Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisIboga - kurerer narkotika- og alkoholavhengighet

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Kimbara skrev:Jeg er ikke opptatt av den spirituelle verden, nei, men det har heller ikke noe å si her..
For å forstå disse kraftplantene som Iboga,Ayahuasca,Peyote,San Pedro,Psilocybin o.l. så må man være opptatt av den spirituelle verdenen ........og for det andre så må en også forstå de enorme forskjellene mellom coca blader(som er medisinplante - mye mineraler og vitaminer i seg + ginsegn eller koffeinlignende effekt) vs kokain(som er kjemisk syntetisk fremstilt av coca blader og mye destruktive stoffer som skaper avhengighet i disse prosessene og noen tjener kynisk mye på dette).....da vil en forstå hva kraftplanter er for noe. En må også være villig til å være såpass ydmyk til å lytte og lære av sjamaner i det amerikanske kontinentet blant annet. De vet av erfaring - titusener av år - ikke via bøker - men via kontakt med det åndelige - planteånder - og det er via kraftplanter blant annet.
Sist redigert av David Skywalker på 02 Mai 2007 22:48, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 157
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Krull skrev:Jeg har sett så mange av dem som jeg vokste opp med, og gikk på skolen med gå til helvete på grunn av narkotika.

Det begynnte i det små, med ting, som virket uskyldige og ufarlige.
Litt piller og litt hasj osv.

Mange av dem fikk føle allvoret da de ble avhengige av sterkere stoffer, og ville ut av det.
Familiene deres ble også ødelagt av dette, i stor grad.

Har lest i avisa, i flere år, og leser stadig dødsannonsene deres.
De dør unge! Noen holder litt lenger enn de andre, men de går samme vei.

Dette synes jeg er så enormt tragisk, at jeg finner ikke ord for det. :(
Ja, det er trist at Vesten har så mye skyggesider ang planter - kjemisk manipulerte prosesser og mange som tjener penger på det. Narkotikakarteller sponser diverse land - myndigheter og personer i regjeringer.
Men det var dette med å skille mellom coca blader og kokain så forstår man forskjellene mellom plantemedisin(som kraftplanter blant annet) og narkotika...Det handler mye om ens bevissthet. Er man bevisst eller ikke på disse forskjellene....ser man dem?
Antall ord: 189
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Krull skrev:
keke skrev:Takk david for at du skriver dette!
Det gir meg håp, og gjør meg veldig glad.

mye tunell syn her inne, kjenner på mye frykt når jeg leser.. skal ikke begi meg ut på no vidre diskusjon, vil bare melde min Eninghet med plant-spirit og hans saklighet og dybde innafor temaet.

Har man tunnellsyn, hvis man er i mot misbruk av narkotika, og kjenner til farene ved det?
Er man kverulant, hvis man prøver å advare unge mennesker i mot å la seg friste av stoff?

I så fall så er jeg en tunnellsynt kverulant!!
Det er tunnelsyn å ikke se forskjeller på coca blader og kokain.......dette eksempelet er det jeg bruker ofte når man skal se på når man skal skille mellom plantemedisin/kraftplanter og narkotika/dop. Jeg har enda tilgode å se skeptikere svare- hva er forskjellene på coca blader og kokain? Hvis dere kan hoste opp endel forskjeller så forstår dere også noenlunde forskjeller på kraftplanter og narkotika. Jeg venter enda på svar fra Krull og co ang det.
Antall ord: 181
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

PlantSpirit skrev:En må også være villig til å være såpass ydmyk til å lytte og lære av sjamaner i det amerikanske kontinentet blant annet. De vet av erfaring - titusener av år - ikke via bøker - men via kontakt med det åndelige - planteånder - og det er via kraftplanter blant annet.
Syns du skal begynne å gjøre som du preiker. Står mer respekt av det når du omtaler deg selv som spirituell. Dersom du oppfordrer andre til ydmykhet så bør du faktsik gå frem som et godt eksempel, og om du ikke klarer være ydmyk så bør du i det minste gjøre et forsøk.
Antall ord: 113

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

Bivirkninger og risiko ved bruk av ibogain
Dødsfall ved bruk av ibogain er rapportert, men årsakssammenhengen her er ikke sikkert etablert. Ibogain er på det nåværende tidspunkt et spennende stoff for forskning, men ikke et etablert behandlingsalternativ ved avhengighet noen steder 4 .

