Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssyntenk deg at gud ikke finnes

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

BA. skrev:
snuppedilla skrev:Fælt å fiskert du er på personangrep og amatørpsykolog definisjon av meg BA,nei nå ble det enda mer personlig :mozilla_tongue:

dette er en høydare...

det er faktisk logisk for noen at noe fins som ikke kan støttes av dine referanser som: du støtter deg på ,at hele den saklige og sanne virkelighet støtter deg i synsing om hvor logisk det er at det fins en Gud eller ei...

jeg lurer også på om det er litt ære i dette.. å være den mest saklige og lite personfikserte.. for deg BA.. men du har faktisk tydd til det du beskylder meg for.. før.. du er jo tross alt bare et menneske...
Neida, jeg er ikke fiksert på det, men registrerer det når du tyr til slike triks. :)

Kanskje jeg også har brukt det på deg, det tviler jeg ikke på, men jeg tviler på at det har vært uprovosert og ikke et svar på tiltale.

Logikk og paranormalt hører ikke sammen. Noen kan synes det høres fornuftig ut, men det er ikke logikk.

Logikk fungerer som bevis, og hvis du kan vise til gyldig logikk for noe paranormalt, så har du nok bevist dette paranormale.

Og ja, jeg legger litt ære i å forsøke å være saklig og ærlig, og ikke falle ned på personfokusering når jeg er tom for argumenter.

Det betyr ikke, slik du ser ut til å tro, at jeg konkurrerer i saklighet eller annet, jeg forsøker kun å gjøre mitt beste, og forventer at andre også gjør noen spede forsøk på å diskutere redelig.
Jeg lærer... jeg lærer... mantra mantra mantra... (etter samtale med en fin fyr på MSN)
lærer av deg å... lærer du noe av meg?
Antall ord: 300
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

jeg er rampete også BA

ikke sett ære i alltid å være saklig.. fri deg litt og kjenn på reaksjoner andre får frem. du lærer av det også...

jadda.. såpass skal du ha.. vi har begge brukt nevnte metode.. i trådene.. jeg har også respondert hvor JEg føler det blir person ytring.. og hva som skal til for at det føles som en personsak.. det kan ikke et individ bestemme.. det er ulikt for enhver hva som trigger

Men fortsatt er det logisk for meg det som er ulogisk for noen.. og uansett hvordan jeg formulerer meg så vil det ikke overbevise alle (det er ikke noe poeng i å overbevise forørvig)

videre.. et argument kan være mer riktig hos noen når jeg sier det.. mens hos andre ikke.
Antall ord: 137
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

BA: Jeg så på Dagbladet.no igår noen som argumenterte med at noe var hersketeknikk, og det helt uten grunn for det. Responsen vedkommende fikk var at det å rope ut om at noen bruker hersketeknikk er helt oppbrukt. Og det har det alltid vært.
Å si at noen bruker hersketeknikk er i seg selv ødeleggende for en ellers saklig diskusjon. Det er et dårlig kamuflert forsøk på å sette seg selv i bedre lys enn den andre.
For hva er hersketeknikk? Vi har alle våre måter å diskutere på, og så lenge en ikke er like flink til å argumentere som den andre er det lett å anklage den for å bruke triks og jukse. Slik ser man kun på det om man er ute etter å vinne en diskusjon, og om diskusjonen står mellom ære og stolthet. Hersketeknikk? Ugyldig ord i en diskusjon.
Hvem er det som hersker i en diskusjon? Den som fører de beste ordene på den beste måten, den som gjør seg best forstått og ikke minst forstår best selv.

...men så dreier det seg jo ikke om å vinne:
Begge parter (eller flere) skal lære noe.

Amatørpsykologer er vi alle når det kommer til stykke.
Vi har det alle i oss, empati.
Forsøker å forstå hverandre. Bruker egne ord.
Setter frem påstand i håp om at folk skal respondere.
Så lærer vi noe av det, vi lytter.
Og la oss aldri slutte å analysere... i skepsismens gode ånd!
Antall ord: 252

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

BA: Når det gjelder tro og viten, eller tro vs. viten,
så anbefaler jeg å se mot tråden:
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... 126#276126

Shania der, som en nykommer(?) skreiv noen herlige ord der som straks fikk min store beundring. Hun(?) er inne på noe jeg ikke har klart å si.
Syntes det var greit å linke dit, iogmed at vi har diskutert mye om viten og tro.
Antall ord: 70

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:BA: Jeg så på Dagbladet.no igår noen som argumenterte med at noe var hersketeknikk, og det helt uten grunn for det. Responsen vedkommende fikk var at det å rope ut om at noen bruker hersketeknikk er helt oppbrukt. Og det har det alltid vært.
Å si at noen bruker hersketeknikk er i seg selv ødeleggende for en ellers saklig diskusjon. Det er et dårlig kamuflert forsøk på å sette seg selv i bedre lys enn den andre.
For hva er hersketeknikk? Vi har alle våre måter å diskutere på, og så lenge en ikke er like flink til å argumentere som den andre er det lett å anklage den for å bruke triks og jukse. Slik ser man kun på det om man er ute etter å vinne en diskusjon, og om diskusjonen står mellom ære og stolthet. Hersketeknikk? Ugyldig ord i en diskusjon.
Hvem er det som hersker i en diskusjon? Den som fører de beste ordene på den beste måten, den som gjør seg best forstått og ikke minst forstår best selv.

