Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisDet finnes bare én du kan stole på!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Xirque Z'dataan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 397
Startet: 10 Nov 2006 12:34
17
Kjønn (valgfri): Andrgyn
Lokalisering: Hades
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Xirque Z'dataan »

veldig trist sak, de satset på kjærligheten, men når han ikke kunne ta hennes tro serriøst så strandet det :(
Antall ord: 22
non omnis moriar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

De største problemene med religioner er jo ikke hva religionene og deres budskap forteller. Det er mer at noen mener at deres tro er riktig og at alle andre må tro på det samme. Og noen mener at alle bør få ha hver sin tro.
Og hvem har egentlig riktig?

Blir ikke det å si at "alle kan få ha sin tro i fred" også feil?
Det blir jo som å si at alle får velge sin sannhet og gå utifra den. Og hva om det da skaper splid og kommunikasjonssvikt, forhindrer dialog?
For dialog er vel ikke feil? Det å dele sine meninger og oppfatninger og fortelle om sin tro?

Igjen, så tror jeg de fleste er enige om at det må gjøres med respekt.
Så det å prakke på noen sin tro, det synes jeg blir feil.
Likevel har det like mye med at det er DITT EGET VALG å ta til deg det som blir sagt eller ikke. Hva med å heller vurdere alt og ikke ta noe for gitt?
Ingenting er slikt og slikt; vi har alle våre illusjoner og oppfatninger.
Sanseinntrykk, følelser og meninger. Dypt inne i oss, og andre ikke så velreflekterte meninger eller følelser som kun ligger på overflaten - det er disse vi tar for gitt.

Den vi er dypt inni oss, det vi innerst inne føler er riktig,
det er vel det vi skal gå etter?
Om det enn er en tro på en Gud.
Snakk, folkens! Ingenting galt i det. Du har jo fått kjeften og tastaturet for en grunn.
Prakke på?
Vel, det er ingen som kan tvinge deg til å tro på noe, det er kun du selv som kan ta ansvaret til hvordan du vil bearbeide den informasjonen du tar innover deg.
Respekt går tross alt begge veier det.
Antall ord: 304
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atlas<3
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 26
Startet: 19 Okt 2006 21:52
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestby

Innlegg av Atlas<3 »

Må bare si noen ord jeg også.. Har ikke lest gjennom alt, så håper jeg ikke gjentar noe som er sagt.
Noe som alltid har forundret meg, er at mennesket tror. Mennesket føler visst en trang til å tro. Uavhengig om det er Jesus, Tarotkort, ånder, andre slags guder, osv. Mennesket har alltid trodd.
Når livet er meningsløst, tomt, bittert og ødelagt, det er da mennesket begynner å tro. Man ønsker hjelp, styrke og rettledelse. Man blir nesten desperat. Mennesket begynner å tro. Og når man tror, blir man avslappet igjen, og livet går videre. Det man har trodd på, har kommet å gitt mennesket råd og en oppvåkning. F.eks Jesus.
Men hvor får egentlig mennesket denne styrken fra? Når det man tror på er så forskjellig? Kommer styrken egentlig fra mennesket selv? Uten at man selv er klar over det? Hvorfor denne trangen til å tro?
Har selv slitt en del med depresjoner, så dette er tanker som har streifet meg ofte..
Antall ord: 169

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 588
Startet: 18 Feb 2007 21:12
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norra Skandinavien
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av First Day »

