Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinHva trenger vi legene til?

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Kimbara skrev:Metodisten...

Når det blir snakket om tradisjoner innen historier regner jeg ikke med religiøse skildringer av gjenferd som kommer for å fortelle ting, eller historiske vitnebeskrivelser fra Vinland. Men det er godt mulig jeg tar feil, jeg skal ikke påberope meg å ha fullstendig kunnskap til all verdenslitteratur.

Når ble det snakket om foto? I det øyeblikk det ble rakket ned på skeptikere. Du kan rope så mye du vil om at det er så få av dere som tror på disse bildene osv, men det er bare å ta en titt i forumet for gjenferd, så vil du finne en haug med poster angående bilder. Mulig ikke du og dine nærmeste meningsfeller tror på dette, men jeg snakker på generelt grunnlag her.

Når du snakker om "forklaringer" snakker du om ting dere eller andre egentlig har funnet på selv. Forklaringene du snakker om har ikke rot i virkeligheten, men er et resultat av flittig bruk av fantasi. Så ja, jeg forkaster disse framfor logikk.
Elektrisiteten kan sees for eksempel under tordenvær. Lyn, som det populært kalles.

Folk kan ta det faktum at det lyner og tordner som et tegn på Gud så mye de vil, men det er og blir synsing. Jeg velger å holde meg til det vi vet istedet for å skulle gå rundt å tro på noe andre har sagt er sant fordi en gud har vist dem svaret.

De elementene jeg tok som eksempel var fra blant annet kristendommen. Jeg sa ikke noe om at jorden var flat (noe som ikke er rart man trodde på den tiden), men at jorden stod på fire søyler. Uansett var vitenskapen på den tiden kontrollert av religion, som alt annet. Vi har jo sett gang på gang at de som turde trosse religionen og gjøre noe skikkelig forskning var de som drev vitenskapen fremover.
Ok da Kimbara.
Jo mere vi diskuterer på dette forumet, jo mere går det opp for meg att det som gjør att vi ikke blir enige ofte, er att vi definerer grunnleggende ord ulikt.
Du f.eks "leser" meg annerledes en det jeg mener og si. Og det gjør flere tror jeg.

Om jeg bestemmer meg for ikke og kommentere noe i dette innlegget som jeg kan si meg helt eller delvis enig i, så er det jo ikke så mye igjen.
Glem foto, der er vi enige.
Du forkaster forklaringer jeg og andre har kommet på sier du.

Jeg har sagt omigjen og omigjen her inne, att allt jeg påstår er att vi ikke vet allt.
Jeg har alltså ikke "kommet på forklaringer".
Du tenker litt vel teknisk i forhold til meg tror jeg. Når jeg snakker om att du ikke kan se elektrisiteten så er jo det bare for å understreke at selv om du ikke kan se noe, betyr ikke det at det ikke finnes.
Vi vet hvorfor det lyner og tordner sier du, så du velger å holde deg til logikk.
Der er ett annet ord som betyr ulikt for folk.
Logikk:
Vikingene trodde kansje Tor slo med hammeren.
Vi kjenner til elektriske ladninger. Er det så da gitt en logisk forklaring.
For noen er det kansje forklart 100%. For meg er det forklart 5%

For vi må fortsette og sette det sammenheng. Er vekselvirkningene mellom alle værtypene tilfeldigvis sånn att de gagner livet på jorden ?
Hvor kommer kraften fra som driver regnet ? Solen ? Hvor kommer solen fra ?
Det er deler av det samme spørsmålet. Det er ikke flere spørsmål for meg.

Når det er nådd 100% på min forklaringstabell, da vet vi kansje att "spøkelser" er fortsettende energier av mennesker f.eks. Men da er det ikke overnaturlig lengre.
Da har vi kansje andre spørsmål som er "overnaturlige", og dermed faller inn "logisk" i våre hoder.

Jeg håper jo ikke av vi avmystifiserer verden.
Da blir det litt kjedelig.
Antall ord: 664

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Jeg må nesten skrive litt til BA og.
Han skriver jammen masse når jeg poster noe som lukter.

Jeg henviser til den posten der du dissekerer innlegget mitt til Kimbera og begynner med en analyse av premisser og konklusjoner.
Det var faktsik litt interessant. Men,- det har ikke så mye med det vi snakket om å gjøre, for jeg legger ikke "premisser" annet en at jeg sier at vi ikke vet allt.
Landet på andre sidenav havet er ukjent. Jeg fremholder av og til de internasjonale kildene som siden oldtiden har snakket om gjengangere og "spøkelser" som du vet og har lest i det jeg svarte til Kimbera.

La oss prøve litt forenkling for klarhetens skyld.og se for oss to stykker på hver sin side av ett bord som diskuterer.
Han ene er ateist, mens han andre er, om ikke religiøs, så har en tro på det spirituelle.
Midt på bordet står en bolle.
I den skal de legge det de har har av evt. beviser.

Han med tro på det spirituelle har problemer for det han tror på kan ikke lett stappes ned i noen bolle.
Ateisten sier som du BA sier over att "man kan ikke bevise noe negativt".
Nei, det er nok ikke lett.
Så han kan heller ikke legge noe i bolla.

