Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisDebatt, Finnes gud?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

freespirit skrev:Var det ikke slik før at hvist mange nok trodde på noen så fantes de?
Altså, det er mange som tror at Gud finnes. Og troen på Gud hjelper mange..
Kanskje gud ikke er en "person" bare troen på noe godt..
La kristne få tro på sin gud, uansett hva de mener det er.
Ja, de må gjerne få tro på sin gud, men de skal ikke få lov til å bestemme hvordan jeg skal leve mitt liv ut fra deres dogmer.
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Quist skrev:
ludoburgero skrev:Hvorvidt en gud eksisterer... ja, si det. Ingen vet noesomhelst om det eksisterer en gud.

Joda, det vet vi vel det. Både det gamle og det nye testamentet beviser det. Koranen har også klare bevis for at Gud eksisterer. Gud er jo sett flere ganger fortelles det om i Bibelen. Han har vært til lunsj hos Abraham og også hatt brytekamper med han i en bekk en hel dag.

Det er ingen tvil om at Gud eksisterer og at han er sett flere ganger. Moses har til og med snakket med Gud og hatt personlige samtaler med han.

Så kom ikke her og prat tullball når du vet bedre! Vi må nesten kunne forlange at du setter deg inn i dette før du kommer med slik feilinformasjon. Du kan også spørre presten på hjemstedet ditt. Han vet.
Herregud! (oi, uttrykket mitt beviser også at det er en HAN!) :o

Å spørre presten min om Gud eksisterer, er som å spørre en homofil om det er slik at det er ekte kjærlighet å føle at du elsker noen av det samme kjønn.
Selvfølgelig vil han svare ja (forhåpentligvis?) - for han er jo homofil.
Det beviser ikke at det er slik for alle, da majoriteten er heterofile.
(og nå snakker jeg om kjærlighet og ikke nødvendigvis sex, og jeg skjønner også at det fint går an å elske noen av det samme kjønn på sett og vis)

Eventuelt at du spør en pyroman om det er det kjekkeste å gjøre i livet, sette fyr på hus og skoger og se det brenne til grunne. JA! Så klart!
De fleste har et hus de er glad i, og mange er glad i å gå turer i skogen.
Heldigvis er det ikke overtall av pyromane, da kunne ikke engang presten gått på tur i skogen, og de homofile kunne ikke hatt tak over hodet.

Spør en feit slask av en taxisjåfør om det er godt med pølse i brød med masse rekesalat. ÅJA! Hun får vann i munnen! Forveksler nesten deg med ei pølse i brød, skal jeg si deg, så det er best å komme seg på avstand straks du har stilt spørsmålet.
Spør en muslim om det samme - er det i det hele tatt riktig å spise ei pølse?

Så med mindre du er en muslimsk pyroman-homo-prest, så gidder jeg ikke å diskutere dette med deg. Å si at jeg kommer med feilinformasjon, for så å komme med slik evnebegrenset svada med et så snevert perspektiv og en så naiv logikk, ja det skal godt gjøres! Så kan du heller ta eksemplene mine her ovenfor så bokstavelige og seriøse som du enn vil, for poenget mitt var bare å appellere til din innsnevrede logikk, slik at du kanskje forsto det. Snakke samme språk vet du. Slik som Gud gjør til alle menneskene.
Antall ord: 499
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
freespirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 370
Startet: 14 Apr 2007 20:05
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fantasia;)
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av freespirit »

BA. skrev:
freespirit skrev:Var det ikke slik før at hvist mange nok trodde på noen så fantes de?
Altså, det er mange som tror at Gud finnes. Og troen på Gud hjelper mange..
Kanskje gud ikke er en "person" bare troen på noe godt..
La kristne få tro på sin gud, uansett hva de mener det er.
Ja, de må gjerne få tro på sin gud, men de skal ikke få lov til å bestemme hvordan jeg skal leve mitt liv ut fra deres dogmer.
DET har jeg ikke sagt heller:)
Antall ord: 92
Æ e ækte finnmarking!!:D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Ja, klart det - men ikke sånn gammel mann som sitter oppe i himmelen et sted... :D
At vi har et vanvittig gudommelig potensialet i vår bevissthet - vårt sinn er ikke i tvil hos meg. Et annet ord for Gud er for meg - DEN STORE ÅND(som endel indianerstammer kaller denne kraften for som er både feminin og maskulin) - KRAFTEN(may the force be with you stammer fra virkeligheten..veldig konstruktivt ord:)) - KILDEN TIL ALT - DEN UENDELIGE SKAPERKRAFTEN osv osv...
Så summasumarum så er Gud for meg både maskulin og feminin i ett......en uendelig kraft i uendelig mange Univers.....
Antall ord: 103
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