Atlas<3 skrev:Må bare si noen ord jeg også.. Har ikke lest gjennom alt, så håper jeg ikke gjentar noe som er sagt.
Noe som alltid har forundret meg, er at mennesket tror. Mennesket føler visst en trang til å tro. Uavhengig om det er Jesus, Tarotkort, ånder, andre slags guder, osv. Mennesket har alltid trodd.
Når livet er meningsløst, tomt, bittert og ødelagt, det er da mennesket begynner å tro. Man ønsker hjelp, styrke og rettledelse. Man blir nesten desperat. Mennesket begynner å tro. Og når man tror, blir man avslappet igjen, og livet går videre. Det man har trodd på, har kommet å gitt mennesket råd og en oppvåkning. F.eks Jesus.
Men hvor får egentlig mennesket denne styrken fra? Når det man tror på er så forskjellig? Kommer styrken egentlig fra mennesket selv? Uten at man selv er klar over det? Hvorfor denne trangen til å tro?
Har selv slitt en del med depresjoner, så dette er tanker som har streifet meg ofte..
Hej Atlas
Om vi alla är skapta inom de ramar som finns inom Universum. Universum vill ju med
alla medel skapa ordning i ett annars kaotiskt system.
Med det som utgångspunkt kommer vår hjärna med logikens mekanismer till sin spets.
Det vi inte kan finna logik till eller där man saknar kompetens eller utbildning ersätts
ofta med tro. Tro är väl ett sätt för hjärnan att skapa ordning och balans. Utan tro
i vår värld (där vi inte kan förstå allt) skapas annars lätt en förvirring vilket kan
orsaka sjukdomar.

Step by step, finns det ju något som heter.
Ju mer vi får veta, desto mer förstår vi att vi inte vet.
Dessutom utvecklas ju alla oavsett dimensions tillhörighet. :mozilla_surprised:
Antall ord: 313
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ragamuffin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 14 Mar 2007 11:22
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: telemark

Endeløs diskusjon

Innlegg av Ragamuffin »

Dette er en endeløs diskusjon, det kan diskuteres mot og for fram og tilbake i evigheter.
Vi som ikke tror på "gud" vet at han ikke finnes, og de kristne tror det mest fordi de er lært opp til å tro det.
Det er så forbanna irriterende, at kristne står fast på sitt hele tida, for de har rett blabla osv.. Altså hvordan går det i det hele tatt ann å tro på en gud som lar det skje så mye fælt på jorda?! Hvis han er så god, hvorfor lar han det bli krig? Hvorfor lar han barn nede i u.landene sulte? Det er ufattelig dumt! Men saken er med de som tror ppå gud, er rett og slett hjernevaskede. Jeg har selv hatt en venn(ex-venn!) som er kristen. Hun er vokst opp i en ekstremt kristen familie, og er da selvførgelig blitt kristen selv, det visste man jo fra dag en. Hun prøvde å få meg omvendt, frelst eller hva de sier. Det funket ikke bra, jeg var med dem på et par møter(jeg vil bare si her at dette var en av disse små menighetetene som hopper ut av pinsemenigheten eller noe slikt for å starte for seg selv, dvs: de bryr seg bare om ye medlemmer og penger!). Og det de drev med der, det kan ikke beskrives med ord, det var til å le av! De snakket i tunger og hylte utover og frelste og sto i, det var for å si det sånn, som et galehus!
Og kristne skal være så ærlige og snille mennesker, som bare er gode mot alle og lever syndefritt etter de 10 bud osvosv.. Det gjør de jo ikke! Iallefall ikke de i disse menighetene. Jeg ble selv misbrukt seksuelt da jeg var 16 av en 4 år eldre gutt som da var kristen... Jeg har hatt masse problemer pga dette, men har kommet over det og synd det er greit å snakke om. Men saken er den at de klarer ikke leve syndefritt, og en annen ting som irriterer meg er at de kan bare gå til guden sin og be om tilgivelse og så er alt heeelt greit! Arrrg, jeg blir så ååååå! Hehe, jeg blir veldig inn i det når jeg skal snakke om slikt^^

Og n annen ting jeg alltid har lurt på er dette: Hvordan faen kom verden videre etter eva og adam?? Det står i bibelen at de fikk 2 sønner, men hva mer? Da måtte de jo begå incest og det er bibelen imot!... Det er så bak mål som det går ann!
Jeg har lest hele bibelen, av den enkle grunn at jeg sytes at for å ha meninger om noe og kunne stå for de må man vite hva det man har gjort seg meninger om handler om. Jeg har også lest den satanistiske bibelen. Og de fleste kristne(spesielt ungdommer) i disse menighetene og sånt har ikke engang lest den, de bare hører på foreldrene sine hva de sier og lever etter det de hører der!