Han spirituelle sier att alle verdens vitnemål om gjengangere og NDOèr kan legges i bolla, for det er som i en drapssak f.eks, mengder av indisier kan veie når volumet bli stort. Og her er det jo veldig stort.
Så sier ateisten som deg over att nei, det er nok søvnparalyse som gjør det dere med Ndo èr.
Da sier han andre att det er det ikke for mange har hatt opplevelser der de kan vise til blinde som beskriver omgivelsene og vietnamkrigere i tette tykke likbagger som har beskrevet hva som har hendt med dem under dramatisk transport når de alikevel tilslutt overlevde.
Det er skrevet bøker om sånt.
Da sier ateisten. Jeg velger og ikke tro på det. Bevis det så det er godt nok for meg.
Han med tro på det spirituelle hadde ett problem da, for laboratorium med reagensrør var liksom ikke nok til å oppfylle de vitenskapelige krav til att testresultat må kunne gjentaes.

Skjønner ?
Dette ligner på de fyllefestene der man begynner og diskutere religion og selfølgelig aldri kommer noen vei.

Ateisten sier som BA over her, att det hadde vert bedre om opplysning kom ut til folket.
Da sier han andre "hvilke opplysning skal kullkaste tro på det spirituelle dimensjonene?"
Han andre ventet i spenning.
Er det ikke info.fra vitneutsagn som er den eneste store kilden vi har.
Og her har vi noen tusen år av det. Vær så god.
Antall ord: 472

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ragerod
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 28 Jan 2007 01:23
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vest

Innlegg av ragerod »

Metodisten;

Visst legger du føringer når du bastant påstår at det er slik og slik ut fra ditt syn. Om du har belegg for påstandene dine bryr du deg mindre om, berre di er vitneutsagn som ikke kan etterprøves, dermed har du ditt på det tørre.

Religion og overtro har hele tiden blitt basert på vitneutsagn og myter, men det gjør di ikke mer sanne av den grunn. Det eneste det vitner om er mangel på kunnskap eller manglende innsikt til å skaffe seg kunnskap.

Metodisten skrev:Ateisten sier som BA over her, att det hadde vert bedre om opplysning kom ut til folket.
Da sier han andre "hvilke opplysning skal kullkaste tro på det spirituelle dimensjonene?"
Han andre ventet i spenning.
Er det ikke info.fra vitneutsagn som er den eneste store kilden vi har.
Og her har vi noen tusen år av det. Vær så god.
Problemet her er at denne spirituelle personen ikke skjønner behovet for kunnskap, noe som går igjen blant religiøse og spirituelle. Og det eksisterer nok kunnskap om religion og det paranormale til å si at det meste er løgn og fantasi. Klart ateisten heller vil ha åpenhet og kunnskap enn et lukket samfunn der alle går rundt i sin spirituelle fantasiverden.
Antall ord: 220
If we spread lies like a disease
we might just infect those around us
with madness...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

man har kliniske bevis på at tanker/hjernen kan og har en innflytelse over kroppslige funksjoner. hvis du tror på en behandlings form og/eller en doktor eller terapaut vil du absolutt føle deg bedre. det er slik healing virker, det er som en placebo effekt, fordi vi tenker positivt og har tro og forventninger til en type behandling vil det faktisk virke.

dette er ikke bare bevist gjennom placebo eksperiment men også nocebo eksperiment. placebo er det som man får en positiv effekt av, mens nocebo får man en negativ effekt. en gruppe mennesker fikk vann tilsatt et søtningsmiddel, men ble fortalt at vannet var tilsatt noe som gjorde at man begynte å kaste opp. 80% av denne gruppen ble syke.

et annet eksperiment fikk en gruppe asmatikere innhalere noe de ble fortalt skulle virke irriterende, men denne blandingen var egentlig harmløs. Omtrent alle hadde problemer med å puste og noen fikk astma attak. etterpå fikk de innhalere den samme blandingen, men nå ble det sagt at den skulle hjelpe mot den de hadde innhalert tidligere, og alle ble plutselig bedre..

en annen undersøkelse gjort av British Stomach Cancer Group, led 30% av en placebo-medisert gruppe av hårtap, og 56% av den samme gruppen led av medisinske-bieffekter som kvalme og oppkast. det ednne gruppen egentlig fikk var en harmløs sukkerpille..

det er rart hvor syk eller hvor frisk man kan bli bare ved å tro at man blir sykere eller friskere av noe som egentlig ikke skal hjelpe. og det er slik healing virker. man styrker kroppen via tanker, meditering, ha en positiv innstilling, og ha tro på at ting blir bedre..
Antall ord: 280

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

ragerod skrev:Metodisten;

Visst legger du føringer når du bastant påstår at det er slik og slik ut fra ditt syn. Om du har belegg for påstandene dine bryr du deg mindre om, berre di er vitneutsagn som ikke kan etterprøves, dermed har du ditt på det tørre.