Ibogain inntatt peroralt er kjent å kunne gi bradykardi, hypotensjon, kramper, paralyse og respirasjonsstans. Ved doser store nok til å gi hallusinasjoner er angst og dødsfall også rapportert 1 . Minst åtte dødsfall er mistenkt å skyldes ibogain, og det er foreslått at disse skyldes hjertarytmier på grunn av ibogains effekter 9 .
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Innlegg av keke »

ikke riktig bruk fører til slikt... overdoser får vi i stor grad på alt det ikke foreligger objektiv fakta rundt.
om man skal kalle alt for narkotika så har vi et stort problem, hvordan kan man syntes det er logisk Å FOrby Naturen, hvordan kan vi gjøre noe som vokser opp av Vår kjære moder Jord, Forbudt?!
Er det ikke på tide å stille spørsmål? HVorfor er det EGENTLIG forbudt?
Hva er historien bak? politisk og økonomisk... Dette gjelder alle uloverlige substanser..
Det er en del sannheter å finne ut av her, er det så galt å ikke vite Egentlig, for så være bevisst/ubevisst redd for temaet..

Ingen reklame, ingen worst case cenario, no Propaganda... FAKTA!
Når fakta foreligger og Noen kan slutte å fore oss med slikt piss... la fordommer ligge Nå, Vi skjønner hvorfor du har hatt de.. det er ingen skam, bare slutt å rette negativitet rundt noe som egentlig er positivt.
Antall ord: 160
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Plant Spirit:

Var da vannvittig å du skulle henge deg opp i forskjellen mellom koka-blader og kokain da...Det er så irrelevant og barnslig at jeg bare må trekke på smilebåndet av det. Fakta er, lille venn, at rusmidler er dårlig for kroppen u a n s e t t om det er fremstilt kjemisk eller naturlig. Mulig dine venner 'åndene' har fortalt deg noe annet, men dem om det.

Og det du sier med at naturlige giftstoffer (for det er det rusmidler er) finnes i naturen for at man skal bruke de, ja det er det største våset jeg har lest. Ville du inntatt et glass nestlé-gift? Eller kanskje latt tunga lekent gli over en pilegiftfrosk? Disse tingene er jo naturlige! Da må det jo være greit?`

For å forstå kraftplantene dine, Plantspirit, trenger man ikke gjøre annet enn å lese i et leksikon, medisinsk legevitenskaplig litteratur, eller søke på internett.
Og argumentet ditt om at sjamaner "vet av erfaring" kunne ikke vært mer innholdsløst. Ja, de "visste av erfaring" at jorda var flat også. Dette ble avløst av ny viten. Det sjamanene "vet" om plantene er at de opplever merkelige ting når de tar den. De vet ikke hvorfor. De kjenner antakelig ikke til de kjemiske virkningene av plantestoffene. Hadde de gjort det hadde de ikke brukt ånder som forklaring, kjære deg.
Antall ord: 235
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krull - sluttet

Innlegg av Krull - sluttet »

PlantSpirit skrev:
Krull skrev:
keke skrev:Takk david for at du skriver dette!
Det gir meg håp, og gjør meg veldig glad.

mye tunell syn her inne, kjenner på mye frykt når jeg leser.. skal ikke begi meg ut på no vidre diskusjon, vil bare melde min Eninghet med plant-spirit og hans saklighet og dybde innafor temaet.

Har man tunnellsyn, hvis man er i mot misbruk av narkotika, og kjenner til farene ved det?
Er man kverulant, hvis man prøver å advare unge mennesker i mot å la seg friste av stoff?

I så fall så er jeg en tunnellsynt kverulant!!
Det er tunnelsyn å ikke se forskjeller på coca blader og kokain.......dette eksempelet er det jeg bruker ofte når man skal se på når man skal skille mellom plantemedisin/kraftplanter og narkotika/dop. Jeg har enda tilgode å se skeptikere svare- hva er forskjellene på coca blader og kokain? Hvis dere kan hoste opp endel forskjeller så forstår dere også noenlunde forskjeller på kraftplanter og narkotika. Jeg venter enda på svar fra Krull og co ang det.
Jeg bryr meg lite om forskjellen på å tygge kokablader, og å fremstille disse badene til kokain.

Jeg er i mot begge deler.

Jeg vet at noen typer narkotika er farligere enn andre, men det gidder jeg ikke å ta stilling til. Klart at det kan være mange, som får fine opplevelser på stoff, og alikevel leve lenge.
Men det hjelper ikke!

Jeg er i mot narkotika uansett!

Jeg har sett litt for mye av de stygge sidene ved det, til å ha noe som helst sans for det, uansett hvor uskyldig det kan virke.