Nå orker jeg ikke å skrive mer her, fordi dette kan foregå for meg i en evighet:p
Antall ord: 538

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ragerod
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 28 Jan 2007 01:23
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vest

Innlegg av ragerod »

Syns litt synd på religiøse...leit at di kaster vekk mye av livet sitt...er sikkert ikke lett å leve uten religion og en gud...
Antall ord: 25
If we spread lies like a disease
we might just infect those around us
with madness...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Spurven
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 31 Jan 2007 10:10
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: kristiansand

Re: Det finnes bare én du kan stole på!

Innlegg av Spurven »

youlian skrev:Jesus Kristus er veien sannheten og livet. Er det ingen som vil forstå dette? Det finnes ikke et eneste riktig liv uten Jesus. Vi har fått denne gaven tilsendt fra Gud, men mange velger og ikke ta i mot han.

Jeg skjønner dere godt, dere som prøver dere på healing, reinkarnasjon, tarrot, og andre villedende retninger, MEN!! dere finner ikke noe ro i sjelen over dette. Det er som å spise godteri. Det er å godt, og du blir så lykkelig.. tror du. Hvis du bare lever på det blir tilslutt syk av det. Spiser du sundt vil du ikke ta noen skade av det.

Healing kan ikke befri deg fra alle plager du måtte bære på. Etter en stund vil du få de samme symptomene. Tarrot vil bare villede deg i livet, som etter hvert får deg dratt ned i gjørma. Alle kjenner en søken til ett eller annet, det er Jesus alle søker til, (alle har en søken) men heller blir dere villedet inn i andre okkulte sekter uten mål og mening. Ingen kjenner morgendagen! Tarrot kjenner ikke morgendagen! Et medium kjenner ikke morgendagen! Du kan ikke stole på noen av disse!! Alt dette er villedende retninger som vil skille dere fra far i himmelen.

Hva det nå enn måtte være det som banket i på loftet og skremte meg så fryktelig om natta. Og flyttet på saker og ting i huset. Hvorfor skulle det skremme meg, hvorfor var det der? JO det ville villede deg. En sa engang: "mediet sa det var en slektning av meg, som ikke ville gjøre meg noe" Tull og tøys!! tror dere ikke at høyere onde makter kan si hva de vil? De vrir alt de kan på sannheten slik at mennesker skal få sympati for dem.. Det er ikke nødvendigvis noe galt med mediet, men man skal heller ikke tukle med slike ånder. Det gjør bare åpenheten din til onde makter større. Likedan yoga. Det gir deg en avslappende følelse. Du blir avslappet der og da, men når du kommer til ”deg selv” er du like stressa, forbanna, og deppa.

Jeg har selv vært borti dette, men da jeg kom til Jesus har hele verden forandret seg. Da forsto jeg alt det jeg hadde drevet med var galt. Før ble jeg overfalt av ånder hver dag. Tilslutt ble det så grusomt. Jeg slutta på skole i mange uker før jeg kunne klare hverdagen. Hele verden så ut som en plass uten mål og mening. Jeg hadde hørt litt om Jesus, men trodde ikke på han. Når jeg hørte om han ville jeg trekke meg unna. Jeg ville alltid trekke meg unna. ”hvorfor skulle jeg tro på en fyr som er død” tenkte jeg. Sannheten banket på hjertet. Sannheten er alltid tung og hanskes med. Hvorfor er det lettere bli dratt inn i okkulte ting enn å gå veien selv til Jesus? JO, til Jesus må du finne veien selv, men annet faller du inn i. Jeg fant vertfall meningen tilslutt. Håper dere også finner den.