Religion og overtro har hele tiden blitt basert på vitneutsagn og myter, men det gjør di ikke mer sanne av den grunn. Det eneste det vitner om er mangel på kunnskap eller manglende innsikt til å skaffe seg kunnskap.

Metodisten skrev:Ateisten sier som BA over her, att det hadde vert bedre om opplysning kom ut til folket.
Da sier han andre "hvilke opplysning skal kullkaste tro på det spirituelle dimensjonene?"
Han andre ventet i spenning.
Er det ikke info.fra vitneutsagn som er den eneste store kilden vi har.
Og her har vi noen tusen år av det. Vær så god.
Problemet her er at denne spirituelle personen ikke skjønner behovet for kunnskap, noe som går igjen blant religiøse og spirituelle. Og det eksisterer nok kunnskap om religion og det paranormale til å si at det meste er løgn og fantasi. Klart ateisten heller vil ha åpenhet og kunnskap enn et lukket samfunn der alle går rundt i sin spirituelle fantasiverden.
Er det bilde av deg på avtaren din, rabarberarot ?
Antall ord: 231

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ragerod
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 28 Jan 2007 01:23
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vest

Innlegg av ragerod »

Metodisten skrev:
ragerod skrev:Metodisten;

Visst legger du føringer når du bastant påstår at det er slik og slik ut fra ditt syn. Om du har belegg for påstandene dine bryr du deg mindre om, berre di er vitneutsagn som ikke kan etterprøves, dermed har du ditt på det tørre.

Religion og overtro har hele tiden blitt basert på vitneutsagn og myter, men det gjør di ikke mer sanne av den grunn. Det eneste det vitner om er mangel på kunnskap eller manglende innsikt til å skaffe seg kunnskap.

Metodisten skrev:Ateisten sier som BA over her, att det hadde vert bedre om opplysning kom ut til folket.
Da sier han andre "hvilke opplysning skal kullkaste tro på det spirituelle dimensjonene?"
Han andre ventet i spenning.
Er det ikke info.fra vitneutsagn som er den eneste store kilden vi har.
Og her har vi noen tusen år av det. Vær så god.
Problemet her er at denne spirituelle personen ikke skjønner behovet for kunnskap, noe som går igjen blant religiøse og spirituelle. Og det eksisterer nok kunnskap om religion og det paranormale til å si at det meste er løgn og fantasi. Klart ateisten heller vil ha åpenhet og kunnskap enn et lukket samfunn der alle går rundt i sin spirituelle fantasiverden.
Er det bilde av deg på avtaren din, rabarberarot ?
Nommin...flørter du pusen...så søtt... :mozilla_laughing:
Antall ord: 243
If we spread lies like a disease
we might just infect those around us
with madness...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ragerod
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 28 Jan 2007 01:23
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vest

Innlegg av ragerod »

livingdeaddoll skrev:man har kliniske bevis på at tanker/hjernen kan og har en innflytelse over kroppslige funksjoner. hvis du tror på en behandlings form og/eller en doktor eller terapaut vil du absolutt føle deg bedre. det er slik healing virker, det er som en placebo effekt, fordi vi tenker positivt og har tro og forventninger til en type behandling vil det faktisk virke.

dette er ikke bare bevist gjennom placebo eksperiment men også nocebo eksperiment. placebo er det som man får en positiv effekt av, mens nocebo får man en negativ effekt. en gruppe mennesker fikk vann tilsatt et søtningsmiddel, men ble fortalt at vannet var tilsatt noe som gjorde at man begynte å kaste opp. 80% av denne gruppen ble syke.

et annet eksperiment fikk en gruppe asmatikere innhalere noe de ble fortalt skulle virke irriterende, men denne blandingen var egentlig harmløs. Omtrent alle hadde problemer med å puste og noen fikk astma attak. etterpå fikk de innhalere den samme blandingen, men nå ble det sagt at den skulle hjelpe mot den de hadde innhalert tidligere, og alle ble plutselig bedre..

en annen undersøkelse gjort av British Stomach Cancer Group, led 30% av en placebo-medisert gruppe av hårtap, og 56% av den samme gruppen led av medisinske-bieffekter som kvalme og oppkast. det ednne gruppen egentlig fikk var en harmløs sukkerpille..

det er rart hvor syk eller hvor frisk man kan bli bare ved å tro at man blir sykere eller friskere av noe som egentlig ikke skal hjelpe. og det er slik healing virker. man styrker kroppen via tanker, meditering, ha en positiv innstilling, og ha tro på at ting blir bedre..
Er med på at tanker, meditering og en positiv innstillig kan styrke kroppen. Men at det er slik healing virker, er nytt for meg. Dette må eg sove på...dukker nok opp noen tanker som ikke passer inn her... :)
Antall ord: 321
If we spread lies like a disease
we might just infect those around us
with madness...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

ragerod skrev:
Er med på at tanker, meditering og en positiv innstillig kan styrke kroppen. Men at det er slik healing virker, er nytt for meg. Dette må eg sove på...dukker nok opp noen tanker som ikke passer inn her... :)
hvordan tror du healing virker? sånn hokus pokus, dada, du er blitt healet, og er frisk som en fisk..?? ;)

jeg tror på selvhealing, at alle har muligheten til å heale seg selv. det kan være en ide å gå til healer, slik at han får satt igang tankegangen du må iverksette for å klare å heale deg selv. en som hjelper deg og viser deg hvordan man ved meditasjon og visualisering kan klare å bekjempe sykdommer.

