvem er det som tolker teksten dit han ønsker og forstå den ? Ikke bare vrir BA den ut av sin greie mening litt...nei , han vrir den liksesågodt helt rundt 180 grader.
Slik at den skal bety ganske nøyaktig det motsatte av hva som står der !

Hvem er det da som leser " hva han ønsker og lese " ? Jeg eller BA ? hmmm

BA vil at han og Albert skal være " ateister ". Einstein som ifølge BA selv (se over) vurderte og bli buddhist ? Nå, det var en vinglete ateist det !

Det er med all respekt og melde at det som jeg har lest av BA på sidene her sier veldig lite. Det er det samme om og om igjen i litt ulike varianter. Evulosjonsteorien sier allt som er og si av interesse. Det er som å forstå situasjonen i midtøsten etter å ha lest en overskrift i VG. Allt pakket inn i ett - liksom - intulektuellt språk for å høres intelligent ut.

Siden vi er så glade i sitater , her er ett til av en kjent person , til BA :

" Man kan ikke stole på en mann som ikke tror på Gud "


Ronald Reagan.

Det avslutter mine meninger og tråder ang. Einstein.
Undersøk litt om Einstein selv.

F.eks. fikk Einstein brev fra Amerika med spørsmål om hans livssyn. 24/3-1954 svarte han bl.a.
It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it.
Så blir det egentlig oppp til hver om man vurderer munnhell som at gud kaster terninger eller dette svaret som representativt for hans livssyn.

Forøvrig må du gjerne tro han var kristen eller muslim for min del, hans hovedverk har ingenting med religion å gjøre, så man kan jo spørre seg hvor mye religiøs innsikt en må ha for å være dyktig matematiker.
Antall ord: 603

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ragerod
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 28 Jan 2007 01:23
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vest

Re: Enig med Nostradamus.

Innlegg av ragerod »

Metodisten skrev:
" Det jeg egentlig lurer på er om Gud hadde noe valg da han skapte universet."

(A. Einstein )


" Man kan ikke stole på en mann som ikke tror på Gud "


Ronald Reagan.
Korta ned sitatet til essensen dukka opp, synd at alle dine supre poeng forsvann. :mozilla_tongue:

Kristendommen både sto og står sterkt i USA. AE brukte nok gud som referanse pga det religiøse politiske landskap. I historien kjem det og fram at jøder ikkje sto høgt i kurs før andre verdenskrig. Difor er historielesing på sin plass, prøv det...

Og det siste sitatet understreker kva land USA har vore og forsatt er når det kjem til religiøs fanatisme. Trur du virkelig at AE hadde fått uttrykke sine tanker og ideer utan at han eller andre blanda inn gud? Tenk deg om...
Antall ord: 142
If we spread lies like a disease
we might just infect those around us
with madness...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Einstein

Innlegg av Metodisten »

Noen som sluntrer unna med og ta medisinen sin her?

Albert Einsteinpresenterte relativitets teorien sin allerede 1905.

Så kom det utvidette 1916. Einstein arbeidet i Tyskland ikke USA ! Ragerod!

Han var godt voksen da han mottok nobelprisen i fysikk 1921.

Det du skriver ragerod er rekord i tullball så langt på disse sidene. At Einstein ikke kunne utelate å nevne Gud fordi han var liksom presset til det er horribelt. (hvor gamel er du mon tro?)

Først i 1932 reiste Einstein til USA og kom ikke tilbake p.g.a Hitler. Men Hitler kom ikke til makten før 1933 så det har ikke med hva Einstein mente og skrev.
Hans kreative og resultatgivende arbeide var stort sett gjort da.
Han døde allerede 1955 , så det han gjorde og sa ble hovedsakelig gjort i Tyskland på +/- 1920 tallet , så det har ikke noe med det du skriver om.

At Einstein var jøde og "måtte" inkludere litt om Gud...? Jeg har ikke ord. Du vet ingenting hva du snakker om.

Ikke sier jeg mere om dette på disse tapersidene.
Antall ord: 181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Einstein

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:Noen som sluntrer unna med og ta medisinen sin her?

Albert Einsteinpresenterte relativitets teorien sin allerede 1905.

Så kom det utvidette 1916. Einstein arbeidet i Tyskland ikke USA ! Ragerod!

Han var godt voksen da han mottok nobelprisen i fysikk 1921.

Det du skriver ragerod er rekord i tullball så langt på disse sidene. At Einstein ikke kunne utelate å nevne Gud fordi han var liksom presset til det er horribelt. (hvor gamel er du mon tro?)

Først i 1932 reiste Einstein til USA og kom ikke tilbake p.g.a Hitler. Men Hitler kom ikke til makten før 1933 så det har ikke med hva Einstein mente og skrev.
Hans kreative og resultatgivende arbeide var stort sett gjort da.
Han døde allerede 1955 , så det han gjorde og sa ble hovedsakelig gjort i Tyskland på +/- 1920 tallet , så det har ikke noe med det du skriver om.

