Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinHva trenger vi legene til?

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Treo skrev:
Professor Peter Fen-wick, a consultant neuro-psychiatrist at King's College London, has studied the phenomenon and says: 'There are four possibilities.

'Either we're dealing with fraud on a massive scale; or large numbers of able and gifted researchers are simply wrong; or hundreds of reports disproving healing haven't been published. All these seem unlikely, so we're left with the possibility that the effect is real.'

'Now we need to move on and understand what "healing" is and how it works. And we're starting to do just that.'
http://www.dailymail.co.uk/pages/live/a ... =&ito=1490
I artikkelen henvises det ofte til Professor Harald Walach.

Han er direktør i Samueli Institute, et såkalt forskningsinstitutt for alternativ medisin.

Professor Peter Fenwick ser ut til å være mest kjent for sine skriverier om nær døden-opplevelser. Selv om dette er et helt annet område, ser det ut til at begge de jeg undersøkte allerede er ganske høyt profilerte troende, og at deres forskning kan være påvirket av deres ønske om å finne positive resultater.

Bare Fenwicks utsagn om at bedrageri forekommer og at forskere tar feil er usannsynlig, samt at det finnes mange artikler som viser manglende effekt på healing, viser at han "beviser" det han ønsker å bevise. Vi vet at mange bedrar, vi vet at forskere tar feil, og å bruke at han ikke har lest artikler som bevis for at healing virker er jo ganske absurd, spør du meg. :)
Antall ord: 255

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Metodisten skrev: Deler du innlegget mitt opp i blå og sorte bokstaver igjen, så blir det retorisk bare, og da tilfører du ikke noe. Tør og spekulere litt BA.
.
Så enig.. hva er det vi frykter... det er frykt som får en til å våge seg ut på noe som er usikkert og ubesvart og uutforsket... jeg blir møkk lei av den delingen... det fins nok fora der ute på nettet til tørr, kjølig, intellektuell, rasjonell og vitenskapelig diskurs....

Jeg opplever også ting som stadig utfordrer et materialistisk og naturvitenskapelig bilde.. det er en utfording for meg.. langt mer enn for en som er skeptisk og vel plantet i det regjerende verdens bilde...

Nylig prøvde en venn av meg selvmor.. jeg viste ikke dette.. bortimot samme natten drømte jeg at min venn tok selvmord.. jeg ble urolig og prøvde å ta kontakt.. fikk ikke svar før dagen etter.. innlagt etter et selvmordsforsøk.. Kan noen forklare meg vitenskapelig hva som har skjedd her??

Kan noen også forklare hvorfor jeg kan høre dyr inni hodet også??? Igår satt jeg i et selskap, en av gjestene var ukjent for meg og også at han hadde en hund... men han sa hva hunden het og plutselig hører jeg: "pølsa" ikke som en pølse men at hunden blir kalt pølsa... jeg spør mannen om hunden liker pølse.. ja men han får ikke pølse for det herper magen sier mannen, men han kaller hunden sin ofte pølse...

Dette her strider mot noe og har ingen rasjonell forklaring, slik bla BA har utrykt ofte...

jeg har et utall merkelige hendelser... og ingen av de.. kan naturfagsbøker, psykologibøker etc.. forklare for meg :mozilla_yell:
Antall ord: 297
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ragerod
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 28 Jan 2007 01:23
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vest

Innlegg av ragerod »

livingdeaddoll skrev:
ragerod skrev:
Er med på at tanker, meditering og en positiv innstillig kan styrke kroppen. Men at det er slik healing virker, er nytt for meg. Dette må eg sove på...dukker nok opp noen tanker som ikke passer inn her... :)
hvordan tror du healing virker? sånn hokus pokus, dada, du er blitt healet, og er frisk som en fisk..?? ;)

jeg tror på selvhealing, at alle har muligheten til å heale seg selv. det kan være en ide å gå til healer, slik at han får satt igang tankegangen du må iverksette for å klare å heale deg selv. en som hjelper deg og viser deg hvordan man ved meditasjon og visualisering kan klare å bekjempe sykdommer.

en rekke undersøkelser viser at optimister klarer å bekjempe sykdommer bedre enn pessimister. og det er fordi troen på at ting blir bedre og et positivt syn på livet gjør at de har et bedre immunsystem og en kropp som kjemper for å leve, fordi de er glade i livet.. :)
Di som healer påstår gjerne at di sender ut energi osv...er jo så mange healing-varianter...og alle påstår di sitter med løysingen på ditt problem...så eg ser på hokuspokus-healingen som svindel...