en rekke undersøkelser viser at optimister klarer å bekjempe sykdommer bedre enn pessimister. og det er fordi troen på at ting blir bedre og et positivt syn på livet gjør at de har et bedre immunsystem og en kropp som kjemper for å leve, fordi de er glade i livet.. :)
Antall ord: 165

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Metodisten:

For å holde seg til din analogi.

Etterhvert som den spirituelle putter indikasjoner i bollen, så tar skeptikeren ut hver lapp og sier at dette er jo ingen indikasjon fordi dette var sannsynligvis en søvnparalyse, eller dette var en juksemaker, eller denne personen kan ha misforstått grunnen til opplevelsen sin osv.

Så lenge de sammen går igjennom hver enkelt lapp, kan man heller ikke slå sammen alle og si at alle indikasjoner tyder på....

For man avkrefter hver eneste enkeltindikasjon. Noen av disse lappene kan ikke forklares, så de blir liggende i bollen, men hver lapp som skeptikeren tar ut, legger han oppi en annen bolle for manglende bevis.

Det vi da sitter igjen med er etrosspørsmål om hvilken bolle som inneholder flest lapper. Jeg vil tro at dette avhenger av hvilken mulighet de har til å undersøke indikasjonene. Hvis de skulle ha mulighet til å undersøke dem ordentlig, så ville indikasjonsbollen vært tom, men om de skulle ha samme muligheter som oss her, så ville nok indikasjonsbollen vært bortimot noe under halvfull når den andre ble full.

Opplysningen om hvordan mennesker kan misoppfatte opplevelser, om hvordan vanlige ting i uvanlige situasjoner kan gi uvanlige opplevelser, om hvordan mennesker faktisk tjener penger på å lure andre, osv. Disse opplysningene sammen med opplysninger om hvordan hjernen fungerer, hvordan atmosfæren fungerer, verden fungerer osv kan gjøre at folket oppdager at det såkalte slett ikke er paranormalt, men helt normalt og forklarlig ut fra beskrivelsen av virkeligheten.
Antall ord: 254

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Ja, greit BA. Helt på sporet så langt.
Ett unntak er jo som sagt att jeg tar det astronomiske volumet med fremdeles uforklarte samkjørte ut-av kroppen opplevelser og de tidløse "spøkelses historiene" som pluss i bolla.
Siden dette går som gode indisier. Inntil vitenskapen sikkert kan si noe som tipper vektskåla.
Vitenskap er en stakkarslig gesjeft. Den vil være sannferdig, det skal den ha.Men hva den kan forklare for oss, beror på hva du spør om og viktigere,NÅR du spør. Siden kunnskapsnivået forandrer seg med tiden. Spør jeg om hvorfor solen og stjernene blir på sin plass for 600 år siden, hadde jeg bare fått spekulasjoner til svar, om da ikke ett feil svar
Spør jeg i dag om en utredning fra kvantefysikken om f.eks hvordan det kan ha seg att den sier att en partikkel kan eksistere samtidig i to tilstander som utelukker hverandre, så får jeg samme spekulasjon tilbake. Alternativt ikke ett svar i det hele tatt selfølgelig.
Men jeg vil si litt til.
Med fare å gå inn i det hypotetiske og kansje til og med filosofiske.
Ta ikke dette for teknisk.
For svært lenge siden levde det en dame som jeg husker som Ann Cornval. Hun levde for sikkert 200 år siden eller noe sånt. Det er ikke så viktig, det var i allefall lenge siden. Hun satt og tenkte.
Det er ingen grunn for Gud som er allmektig og skape flere energier tenkte hun. Alltså, det er bare en sort energi i verden resonerte hun seg til. En kilde.
Om det er rett, må det være sjelens energi.
Siden det er bare en sort alltså.
Alltså er sjelens energi, den rene og opprinnelige. Da må våre fysiske kropper og resten av den fysiske verden være ett produkt av den og ikke omvendt.
Alltså,vår verden er ett grovt og urent produkt av noe annet som er orginalen.
Når vi dør, mente hun, går vi fra det grove og enkle som vi har vert plaget med, tilbake til
det rene og orginale utspringet.

Det var Anne i en annen tid.
Personlig syns jeg tanken er kansje litt naiv og enkel, men allikevel tror jeg den resonerer noe sannhet. Selv det jeg har lest av viteskaplige popoulærpublikasjoner drar jo i det holdet.

VITENSKAP.
Vår tids forklarings autoritet. Den som erstatter religion for enkelte.
La oss sette lyset i all enkelhet på den.
Den forandrer seg hele tiden etter hvert som man finner ny viten, og justerer seg når den av og til må forkaste gammelt som man fant ut var feil allikevel.