Ja jeg vet at det kan virke trangsynt, og nekte å se på flere sider ved det, men da får det heller være sånt.

Jeg gir ikke narkotika noen sjans i det hele tatt!
Antall ord: 312

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Innlegg av puma/f »

Krull skrev:
PlantSpirit skrev:
Krull skrev:
keke skrev:Takk david for at du skriver dette!
Det gir meg håp, og gjør meg veldig glad.

mye tunell syn her inne, kjenner på mye frykt når jeg leser.. skal ikke begi meg ut på no vidre diskusjon, vil bare melde min Eninghet med plant-spirit og hans saklighet og dybde innafor temaet.

Har man tunnellsyn, hvis man er i mot misbruk av narkotika, og kjenner til farene ved det?
Er man kverulant, hvis man prøver å advare unge mennesker i mot å la seg friste av stoff?

I så fall så er jeg en tunnellsynt kverulant!!
Det er tunnelsyn å ikke se forskjeller på coca blader og kokain.......dette eksempelet er det jeg bruker ofte når man skal se på når man skal skille mellom plantemedisin/kraftplanter og narkotika/dop. Jeg har enda tilgode å se skeptikere svare- hva er forskjellene på coca blader og kokain? Hvis dere kan hoste opp endel forskjeller så forstår dere også noenlunde forskjeller på kraftplanter og narkotika. Jeg venter enda på svar fra Krull og co ang det.
Jeg bryr meg lite om forskjellen på å tygge kokablader, og å fremstille disse badene til kokain.

Jeg er i mot begge deler.

Jeg vet at noen typer narkotika er farligere enn andre, men det gidder jeg ikke å ta stilling til. Klart at det kan være mange, som får fine opplevelser på stoff, og alikevel leve lenge.
Men det hjelper ikke!

Jeg er i mot narkotika uansett!

Jeg har sett litt for mye av de stygge sidene ved det, til å ha noe som helst sans for det, uansett hvor uskyldig det kan virke.

Ja jeg vet at det kan virke trangsynt, og nekte å se på flere sider ved det, men da får det heller være sånt.

Jeg gir ikke narkotika noen sjans i det hele tatt!

Enig med deg der Krull.
har sett alt for mye faenskap og alt for mange unge som er borte nå....


puma/f
Antall ord: 336

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Krull:
Jeg bryr meg lite om forskjellen på å tygge kokablader, og å fremstille disse badene til kokain.

Jeg er i mot begge deler.
:D hahaha...ja, det er jo verdens latter dag i dag så fint å få meg en god latter. Hva vet du om coca-blader? Det jeg vet av erfaring og info fra peruvianere som kjenner til dette og andre - coca-blader er vitamin- og mineralrikt. Det har en oppkvikkende middel i seg som minner mye om koffein eller ginsegn. Den er på en måte en kosttilskuddsplante........og du er imot det :D :D
Og jeg har tatt det - det er som om det skal være ginsegn kombinert med mineraler og vitaminer. Ooooooh..så farlig! :o :D En bør kanskje vite mer om ting og tang før man uttaler seg.
Når man tukler kjemisk med planter - med forskjellige metoder så kan må få ganske destruktive stoffer.....alle former for psykoaktive planter - hvordan de fremstilles av urfolk verden over i titusener av år er via NATURLIGE metoder - enten ved vanlig koking eller å spise det rett fra planten som den er.
Jeg vet at noen typer narkotika er farligere enn andre, men det gidder jeg ikke å ta stilling til. Klart at det kan være mange, som får fine opplevelser på stoff, og alikevel leve lenge.
Men det hjelper ikke!
Ja, det er fint å tro at en vet når man egentllig ikke vet - fordi man tror man vet noen som vet men som egentlig ikke vet... :mozilla_cool: hehehe...snodig setning, men det er mye sannhet der.
Jeg er i mot narkotika uansett!
Det er jeg også. Men jeg klarer å skille mellom naturmedisin og narkotika. Noen klarer det ikke eller vil ikke.
De som vet de enorme forskjellene på coca-blader - som er kosttilskuddplante med ginsegn-virkning i tillegg og kokain vil forstå hvor jeg vil hen. Det er det samme med forskjeller ang psykoaktive planter og narkotika/dop/alkohol. Det ene er naturmedisin som påvirker kropp og sinn i naturlig retning - det andre i destruktiv unaturlig retning - manipulert endel med.
Antall ord: 343
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Kimbara:
Var da vannvittig å du skulle henge deg opp i forskjellen mellom koka-blader og kokain da...Det er så irrelevant og barnslig at jeg bare må trekke på smilebåndet av det. Fakta er, lille venn, at rusmidler er dårlig for kroppen u a n s e t t om det er fremstilt kjemisk eller naturlig. Mulig dine venner 'åndene' har fortalt deg noe annet, men dem om det.
Så i din verden så kan man også si at det å drømme,meditere - gå i trance-tilstander er å ruse seg......snakk om å stille seg på riktig frekvens.. :D
For å forstå kraftplantene dine, Plantspirit, trenger man ikke gjøre annet enn å lese i et leksikon, medisinsk legevitenskaplig litteratur, eller søke på internett.
Og argumentet ditt om at sjamaner "vet av erfaring" kunne ikke vært mer innholdsløst. .
Du må gjerne stole på medisinsk legevitenskapelig litteratur som har kjennskap til disse psykoaktive plantene i noen tiår - mens jeg forholder meg til mine erfaringer og sjamanvitenskap, som har eksistert i titusener av år og det inkluderer disse kraftplantene.
Ja, de "visste av erfaring" at jorda var flat også. Dette ble avløst av ny viten. Det sjamanene "vet" om plantene er at de opplever merkelige ting når de tar den. De vet ikke hvorfor. De kjenner antakelig ikke til de kjemiske virkningene av plantestoffene. Hadde de gjort det hadde de ikke brukt ånder som forklaring, kjære deg
Jaja..mensann..her var det mye interessante refleksjoner.... :D
Skal vi se....hvem var det som sa at Jorda var flat.......det var Kirken - og de kommer fra Vesten - og ikke via urfolk. Sjamaner - urfolk som har fulgt urgamle spirituelle tradisjoner har alltid hatt kjennskap til at Jorden har vært rund......du kan se i gamle sumeriske steintavler....blant annet. De visste også dette - og har gjort det i titusener av år.