Det at en positiv tankegang og et optimisktisk syn på livet har en positiv effekt på kroppen vår, det er verken healing eller noe paranormalt...det er normalen det. :)
Antall ord: 237
If we spread lies like a disease
we might just infect those around us
with madness...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

ragerod skrev:
livingdeaddoll skrev:
ragerod skrev:
Er med på at tanker, meditering og en positiv innstillig kan styrke kroppen. Men at det er slik healing virker, er nytt for meg. Dette må eg sove på...dukker nok opp noen tanker som ikke passer inn her... :)
hvordan tror du healing virker? sånn hokus pokus, dada, du er blitt healet, og er frisk som en fisk..?? ;)

jeg tror på selvhealing, at alle har muligheten til å heale seg selv. det kan være en ide å gå til healer, slik at han får satt igang tankegangen du må iverksette for å klare å heale deg selv. en som hjelper deg og viser deg hvordan man ved meditasjon og visualisering kan klare å bekjempe sykdommer.

en rekke undersøkelser viser at optimister klarer å bekjempe sykdommer bedre enn pessimister. og det er fordi troen på at ting blir bedre og et positivt syn på livet gjør at de har et bedre immunsystem og en kropp som kjemper for å leve, fordi de er glade i livet.. :)
Di som healer påstår gjerne at di sender ut energi osv...er jo så mange healing-varianter...og alle påstår di sitter med løysingen på ditt problem...så eg ser på hokuspokus-healingen som svindel...

Det at en positiv tankegang og et optimisktisk syn på livet har en positiv effekt på kroppen vår, det er verken healing eller noe paranormalt...det er normalen det. :)
men det er jo noe av det som er med healing.. det er også normalt!!! det er ikke alltid så hokus pokus... noen ganger lurer jeg på om ordet healing kan være misvisende.. skulle vært delt opp i flere forskjellige kategorier..
Antall ord: 282
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:Jeg tror ikke det er noen som mener att du sporer av diskusjonene BA.
Det mens vel mere att du ungår kjernen i spørsmålet liksom.
Att du ikke er videre raus med og legge godviljen til. Att det lett blir retorikk som arresterer andre for at de ikke oppfyller krav som her på forumet er håpløse.
En 14 åring her inne som ser far-far ved sengeenden sin etter sin død, kan ikke svare for rette "premisser", og A+B=D? eller hva det var du belærte meg om en gang.

Jeg har postet en liten stakkarslig post om mine sanndrømmer.
Ikke noe revolusjonerende, men en av mange ting som har skjøvet meg bort fra att den gamle oppkjørte tørre "logikken" forklarer verden for meg.

Diss stakkarslige drømmene er uansett sanne. Tro det eller ei.
Og ikke er det noen vitenskap som har kommet langt på vei og forklare slikt for meg.

Ba, om du skal følge med meg på teoretiske forklaringer(for det må vi ta med oss i denne materien), er du nødt til å bli litt mere åpen.
Jeg kan svarene dine, og vet nesten på forhånd hva du svarer.

Deler du innlegget mitt opp i blå og sorte bokstaver igjen, så blir det retorisk bare, og da tilfører du ikke noe. Tør og spekulere litt BA.
Ang, Susan Blackmore har jeg sett henne på www.hidden-truth.net
Om det er der ennå.
Hehe. Oppdelingen av innleggene er ikke retorikk. Det er rett og slett for å vise hva jeg svarer på. Og så er det litt lettere for meg å se at jeg har svart på alt du eller andre sier. :)

Men jeg skal la det være for en stund nå ;)

Visse krav mener jeg en må fylle. Ved påstander om bevis, mener jeg man må kunne dokumentere bevisene. Ved siteringer mener jeg man må være redelig og ikke fjerne deler som har vesentlig betydning for sitatet. Dette kan imidlertid vær litt vanskelig når man samtidig prøver å korte ned innleggene slik at de blir mer leselige.