At Einstein var jøde og "måtte" inkludere litt om Gud...? Jeg har ikke ord. Du vet ingenting hva du snakker om.

Ikke sier jeg mere om dette på disse tapersidene.
Kanskje en ide å holde diskusjonen saklig og la vær å komme med usaklige personangrep?

Det er en kjennsgjerning at ateister blir uglesett i USA. Ved å implementere Gud blir det mye enklere å være forsker der borte. Det er likevel fullt mulig å overleve uten, men det blir mye vanskeligere.

Nå tror jeg ikke det har så mye med at han i 1926 skrev om gud og terninger, men jeg ser ingen grunn til at du skal heve deg over ragerod her. Vi vet ingen av oss hva vi egentlig snakker om, Einstein er død og hans religiøse tro er egentlig ikke relevant for andre. Han var en dyktig matematiker, ikke religionsviter.






Også var han ateist. :mozilla_tongue:
Antall ord: 299

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tom_34
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 424
Startet: 09 Nov 2006 18:06
17

Innlegg av Tom_34 »

Vel....antakelig hr evolusjonsteoretikere go determinister rett, men det er allikevel noe som skurrer for meg uten at jeg kan sette fingeren på det nå. Det er noe med hva som egentlig driver evolusjonen fremover og en matematisk/statistisk personlig tvil om sannsynligheten for at mutasjoner skal kunne opptre i et så stort og sammenfallende omfang...vi snakker tross alt bare om noen få milliarder år...
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Tom_34 skrev:Vel....antakelig hr evolusjonsteoretikere go determinister rett, men det er allikevel noe som skurrer for meg uten at jeg kan sette fingeren på det nå. Det er noe med hva som egentlig driver evolusjonen fremover og en matematisk/statistisk personlig tvil om sannsynligheten for at mutasjoner skal kunne opptre i et så stort og sammenfallende omfang...vi snakker tross alt bare om noen få milliarder år...
Det blir litt vanskelig å kommentere når du ikke kan sette fingeren på det, men evolusjonen drives av feil.

Vi er alle ulike alle andre, og hvis en slik ulikhet gjør Sussi bedre egnet til å få mange sunne barn enn andre så vil Sussi spre denne egenskapen til mange barn.
Selv om ikke noen av barna skulle utvikle denne egenskapen vil halvparten av dem føre egenskapen videre i genene til neste generasjon. Slik vil de heldige genene spres vidt, stadig raskere, mens uheldige gener vil føre til færre avkom som sprer genene videre.
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ragerod
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 28 Jan 2007 01:23
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vest

Re: Einstein

Innlegg av ragerod »

Metodisten skrev:Noen som sluntrer unna med og ta medisinen sin her?

Albert Einsteinpresenterte relativitets teorien sin allerede 1905.

Så kom det utvidette 1916. Einstein arbeidet i Tyskland ikke USA ! Ragerod!

Han var godt voksen da han mottok nobelprisen i fysikk 1921.

Det du skriver ragerod er rekord i tullball så langt på disse sidene. At Einstein ikke kunne utelate å nevne Gud fordi han var liksom presset til det er horribelt. (hvor gamel er du mon tro?)

Først i 1932 reiste Einstein til USA og kom ikke tilbake p.g.a Hitler. Men Hitler kom ikke til makten før 1933 så det har ikke med hva Einstein mente og skrev.
Hans kreative og resultatgivende arbeide var stort sett gjort da.
Han døde allerede 1955 , så det han gjorde og sa ble hovedsakelig gjort i Tyskland på +/- 1920 tallet , så det har ikke noe med det du skriver om.

At Einstein var jøde og "måtte" inkludere litt om Gud...? Jeg har ikke ord. Du vet ingenting hva du snakker om.

Ikke sier jeg mere om dette på disse tapersidene.
Anti-semittisme og av dette jødehat var kjent før AE flytta ut av Tyskland i 1894 eller 1895(reiste til Italia). Senere kom nazismen med sitt forsterka jødehat i 1918.

Kristne verdier og syn på korleis verden virket kunne skape trøbbel for alle som tenkte annerledes enn vedtatte religiøse normer.

Alle som jobbet med ideer og tanker som kunne tolkes feil av religiøse måtte i mange tilfeller inkludere gud gjerne i intervju og brev.

Det meste av arbeidet til AE som han fekk nobels fysikkpris for og som han vart kjent for, vart gjort den tida AE var i Sveits.

Alle som jobbet med fysikk osv tidlig på 1900-tallet hadde en eller annen form for kontakt med kvarandre. Høflig dannet tone og respekt for andre si tro hadde større virkning på korleis samtaler/brev vart formulert da, enn vi tenker over i dag.