PlantSpirit skrev:Ja, klart det - men ikke sånn gammel mann som sitter oppe i himmelen et sted... :D
At vi har et vanvittig gudommelig potensialet i vår bevissthet - vårt sinn er ikke i tvil hos meg. Et annet ord for Gud er for meg - DEN STORE ÅND(som endel indianerstammer kaller denne kraften for som er både feminin og maskulin) - KRAFTEN(may the force be with you stammer fra virkeligheten..veldig konstruktivt ord:)) - KILDEN TIL ALT - DEN UENDELIGE SKAPERKRAFTEN osv osv...
Så summasumarum så er Gud for meg både maskulin og feminin i ett......en uendelig kraft i uendelig mange Univers.....
Jeg tror at tro er en viktig ting. Det å tro kan skape håp og mot.
Hvis det finnes en Gud, tror jeg at vi alle er en del av det.
Så å si at "jeg er Gud" er ikke feil, og jeg synes at de kristne som blir provosert av slike uttalelser er nedverdigende mot seg selv. For da distanserer de seg fra den Gud de selv tilber og synes så "høye" tanker om, det er ansvarsfraskrivelse. Der ligger den store feilen i de hykleriskes sinn; gjør hva du vil og be om tilgivelse, så er alt okay.
Antall ord: 205
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

ludoburgero skrev:
PlantSpirit skrev:Ja, klart det - men ikke sånn gammel mann som sitter oppe i himmelen et sted... :D
At vi har et vanvittig gudommelig potensialet i vår bevissthet - vårt sinn er ikke i tvil hos meg. Et annet ord for Gud er for meg - DEN STORE ÅND(som endel indianerstammer kaller denne kraften for som er både feminin og maskulin) - KRAFTEN(may the force be with you stammer fra virkeligheten..veldig konstruktivt ord:)) - KILDEN TIL ALT - DEN UENDELIGE SKAPERKRAFTEN osv osv...
Så summasumarum så er Gud for meg både maskulin og feminin i ett......en uendelig kraft i uendelig mange Univers.....
Jeg tror at tro er en viktig ting. Det å tro kan skape håp og mot.
Hvis det finnes en Gud, tror jeg at vi alle er en del av det.
Så å si at "jeg er Gud" er ikke feil, og jeg synes at de kristne som blir provosert av slike uttalelser er nedverdigende mot seg selv. For da distanserer de seg fra den Gud de selv tilber og synes så "høye" tanker om, det er ansvarsfraskrivelse. Der ligger den store feilen i de hykleriskes sinn; gjør hva du vil og be om tilgivelse, så er alt okay.
Ja, noen blir provosert når noen sier "Jeg er Gud". For noen så høres det ut som om den personen vet alt og kan sitte på himmelen.hehe...mens for meg så høres det ut som om "Jeg kan skape hva jeg vil i livet mitt". "Jeg har skaperkraften i meg". "Jeg vet hvordan mitt gudommelige potensialet kan utvikles.."...så en tolker forskjellig utifra ens bevissthet. Å be om noe - bønner er også en slags loven om tiltrekningskraftmetode. Sunt å be bønner faktisk. Men ikke til en fordømmende Gud som noen ser Gud på..men en SKAPENDE gudommelig kraft som er både feminin og maskulin - i oss alle - vi er alle en del av det ja. Gud i Bibelen er en mannskikkelse...hvor er det feminine?Godess? Den må jo være med for å skape en balanse i oss da.