Når noen ser ut til å ha misforstått hva f.eks. logikk er, så prøver jeg å informere om dette, og vise hva logikk går ut på.

Om du eller andre skriver om dine opplevelser stiller jeg heller ikke krav til bevis, men det kan være at jeg presenterer alternative muligheter for hva grunnen til opplevelsene kan være.

Her i tråden om leger kontra healere er bevis en del av saken. Vi har ikke gode undersøkelser som viser noen positiv virkning av healing. Vi har sett mange negative, men det kommer av andre ting.
Antall ord: 463

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Di som healer påstår gjerne at di sender ut energi osv...er jo så mange healing-varianter...og alle påstår di sitter med løysingen på ditt problem...så eg ser på hokuspokus-healingen som svindel...
Har fått med meg at du mener det meste som snakkes om her inne er bare tull.
Men å påstå at ALLE healere sier de har løsningen på ALLE problemer er direkte
løyn. Jeg kjenner minst 50 healere som jobber etter samme filosofi som meg selv.
Vi hjelper mennesker til å kunne hjelpe seg selv.
Hvor ligger svindelen ved å få folk til å klare å løse sine problemer?[/b]
Antall ord: 110
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

kaja43 skrev:
Di som healer påstår gjerne at di sender ut energi osv...er jo så mange healing-varianter...og alle påstår di sitter med løysingen på ditt problem...så eg ser på hokuspokus-healingen som svindel...
Har fått med meg at du mener det meste som snakkes om her inne er bare tull.
Men å påstå at ALLE healere sier de har løsningen på ALLE problemer er direkte
løyn. Jeg kjenner minst 50 healere som jobber etter samme filosofi som meg selv.
Vi hjelper mennesker til å kunne hjelpe seg selv.
Hvor ligger svindelen ved å få folk til å klare å løse sine problemer?[/b]
De fleste skjønner nok at det aldri er sånn at "alle" innen en gruppe mennesker tenker eller gjør sånn og sånn, og det var nok ikke det ragerod mente. Det er lett å skjære alle under én kam.
Men du må være enig i at folk som selger healing-tjenester for det meste driver med svindel. Det er ihvertfall vært nok av saker opp igjennom åra som indikerer dette. Selv om de ikke egentlig mener det sånn engang, kan det sees på som en slags svindel. Å selge slike tjenester blir litt som å selge sorte poser med forskjellig innhold til fast pris av tusen kroner, under påskudd om at de mest sannsynelig inneholder gull. De fleste inneholder gråstein, mens noen få kan inneholde små spor av gull.

Men så får det være opp til kjøperen hvor naiv han/hun skal være også.
Antall ord: 267
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Svindlere blant healere er jo umulig å unngå... det kaja mener er det prinsipielle ?

Treo kom med en artikkel som jeg leste igjennom, den gir ikke klart bevis, men resultater som tilsier at det er noe i healing.. ikke minst tankens kraft enten hos den som gir eller hos den som tar imot og gjerne en kombinasjon... og på et annet plan enn tilførelse av kjemiske stoffer utenfra som piller:

sakset litt fra den artikkelen:
But now, in an astonishing about-turn, scientists in the U.S. and UK have compiled a dossier of evidence that might - just might - show that prayer and spiritual healing are not just quackery after all.

Professor Harald Walach, a psychologist from the University of Northampton, says: 'We should take this phenomenon seriously even if we don't understand it. To ignore it would be unscientific. Our work shows that there is a significant effect.'

For despite it being the most widely practised alternative remedy, science has only recently begun to investigate whether spiritual healing actually works. Scientists and doctors simply assumed that it didn't.