Via planteåndene så vet de hvorfor plantene virker som de har gjort i titusener av år. De har også sett DNA-spiraler i titusener av år.....uendelig mange tusener av år før vestlig vitenskap fikk kjennskap til dette. Men de har brukt andre ord på det. Jeg skal skrive mer om brobygging ang sjamanvitenskap og vestlig vitenskap. Det er mye spennende der for dem som ønsker å lytte.
Antall ord: 381
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krull - sluttet

Innlegg av Krull - sluttet »

PlantSpirit skrev:Krull:
Jeg bryr meg lite om forskjellen på å tygge kokablader, og å fremstille disse badene til kokain.

Jeg er i mot begge deler.
:D hahaha...ja, det er jo verdens latter dag i dag så fint å få meg en god latter. Hva vet du om coca-blader? Det jeg vet av erfaring og info fra peruvianere som kjenner til dette og andre - coca-blader er vitamin- og mineralrikt. Det har en oppkvikkende middel i seg som minner mye om koffein eller ginsegn. Den er på en måte en kosttilskuddsplante........og du er imot det :D :D
Og jeg har tatt det - det er som om det skal være ginsegn kombinert med mineraler og vitaminer. Ooooooh..så farlig! :o :D En bør kanskje vite mer om ting og tang før man uttaler seg.
Når man tukler kjemisk med planter - med forskjellige metoder så kan må få ganske destruktive stoffer.....alle former for psykoaktive planter - hvordan de fremstilles av urfolk verden over i titusener av år er via NATURLIGE metoder - enten ved vanlig koking eller å spise det rett fra planten som den er.
Jeg vet at noen typer narkotika er farligere enn andre, men det gidder jeg ikke å ta stilling til. Klart at det kan være mange, som får fine opplevelser på stoff, og alikevel leve lenge.
Men det hjelper ikke!
Ja, det er fint å tro at en vet når man egentllig ikke vet - fordi man tror man vet noen som vet men som egentlig ikke vet... :mozilla_cool: hehehe...snodig setning, men det er mye sannhet der.
Jeg er i mot narkotika uansett!
Det er jeg også. Men jeg klarer å skille mellom naturmedisin og narkotika. Noen klarer det ikke eller vil ikke.
De som vet de enorme forskjellene på coca-blader - som er kosttilskuddplante med ginsegn-virkning i tillegg og kokain vil forstå hvor jeg vil hen. Det er det samme med forskjeller ang psykoaktive planter og narkotika/dop/alkohol. Det ene er naturmedisin som påvirker kropp og sinn i naturlig retning - det andre i destruktiv unaturlig retning - manipulert endel med.
Du får hive en kilo fleinsopp på pizzaen din og kose deg du da.
Antall ord: 360