1867 Jødene fekk likestilling.(mange som mislikte dette)
1873 Finanskrakket får følger over heile verden.
1879 Anti-semittisme vert skapt og jødane får skylden for finanskrakket.
1870-1900 Mange jøder flytter frå Tyskland til Amerika.
1894 AE frasier seg sitt tyske statsborgerskap.
1896 AE får offentlig godkjent dette og vert statsløs. Begynner ved ETH i Sveits og sparer opp penger til sveitsisk statsborgerskap.
1900 AE avlegger eksamen ved ETH.
1901 AE får seg jobb ved den sveitsiske patentkommisjonen.
1903 AE gifter seg med MM.
1905 AE gjev ut 4 arbeid, blandt anna "teorien om invarianter"(den spesielle relativitetsteorien).
1905 Russiske revolusjonen.
1914 AE flytter tilbake til Tyskland(tysk statsborger til 1932) og skiller seg fra MM.
1914 Krig i Europa.
1915 AE har ferdigutvikla "den generelle relativitetsteorien" presentert ved Einsteins feltlikninger.
1916 Irske opprør.
1917 Bolsjevikrevolusjonen.
1918 Krigen slutt.
1918 Nazismen bygger på anti-semittisme.
1919 Den Tyske revolusjon slått ned.
1919 AE blir berømt som Einstein(noen som veit kvifor?).
1920 AE på eit 10 dagers opphold i Norge.
1921 Den Ungarske revolusjon slått ned.
1921 AE får nobelprisen i fysikk, men ikkje pga den generelle relativitetsteorien da den var for omstridt for samtiden.(rart at den var for omstridt så opplyst som folk var i 1921...)
1926 Engelsk generalstreik.
1929 Den store depresjonen.
1932 AE på forskningsopphold i California.
1933 Nazistene kommer til makta.
1933 AE på vei hjem fra california, stopper i Belgia, kort opphold i England og reiste tilbake til USA.
1936 Fransk generalstreik.
1939 Krig i Europa.
1940 AE får Amerikansk statsborgerskap.

Når en så kikker på tida AE vaks opp, ei tid med mange revolusjonistiske tanker og samtidig ei tid med åpen hets av jøder, og kva tanker AE sjølv hadde, vil kanskje flere skjønne ironien i bruken av ordet "gud"...

Dette sa AE om seg sjølv som 14-åring:
"Ved å lese populærvitenskapelige bøker kom jeg snart til den oppfatning at mange av fortellingene i Bibelen ikkje kunne være sanne. Følgen var en formelig fanatisk orgie i fritenkning koblet sammen med inntrykket av at ungdommen bevisst villedes av staten ved hjelp av løgner. Dette var et overveldende inntrykk. Mistanke mot all slags autoritet vokste fram av denne opplevelsen, en skeptisk holdning som aldri har forlatt meg, selvom den senere, på grunn av dypere innsikt i årsaksammenhengene, har mistet noe av sin opprinnelige skarphet."

Mine meninger om USA gidd eg ikkje bruke tid på, viss du ikkje er klar over kor religiøst det landet har vore og faktisk er, så hjelper det fint lite at eg forklarer noe om det. For å gje eit bilde på det, så er USA mer fanatisk enn Iran, religiøst sett.
Antall ord: 803
If we spread lies like a disease
we might just infect those around us
with madness...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Se på meg da !!!
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JHE
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 16
Startet: 04 Apr 2005 00:16
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Shooters Bay

Innlegg av JHE »

Kanskje en gammel tråd, men jeg snublet over den og vil gjerne prøve å nøste opp noen misforståelser her.

"Det virker vanskelig å kikke gud i kortene. Men at herren spiller terninger og bruker`telepatiske` metoder... er noe jeg ikke tror på et øyeblikk."
(eller "gud spiller ikke terninger" som det har blitt forkortet til.)
Dette sa han om kvantefysikken. Det at universet skulle være bygget opp av tilfeldigheter falt ikke i god jord hos ham. Og kvantefysikk kræsjer så mye med relativitetsterioen at de rett og slett ikke fungerer sammen.

"Det som virkelig interesserer meg , er om Gud hadde noe valg da han skapte verden?"
Dette sa han fordi alt er "perfekt". Hadde noen viktige parametere vært bare pittebittelittegranne anderledes enn de er, så hadde universet vært noe helt annet enn det er som vi kjenner det. Dette blir faktisk, om en ironisk nok, enda mer tydelig i kvantefysikk. Noe jeg sikkert kommer nærmere inn på en annen gang.

Begge sitatene er fra en større sammenheng som jeg gjerne kan dypere inn i hvis noen er interessert.
Men dette visste vel dere fra før av kanskje? :)
Antall ord: 196
"My name is Ozymandias, king of kings:
Look on my works, ye Mighty, and despair!"

www.ted.com

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links