Så her har vi... noe ja.. men problemet er at en forutbestemt holdning skaper treghet og motstand og allverdens skeptiske onnlegg, blogger, debatter skaper en holdning som likevel er uvitenskapelig selv om den påstår seg å være vitenskapelig argumentert slik som i denne setningen fra artikkelen: 'We should take this phenomenon seriously even if we don't understand it. To ignore it would be unscientific og videre Scientists and doctors simply assumed that it didn't

En annen morsom ting i artikkelen er at bønnen ser ut til ha en merkverdig healende virkning.... men sleng det ut.. og du vil bli møtt med fordommer som springer utifra holdninger til bla kristendommen, gjerne slike gamle monoteistiske religioner... hvis man da går litt vekk fra disse gamle religiøse dogmene for hva en gud og guddom er... og fjerner adskillelsesfølelsen.. vil Gud og guddommelighet framstå som noe annet enn hva man har lært å kjenne gjennom mange løgner og overbevisninger som har overlevd og blitt påtvunget mennesker gjennom hundreder av år... og mere.

jeg liker å si.. en bønn er en bønn... du blir lytta til.. til og med av deg selv... og hva er du? jo du er en del av det hele... hva faen er galt med at healing funker og at bønnen funker??? hvis man kaster vekk fordommer mot religion eller fjerner seg fra religion i vanlig forstand? tenker på dette litt rasjonelt....

I en bønn og evnt en healingsituasjon så sendes det og produseres tanker som er langt nærmere noe positivt. Vi vet jo at positivitet og trivsel skaper godt grunnlag for en god helse... det er ikke uten grunn at man får vite av legen ved enkelte sykdommer at stress forverrer. Er det ingen som kan se linken her...? healing... og allmennmedisin.
Antall ord: 489
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

snuppedilla skrev:Svindlere blant healere er jo umulig å unngå... det kaja mener er det prinsipielle ?

Treo kom med en artikkel som jeg leste igjennom, den gir ikke klart bevis, men resultater som tilsier at det er noe i healing.. ikke minst tankens kraft enten hos den som gir eller hos den som tar imot og gjerne en kombinasjon... og på et annet plan enn tilførelse av kjemiske stoffer utenfra som piller:

sakset litt fra den artikkelen:
But now, in an astonishing about-turn, scientists in the U.S. and UK have compiled a dossier of evidence that might - just might - show that prayer and spiritual healing are not just quackery after all.

Professor Harald Walach, a psychologist from the University of Northampton, says: 'We should take this phenomenon seriously even if we don't understand it. To ignore it would be unscientific. Our work shows that there is a significant effect.'

For despite it being the most widely practised alternative remedy, science has only recently begun to investigate whether spiritual healing actually works. Scientists and doctors simply assumed that it didn't.


Så her har vi... noe ja.. men problemet er at en forutbestemt holdning skaper treghet og motstand og allverdens skeptiske onnlegg, blogger, debatter skaper en holdning som likevel er uvitenskapelig selv om den påstår seg å være vitenskapelig argumentert slik som i denne setningen fra artikkelen: 'We should take this phenomenon seriously even if we don't understand it. To ignore it would be unscientific og videre Scientists and doctors simply assumed that it didn't

En annen morsom ting i artikkelen er at bønnen ser ut til ha en merkverdig healende virkning.... men sleng det ut.. og du vil bli møtt med fordommer som springer utifra holdninger til bla kristendommen, gjerne slike gamle monoteistiske religioner... hvis man da går litt vekk fra disse gamle religiøse dogmene for hva en gud og guddom er... og fjerner adskillelsesfølelsen.. vil Gud og guddommelighet framstå som noe annet enn hva man har lært å kjenne gjennom mange løgner og overbevisninger som har overlevd og blitt påtvunget mennesker gjennom hundreder av år... og mere.

jeg liker å si.. en bønn er en bønn... du blir lytta til.. til og med av deg selv... og hva er du? jo du er en del av det hele... hva faen er galt med at healing funker og at bønnen funker??? hvis man kaster vekk fordommer mot religion eller fjerner seg fra religion i vanlig forstand? tenker på dette litt rasjonelt....