Bare en kan redde dere, det er Jesus =)

Alle tenker på å leve livet, men ingen tenker på evigheten.
Antall ord: 551
alt vel.koz,spurv

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

du kan berre stole på deg selv.
hva du føler og tror er hva du føler er rett for deg.
ergo i bunn å grunn så tror du på deg selv. :)
Antall ord: 32
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ragerod skrev:Syns litt synd på religiøse...leit at di kaster vekk mye av livet sitt...er sikkert ikke lett å leve uten religion og en gud...
De synes nok ikke selv at de kaster bort livet. De mener nok selv at de har et rikere liv på grunn av religionen sin.

De har ikke så mye annet å sammenligne med, kanskje de kan sammenligne med tiden før de ble religiøse, kanskje de ikke har noe sammenligningsgrunnlag i det hele tatt.

Om de har blitt religiøse i voksen alder, så kommer det nok mye an på hvilke verdier de setter høyt. Mange setter nok livet i religiøs friskhet opp mot det sekulære livet med fyll og usunn livsstil. Da har de sikkert et bedre liv enn det de sammenligner med, men om frafalne sammenligner, så setter de fokuset på synd opp mot friheten til å gjøre det en ønsker, og får totalt motsatt syn på livet i kontra utenfor religion.
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Ragamuffin skrev:Vi som ikke tror på "gud" vet at han ikke finnes, og de kristne tror det mest fordi de er lært opp til å tro det.
Setningen kan også snus på slik: De som tror på Gud vet at han finnes, mens de håpløse ikketroende ikke tror fordi noen autoriteter (feks tannlegen din eller store Ole) sa at han ikke gjøre det.

Med mindre du er Gud selv, så antar du at Gud ikke finnes, på linje med dem som antar at intelligent liv bare finnes her på jord.
Det er så forbanna irriterende, at kristne står fast på sitt hele tida, for de har rett blabla osv..
Nå er det jo du som står fast på ditt, påstår at det er du som har skjønt fasiten på gud og hva som feiler de kristne ved å kalle dem hjernevasket, du har forstått det eneste rette.
Altså hvordan går det i det hele tatt ann å tro på en gud som lar det skje så mye fælt på jorda?! Hvis han er så god, hvorfor lar han det bli krig? Hvorfor lar han barn nede i u.landene sulte? Det er ufattelig dumt!
At du ikke umiddelbart ser en god løsning på ondskapens problem, motbeviser ikke en guds eksistens.
Det funket ikke bra, jeg var med dem på et par møter(jeg vil bare si her at dette var en av disse små menighetetene som hopper ut av pinsemenigheten eller noe slikt for å starte for seg selv, dvs: de bryr seg bare om ye medlemmer og penger!).
Hvilken menighet var det? Skrev de regning til deg? :o
Men saken er den at de klarer ikke leve syndefritt, og en annen ting som irriterer meg er at de kan bare gå til guden sin og be om tilgivelse og så er alt heeelt greit!
Nei, feil. Men stemmer det at de ikke klarer å leve syndefritt, ingen klarer det. Hvem er perfekt?
Arrrg, jeg blir så ååååå! Hehe, jeg blir veldig inn i det når jeg skal snakke om slikt^^
Ja, skjønner dette her ;)
Hvordan faen kom verden videre etter eva og adam?? Det står i bibelen at de fikk 2 sønner, men hva mer? Da måtte de jo begå incest og det er bibelen imot!... Det er så bak mål som det går ann!
De fikk ihvertfall tre sønner i tillegg til noen døttre.
Cain giftet seg med Awan
Abel ble drept av Cain
Seth giftet seg med Azura

Forbudet mot incest var en lov som kom senere.
Om de har blitt religiøse i voksen alder, så kommer det nok mye an på hvilke verdier de setter høyt. Mange setter nok livet i religiøs friskhet opp mot det sekulære livet med fyll og usunn livsstil. Da har de sikkert et bedre liv enn det de sammenligner med, men om frafalne sammenligner, så setter de fokuset på synd opp mot friheten til å gjøre det en ønsker, og får totalt motsatt syn på livet i kontra utenfor religion.
Ja, hvilken vei å gå er mest fornuftig?
Antall ord: 527
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
Ragamuffin skrev:Vi som ikke tror på "gud" vet at han ikke finnes, og de kristne tror det mest fordi de er lært opp til å tro det.
Setningen kan også snus på slik: De som tror på Gud vet at han finnes, mens de håpløse ikketroende ikke tror fordi noen autoriteter (feks tannlegen din eller store Ole) sa at han ikke gjøre det.