Vitenskap har ett problem når den kommer ut for metafysikk og ukjente variabler og sannheter.
Vitenskap kan ikke svare meg. Vitenskap er ikke annet en observasjoner, målinger og tester utført av mennesker. Der legger man en erfaring opp på en annen og sånn finner en sannhet eller to innenfor de fysiske lover vi kjenner.
Det er i prinsipp ikke metoder og målinger som utgjør vitenskapens begresede muligheter.
Det er det att det er mennesker som utvikler metodene, og måler innenfor sin naturlige begrensninger som gjør at vitenskap bare virker pr. år 2007, innenfor rammene den selv har laget inne i sine gitte begrensninger.

Tenk deg att du holder en 3 meter lang stang i hånden. Den vil rage en liten meter over stuetaket ditt.
Jeg spør deg : Hvor langt vil di si vitenskapen er kommet i dag.
Så skriver vi "start" i ene enden, og "langt" i den andre. Siden det ikke finnes en definerbar slutt. Sånn for enkelhets skyld.

Det sier litt om hvordan vi mennesker til alle tider har likt og se på oss selv.
Jeg tror du vil sette tommelen litt over halveis. Jeg tror og att det ville de gjort om det samme, hadde de vert spurt om for 400 år siden.
Jeg ser ingen grunn til og sette tommelen ned mere enn en neglebredde fra startmerket.
Det som er verdt og vite ligger like godt fremfor oss. Basert på den mennesklige historie tror jeg det. Dette ble litt hypotetisk, men la gå.

Vitenskap og lignelser.
Har du hørt om han snekkeren som levde på en øy i jungelen. Han bygde hus og hytter til folk der og alle var visst fornøyde.
En da hentet de ham til fastlandet for en jobb. Han hadde aldri vert på fastlandet. Visste ingenting om det i det hele tatt.

Han stod der med en liten hammer og en liten rusten sag.
Noen ville han skulle bygge en top moderne sky-skraper på 160 etasjer.

Som alle skjønner kunne ikke mannen det, med sin lille hammer og rustne sag.
De hadde funket godt til hytter i jungelen, men her kunne de ingenting gjøre.
Han hadde ikke kunnskaper om å legge ned den første steinen engang.
Ja, han hadde ikke kunnet lese tegningene en gang.
Han hadde aldri sett en sky-skraper og hadde vondt for å forstå hensikten med noe sånt.
Denne mannen er ett bilde av VITENSKAPEN i forhold til metafysiske spørsmål og "spøkelser", anno april 2007.

Jeg vil avslutte med ett riktig gammelt oldtids sitat til ettertanke :
Enhver tør bare tro på sine egne erfaringer. - Empidokles
Sist redigert av Metodisten på 27 Apr 2007 17:19, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 902

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Her imponerer du meg Metodisten :)

Du får ned ting jeg mener men ikke får formulert godt nok til å
hive meg ut i diskusjoner hvor retorikken er milevis hva hva jeg
er trenet i.

Takker så mye
Antall ord: 38
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

kaja43 skrev:Her imponerer du meg Metodisten :)

Du får ned ting jeg mener men ikke får formulert godt nok til å
hive meg ut i diskusjoner hvor retorikken er milevis hva hva jeg
er trenet i.

Takker så mye
Kan du ikke sende PM og fortelle det til alle... :D
Tuller...
Får slipe meg litt på BA vet du. Han er ingen tulling. Bare att han har ikke rett.
Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Dette er velkjent diskusjon der man enten kan velge å stå på den steile siden eller møtes.. møtes på ulike vis... aksept for at man uansett side er begrenset da vi snakker her om bevis fra begge sider, slå hverandre i huet eller åpne en dør på begge sider og godta at man kan bruke begge sider av virkelighet til å kunne danne noe logisk.. logikk hører ikke kun til naturvitenskapen.. dette er en fiks ide som stenger og askiller mange individer fra å favne alle aspektene ved å være et menneske utover å være en kropp og tilsynelatende automatiske funksjoner, mekanismer.

Siden det naturvitenskapelige har blitt rendyrket som et middel til svar gjennom århundre. vil det gi et ubalansert utslag idag imlte med alle spørsmål et menneske kan ha utifra erfaringer som strider mot naturvitenskapen, da alle lektyre info aá "illustret vitenskap" er lettest tilgjengelig og forståelig for folk flest fordi, det er hva vi er vokst opp med som virkeligheten, vi blir skolert i dette fra barnsben av.. det blir da totalt kræsj for noen som finners eg vel i en naturvitenskapelig og materialistisk virkelighet at det kan finnes andre muligheter og gamle hunder er som kjent vonde å vende.

Husk at da vitenskapen startet sin barndom var det rene magien og humbugen for den tids mennesker og deres kunnskap om det fysiske og mekanismen bak ;) Og siden den gang har det gått maaaaange år og dette har blitt en like stor del av bevisstheten som annet. Ergo har vi en oppdragelse som er i overkant naturvitenskapelig.. kunnskap som er i overkant dette og vi har da begrenset vår erfaring til ett område.. folk flest kanksje.