I en bønn og evnt en healingsituasjon så sendes det og produseres tanker som er langt nærmere noe positivt. Vi vet jo at positivitet og trivsel skaper godt grunnlag for en god helse... det er ikke uten grunn at man får vite av legen ved enkelte sykdommer at stress forverrer. Er det ingen som kan se linken her...? healing... og allmennmedisin.
Det står ingenting i det du sakset fra artikkelen om nøyaktig hva som funker ved healing. Det holder liksom ikke å si "forskningen vår viser at det har effekt", når det ikke kan vises til denne effekten.
Jeg vil tro, som det er skrevet mye om før her, at det dreier seg om placebo-effekten, og ikke healing i seg selv. Man kunne antakelig få en liknende effekt av hva som helst.

Når det er sagt så kan nok visse typer healing ha noe for seg i form av positiv tenking, men det er ikke healing, det er psykologi. Det har noe med hvordan det er pakket inn å gjøre. Healing er ikke sjeldent pakket inn som noe magisk. Det påstås at man kan bli leget ved hjelp av energier og varme hender.

Det er jo din egen sak om du velger å be en bønn for deg selv, eller drive med hva som helst for deg selv. Om du føler det hjelper deg på vei til et harmonisk sinn, så er jo det bare flott, men det holder, som du vel prøver å påpeke, ikke alene.

Så jeg må igjen understreke at healing og allmenmedisin ikke har noe med hverandre å gjøre. Psykologi og allmenmedisin derimot, har noe med hverandre å gjøre.
Antall ord: 713
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Kimbara.. du har bestemt deg.. diskusjonen er død med deg.. men den er ikke død enda med andre... det at noe ikke utelukker en virkning betyr ikke at dette ikke er reelt.. det betyr bare at vi har ikke kommet til bunns i det...

og hva er det som skjer da fra placebo effekten til den kroppslige reaksjonen.. hva er mellomleddet mellom den psykiske virkning til den fysiske... og les litt mer på artikkelen.. det vil komme litt mer svar på det du spør meg om.

vi kan godt si hormoner og naturlig stoffer i kroppen som får posisitiv virkning på kroppen.. men hva er det som gjør at dette settes igang??? psykologien dekker kun en liten del av dette.. det samme gjør allmennmedisin... hva er det imellom som vi ikke forstår... nå holder vi ute svindling og sånn.. for det fins.. men la det ikke ødelegge for en rasjonell tilnærming til noe som er uforståelig, men skjer...

humbugmakere og slikt fins alltid.. men ikke bruk det mot noe som kan ha for seg...

så lenge noe er ubesvart så skal det ikke utelukkes som ikke virkelig eller reelt
Antall ord: 199
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

snuppedilla skrev:Kimbara.. du har bestemt deg.. diskusjonen er død med deg.. men den er ikke død enda med andre... det at noe ikke utelukker en virkning betyr ikke at dette ikke er reelt.. det betyr bare at vi har ikke kommet til bunns i det...

og hva er det som skjer da fra placebo effekten til den kroppslige reaksjonen.. hva er mellomleddet mellom den psykiske virkning til den fysiske... og les litt mer på artikkelen.. det vil komme litt mer svar på det du spør meg om.

vi kan godt si hormoner og naturlig stoffer i kroppen som får posisitiv virkning på kroppen.. men hva er det som gjør at dette settes igang??? psykologien dekker kun en liten del av dette.. det samme gjør allmennmedisin... hva er det imellom som vi ikke forstår... nå holder vi ute svindling og sånn.. for det fins.. men la det ikke ødelegge for en rasjonell tilnærming til noe som er uforståelig, men skjer...

humbugmakere og slikt fins alltid.. men ikke bruk det mot noe som kan ha for seg...

så lenge noe er ubesvart så skal det ikke utelukkes som ikke virkelig eller reelt
Du ser da ut til å ha bestemt deg du også...

Jeg har ikke sagt noe om hvordan placebo fungerer, jeg har bare pekt på at det ikke er healing i seg selv som kan gi gunstige effekter, men placeboeffekten. Grunnen til at det ikke er healing i seg selv som gir denne effekten er at man kan få placeboeffekt av omtrent alt mulig bare man klarer å overbevise om at det har virkning.