Med mindre du er Gud selv, så antar du at Gud ikke finnes, på linje med dem som antar at intelligent liv bare finnes her på jord.
Nei. Den som tror på Gud gjør det uten rasjonelle grunner. Man har ikke sett noe bevis på at Gud finnes. Når man sier at Gud ikke finnes, gjør man det oftest med en spesiell gudedefinisjon i tankene. Man kan ikke vite at enhver form for gudedefinisjon er tåkeprat, men man har gode grunner for å si at en gud, slik den kristne guden ofte oppfattes, ikke eksisterer. Det dekker ikke enhver oppfatning av den kristne guden, men en allmektig god skaper av alt kan man utelukke.
Det er så forbanna irriterende, at kristne står fast på sitt hele tida, for de har rett blabla osv..
Nå er det jo du som står fast på ditt, påstår at det er du som har skjønt fasiten på gud og hva som feiler de kristne ved å kalle dem hjernevasket, du har forstått det eneste rette.
Mener vi ikke alle at vi har rett? Selv om noen er mer åpne enn andre for at de kan ta feil, mener vel alle at de har rett nå.
Altså hvordan går det i det hele tatt ann å tro på en gud som lar det skje så mye fælt på jorda?! Hvis han er så god, hvorfor lar han det bli krig? Hvorfor lar han barn nede i u.landene sulte? Det er ufattelig dumt!
At du ikke umiddelbart ser en god løsning på ondskapens problem, motbeviser ikke en guds eksistens.
Ondskapens problem er ikke noe argument mot enher gudeforestilling, men mange mener det utelukker en god gud.
Men saken er den at de klarer ikke leve syndefritt, og en annen ting som irriterer meg er at de kan bare gå til guden sin og be om tilgivelse og så er alt heeelt greit!
Nei, feil. Men stemmer det at de ikke klarer å leve syndefritt, ingen klarer det. Hvem er perfekt?
Man må leve syndfritt for å komme til himmelen, for hva hjelper det vel å tro om ikke dine gjerninger viser det? Kan vel troen alene frelse deg?
Arrrg, jeg blir så ååååå! Hehe, jeg blir veldig inn i det når jeg skal snakke om slikt^^
Ja, skjønner dette her ;)
:D
Hvordan faen kom verden videre etter eva og adam?? Det står i bibelen at de fikk 2 sønner, men hva mer? Da måtte de jo begå incest og det er bibelen imot!... Det er så bak mål som det går ann!
De fikk ihvertfall tre sønner i tillegg til noen døttre.
Cain giftet seg med Awan
Abel ble drept av Cain
Seth giftet seg med Azura

Forbudet mot incest var en lov som kom senere.
Men de giftet seg da og fikk unger før Adam og Eva fikk Set og sønner og døtre?

Nå kan vel Adam ha fått noen døtre med eksen sin, så incest kan være en forklaring.
Om de har blitt religiøse i voksen alder, så kommer det nok mye an på hvilke verdier de setter høyt. Mange setter nok livet i religiøs friskhet opp mot det sekulære livet med fyll og usunn livsstil. Da har de sikkert et bedre liv enn det de sammenligner med, men om frafalne sammenligner, så setter de fokuset på synd opp mot friheten til å gjøre det en ønsker, og får totalt motsatt syn på livet i kontra utenfor religion.
Ja, hvilken vei å gå er mest fornuftig?
Min mening er at det er mest fornuftig å ikke ha noen tro. Stole på seg selv, og selv ta ansvar for seg og sitt. For meg er det viktig å forsøke å leve et godt og ærlig liv, uten bekymring for straff etter døden dersom jeg skulle feile. Jeg forsøker heller å gjøre verden til et bedre sted ved å vise hvordan jeg mener man bør oppføre seg, og kanskje mine barn og andre som ser meg tar etter og gjør sitt for å gjøre verden til et bedre sted.
Antall ord: 768

