Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterteknologi

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

ludoburgero skrev:
Dr. Doktor skrev:
ludoburgero skrev: Psykopaten lider hun også.
Jeg likte den.

Forøvrig lider ikke psykopaten av så veldig høy sosial intelligens. Psykopaten har særdeles mangefull evne til å forstå andres følelser. Hennes kunnskap om følelser kommer som følge av erfaring av andres reaksjoner/uttrykk for følelser.
Pølsevev?
Psykopaten har nemlig dypt innsikt i andres følelser og spiller på dette. Hun har en tendens til å bruke ultimatum og ser mønstere offeret følger følelsesmessig, hun kan til enhver tid sette seg inn i den andres følelsesregisteret og velge og plukke fra "øverste hylle" hva hun vil appellere til for å få gjennomslag for det hun vil.
Slik KAN det ihvertfall være.
Er nok mer at psykopaten vet det å ignorere andres følelser, eller at hun kamuflerer sin overflatiske holdning ved å nettopp bruke av innsikten hun har i offerets følelsesregister og vite hva hun skal si til enhver tid.
høy intelligens kan både psykopat og ikke psykopat ha.. det det handler om er evnen til å utvide empati i det sosiale samspillet.. altså ha egen empati og benytte denne.. kontra mangelen på denne og ergo ikke ha mulighet til å kunne bruke den i et samspill.

Sosial intelligens innebærer å kunne samhandle med andre på en god og fruktbar måte.. kan en psykopat dette? Nei det tror jeg ikke.. denne mangler verktøy som er viktig for en optimal og normal samhandling med andre nettopp pga sosial intelligens. Ergo kan en psykopat være intelligent.. men sosialt intelligent nei... for det innebærer ikke kun å sørge for å kunne bruke andre og bare ta.. til egen vinning. men å la seg bruke også :)
Antall ord: 286
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

en ting.. jeg har møtt mennesker med psykopatiske tendenser.. som jeg ikke syntes har vært smarte kniven i skuffen.. og vel..man møter alltid noen som er smartere enn en selv ;)

Jeg synes heller synd på mennesker som utviser manglende sider ved det å være et menneske=sosialt vesen...

Men hey.. har noen tenkt på hvor viktig at vi har psykopater i samfunnet?
Tross alt har mange erfart slike mennesker og opplevd ting som har gjort de sterkere og mer reflekterte.. vi får tross noe igjennom dårlige opplevelser.

Vær glad for dine fiender også.. du lærer av dem også.. Og hvis man nå skal se utifra et planmessig vis.. at alle har en indre plan med sine liv... har noen tenkt på hva det vil si a en sjel velger et liv som absolutt drittsekk?? total utlevelse av ego?? som absolutt får årsaksvirkning for senere liv.. å erfare det motsatte.. offer!!

Vel de er mennesker de også.. bare fullstappa av dårlige sider ;)
Antall ord: 170
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Dr. Doktor skrev:Det er ikke noe galt med denne måten å stille diagnose på. Grunnen til at flere enn et kriterium må være oppfylt, er jo nettopp for å ikke gå i "dette er en mann - hun har mørk stemme"-fella.
Hvilken alternativ til dagens metode foreslår du?
Jeg foreslår ingen metoder, det er ikke jeg som stiller diagnoser.
Er ikke psykiater jeg.

En ting er sikkert, og det er at det ikke finnes en fasit på sinnstilstander.
Psykologi har alltid vært et kontroversielt "fag" med svært stridende syn på dets seriøsitet og det "faget" dekker, og det for mange grunner.
Disse som har skrevet denne "listen" er mennesker som jobber med å kartlegge psykiske virkningsmekanismer. Mennesker med personlighetsforstyrrelser kan man si er fanger av seg selv. De velger det ikke, men er tvert imot fanget i et mønster som er skadelig for både dem selv og omgivelsene. Mekanismene bak kan kartlegges.
Grunnen til at du ser på psykopater som du gjør, er det faktumet at du tolker deres handlinger med utgangspunkt i deg selv. Noe annet ville jo selvsagt være umulig. Forståelsen av andre vil derfor alltid være mer eller mindre mangelfull, men vår evne til å se fra andre perspektiver og tankemønstre kan læres og trenes. Det er jeg nesten helt sikker på.
(uthevet først); Og det gjør ikke du? Og det gjør heller ikke de som har kommet frem til disse kartlagte kriteriene/mekanismene? Men jeg er enig med deg i utsagnet ditt.
Grunnen er også fordi jeg har opplevd flere psykopater opp gjennom tidene.
Og utifra det har jeg jo, som du sier, brukt meg selv til å forstå.
"Noe annet ville jo selvsagt være umulig."
Riktignok, men er da en psykopat i stand til å fungere sammen med en annen psykopat? Da tenker jeg på siden dere ytrer dere om lite innsikt i andres psyke, og at det er mer på et overfladisk plan. Jeg vil stå på at det KAN være like dyp innsikt som hos flere andre av oss, og at det ikke nødvendigvis har noe særdeles relevant med en psykopat å gjøre.
Antall ord: 369
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