Placebo er tilsynelatende en psykisk greie. En slags forsvarsmekanisme i kroppen. Grunnen til at jeg avviser magiske energier på dette området er fordi det er ulogisk i forhold til mer reelle metoder å gå fram på.

Hvis du mener det ikke er noe vits i å diskutere dette mer er det heldigvis ingen som truer deg.
Antall ord: 328
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Kimbara skrev:
snuppedilla skrev:Kimbara.. du har bestemt deg.. diskusjonen er død med deg.. men den er ikke død enda med andre... det at noe ikke utelukker en virkning betyr ikke at dette ikke er reelt.. det betyr bare at vi har ikke kommet til bunns i det...

og hva er det som skjer da fra placebo effekten til den kroppslige reaksjonen.. hva er mellomleddet mellom den psykiske virkning til den fysiske... og les litt mer på artikkelen.. det vil komme litt mer svar på det du spør meg om.

vi kan godt si hormoner og naturlig stoffer i kroppen som får posisitiv virkning på kroppen.. men hva er det som gjør at dette settes igang??? psykologien dekker kun en liten del av dette.. det samme gjør allmennmedisin... hva er det imellom som vi ikke forstår... nå holder vi ute svindling og sånn.. for det fins.. men la det ikke ødelegge for en rasjonell tilnærming til noe som er uforståelig, men skjer...

humbugmakere og slikt fins alltid.. men ikke bruk det mot noe som kan ha for seg...

så lenge noe er ubesvart så skal det ikke utelukkes som ikke virkelig eller reelt
Du ser da ut til å ha bestemt deg du også...

Jeg har ikke sagt noe om hvordan placebo fungerer, jeg har bare pekt på at det ikke er healing i seg selv som kan gi gunstige effekter, men placeboeffekten. Grunnen til at det ikke er healing i seg selv som gir denne effekten er at man kan få placeboeffekt av omtrent alt mulig bare man klarer å overbevise om at det har virkning.

Placebo er tilsynelatende en psykisk greie. En slags forsvarsmekanisme i kroppen. Grunnen til at jeg avviser magiske energier på dette området er fordi det er ulogisk i forhold til mer reelle metoder å gå fram på.

Hvis du mener det ikke er noe vits i å diskutere dette mer er det heldigvis ingen som truer deg.
Truer meg.. forklar? skjønte ikke den sammenhengen...?

Beklager å måtte si det.. men du har ikke helt rett.. og vi kan fint stange huet i veggen... men fra mitt synspunkt er vi ikke enig og du punkterer diksusjonen ved at du prøver å legge den død ved å bastant påpke at healing ikke er en reell virkning, men magiske greier... for meg blir ordet magi.. litt feil og jeg ville aldri brukt det på healing.. healing blir også utvidet til å gjelde like gjerne at et vennlig ord kan skape godt... kanksje det er definisjon av ordet healing som er problemet?

placebo er tilsynelatende.. sier du... hva er i begrepet tilsynelatende.. men er det endelig svar på hva det er? nei.. psykisk greie... hva er en greie... ?

man sliter jo idag med hvordan noe psykisk kan ha så stor virkning som at det kan heale/lege noe... hva er tankens kraft? vi klarer ikke helt måle hva som utgjør det.. men vi an måle virkning... men det er jo ikke sva godt nok.. så å prøve da å avfeie noe uten fulle svar er iallefall ikke vitenskapelig
Antall ord: 520
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Det er ingen som truer deg til å diskutere. Syns det blir litt for dumt å klage på at diskusjonen er død og at vi stanger hodet i veggen, når du likevel fortsetter like herlig å diskutere.

Og for å si det sånn; det hjelper ikke videre på diskusjonen at du hele tiden skal påpeke at jeg diskuterer feil. Diskusjon handler om forskjellige meninger. Jeg mener healing er myter og magi, mens du mener noe annet. Å påstå at jeg legger diskusjonen død ved å fremme mitt syn på saken gir ikke videre mening.

Men tilbake til saken.

Med "tilsynelatende" mener jeg at det er det placeboeffekten ser ut til å være.