Derfor når vi da får et nytt (egentlig gammelt) fenomen og erfaringsgrunnlag som ikke kan dekkes av de naturvitenskapelig verktøy/midler, forsøk, tester, resultater som absolutt må være målbare med både matematikk, fysikk etc vil det se ut for noen, som et patetisk forsøk på å vitenskapeliggjøre noe naturvitenskapen anser som hallusinasjon og enda til kaller det også Placebo... placebo er et morsomt ord, som for meg dekker også gjerne det naurvitenskapen ikke kan... for hva er placebo...? Er det hjernens evne til å starte mekanismer fysisk utifra noe psykisk og utføre "mirakler" med kroppen?

Placebo forteller oss også om noe som er ukjent... en virkning vi ikke klarer å bevise/forklare/måle... akkurat den type prosess, kjemisk og hormonelt som skjer i en helbredelsesprosess.
Isteden for blir dette forklart med at vi kan "lure" oss selv.. at vi i utgangspunktet ikke var syke etc etc... Når vi fra før av kjenner til hva som skal fikse en sykdom, men dette må skaffes til veie utenfor kropp eller at noe utenfra, kjemisk eller fysisk må hjelpe kroppen til å balansere helbrede som f.eks med piller... hvorfor klarer kroppen dette uten hjelp da?

Det er mangel på svar som da kan møtes med avvisning eller at man vil til bunns med dette med de midler man har idag som er akseptable innen naturvitenskap. Men hva om disse verktøy er begrenset til å utforske/forske på dette.. hva om vi snakker om noe som har en annen konsistens substans etc som ikke kan tas tak i, vurderes utifra og med de metoder etc vi har nå?

Derfor blir ofte f.esk healing vanskelig å forklare og bevise annet enn den sluttvirkning den har hos mottager av healingen.. ble denne bedre etc? og hva ble bedre... og her har man masse i løse luften og usynlig og ikke målbart med dagens metoder/verktøy... ergo blir det avvist som ikke reelt og virkelig... da vi vet at menneske også har en fin evne til både placebog, innbilning noe som blir brukt til å slå bein under f.eks healing.

Så må vi også huske på at forskning på paranormalitet og tilsynelatende ulogisk og ikke virkelige ting er underprioritert på den vitenskapelig arene... sånn er det jo også med f.eks sykdommer som ofte rammer kvinner fremfor menn.. mindre forskning og flere uløste svar på kvinners sykdommer kontra menns.. da dette har noe med prestisje og hvor det ligger mest ære/penger... du ber om bråk og latterligjøring som seriøs forsker hvis du vil prøve å utforske i paranomalitet etc... derfor går det også veldig tregt før man kan få snudd et verdens bilde.. det morsomm er at verdensbild ehar jo blitt snudd flere ganger før.. men da først og fremst i fortsatt naturvitenskapelig modell.. som å fly... atombomben etc...

Dessuten føler mange naturvitenskapelig og materialistisk anlagte mennesker at mangel på svar er ubehagelig og vil alltid prøve å forklare det uforklarlige, med noe som kan føles som en fattig løsning/svar på andre som prøver å utvide det materialistiske bilde utover hva øyne kan se.. og ører kan høre.

Logikken tilhører ikke kun "BA", men den tilhører også "Metodisten", problemet vårt er at vi har en tradisjon som har kvelt en annen, paranomalitet er ikke nytt fenomen... spiritualitet er intet nytt og det mange tror er nytt og New age er kun utvikling og endring av gammel esoterisk mystisime etc fra både vesten og østen etc...

da vil det se skrekkelig skjevt ut, at noe som ble kvalt skal prøve å puste igjen.. når lufta er borte... fordi den er tatt av det som tok over som det regjerende... naturvitenskapen her, som det regjerende.

Skal sitere noe for å forklare dette: "Hvis man ser på historien, har alle oppdagelser av "nytt land" vært forbundet med farer eller fødselssmerter" Her medfører gjenoppdagelse av gammel land det samme...

Videre: Teologien har i de siste århundrer vært preget av hodets kjølige og logiske karakter, og lagt hjerte bak seg i et glemt land"...

Husk her at teologien som har formet vår dominerende religiøse tro etc.. har egentlig vandret hånd i hånd med naturvitenskapen for så styrkes som det eneste rette og sanne.. og hvilken mektig posisjon det har fått!!! man kan undres på hvorfor? snakker vi om en svakhet og ikke levedyktig motsats.. nei.. vi snakker om noe som kanskje har trengt tid for å modnes før det kan igjen våkne og utvide og gi et helhetsyn som er så nødvendig idag...

jeg som individ må forstå at når jeg kjøper teakmøbler til hagen, så har jeg tatt et hogg av regnskogen indirekte... jeg må forstå og akseptere at legen min kan ikke svare på hvorfor jeg stadig har vondt i ryggen og man finner ikke noe i røntgenbildene...

jeg velger å ikke kjøpe de hagemøblene og jeg velger å undres på og prøve ut om min rygg egentlig taler for mine følelser?...

det er no litt funny da... ordet psykosomatisk... det var veldig fjernt ord før i tiden.. men idag.. absolutt akseptabelt innen allmennelege kretsene.. er det fordi flere og flere begynner å ta innover seg at kropp og sinn er ett...? erd et altså noe mer enn vi vet.. er det en større helhet og sammenheng enn vi egentlig vet om?

det skumle.. syntes det var så skummelt før... at man kan se og se og se.. til man blir sår i øyet og ikke klare å se, fordi verden forteller deg at sånn og sånn er det.. du tas ifra muligheten til å se bak det regjerende verdensbilde og utvide ...

