Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisDen Kristne Bibel

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Re: Den Kristne Bibel

Innlegg av Globeline »

Krull skrev:Har lagt merke til at bibelen ofte blir brukt til å sverge sannhet osv med.

Man legger liksom ene hånda på bibelen, og den andre hånda på hjertet, og sverger på at alt man skal si er sant.

Det skurrer litt for meg, når jeg tenker på at bibelen blir brukt i en sånn sammenheng.

Bibelen er jo bare full av eventyr, løgn og tåpelig dritt!

Klart at litt mer smarte og moderne kristne tror litt mellom linjene, for å si det på den måten.

De skjønner egentlig at det er sprøyt, men siden de er vokst opp med det, så drar dem den kristne kulturen, og stilen med seg videre.

Hvordan kan man bruke et slikt makkverk, til å sverge på at det man sier er sant?


Hvordan kan man kalle en bok som er så full av løgn og tull, for en hellig bok?
Vet du Krull? Jeg syns det er fint med symboler jeg. Akkurat om ikke alle tar bibelen så veldig høytidelig så syns jeg handlingen er fin. Ved å sverge på bibelen så er det på en måte noe som for de fleste betyr at her tenker vi to ganger før vi lyver.

Akkurat som andre symboler. Vi bruker jo mye kors, lyvekors er kanskje det første vi lærer. Syns det er kos. Og tror at om vi ikke hadde brukt de symbolene, så hadde vi funnet noe annet. Men så skal det jo sies at jeg kanskje legger litt lite vekt på at noen faktisk legger stor mening i bibelen. Mens slike som meg ser det mer som et godt symbol med mange sitater i. Kanskje de som har den dypeste meningen vil synes jeg er någet blasfemisk. Mulig jeg er det også.

uansett - symboler er kult spør du meg.
Antall ord: 311

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Krull - sluttet

Innlegg av Krull - sluttet »

livingdeaddoll skrev:greit nok at man ikke tror på kristendommen, men litt respekt for andres religion synes jeg da at man skal ha...

Jeg respekterer ikke folk, eller den relegionen de prøver å tre ned over hodet på meg!
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

ChopSuey skrev:sorry men jeg finner det vansklig å respektere noe jeg tror er skapt for å ta kontroll over samfunnet :)

piss på bibelen før den pisser på deg!
javel.. jeg synes nå det er fint med litt kontroll jeg da, onkel politi, lover og slikt. du som er så opptatt av å pisse på ting som er skapt for å ta kontroll over samfunnet, du får pisse på onkel politi, det er sikkert ënda mer morsomt enn å pisse på bibelen..
Antall ord: 79

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

ChopSuey skrev:sorry men jeg finner det vansklig å respektere noe jeg tror er skapt for å ta kontroll over samfunnet :)

piss på bibelen før den pisser på deg!
Men sett muligheten for at du tror feil - at den muligheten faktisk slår til?
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Lille Du

Re: Den Kristne Bibel

Innlegg av Lille Du »

Globeline skrev:
Krull skrev:Har lagt merke til at bibelen ofte blir brukt til å sverge sannhet osv med.

Man legger liksom ene hånda på bibelen, og den andre hånda på hjertet, og sverger på at alt man skal si er sant.

Det skurrer litt for meg, når jeg tenker på at bibelen blir brukt i en sånn sammenheng.

Bibelen er jo bare full av eventyr, løgn og tåpelig dritt!

Klart at litt mer smarte og moderne kristne tror litt mellom linjene, for å si det på den måten.

De skjønner egentlig at det er sprøyt, men siden de er vokst opp med det, så drar dem den kristne kulturen, og stilen med seg videre.

Hvordan kan man bruke et slikt makkverk, til å sverge på at det man sier er sant?


Hvordan kan man kalle en bok som er så full av løgn og tull, for en hellig bok?
Vet du Krull? Jeg syns det er fint med symboler jeg. Akkurat om ikke alle tar bibelen så veldig høytidelig så syns jeg handlingen er fin. Ved å sverge på bibelen så er det på en måte noe som for de fleste betyr at her tenker vi to ganger før vi lyver.

Akkurat som andre symboler. Vi bruker jo mye kors, lyvekors er kanskje det første vi lærer. Syns det er kos. Og tror at om vi ikke hadde brukt de symbolene, så hadde vi funnet noe annet. Men så skal det jo sies at jeg kanskje legger litt lite vekt på at noen faktisk legger stor mening i bibelen. Mens slike som meg ser det mer som et godt symbol med mange sitater i. Kanskje de som har den dypeste meningen vil synes jeg er någet blasfemisk. Mulig jeg er det også.

uansett - symboler er kult spør du meg.
Tro det eller ei Globeline men her er jeg enig med deg!

Kristendommen inneholder en del ting som jeg ikke kan stå få å være med å tro på. Jeg har mitt eget på en måte.
Så bortsett fra det vil jeg si det samme som deg når det gjelder symboler...
Antall ord: 365

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ChopSuey
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 01 Nov 2006 04:42
17

Innlegg av ChopSuey »

yes den muligheten ser jeg klart og tydelig, skulle ønske jeg kunne pekt på den som en materiell ting så endel av dere også kunne sett den :)

og jeg elsker politimenn som er politimenn for å beskytte samfunnet og skulle gjerne pissa på de som er politimenn for å kontrollere samfunnet helt korrekt! :D:D men da hadde jeg vel fått skambank av de snille mennene i uniform, holder meg til å pisse på bibelen hittil, inntil folk i samfunnet begynner å beskytte hverandre litt hvertfall :)

og dere som snakker så fint om alle disse symbolene, finn ut hvordan de kan påvirke et menneskes tankegang..
Sist redigert av ChopSuey på 01 Jun 2007 21:51, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
livingdeaddoll
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1468
Startet: 29 Sep 2006 00:01
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tranby
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 38 ganger

Innlegg av livingdeaddoll »

ChopSuey skrev:yes den muligheten ser jeg klart og tydelig, skulle ønske jeg kunne pekt på den som en materiell ting så endel av dere også kunne sett den :)

og jeg elsker politimenn som er politimenn for å beskytte samfunnet og skulle gjerne pissa på de som er politimenn for å kontrollere samfunnet helt korrekt! :D:D men da hadde jeg vel fått skambank av de snille mennene i uniform :)
synes det er mye snakk om pissing jeg chopsuey, like golden-showers? :mozilla_tongue:
Antall ord: 80

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ChopSuey
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 01 Nov 2006 04:42
17

Innlegg av ChopSuey »

ja det ble kanskje litt nasty, beklager :P pisse på, spytte på, hmm er det ikke et norsk ord for disrespect? :P
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krull - sluttet

Innlegg av Krull - sluttet »

ChopSuey skrev:ja det ble kanskje litt nasty, beklager :P pisse på, spytte på, hmm er det ikke et norsk ord for disrespect? :P

Riktig! :mozilla_wink:
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
nesco
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 90
Startet: 05 Feb 2007 02:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nes
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av nesco »

Bibelens Gud er litt av en "type", spesielt i det gamle testamentet. Gud frister Adam og Eva med kunnskapens tre. Siden han er allmektig og allvitende, vet han på forhånd at de vil falle for fristelsen. Etter at de lyver om sitt fall blir de (menneskeheten) forvist fra paradis.
Gud ber Abraham drepe sin sønn, men stopper ham i siste liten. Hvorfor trenger en allmektig slike bekreftelser?
Senere blir Gud "lei" av menneskene og prøver å ødelegge verden bortsett fra Noa og arken (Tydeligvis overlever alle andre oldtids folk som er samtidige med de gamle Jødene). Over tid vingler Jødene igjen bort fra den smale sti som Gud har forventer av dem å følge. Denne gangen utsletter han to hele byer, Sodoma og Gomora inkl. alle som bor der untatt Lots familie. Jeg mistenker at noen av innbyggerne, f.eks barna er uskyldige i det som foregikk. Folk snakker fortsatt om Guds verk om noen blir mirakuløst reddet fra ulykker eller Guds vrede (straff)om katastrofer der mange blir drept.
Denne kombinasjonen gjør at Gud virker ganske ekstrem og uberegnelig midt mellom all barmhjertighet og brutal hevn.
For meg er bibelen en slags Jødisk historiebok med massevis av myter og eventyr.
Antall ord: 208
The common error of ordinary religious
practice is to mistake the symbol for the
reality, to look at the finger pointing
the way and then to suck it for comfort
rather than follow it.
http://www.robtex.com/ipinfo.gif

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

Dette her er dessverre en vanlig paranormal oppfatning av de kristne. Og det jeg syns er så leit er at det viser ekstrem mangel på selvinnsikt.

Det går bare ikke ann å på ene siden si at "jeg respekterer ikke de kristne for de de er nedlatende og ikke viser meg respekt for min tro" for så snu seg rundt å si "jeg pisser på de kristne fordi de er så idiotiske".

Og det er jo faktisk det som skjer.

Selvfølgelig er ekstreme mennesker irriterende, både kristne og ikke kristne. Men hvorfor skal vi sette oss på den høye hest og si at vi har rett til å være nedlatende med dem, men de har ikke rett til å være nedlatende med oss. (som en liten digresjon så minner det jammen om visse andre hendelser).

Fordi - greitl. Vi kan kverulere litt med bibelen og si at gud er rar og bibelen er tullete. men det er overhode ikke noe problem å gjøre det samme med annen tro. De som doper seg og har opplevelser inni hodet sitt som de mener er den ekte skaperen. Eller de som skriver historier på ark og hevder det er sannhet, og endatil når det blir motbevist så hevder de det er sannhet. Eller de som ser lysflekker på bilder og får det til å bli alt mulig annet. Og de som finner figurer i skyer og landskap og mener det er omrisset av ånder.

Det ville vært ganske enkelt å fremstille dette på en ekstremt nedlatende måte, og fått alle til å fremstå som idioter.

Hvorfor kan ikke folk få tro hva de vil?

Noen tror på healing, andre tror på bønn som helberedelse - hva er den store forskjellen annet enn ordet og at det ene er kristent og det andre ikke. Handlingen er nå søren nesten identisk. Noen tror på gud og engler, andre tror på hjelpere og engler. Noen tror at gud straffer, andre tror på karma.

ja, og Gud ba abraham drepe sin sønn, og andre tror at flodbølgen er for å straffe menneskene og tynne ut litt - øøøh, vet ikke helt hva akkurat disse menneskene hadde gjort for å fortjene det. Men kanskje det samme som abraham hadde gjort?

Forskellen er der, men galskapen og overtroen er like drøy i begge leire. Og ja, jeg tror min tro er mer riktig enn den Kristne tro, men ærlig talt så syns jeg de kristne er i sin fulle rett til å mene det samme om min tro.

Og det kan som sagt bli litt mye preiking fra de kristne, men det kan jammen bli litt drøyt mye pissing fra de alternative også.
Antall ord: 448

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ChopSuey
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 01 Nov 2006 04:42
17

Innlegg av ChopSuey »

globeline said it! merkelig at det skal bli så mye krangling når man snakker om TRO :/
er vel ikke akkurat jesusbarnet selv i slike situasjoner, blir litt oppgitt noen ganger :P
syns også det er merkelig at TRO skal styre samfunnet så mye som det gjør, og at det skal presses bestemte TROsretninger på oss hele tiden..
jeg tror relgioner bare splitter oss og setter oss opp mot hverandre, selvfølger gir det mange mennesker mye bra også, men det bra de får ut av religionen sin kunne de fått ut av andre eventyr eller andre ting som ikke styrer samfunnet.. i det store bildet tror jeg religion bare er skadelig.

kristendommen er blitt så stor fordi folk ble drept hvis ikke de trodde på bibelen forresten :) ha en fortsatt god dag folkens!
Antall ord: 136

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

ChopSuey skrev:globeline said it! merkelig at det skal bli så mye krangling når man snakker om TRO :/
er vel ikke akkurat jesusbarnet selv i slike situasjoner, blir litt oppgitt noen ganger :P
syns også det er merkelig at TRO skal styre samfunnet så mye som det gjør, og at det skal presses bestemte TROsretninger på oss hele tiden..
jeg tror relgioner bare splitter oss og setter oss opp mot hverandre, selvfølger gir det mange mennesker mye bra også, men det bra de får ut av religionen sin kunne de fått ut av andre eventyr eller andre ting som ikke styrer samfunnet.. i det store bildet tror jeg religion bare er skadelig.

kristendommen er blitt så stor fordi folk ble drept hvis ikke de trodde på bibelen forresten :) ha en fortsatt god dag folkens!
Folk har blitt drept av mange grunner. Og i dag kan du leve trygt selv om du ikke tror på bibelen. Altså er det ingen kristne i dag som er noen trussel og trenger å trykkes ned i søla for å fratas makt. De dreper ikke folk som er uenige i seg.

Dessuten er det også slik at om det ikke var kristendommen som ble innført, så ville folk blitt drept for noe annet. Det er menneskene som dreper, kristendommen er ikke levende, den kan ikke skade noen. Like lite som eventyret om ringenes herre kan skade noen. Men om noen velger å tro at det er sannhet og drepe folk som ikke tror på det - så vil de gjøre det i ringenes herres navn. Det er likevel ikke ringenes herres feil, det er menneskenes feil.
Antall ord: 274

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quist
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 66
Startet: 17 Feb 2007 19:38
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jotnefallet

Re: Den Kristne Bibel

Innlegg av Quist »

Krull skrev:Har lagt merke til at bibelen ofte blir brukt til å sverge sannhet osv med.

Man legger liksom ene hånda på bibelen, og den andre hånda på hjertet, og sverger på at alt man skal si er sant.

Det skurrer litt for meg, når jeg tenker på at bibelen blir brukt i en sånn sammenheng.

Bibelen er jo bare full av eventyr, løgn og tåpelig dritt!

Klart at litt mer smarte og moderne kristne tror litt mellom linjene, for å si det på den måten.

De skjønner egentlig at det er sprøyt, men siden de er vokst opp med det, så drar dem den kristne kulturen, og stilen med seg videre.

Hvordan kan man bruke et slikt makkverk, til å sverge på at det man sier er sant?


Hvordan kan man kalle en bok som er så full av løgn og tull, for en hellig bok?
Ja, det er det du ikke forstår og det vil kunne komme til å gå mange år før du forstår den selvfølgelige årsak som for deg er skjult.

Men du er på rett vei. Du har fattet den første betingelse for innsikt i dette spørsmål, men vet ennå ikke at den første innsikt har den snedighet ved seg at den leder deg i en annen retning enn du etterhvert vil komme til, og en retning som ikke nødvendigvis vil føre deg nærmere gud, siden ingen kan si noe om det, men som vil føre deg nærmere mennesket.

Jeg har talt.
(hehe)
Antall ord: 268
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quist
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 66
Startet: 17 Feb 2007 19:38
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jotnefallet

Re: Den Kristne Bibel

Innlegg av Quist »

Krull skrev:Har lagt merke til at bibelen ofte blir brukt til å sverge sannhet osv med.

Man legger liksom ene hånda på bibelen, og den andre hånda på hjertet, og sverger på at alt man skal si er sant.

Det skurrer litt for meg, når jeg tenker på at bibelen blir brukt i en sånn sammenheng.

Bibelen er jo bare full av eventyr, løgn og tåpelig dritt!

Klart at litt mer smarte og moderne kristne tror litt mellom linjene, for å si det på den måten.

De skjønner egentlig at det er sprøyt, men siden de er vokst opp med det, så drar dem den kristne kulturen, og stilen med seg videre.

Hvordan kan man bruke et slikt makkverk, til å sverge på at det man sier er sant?


Hvordan kan man kalle en bok som er så full av løgn og tull, for en hellig bok?
Ja, det er det du ikke forstår og det vil kunne komme til å gå mange år før du forstår den selvfølgelige årsak som for deg er skjult.

Men du er på rett vei. Du har fattet den første betingelse for innsikt i dette spørsmål, men vet ennå ikke at den første innsikt har den snedighet ved seg at den leder deg i en annen retning enn du etterhvert vil komme til, og en retning som ikke nødvendigvis vil føre deg nærmere gud, siden ingen kan si noe om det, men som vil føre deg nærmere mennesket.

Jeg har talt.
(hehe)
Antall ord: 268
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links