snuppedilla skrev:
ludoburgero skrev:
Dr. Doktor skrev:
ludoburgero skrev: Psykopaten lider hun også.
Jeg likte den.

Forøvrig lider ikke psykopaten av så veldig høy sosial intelligens. Psykopaten har særdeles mangefull evne til å forstå andres følelser. Hennes kunnskap om følelser kommer som følge av erfaring av andres reaksjoner/uttrykk for følelser.
Pølsevev?
Psykopaten har nemlig dypt innsikt i andres følelser og spiller på dette. Hun har en tendens til å bruke ultimatum og ser mønstere offeret følger følelsesmessig, hun kan til enhver tid sette seg inn i den andres følelsesregisteret og velge og plukke fra "øverste hylle" hva hun vil appellere til for å få gjennomslag for det hun vil.
Slik KAN det ihvertfall være.
Er nok mer at psykopaten vet det å ignorere andres følelser, eller at hun kamuflerer sin overflatiske holdning ved å nettopp bruke av innsikten hun har i offerets følelsesregister og vite hva hun skal si til enhver tid.
høy intelligens kan både psykopat og ikke psykopat ha.. det det handler om er evnen til å utvide empati i det sosiale samspillet.. altså ha egen empati og benytte denne.. kontra mangelen på denne og ergo ikke ha mulighet til å kunne bruke den i et samspill.
Jeg likte bedre det neste innlegget ditt, der kan jeg si meg veldig enig.
Det jeg vil åpne spørsmålet for her, kun for å åpne det og ikke annet, er nettopp det om en psykopat "ikke har evnen til empati" som du sier, ELLER om det er fordi psykopaten velger det bort? En kan spørre seg hva en skulle tjene i lengden på å velge det bort bevisst - det er nok mange gunstigheter der og da, eller kanskje hensiktsmessig i fremtidens øyne for psykopaten. MEN jeg har ikke svar på dette spørsmålet selv... ;)
Antall ord: 307
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

ludoburgero skrev: Det jeg vil åpne spørsmålet for her, kun for å åpne det og ikke annet, er nettopp det om en psykopat "ikke har evnen til empati" som du sier, ELLER om det er fordi psykopaten velger det bort? En kan spørre seg hva en skulle tjene i lengden på å velge det bort bevisst - det er nok mange gunstigheter der og da, eller kanskje hensiktsmessig i fremtidens øyne for psykopaten. MEN jeg har ikke svar på dette spørsmålet selv... ;)
En psykopat er faktisk ikke klar over at han/hun ødelegger livet til andre. Vedkommende er kun fokusert på å legge hele verden til rette for seg selv, og enser ikke alle de liv han/hun ødelegger på veien. Psykopater ser på seg selv og sine behov som viktigst, hva andre føler og mener reflekterer de ikke over i det hele tatt. Verden er til for dem og deres behov.

Så nei, psykopater velger nok ikke bort empati. De har en psykisk sykdom som gjør at de ikke føler empati og heller ikke reflekterer over hvilken innvirkning de har på andre, annet enn rent overfladisk.

For å prøve å forklare:

Hvis du skal lære et barn forskjell på rett og galt, kan du regulere adferden deres gjennom å rose dem når de gjør rett og straffe dem når de gjør feil. På denne måten kan du faktisk manipulere både barn og voksne ved å bruke de rette metodene.

Som en normal (ikke-psykopatisk) forelder er du ikke bare opptatt av barnas synlige reaksjon på straff og ros, men du tenker også igjennom hva barnet tenker og føler når det får ros eller straff. Du får kanskje litt vondt i deg når du straffer barnet og blir stolt av barnet når det får ros for god oppførsel. Du reflekterer også over dette med at ros og straff er til barnets beste for å bli et godt menneske som skal fungerer sosialt senere i livet.

En psykopatisk forelder ser kun den synlige reaksjonen fra barnet og er mest opptatt av at barnet skal tilpasse adferden sin etter psykopatens ønske. Barnets tanker og følelser (kognitive prosesser) er ikke viktig, og en psykopat vil sjeldent føle anger ovenfor eller medlidenhet med barnet. Han/hun vil heller ikke være stolt på barnets vegne ved positiv adferd, men heller se på det kun som en personlig seier fordi barnet gjør som psykopaten ønsker.

Ser du forskjellen?
Psykopater manipulerer ved å stimulere andre til å tilpasse adferden sin etter psykopatens ønske og vinning. Hvordan andre reagerer følelsesmessig og hvilken innvirkning manipulasjonen har på andres liv er ikke noe psykopater tar med i beregningen i det hele tatt. Faktisk mener de fleste psykiatere at de har feil i en del av hjernen som gjør at de mangler empati. Man kan si at psykopater velger bort empati like lite som dyslektikere velger bort lese/skrivekunnskaper og tilbakestående velger bort deler av intelligensen.

Er du forresten sikker på at du har truffet mange psykopater i ditt liv? Kan det ikke ha vært grusomt utspekulerte mennesker med enkelte psykopatiske trekk?
Antall ord: 532
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ChopSuey
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 71
Startet: 01 Nov 2006 04:42
17

Innlegg av ChopSuey »

tror det allerede er et par roboter her på forumet som prøver å få oss til å rette oppmerksomheten mot psykopatene istedet
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

ChopSuey skrev:tror det allerede er et par roboter her på forumet som prøver å få oss til å rette oppmerksomheten mot psykopatene istedet
Denne roboten prøvde ihvertfall...
Svartepus skrev:...Kanskje er det nettopp det som er skummelt med roboter; at de er følelsesløse og gjør det de er programmert til å gjøre, uavhengig av følelser...? Kanskje de er fødte psykopater? Det er jo litt ekkelt å tenke på...
Beklager så meget, ChopSuey, nå er det slutt på psykop(r)at og greier fra denne kanten...
Antall ord: 90
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Svartepus skrev:
ludoburgero skrev: Det jeg vil åpne spørsmålet for her, kun for å åpne det og ikke annet, er nettopp det om en psykopat "ikke har evnen til empati" som du sier, ELLER om det er fordi psykopaten velger det bort? En kan spørre seg hva en skulle tjene i lengden på å velge det bort bevisst - det er nok mange gunstigheter der og da, eller kanskje hensiktsmessig i fremtidens øyne for psykopaten. MEN jeg har ikke svar på dette spørsmålet selv... ;)
En psykopat er faktisk ikke klar over at han/hun ødelegger livet til andre. Vedkommende er kun fokusert på å legge hele verden til rette for seg selv, og enser ikke alle de liv han/hun ødelegger på veien. Psykopater ser på seg selv og sine behov som viktigst, hva andre føler og mener reflekterer de ikke over i det hele tatt. Verden er til for dem og deres behov.

Så nei, psykopater velger nok ikke bort empati. De har en psykisk sykdom som gjør at de ikke føler empati og heller ikke reflekterer over hvilken innvirkning de har på andre, annet enn rent overfladisk.

For å prøve å forklare:

Hvis du skal lære et barn forskjell på rett og galt, kan du regulere adferden deres gjennom å rose dem når de gjør rett og straffe dem når de gjør feil. På denne måten kan du faktisk manipulere både barn og voksne ved å bruke de rette metodene.

Som en normal (ikke-psykopatisk) forelder er du ikke bare opptatt av barnas synlige reaksjon på straff og ros, men du tenker også igjennom hva barnet tenker og føler når det får ros eller straff. Du får kanskje litt vondt i deg når du straffer barnet og blir stolt av barnet når det får ros for god oppførsel. Du reflekterer også over dette med at ros og straff er til barnets beste for å bli et godt menneske som skal fungerer sosialt senere i livet.

En psykopatisk forelder ser kun den synlige reaksjonen fra barnet og er mest opptatt av at barnet skal tilpasse adferden sin etter psykopatens ønske. Barnets tanker og følelser (kognitive prosesser) er ikke viktig, og en psykopat vil sjeldent føle anger ovenfor eller medlidenhet med barnet. Han/hun vil heller ikke være stolt på barnets vegne ved positiv adferd, men heller se på det kun som en personlig seier fordi barnet gjør som psykopaten ønsker.

Ser du forskjellen?
Psykopater manipulerer ved å stimulere andre til å tilpasse adferden sin etter psykopatens ønske og vinning. Hvordan andre reagerer følelsesmessig og hvilken innvirkning manipulasjonen har på andres liv er ikke noe psykopater tar med i beregningen i det hele tatt. Faktisk mener de fleste psykiatere at de har feil i en del av hjernen som gjør at de mangler empati. Man kan si at psykopater velger bort empati like lite som dyslektikere velger bort lese/skrivekunnskaper og tilbakestående velger bort deler av intelligensen.

Er du forresten sikker på at du har truffet mange psykopater i ditt liv? Kan det ikke ha vært grusomt utspekulerte mennesker med enkelte psykopatiske trekk?
Halleluja, så enkelt og fint! Alt er kartlagt. Ingen regel med unntak.
Nei, her må jeg bare si vi har steilende motsatte meninger.
At de fleste psykiatere mener ditt og datt hindrer meg faktisk ikke i å mene det jeg mener. Så dum er jeg.

Jeg må bare spørre... HVEM har ikke det du kaller "enkelte psykopatiske trekk" en gang i livet, evt. faser, HVIS kriteriene for å være psykopat er så erkjente og vedtatte sannheter? Ærlig talt. Jeg synes det er en grei idé at noen faktisk kan være "blottet for empati" - alle er forskjellige - men jeg har også en liten "regel" (og den med like mange unntak som alt annet):
1) Kontroll over sin egen sinnstilstand
2) Kontroll utenfra over sin sinnstilstand
3) Ingen kontroll, impulsstyrt - INSTINKT!?

Hvor tror du mennesker flest hører hjemme her?
Til en viss grad mer eller mindre på de enkelte punkter, men jeg mener her å vise hvordan jeg tror "prioriteringene" foregår. Man har da som regel mest kontroll over seg selv, og kanskje vi kunne satt både 1) og 2) så tett opp mot hverandre at de kunne delt en førsteplass, der vet jeg ikke hva jeg skulle sagt, men jeg tror godt at 3) hører hjemme slikt kronologisk som det der... eller hva?

Å unnskylde psykopater for å "ikke vite", det blir for dumt. Det går ikke an å være psykopat uten å være til dels (eller mer enn det, om det så skulle vær) bevisst over det, spør du meg. Men det er tross alt bare min mening. Jeg mener at folk flest, om de er uvitne og dumme, så er de helst medgjørlige og ikke den sterke motsetning. En psykopat er vel som kjent ikke så medgjørlig, da det sant nok dreier seg mest om han/henne her i livet. Det finnes, som sagt tidligere, både "dumme" og "intelligente" psykopater, det fins jo ingen tvil at vi alle er annerledes og bedre på noe og dårligere på noe, men for å si det slik... jeg tror ikke akkurat at psykopaten hadde mestret å være en psykopat i det hele tatt om det skulle stemme slik som du fremlegger det.

Men hvor dum er jeg ikke som går i mot fagfolk - "de fleste psykiatere"? :lol:
Likevel... jeg synes bare det skurrer...
Antall ord: 924
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Neida Ludo, du er ikke dum selv om du er uenig med meg og "de fleste psykiatere". Den menneskelige hjerne er jo et avansert organ som ikke alltid er så lett å forstå seg på, og det gjør at både min mening og din mening bare er teorier om hvordan det kan være. Antakelig er også psykiaternes teorier usikre på enkelte punkter.

Jeg forsøkte ikke å gi en enkel og ferdigprodusert teori om psykopatenes tilstand og tankegang. Jeg prøvde bare å vise forskjellen mellom å lese andres reaksjoner og å sette seg inn i andres reaksjoner/empatisere med dem. Jeg mener at psykopater godt kan være intelligente og utspekulerte selv om de ikke skjønner andres følelser. Jeg ser ikke motsetningene der.

Jeg vet ingenting sikkert og påberoper meg ingen ubestridt sannhet om psykopater. Og nei, jeg har ikke prøvd å påstå at mine meninger og psykiaternes teorier er fastsatte regler uten unntak!

For Chop Sueys og andres skyld, tror jeg vi bør avslutte psykopat-snakket vårt i denne tråden. For å si det som det har blitt sagt her på forumet før: Vi får være enige om at vi er uenige.
Antall ord: 201
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Ludo:
Jeg påberoper meg heller ingen ubestridelig sannhet. Dog benytter psykologisk forskning seg av faliserbare hypoteser. Dette har vist seg å være en bedre metode enn personlige betraktninger. Og det eliminerer personlige forutsetninger så godt det lar seg gjøre. Altså det at man observerer og tolker andre utifra sin egen tankemåte.
Ditt syn på psykopater er vel både det vanligste og det mest naturlig. Dessuten kan det tyde på at du selv både har empati og tar ansvar for egne handlinger.
Antall ord: 86

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links