Spør du meg.. dennaturvitenskapelig på sin hals er ikke tøffeste gutten i klassen.. jeg har sett i denne tråden flere som er tøffere.. fordi de tør stå ved og prøve å bruke logikken i å besvare noe som er mye vanskeligere å forklare fordi alt idag blir forklart med et ensidig bakgrunnsmateriale...

Så har vi dessverre det menneskelige: en lege kan være like udugulig som en healer... og vi har et jævli digert ego ;)
Antall ord: 1340
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

livingdeaddoll skrev:man har kliniske bevis på at tanker/hjernen kan og har en innflytelse over kroppslige funksjoner. hvis du tror på en behandlings form og/eller en doktor eller terapaut vil du absolutt føle deg bedre. det er slik healing virker, det er som en placebo effekt, fordi vi tenker positivt og har tro og forventninger til en type behandling vil det faktisk virke.

dette er ikke bare bevist gjennom placebo eksperiment men også nocebo eksperiment. placebo er det som man får en positiv effekt av, mens nocebo får man en negativ effekt. en gruppe mennesker fikk vann tilsatt et søtningsmiddel, men ble fortalt at vannet var tilsatt noe som gjorde at man begynte å kaste opp. 80% av denne gruppen ble syke.

et annet eksperiment fikk en gruppe asmatikere innhalere noe de ble fortalt skulle virke irriterende, men denne blandingen var egentlig harmløs. Omtrent alle hadde problemer med å puste og noen fikk astma attak. etterpå fikk de innhalere den samme blandingen, men nå ble det sagt at den skulle hjelpe mot den de hadde innhalert tidligere, og alle ble plutselig bedre..

en annen undersøkelse gjort av British Stomach Cancer Group, led 30% av en placebo-medisert gruppe av hårtap, og 56% av den samme gruppen led av medisinske-bieffekter som kvalme og oppkast. det ednne gruppen egentlig fikk var en harmløs sukkerpille..

det er rart hvor syk eller hvor frisk man kan bli bare ved å tro at man blir sykere eller friskere av noe som egentlig ikke skal hjelpe. og det er slik healing virker. man styrker kroppen via tanker, meditering, ha en positiv innstilling, og ha tro på at ting blir bedre..
Healing er ikke placeboeffekten og placeboeffekten er ikke healing.

Du skriver mye riktig om placeboeffekten, men det gjelder ikke healing. Uansett hvordan man definerer healing, sier man det er noe som virker. Placebo er en virkning til tross for manglende virkestoff. Det vil si at hvis man blir bra pga. placeboeffekten, virker ikke healingen. Da tar man altså betalt for en healing som ikke virker.
Antall ord: 347

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7959
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1693 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

BA skrev:Healing slik jeg forstår det har aldri kunnet påvise noen som helst virkning.

Noen kan påvirkes av placeboeffekten, og føle at de blir bedre eller bra etter healing, mens andre ikke gjør det.<klippet ned bittelitt... >
Les dette, og se på bildene :
AlternativKatalogen skrev:Skaperens kraft vitenskapelig bevist?
Denne teksten kommer fra :


(Jeg synes den er så viktig at jeg gjengir den her. Den viser med all tydelighet at HEALING energi faktisk VIRKER ! mvh Asbjørn)


Publisert: 2007-01-10
Skrevet av Anders Habberstad

Jorda består hovedsakelig av vann...
Det samme gjør vi..

Inntil nylig har vi hatt liten "egentlig" viten om vann og vannets mere dyptliggende egenskaper og hva det symboliserer for menneskeheten og livet her på Jorda.


Bilde

Dette er noen av de utrolige vannkrystallene som Dr.Emoto har fotografert. De viser helt tydelig den forandringen fokuserte tanker har på vannet.


Det vi vet om vann er at det er livsnødnvendig for alle levende arter, at det er med på å styre hele klodens økosystem, at det er vanvittig mye av det her på Jorda og at det har en enorm ødelegelseskraft om det blir for mye av det på et sted på en og samme gang.
Så vi vet at vannet er med på å styre store deler av syklusene her på Jorda og alt liv på den....

Men hva er det egentlig som styrer vannet??


Pionereren Dr. Emoto´s banebrytende arbeid og forskning på vann har kommet fram til helt forbløffende oppdagelser om vann, dokumentert med bilder har det forandret våres syn på det meste, som vi før har sett på som overto og fanatisme!