Vi skaper endel erfaringer i livet som stammer fra vår karmiske baggasje som stammer fra andre liv og det handler om å være bevisst på disse tingene etter min mening. Og endre negative handlinger eller å løse opp tunge ting fra fortiden - løse opp knuter. Healing - renselse - gjenfødsel og død i ens bevissthet - det er mye jeg er bevisst på iallefall å jobb e med ang min egen åndelige utvikilng - å løse opp - rense - heale min fortid - og da erfarer jeg endel gjenfødsel og død i min bevissthet. Tøffe prosesser, men gud så deilig det er å kjenne på at vi har et så stort gudommelig potensiale. Det er ikke basert bare via tro - men også erfaringer i livet. Tro og erfaringer hånd i hånd er en mektig kombinasjon.Det samme med å bygge broer mellom sjaman(ånds)vitenskap og vanlig vestlig vitenskap som jeg også er veldig bevisst og opptatt av.

Å være en bevissthetsutforsker må være himmelsk og gudommelig fantastisk nå i denne tid vi lever i med tanke på at Jordas kollektive bevissthetsharddisk vil erfare et kvantesprang - en enorm utvidelse rundt år 2012........så å være bevisst på det åndelige - erfare og tro på det en erfarer og være en bevissthetsutforsker - å ekspandere - utvide - endre bevisstheten - være vant med tranceerfaringer - det er perfick tid for det nå. :mozilla_cool:
Antall ord: 582
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Kanskje, hvis du spør en kristen, så har vi ingen Goddess/femi-Gud, og det er kanskje derfor vi heller ikke har den balansen vi trenger, og alt går til Helvete :lol:

Jeg tror at ingenting er umulig, og det eneste jeg vet er at jeg vet ingenting.
Det blir litt som å si "aldri si aldri", jeg vet det, men setningen belyser også det faktum at jeg IKKE vet at jeg "vet ingenting". Ingen arrestasjoner, takk ;P
Retorikk er undervurdert. Kristendommen vet seg å benytte av den.
Politikere også. Svindlere, løgnere og selgere. Verden over.

Kjærlighet er også undervurdert. De fleste vet ikke å benytte seg av den,
dele den og spre den, og ikke minst la den utfolde seg i livet deres og i dem selv.

Potensiale har vi alle, ingenting er umulig, vi kan få til alt vi bare vil,
selv har jeg aldri trengt noen religion, for alt jeg vet, og jeg kunne gjerne kartlagt alle mine tanker og følelser om hva som er rett og galt og alt imellom og kalt det min egen religion, men det hadde vært egoistisk. Sånn sett tror jeg at alle religioner har dette til felles; de er tross alt skrevet ned av andre mennesker, og én fyr må jo ha begynt hele hypen, og en forfatter må jo ha vært den første. Han hadde ihvertfall tro på seg selv, om ikke annet! :D
Antall ord: 238
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Mange folk har sånn tro på å lytte på autoriteter - som de tror vet bedre enn dem selv.......i sitt eget sinn...og så har alle tilgang til samme skaperkraft i sitt eget sinn - bevissthet. Så det handler om å våkne opp fra en dvale om at andre vet så mye bedre enn dem selv om livets eksistensielle spørsmål....Men det beror også mye på hva en har med i ens åndelige baggasje - karmiske baggasje. Og skal gjenerfare det i dette livet....
Antall ord: 84
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

PlantSpirit skrev:Mange folk har sånn tro på å lytte på autoriteter - som de tror vet bedre enn dem selv.......i sitt eget sinn...og så har alle tilgang til samme skaperkraft i sitt eget sinn - bevissthet. Så det handler om å våkne opp fra en dvale om at andre vet så mye bedre enn dem selv om livets eksistensielle spørsmål....Men det beror også mye på hva en har med i ens åndelige baggasje - karmiske baggasje. Og skal gjenerfare det i dette livet....
...og mange våkner fra denne dvalen med påtatt selvtillit og går gjennom prosessen å "finne seg selv" ved å ta snarveier og dermed gå glipp av viktige trinn som å "prøve og feile", og dermed utvikler de seg til overfladiske, selvforherligende klyser.
Det er bare å se seg rundt, det er en del av dem.
Antall ord: 141
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