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Limme
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 55
Startet: 12 Des 2006 10:30
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Limme »

Hvordan faen kom verden videre etter eva og adam?? Det står i bibelen at de fikk 2 sønner, men hva mer? Da måtte de jo begå incest og det er bibelen imot!... Det er så bak mål som det går ann!
De fikk ihvertfall tre sønner i tillegg til noen døttre.
Cain giftet seg med Awan
Abel ble drept av Cain
Seth giftet seg med Azura

Forbudet mot incest var en lov som kom senere.
Men de giftet seg da og fikk unger før Adam og Eva fikk Set og sønner og døtre?

Nå kan vel Adam ha fått noen døtre med eksen sin, så incest kan være en forklaring
Det er en ting jeg har lurt litt på. De sier jo at Adam og Eva var de første menneskene på jorden? Og at Gud skapte dem, og de levde i Paradis. Men når de blir pælma ut, og får litt unger, og Kain dreper Abel... Så sier visst Gud noe slikt som at :"Ingen folk(dvs folkeslag) skal skade deg." Eller noe lignende når Kain blir forvist. Det er en stund siden jeg leste Bibelen, og jeg har den ikke for hånden, desverre.. Men jeg skjønner ikke helt.. Det må jo da ha vært endel andre folk i verden da?

En annen ting er jo dette med innavl og misdannelser..
Folk flest vet jo åssen det ser ut når man har gifta kusiner og slikt i noen generasjoner..?
Antall ord: 261
<¨""">< ||| ><""¨>
Rejoice not at thine enemy's fall - but don't rush to pick him up either..
__________________
Life is a grave.. Dig it!
^^^^^^^^^^^^^^

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Tror man har unngått spørsmålet i 2000 år ;)
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:Nei. Den som tror på Gud gjør det uten rasjonelle grunner. Man har ikke sett noe bevis på at Gud finnes. Når man sier at Gud ikke finnes, gjør man det oftest med en spesiell gudedefinisjon i tankene. Man kan ikke vite at enhver form for gudedefinisjon er tåkeprat, men man har gode grunner for å si at en gud, slik den kristne guden ofte oppfattes, ikke eksisterer. Det dekker ikke enhver oppfatning av den kristne guden, men en allmektig god skaper av alt kan man utelukke.
Nei, den som tror på Gud eller guder, kan synes sitt helhetlige teistiske verdensbilde virker rasjonelt. Det kan være forskjellige grunner, feks uforklarlige mirakler, at en til stadighet blir bønnhørt, en forklaring på det ulogiske uendelige universet osv. Og ergo har h*n rasjonelle grunner. På samme måte med de alientroende. Man kan rasjonalisere både for og mot.
Mener vi ikke alle at vi har rett? Selv om noen er mer åpne enn andre for at de kan ta feil, mener vel alle at de har rett nå.
Isåfall burde en først feie for egen dør.
Man må leve syndfritt for å komme til himmelen, for hva hjelper det vel å tro om ikke dine gjerninger viser det? Kan vel troen alene frelse deg?
Troen kan frelse deg ja. Men troen innebærer mer enn å "holde for sant/sannsynlig". Man skal kjenner troen på fruktene (gjerningene). Ingen er perfekte, det vil alltid forekomme dårlig frukt her og der, men det er med fordel at tréet er plantet i god jord og har god rot. Forresten tror jeg du blander det "evig liv", "paradis" og "himmel", men det er ikke så nøye her ;)
Men de giftet seg da og fikk unger før Adam og Eva fikk Set og sønner og døtre?
? hvem de? har forresten aldri hørt om Adam sin tidligere kone utenfom fra deg. Fortell.
Min mening er at det er mest fornuftig å ikke ha noen tro. Stole på seg selv, og selv ta ansvar for seg og sitt. For meg er det viktig å forsøke å leve et godt og ærlig liv, uten bekymring for straff etter døden dersom jeg skulle feile. Jeg forsøker heller å gjøre verden til et bedre sted ved å vise hvordan jeg mener man bør oppføre seg, og kanskje mine barn og andre som ser meg tar etter og gjør sitt for å gjøre verden til et bedre sted.
Utenom det å ikke ha en tro (som innebærer håp), passer mye av dette fint til en kristen livsstil: Stole på seg selv, ta ansvar, forsøke å gjøre verden til et bedre sted..., leve et liv uten bekymring (er det ikke forresten merkelig at det stort sett er kristendomsangripere som syter over hvor varmt det er i Helvete...? ).