Dr. Masaru Emoto er født i Japan og er en tidligere student for Yokohama Minicipal University og Open International university som "Doctor of Alternative Medicine".Emoto´s fotografier ble utgitt i hans selv-publiserte bok "Messages from Water" 1 og 2.
"The Hidden Messages in Water" ble først publisert i Japan, med over 400.000 solgte kopier verden over.


Det som har satt Dr. Emoto i øverste sete innen studier av vann er hans bevis på at tanker og følelser påvirker fysikkens virkelighet.<br>
Ved intensivt å fokusere på noe gjennom skrevne eller uttalte ord eller gjennom musikk, kan han samtidig studere vannet gjennom spesielle fotograferingsmetoder som tydelig viser at det "forandrer sin fysiske opprinnelse".


Dr. Masaru Emoto har oppdaget at vannkrystaller i nedfryst vann åpenbarer bemerkelsesverdige forandringer når spesifike konsentrerte tanker er rettet mot det.<br>
Han fandt ut at vann fra rent springvann som var blitt utsatt for kjærlighetfulle ord viste fantastisk vakre, komplekse og fargerike snøflaklignende krystaller med en komplett symetri.<br>
I motsetning til forurenset vann, eller vann som var utsatt for negative tanker som formet krystallene som usymetriske mønstre med difuse farger.



Implikasjonene med denne forskningen skaper en helt ny forståelse for hvordan vi på en positiv måte kan påvirke Jorden og våres egen helse.
Dr.Emoto´s bok utenfor Japan har vært en stor suksess og som et resultat av dette har han har blitt invitert verden over for å holde foredrag, kurser og seminarer i hvordan våres tanker, holdninger og følelser påvirker miljøet, personlig, lokalt og i global sammenheng.


Dr. Emotos nyeste bok, "The Hidden Messages in Water", forklarer videre hans revulosjonerende forskning.
Fordi mennesker, og jorda hovedsakelig består av vann, er hans beskjed rettet mot personlig helse, global miljø fornyelse, og en praktisk plan for "Fred på Jord" som starter med hver og en av oss.


"Halvparten av Jorda består av vann, 3/4 av kroppen er kun vann. Vann representerer overflaten mellom den Fjerde dimensjon (som vi lever i) og den Femte dimensjonens sphere av våres sjel."
Enkelt forklart er vannet speilet som reflekterer våres sjel. Den informasjon og energi som vi sender ut i verden lagres i vannet som blekk på ark.



"Mange studier har vist subtile effekter når healere har utført sine behandlinger, som bla.a binding av hydrogen og infrarød absorbering i vann.
Men ingen av disse tidligere studiene kan sammenlignes med skjønnheten og klare beskjeder som vist av Dr. Emoto´s elegante forskningsarbeid.<br>
Virkningen av tankekraft og skjønnet har aldri blitt demonstrert på en så vakker og komplett måte."
-

C. Norman Shealy, M.D., Ph.D.
Founding President, American Holistic Medical Association
President. Holos University Graduate Seminary
Author of 295 publications, including Sacred Healing



""The Hidden Messages in Waterer" er helt praktfull. Gjennom hans geniale fotograferinger og storartede vitenskapelige evner, har Dr. Emoto skapt en bok som virkelig er en mystisk skatt.<br>
Dr. Emoto´s bidrag til forskning i spirituell og åndelig bevisthet er rett og slett et mesterverk."


- Caroline M. Myss, author of Sacred Contracts and Anatomy of the Spirit



Videre i et intervju for Pure Inspiration Magazine sier Dr. Emoto at han "tenker at mennesker er vann, og det er mere og mere folk på jorda som betyr at vi får mere og mere vann på oss."


"Vi kan med god grunn spekulære i den stadige økningen i antall naturkatastrofer som tsunamier og flommer, om dette grunner helt tilbake til effekten av hvilket bevisthetsnivå menneskene på jorda befinner seg på.<br>
Frem til vi når et nivå hvor menneskeheten oppnår en global innsikt så stor at vi blir usynlige og forsvinner fra denne jordkloden til en høyere dimensjon i universet"

- Anders Habberstad, daglig leder og skribent for Alternativkatalogen.no



Mere informasjon om dette prosjektet kan du finne her
https://www.hado.net Hado Life - Welcome to the World of Water!


Eller Dr. Emoto´s personlige hjemmeside<br>
http://www.masaru-emoto.net/english/entop.html Dr. Masaru Emoto´s Hjemmeside

Når det gjelder at healere KAN skade pasienter ; Klart det !
Dersom en healer anbefaler en pasient å ikke gå til lege, endre medikasjon, eller gi naturpreparater til en pasient som allerede går på spesielle medisiner, KAN dette skade. Naturmedisiner OG legemidler i kombinasjon kan gi effekter som ikke er ønsket.
Virkning av medisin KAN bli borte, eller i værste fall bli forsterket betydelig, slik at vi snakker om feildosering!
Derfor ; alltid godkjenne med lege før man blander medisin og naturmedisin!

Asbjørn.
Antall ord: 1051

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links