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Krull:
Du får hive en kilo fleinsopp på pizzaen din og kose deg du da.
Ja, det var et konstruktiv svar fra deg om hva du egentlig vet om coca-blader........ :D
Antall ord: 32
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

PlantSpirit skrev:Krull:
Du får hive en kilo fleinsopp på pizzaen din og kose deg du da.
Ja, det var et konstruktiv svar fra deg om hva du egentlig vet om coca-blader........ :D
Syns faktisk det var et passende svar. Akkurat på nivå med din diskusjonsstil.
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

http://www.innertraditions.com/Product. ... IX_PRODUCT_

IBOGA - THE VISIONARY ROOT OF AFRICAN SHAMANISM av diverse forfattere.
En bok som skal komme ut i desember. Den ser veldig bra ut. Jeg har savnet solide bøker om Iboga og håper denne kan være noe jeg har savnet. Og her er et utdrag fra boka:

Iboga, which has been in use since the most remote times, is used mainly in Gabon in the setting of a secret, initiatory tradition called “bwiti-nganza.” It is one of the great initiatory plants, similar to peyote or ayahuasca, which, through Castaneda’s books about peyote and The Cosmic Serpent by Jeremy Narby about ayahuasca, have been brought to the public’s attention and have generated numerous followers in recent decades. Although we may smile at the kind of fascination that flourished during the 1960s, it is clear that today we are on the threshold of a revolution that is equal to the discovery of the New World in the fifteenth century or to the invention of optics. Everywhere on the planet people who are not at all idle dreamers are experiencing this type of knowledge. Scientists, even advanced-level individuals, are turning their attention to what was recently considered the stuff of dreams for the sensation starved. Ethnologists, anthropologists, and physicists are being initiated by those we would have termed sorcerers in the past: sorcerers who are turning up everywhere and who are ready to share what formerly they kept as their sole possession.

This book participates in this dynamic. Its goal is to present a plant, iboga, and the techniques of its use as they have been forged through millennia of practice by the Pygmies and the bwitists-ngenza of Gabon. Its further intent is to cast bridges between fundamentally opposed conceptual systems and to weave connections between cultures and peoples through a system of knowledge that is, in its essence, universal.

Iboga is a plant with powerful and unique effects. In Gabon it is called the Holy Wood, or simply “The Wood,” because it provides the keys to a magic universe, the universe of the night, of ancestors and spirits with whom it facilitates communication, and of divination. It is at the heart of several rites, being used for spiritual or therapeutic purposes but not exclusively either one or the other. A large number of Gabonese are involved with these rites. The two principal groups are the ombwiri, a brotherhood of healers for whom the root is used primarily to carry out diagnoses, and the bwiti, at one and the same time a religion, ancestor worship, and a brotherhood. Bwiti allows each participant to travel in the world of the spirits, and it also has a therapeutic aim. More marginally, and more secretly also, some use iboga for sorcery, like an “invisible rifle,” to cast spells. Iboga and bwiti are inseparable. Initiation, which makes each participant a bwitist, consists precisely in the massive ingestion of the root of the iboga tree, and we can really consider bwiti as the religion of iboga.

Iboga is not taken under just any circumstances, but only as part of ceremonies: after initiation, after feasts marking the life and the death of members of the community, after feasts of the dry season, and so on. These ceremonies always take place at night for reasons of secrecy and because the world of night is the world of spirits and magic. Eating the root is a ritual act, watched over and accompanied by a nganga, the chief healer of the community, and guided by music and dances. Each element of the whole of the ceremony has a very precise function. The place and the articles of the service, the throbbing rhythms of the musical instruments and the dances, flickering light, and the sweet odor of torches made of okoumé resin that are lit throughout the ceremony, all these transport the initiates together.

Once the door of initiation is opened, the banzi can decide whether he wants to follow the path of bwiti apprenticeship. But never again will he eat as much root as he has done during these three days of initiation. He will take only small doses, as a stimulant, to keep himself awake and relax his body during the ceremonies. Even the ngangas, who have gone right to the end of the cycle of apprenticeship in this university of the universal that is bwiti, who direct the ceremonies and treat people, will never again take as much. Because the aim of the ritual apprenticeship is to gain progressive mastery over the root, to get past the passivity of the young initiate, it is necessary to learn how to progressively control its effects, to achieve these effects with small doses; in short, to work with the iboga, rather than the iboga working on you.


Her er 2 bøker jeg har allerede og som jeg ikke har lest enda om Iboga:

Daniel Pinchbeck - Breaking open the head


Lee Albert - Amazing Grace
Antall ord: 835
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links