"Psykisk greie" ble vel i overkant diffust ja, enig der. I mangel av bedre ord tyr man til en muntlig skrivemåte. Men jeg tror du skjønte hva jeg mente (at det rett og slett bare er et psykisk fenomen, men at vi ikke egentlig vet nøyaktig hvordan det fungerer).

Det er riktig at det er dårlig vitenskap å bare avfeie noe uten å vite noe om det, men ikke alltid. Healing er et såpass flytende begrep, preget av overtro og myter, at ingen egentlig har noen god forklaring på hva det er. Hvordan kan man da bruke dette som et ledd i forklaring på placeboeffekten og tankenes kraft? Vi må bruke det vi har å forholde oss til, og ikke bruke tiden på gjetninger og halvfantasier. Hvis vi nå kom fram til nøyaktig hva healing innebærer, og hva det er for noe rent vitenskaplig, ja da kunne vi brukt det som en mulig forklaring på placebo og liknende.

Skjønner du hva jeg mener nå?
Antall ord: 281
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Du misforstår meg litt.. jeg føler meg ikke truet til å diskutere.. det blir litt lagt frem av deg på en måte jeg ikke er enig... hmm.. du tok det som en klage.. undres over hvorfor? Jeg diskuterer ikke kun med deg i denne tråden.. det er flere som leser og kommer med innslag.. ikke tro at hovedfokus er på deg fra min side...
men for all del.. legg deg opp en mening og antagelse om hvordan jeg tar diskusjonen ;) fri vilje...
men nok om det.. diskusjon er en kunst som et fåtall kan mestre til all tid... du er intet unntak, samme for meg.

Sitert fra deg:
Vi må bruke det vi har å forholde oss til, og ikke bruke tiden på gjetninger og halvfantasier. Hvis vi nå kom fram til nøyaktig hva healing innebærer, og hva det er for noe rent vitenskaplig, ja da kunne vi brukt det som en mulig forklaring på placebo og liknende

Men dette blir jo også gjort... man prøver også på en seriøs måte å ta ibruk hva man vet for å utforske noe nytt. problemet for meg blir når man er litt fastlåst i humbug og magi. og tar med dette i en seriøs forskning.. som en en undertone, et preg under motstand man har mot noe ukjent men som viser seg å ha virkning.

jeg nevnte at problemet lå kanskje i begrepet... jeg undres på.. om hvis dette ble fremlagt på en annen måte at motstanden ikke ble standhaftig... hvor mange hadde ikke omfavnet om dette ble tatt seriøst opp og omfavnet i litt høyere faglige miljøer.. men mange fagfolk bærer magi og humbug fordom.. da blir det vanskelig å si at healing funker.. selv om man vet ganske så sikkert idag at det er en effekt, men ikke nærmere og hvordan... at det er noe der kanskje.

Når det gjelder placebo.. forteller det også noe om hjernens ekstreme muligheter som vi ikke kjenner til.. for meg bare ser det ut som vi har så mye som gjenstår å forstå at de forhindrer meg å avvise bastant alt.. men heller holde et våkent øye for hva du blir servert på en mest mulig fordomsfri måte.. Det er vanskelig, men fordommen er der og ikek til å unngå.. men skal heller ikke unngås å betrakes i en diskusjon etc..

Kimbara.. husk at det er ikke bare deg jeg henvender meg til i mitt innlegg.. noe offence :)

forsto du meg også nå?
Antall ord: 423
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

En av mine beste kompiser hadde kjøpt en dyr bilett til Lillehammer OL.

Før OL skadet han foten ordentlig. Han måtte gå på krykker og OL kunne han glemme.
Biletten kostet over 1000 Kr. og han var desperat.

Han gikk så til en lokal healer med ett ganske godt rykte.
Foten kvikknet til på ett par timer og de store smertene hans forsvant.
Han kastet krykkene, pakket ølet og reisete til Lillehammer OL.

Nå er dette en sann historie.
Jeg må være ærlig og si att effekten varte bare en lite uke, så kom smerter og det hele snikende tilbake.

Utover det, vil jeg ikke spekkulere i hva det var som fikk ham lynraskt på bena.
Dere kan få ringe ham om dere vil.
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !