Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisDen Kristne Bibel

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Det gir meg en dårlig smak i munnen, det der med å forfølge de Kristne på grunn av hvordan bibelen er skrudd sammen og hva den sier. Det er vel over 70 kilder eller noe i den. Den har ett spenn på X-antall tusen år i det den beskriver.

Den er veldig åpen for tolkninger, og derav har vi alle diss utallige rettningene.
Helt fra vennene til BA :mozilla_wink: (Jehovas vitner) pinse, metodister, Lutheranere Katolikker,kvekere og mange mange flere.
Noen få har nærmest død ut, mens nye har kommet til.

Det er vanskelig og være objektiv syns jeg om dette så det blir vel litt personlig når jeg sier att man må dra ett skille mellom kildene. Det gamle testamentet må nesten sees i lys av att det er så urgamle kilder som det er.
Klart man kan ikke rekne ut på en kalkulator om det var mulig det Noas gjorde med arken.
Det har nok en annen kime eller rot som sannhet, når det er så ekstremt lenge siden. NOE, har nok skjedd i bunn av den historien også.
Men det er nå min personlige tro og ikke noe generelt argument.

Hva Jesus sa og hva han stod for er en helt annen sak syns jeg.
Det er en hendelse som separerer seg mye fra resten av bibelen.

Det er ett eksempel på ett tilfelle der budskapets kraft overgår om det er innteresant at man kan bevise slik eller slik.

Men det er også mon objektive forståelse og mening.
Akkurat som alle de Kristne sektene og rettningene har sinn.
Antall ord: 271

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quist
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 66
Startet: 17 Feb 2007 19:38
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jotnefallet

Innlegg av Quist »

Krull skrev:
MikkelRev skrev:Kjære Krull!

Dette har jeg allerede gitt utfyllende svar på i "Vet dere hva dere gjør?"-tråden. Responsen din var en enkel setning om at jeg var en løgner og en hjernevasket dust. Ikke lite frekt, hva? Hvorfor stiller du "spørsmål" når du ikke er interessert i å høre fra andre enn de som er enig i deg?

Klapp igjen din nepetyv!

Hvem tror du egentlig at du imponerer ved å dele opp innlegg på den måten?

Både påstandene og spørsmålene dine var for barnslige, usaklige og dumme til at jeg gadd å bruke tid på å svare.


Si at bibelen er sann, og du er automatisk en ussel løgner! :mozilla_wink:
Slike utsagn som dette er den iverte form for sitt antagone element og som sagt vet vi at slikt bare kan komme fra fanatikere som ikke ønsker å vite, men som ønsker å belære og bestemme hva andre skal mene.

Det er disse holdningene som er farlige for verden, kanskje særlig fordi de gjør seg så godt i krig. Kogruent med islamistiske påståeligheter og aksjoner.

Neimen krull da, hvordan kan du som holder deg selv for å være en balansert person, få deg til slikt.

Det er vanskelig å ta dere alvorlig når påståelighetene blir slik som dette og jeg sier bare:

Tilgi dem for de vet ikke hva de gjør. Spliten i sin brors øye ser de, men bjelken i sitt eget ser de ikke og lukten fra sine buksebaker merker de ingenting til for den har fulgt dem alle deres dage.
Antall ord: 275
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Re: Den Kristne Bibel

Innlegg av Globeline »

BA. skrev:
Globeline skrev:
BA. skrev:Slike symboler betyr mer for noen enn for andre.
Ja, det er helt naturlig at vi har forskjellig oppfatning om ting. Jeg syns det er koselig med symboler og Krull syns ikke det. Du kan regne med at vi er fullt klar over at vi er helt vanlige selv om det betyr forskjellig for oss. Men hva syns du?
For meg, som vet at boken ikke er sann i utgangspunktet, har den ingen symbolverdi i det hele tatt. Likevel vil bevisstgjøringen om alvoret rundt sannheten fungere på meg også.
??? rettsal. Å sverge ved bibelen er vel heller et symbol på viktigheten av å være ærlig - enten det er i en rettsal eller ikke?
I øyeblikket kommer jeg bare på en situasjon der man sverger ved bibelen. (Om ikke det bare er på film det også da. :) )
BA skrev:På den annen side synes jeg det vitner om manglende respekt for andre livssyn at bibelen vurderes som et kontrollorgan for sannheten
Javel? Fordi at?
man ser ut til å forvente at alle skal regne bibelen som den viktigste boken. Hadde man f.eks. brukt Norges Lover, så hadde det vært en bok som alle i Norge skal ha likt forhold til.
BA skrev: , særlig når vi også vet at bibelen ikke er sann selv.
Og dette vet du?
Ja.
Beklager at jeg gjør dette altså. Men vil gjerne vise deg hvorfor det ikke nødvendigvis er så veldig mye vits i å dele opp innlegg i biter. Mens det egentlige spørsmålet mitt her er - hva er det du vil frem til? Jeg forstår faktisk ikke bæret av det du sier her. Du verken bekrefter det jeg sier eller argumenterer mot det jeg sier. Det er som om du prøver å motargumentere det jeg sier samtidig som du likevel faktisk sier akkurat det samme.
Neimen det er da ingen grunn til å beklage at du gjør noe lurt? Slik oppdeling i emner for å besvare emnene hver for seg synes jeg er veldig bra.

At du ikke forstår bæret, er mulig, jeg skal prøve å senke nivået enda litt. Du kommenterte det du skjønte litt av. Så kan evt. andre, med litt mer forståelse, kommentere hvis det er noe de har lyst til å kommentere.

Noe av det du sier er jeg enig med deg i, men ikke alt. Kun for å gjøre deg happy så valgte jeg å skrive hele inlegget i en suppe, under det du skrev. Hvis det så er vanskelig å se hva jeg kommenterer så viser det at siterknappen er et nyttig verktøy.
Ja, selvfølgelig kan det være mulig du må senke nivået ditt litt slik at folk med mine lave konsentrasjon av evner klarer å forstå deg. Men jeg er nå av den oppfatning at kanskje du heller bør øke nivået ditt litt og forstå at i dialog prater du med et menneske ikke ved siden av et menneske. Du vet, som to tog på hvert sitt spor i hver sin retning`? altså, dersom du skal kommunisere med et tog som går til høyre, så er det litt merkelig av deg å gå til venstre-
Antall ord: 538

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Quist skrev:
Krull skrev:
MikkelRev skrev:Kjære Krull!

Dette har jeg allerede gitt utfyllende svar på i "Vet dere hva dere gjør?"-tråden. Responsen din var en enkel setning om at jeg var en løgner og en hjernevasket dust. Ikke lite frekt, hva? Hvorfor stiller du "spørsmål" når du ikke er interessert i å høre fra andre enn de som er enig i deg?

Klapp igjen din nepetyv!

Hvem tror du egentlig at du imponerer ved å dele opp innlegg på den måten?

Både påstandene og spørsmålene dine var for barnslige, usaklige og dumme til at jeg gadd å bruke tid på å svare.


Si at bibelen er sann, og du er automatisk en ussel løgner! :mozilla_wink:
Slike utsagn som dette er den iverte form for sitt antagone element og som sagt vet vi at slikt bare kan komme fra fanatikere som ikke ønsker å vite, men som ønsker å belære og bestemme hva andre skal mene.

Det er disse holdningene som er farlige for verden, kanskje særlig fordi de gjør seg så godt i krig. Kogruent med islamistiske påståeligheter og aksjoner.

Neimen krull da, hvordan kan du som holder deg selv for å være en balansert person, få deg til slikt.

Det er vanskelig å ta dere alvorlig når påståelighetene blir slik som dette og jeg sier bare:

Tilgi dem for de vet ikke hva de gjør. Spliten i sin brors øye ser de, men bjelken i sitt eget ser de ikke og lukten fra sine buksebaker merker de ingenting til for den har fulgt dem alle deres dage.
Hehe, klarte du ikke å lure inn flere femmedord i et så lite innlegg?

Når du absolutt skal bruke fremmedord, kanskje du kan passe på å skrive dem rett, sånn at andre kan klare å finne ut hva du mener. For du mener vel invert, antagonistisk og kongruent.

Da forstår jeg det som du maner at

Krulls innlegg var motsatt av sin motsetning, og som sagt så vet vi at det ikke kan komme fra andre enn fanatikere, som har bestemt seg og vil fortelle andre hva de skal mene.

Sånne holdninger er farlige fordi de er like med islamistiske påståeligheter og handlinger.


Det som er farlig er dualismen her. Det å skape motsetninger der det egentlig ikke behøver å være det. Realisme og overtro kan leve fint side om side, men når en part vil bestemme hvordan andre skal leve, så vil det også dannes en motpart, som på samme måte vil bestemme hvodan man skal leve og oppføre seg.

I vårt samfunn har de kristne i årevis lagt grunnlaget for moralen og hvordan man skal leve, men de mister nå grepet på befolkningen, som blir stadig mer sekulær. Nå må vi passe oss for islamistiske og kristenfundamentalistiske holdninger, og forsvare yttringsfriheten vår.

Slike krigshissende innlegg kan til tider være på sin plass, men min mening er at de er unødvendige her, nå, og skader Krulls sak mer enn den tjener den.
Antall ord: 521

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Den Kristne Bibel

Innlegg av BA. »

Globeline skrev:Ja, selvfølgelig kan det være mulig du må senke nivået ditt litt slik at folk med mine lave konsentrasjon av evner klarer å forstå deg. Men jeg er nå av den oppfatning at kanskje du heller bør øke nivået ditt litt og forstå at i dialog prater du med et menneske ikke ved siden av et menneske. Du vet, som to tog på hvert sitt spor i hver sin retning`? altså, dersom du skal kommunisere med et tog som går til høyre, så er det litt merkelig av deg å gå til venstre-
:D
Avsporing, mao?
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ChopSuey
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 01 Nov 2006 04:42
17

Innlegg av ChopSuey »

kanskje hvis man oppfinner et tog som kan dele seg på midten og gå begge veier så blir kommunikasjonsproblemet løst, kan eventuelt være tilkoblet med magneter langs midten.. da tenker jeg folk hadde sluttet å kverrulere da
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

ChopSuey skrev:kanskje hvis man oppfinner et tog som kan dele seg på midten og gå begge veier så blir kommunikasjonsproblemet løst, kan eventuelt være tilkoblet med magneter langs midten.. da tenker jeg folk hadde sluttet å kverrulere da
Ja, eller telepati hadde jo også vært nyttig :)
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RedFox
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 26 Apr 2006 18:20
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: det kalde nord

Innlegg av RedFox »

verden hadde greid seg mye beder uten 'regioner' ( verdens oppfatninger )
sant skal sies at biblen har visse trekk som gjør at man ikke helt kan tro på den, det er vel greit a kritisere kristendommen litt også, det eneste kristene har gjort gjennom flere hundre år er å si

"det er helt galt , forkast deres egene guder, og vend dere til den ene gud og hans sønn Jesus Hestus. eller så er vi redd for at det blir hellig krig her":)

islam, hinduismen, budismen. ja og særlig jødedommen har lidd under kristen dommen .

jeg sier bren ned kirka, ka i helvete skal vi med den?!!**
Antall ord: 108
en sjaman er ikke farlig bare hvis du trer varlig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

RedFox skrev:
jeg sier bren ned kirka, ka i helvete skal vi med den?!!**
Det er vel greit å ha noen terrormål for slike terrorsultne hissigpropper som deg?

Å krige mot de vantro (kristne) er det du selv som ønsker, ikke de kristne.
Antall ord: 42
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Kunne jo blitt eit godt symbol å sverge på ei anna bok i retten, som landets lovbok, menneskerettighetane eller noko i den dur...å sverge på eventyrboka bibelen gjev ikkje meg assosiasjonar om auka sannhetsgehalt...
Antall ord: 33
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RedFox
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 26 Apr 2006 18:20
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: det kalde nord

Innlegg av RedFox »

RedFox skrev:

jeg sier bren ned kirka, ka i helvete skal vi med den?!!**
Det er vel greit å ha noen terrormål for slike terrorsultne hissigpropper som deg?

Å krige mot de vantro (kristne) er det du selv som ønsker, ikke de kristne.


ka du bable i ? vantro ?? ka fan e de ... mann??!"!!
Antall ord: 52
en sjaman er ikke farlig bare hvis du trer varlig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

RedFox skrev:ka du bable i ? vantro ?? ka fan e det du sier mann??!"!!
Røde Rev, jeg er hverken en "fetta", "sinnsvak" eller en "javla nonne" som du kaller meg for i din PM til meg.

Vantro er å tro feil. Slik jeg forstår deg er du temmelig overbevist om at kirken tar og tror feil, så dermed er de vantro for deg. Du skriver også at det er bruk for jihad eller hellig krig mot de vantro (kirken) i det du skriker ut om at kirkene må brennes.
Antall ord: 90
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

RedFox skrev:RedFox skrev:

jeg sier bren ned kirka, ka i helvete skal vi med den?!!**
Det er vel greit å ha noen terrormål for slike terrorsultne hissigpropper som deg?

Å krige mot de vantro (kristne) er det du selv som ønsker, ikke de kristne.


ka du bable i ? vantro ?? ka fan e de ... mann??!"!!
Kanskje en ide å beherske seg litt med språkbruken?

vantro betyr at en mangler tro, i dette tilfellet mener nok Mikkel Rev at de kristne mangler den eneste rette troen, den det ser ut til at du har funnet.

Kirken kan ikke bekjempes med brann, men med argumenter. Det finnes så mange gode argumenter mot statskirken at det burde ikke være noe behov for å drive hærverk eller vold mot kirken.
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
wtfbbq

Innlegg av wtfbbq »

den kristne bibel? finnes det muslimsk bibel og?
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RedFox
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 73
Startet: 26 Apr 2006 18:20
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: det kalde nord

Innlegg av RedFox »

trur du eg veit ??

send en pm til mikkelrev så får du sikkert et svar som ikke henger på gerp..
Antall ord: 21
en sjaman er ikke farlig bare hvis du trer varlig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links