Limme skrev:Men når de blir pælma ut, og får litt unger, og Kain dreper Abel... Så sier visst Gud noe slikt som at :"Ingen folk(dvs folkeslag) skal skade deg." Eller noe lignende når Kain blir forvist. Det er en stund siden jeg leste Bibelen, og jeg har den ikke for hånden, desverre.. Men jeg skjønner ikke helt.. Det må jo da ha vært endel andre folk i verden da?
Ja, det er ikke utenkelig at det var en del andre folk i verden da. Det er forresten en norsk søkbar bibel på www.bibelen.no
karina skrev:Tror man har unngått spørsmålet i 2000 år ;)
Nei, tvert imot er det nok flere som har spurt om det samme.
Antall ord: 614
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:Nei. Den som tror på Gud gjør det uten rasjonelle grunner. Man har ikke sett noe bevis på at Gud finnes. Når man sier at Gud ikke finnes, gjør man det oftest med en spesiell gudedefinisjon i tankene. Man kan ikke vite at enhver form for gudedefinisjon er tåkeprat, men man har gode grunner for å si at en gud, slik den kristne guden ofte oppfattes, ikke eksisterer. Det dekker ikke enhver oppfatning av den kristne guden, men en allmektig god skaper av alt kan man utelukke.
Nei, den som tror på Gud eller guder, kan synes sitt helhetlige teistiske verdensbilde virker rasjonelt. Det kan være forskjellige grunner, feks uforklarlige mirakler, at en til stadighet blir bønnhørt, en forklaring på det ulogiske uendelige universet osv. Og ergo har h*n rasjonelle grunner. På samme måte med de alientroende. Man kan rasjonalisere både for og mot.
Det at man tror/føler/synes noe, gjør det ikke nødvendigvis sant.
Det finnes ikke lenger noen grunn til å tro på guder. Man har "alltid" hatt behov for å vite om begynnelsen, livet, døden, hva som skjer etter døden, osv. Før vitenskapen hadde man ingen metoder for å finne ut av dette, og man måtte ty til tro. Fortsatt er det mye som handler om tro, men vitenskapen erstatter stadig flere områder av tro med viten.

I dag er så mye erstattet av viten at vi ikke lenger har behov for guder til å forklare noe som helst. Naturbildet er så godt forklart ut fra vitenskapelige metoder at guder ikke lenger gir enkle forklaringer på vanskelige spørsmål. Nå gir de vanskelige svar på enkle spørsmål.

Et av vitenskapens verktøy er Ockhams razor, som en gang ble laget for å bevise Gud. Nå brukes verktøyet for å vise at teoriene med færrest mulig elementer og vanskeligheter oftest er de rette teoriene. Implementering av Gud gjør teoriene unødvendig vanskeligere, og Ockhams razor viser da til at Gud sannsynligvis ikke finnes.
Mener vi ikke alle at vi har rett? Selv om noen er mer åpne enn andre for at de kan ta feil, mener vel alle at de har rett nå.
Isåfall burde en først feie for egen dør.
Helt klart. Man bør, slik jeg ser det, være forsiktig med å si at andre tar feil uten å ha håndfaste evidenser for det en sier.
Man må leve syndfritt for å komme til himmelen, for hva hjelper det vel å tro om ikke dine gjerninger viser det? Kan vel troen alene frelse deg?
Troen kan frelse deg ja. Men troen innebærer mer enn å "holde for sant/sannsynlig". Man skal kjenner troen på fruktene (gjerningene). Ingen er perfekte, det vil alltid forekomme dårlig frukt her og der, men det er med fordel at tréet er plantet i god jord og har god rot. Forresten tror jeg du blander det "evig liv", "paradis" og "himmel", men det er ikke så nøye her ;)
:) Denne diskusjonen har vi hatt før. Jesus sier en gang at troen alene er nok, men andre steder står det at troen alene ikke er nok. Så kommer det an på hvilket utsagn man velger å basere sitt liv på.