ludoburgero skrev:
PlantSpirit skrev:Mange folk har sånn tro på å lytte på autoriteter - som de tror vet bedre enn dem selv.......i sitt eget sinn...og så har alle tilgang til samme skaperkraft i sitt eget sinn - bevissthet. Så det handler om å våkne opp fra en dvale om at andre vet så mye bedre enn dem selv om livets eksistensielle spørsmål....Men det beror også mye på hva en har med i ens åndelige baggasje - karmiske baggasje. Og skal gjenerfare det i dette livet....
...og mange våkner fra denne dvalen med påtatt selvtillit og går gjennom prosessen å "finne seg selv" ved å ta snarveier og dermed gå glipp av viktige trinn som å "prøve og feile", og dermed utvikler de seg til overfladiske, selvforherligende klyser.
Det er bare å se seg rundt, det er en del av dem.
Det finnes ingen snarveier......bare i ens sinn så eksisterer det. :D
Fordi alle vil erfare det å prøve og feile....noen er bevisste og ydmyke at de går igjennom slike prosesser....og noen klarer å finne ledetråder ut av hengemyrene...mens noen ikke klarer å fordøye visse ting i ens bevissthet og sinn og står helt stille i utviklingen og gjør de samme feilene om og om igjen...så det handler om å være bevisst på hva man gjør og hvorfor man feiler om man er ydmyk til å finne det ut.

Alle går mot det samme målet som jeg ser det- men noen er mer bevisste da...og noen er flinkere til å løse opp knuter og floker som stopper deres potensialet...til å blomstre skikkelig. I en verden som denne så kan man lett falle inn i en slags dvale ang sin egen utvikling og ikke være interaktiv med den i sine liv. Å ta ansvar for eget liv - egen helse osv osv....og ta konsekvenser av egne valg osv..være bevisst på dette og søke mer konstruktive løsninger på noe en sliter med - det er iallefall noe jeg elsker å gjøre. Men det er tøft å gå igjennom erkjennelsesporter og dimensjoner om det ene og det andre. Livet er ikke bare enkelt nei....men en får mye igjen for å være en åndelig kriger - en fighter - det har jeg erfart. Mye spennende ting som venter på meg fordi jeg har åpnet opp tunge dører og porter..gått igjennom mye tunge ting. Og hatt refleksjoner og lært mye i min bevissthet.
Antall ord: 417
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Så du mener kanskje det hele bare er et spørsmål om tid, da..? :)
Antall ord: 15
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

ludoburgero skrev:Så du mener kanskje det hele bare er et spørsmål om tid, da..? :)
Tid ang hva da? :mozilla_cool:
Antall ord: 23
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Forresten likte jeg svært godt det siste innlegget ditt. Viser mye refleksjon og visdom.
Men jeg sitter undrende... hvis en har oppnådd et bevissthetsnivå som jo skal være et mål i livet, og vi alle går mot det samme mål - hva skjer når en er "fullt utviklet" da? Når en har nådd målet. Eller er målet uendelig visdom? :)
Antall ord: 69
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Nei, nå har jeg fått besøk.
Ha en god helg! :)
Antall ord: 12
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

ludoburgero skrev:Forresten likte jeg svært godt det siste innlegget ditt. Viser mye refleksjon og visdom.
Men jeg sitter undrende... hvis en har oppnådd et bevissthetsnivå som jo skal være et mål i livet, og vi alle går mot det samme mål - hva skjer når en er "fullt utviklet" da? Når en har nådd målet. Eller er målet uendelig visdom? :)
Da lever man ihvertfall ikke flere jordeliv - men lever mer liv i andre sfærer som er mer utviklet og hvor blant annet telepati,levetering o.l. er mer vanlig :mozilla_cool: Jesus er jo et godt eksempel på en sjel som hadde nådd "toppen" av det å leve i jordeliv.....han var ferdig med sine liv og oppnådde det han skulle oppnå. Men mye av hans lære har blitt misbrukt og feiltolket. Det er det ingen tvil om i min bevissthet. Han lever iallefall som åndelig lærer i andre sfærer og er ferdig med sine jordeliv. Det samme med Buddha og andre religiøse mestre. Men ikke alt det de hadde kjennskap til er troverdig å lese om - det er mye feiltolkninger og sånt.
Antall ord: 200
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links