Ragamuffin viser til en statskirkekristen tolkning, som sier at hvis du angrer på dine synder så er det greit igjen. Det finnes argumenter både for og imot en slik tolkning, men det er ikke poenget. Statskirken preker denne tolkningen og det er den tolkningen som kritiseres her.
Men de giftet seg da og fikk unger før Adam og Eva fikk Set og sønner og døtre?
? hvem de? har forresten aldri hørt om Adam sin tidligere kone utenfom fra deg. Fortell.
Adam fikk først en hustru, Lilith, men så ville hun ikke være underdanig (Hun ville ikke ligge underst), så da fikk han en ny kone av Gud, og Lilith ble skjøvet ut av Eden. Hun nevnes hos Jesaja i lite rosende ordelag. :)

I skapelseshistorien står det i 1.mos. 1.1. at Gud skapte både mannen og kvinnen sammen. I neste kapitel står det at han først skapte mannen, og så senere, først etter forbudet mot å spise av kunnskapens tre, skapte kvinnen av hans ribben
Min mening er at det er mest fornuftig å ikke ha noen tro. Stole på seg selv, og selv ta ansvar for seg og sitt. For meg er det viktig å forsøke å leve et godt og ærlig liv, uten bekymring for straff etter døden dersom jeg skulle feile. Jeg forsøker heller å gjøre verden til et bedre sted ved å vise hvordan jeg mener man bør oppføre seg, og kanskje mine barn og andre som ser meg tar etter og gjør sitt for å gjøre verden til et bedre sted.
Utenom det å ikke ha en tro (som innebærer håp), passer mye av dette fint til en kristen livsstil: Stole på seg selv, ta ansvar, forsøke å gjøre verden til et bedre sted..., leve et liv uten bekymring (er det ikke forresten merkelig at det stort sett er kristendomsangripere som syter over hvor varmt det er i Helvete...? ).
Man kan fint ha håp uten tro. Ellers så er mye av det kristne ser på som kristent egentlig et sekulært humanistisk livssyn. Det særegne kristne er egenskaper en ikke ser på som positive, f.eks. vanen med å underkue de svake, moralprekener, styring av andres seksualitet osv.

Varmen i Helvete er noe de kristne helst ikke snakker om, akkurat som antall ben hos gresshopper, straff for førtito smågutter som erter en flintskallet mann, osv. Det er slikt som viser en side ved Gud som ikke gjerne trekkes fram av tilhengerne, men heller av motstanderne. :)
Limme skrev:Men når de blir pælma ut, og får litt unger, og Kain dreper Abel... Så sier visst Gud noe slikt som at :"Ingen folk(dvs folkeslag) skal skade deg." Eller noe lignende når Kain blir forvist. Det er en stund siden jeg leste Bibelen, og jeg har den ikke for hånden, desverre.. Men jeg skjønner ikke helt.. Det må jo da ha vært endel andre folk i verden da?
Ja, det er ikke utenkelig at det var en del andre folk i verden da. Det er forresten en norsk søkbar bibel på www.bibelen.no
Det var visstnok både kjemper og gudesønner også da. Ingen av disse har man funnet bein etter eller lignende, men det forhindrer ikke en god historie. :)
karina skrev:Tror man har unngått spørsmålet i 2000 år ;)
Nei, tvert imot er det nok flere som har spurt om det samme.
Joda, men det er vel stort sett lite kristne som stiller spørsmål ved dette, det er oftest de skeptiske til bibelen som stiller disse spørsmålene.
Antall ord: 1170

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links