...men så dreier det seg jo ikke om å vinne:
Begge parter (eller flere) skal lære noe.

Amatørpsykologer er vi alle når det kommer til stykke.
Vi har det alle i oss, empati.
Forsøker å forstå hverandre. Bruker egne ord.
Setter frem påstand i håp om at folk skal respondere.
Så lærer vi noe av det, vi lytter.
Og la oss aldri slutte å analysere... i skepsismens gode ånd!
Nå for tiden begynner det å bli oppbrukt med ADHD som forklaring på barns adferd. "Alle" urokråker sies nå å ha ADHD. Det er liksom blitt en hvilepute for late foreldre. Akkurat som dysleksi er en hvilepute for mange som ikke gidder å lære seg å skrive.

Likevel skal vi ikke si at det ikke finnes ADHD eller dysleksi. Det er reelle problemer i samfunnet vårt, og spesielt for de berørte.

Påstand om hersketeknikk kan på samme måte være et påskudd for å oppnå sympati i en diskusjon man holder på å tape, men likevel vet vi også at hersketeknikk er et kjent triks for å oppnå psykologisk fordel i forhold til meningsmotstanderen.

Kanskje du har rett i at det er ugyldig i diskusjonen, men når diskusjonen allerede er ødelagt av slike triks, så ser jeg ikke noe problem i kalle spaden for en spade.

Hvis argumentene skal avgjøres av den enkeltes flinkhet, har jeg misforstått. I min ønskeverden er det argumentene i seg selv som bør vurderes. Ikke hvor flink den enkelte er til å score billige poeng på usakligheter.
Antall ord: 439

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Får en poeng for usakligheter?
Isåfall må det være minuspoeng...
Greit nok at flertallet kan i flokk være nikkedokker, og det kan fort fremstå applaudering og begeistring etter noen har brukt usakligheter og scoret på det.
Spørsmålet er likevel hvem som diskuterer. Ikke de som nikker.
Og hvilke poeng er det da vi snakker om?
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Shanias innlegg er lett å forstå... vanskelig for andre.
noen har større filosofiske anlegg og intelligens, og det kan bety å bevege seg utenfor normale rammer i en diskusjon.

tro er ikke kun et vitenskapelig spørsmål men også utifra et filosofisk perspektiv. og hvem er vi til å forkaste indre viten basert på noe mer enn vitenskap?

så handler det om: på hvilken premisser skal vi diskutere noe? hvilken premisser råder her?

BA: det er ikke opp til kun en deltager her, å hevde rett til å vite når hersketeknikk oppstår? Jeg spør for du påstår jeg bruker hersketeknikk? Er du sikker på at du har helt rett, eller det øye søker det er hva øyet ser og ikke hva som egentlig er?

er det din tro eller ren viten som sier at dette er hersketeknikk.. dine referanser er personlig, men ikke enerådende for hvordan andre oppfatter meg? du kan kun snakke for deg selv og argumenterere for dine påstander, men det kan hende at du bli alene om å synes det? Og hva ønsker du å oppnå i den tro at du har avdekket mine egentlige hensikter? videre saklighet, gjenerobre en tiltro, vinne et diskusjonsmoment? Edel hensikt i å føre tråden tilbake til det du anser som tema? eller skjult hersketeknikk mot meg? hva er egentlig hersketeknikk og har den faste rammer.. eller er det bare betegnelse på adferd som brukes for å ha et overtak? se det kan utarte seg i ulike manifestasjoner.. jeg kan fint si at du bedriver hersketeknik her mot flere enn meg.

ved å nettopp hevde og tro at du har overveiende tyngde i dine svar mot påstander mot at det fins en Gud, tygden jeg referer til er nettopp din blinde tro på vitenskapen som eneste vei å gå for å akseptere noe som helst. Det er også en hersketeknikk.

Husk at hersketeknikk ikke alltid betyr elementer som det du kaller personfokusering...
Antall ord: 322
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Nå er jeg kanskje det jeg selv kaller en nikkedukke, men jeg må bare få uttrykke min beundring for din håndtering av ordene du serverer oss her, snuppedilla! :D
Den er til stor begeistring og det er velformulert til de grader og argumentasjonen, ja spørsmålene du stiller, er faktisk så nyanserte og behagelige at... jeg kaller det... imponeringsteknikk det du driver med!
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kraBat
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 206
Startet: 25 Jan 2007 15:00
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestfold

Innlegg av kraBat »

Vi er noen utrolige elever/lærere/barn av våres fars/opphav/GUD's mesterverk/majestet/mysterium/kjærlighet. I vår eneste tid, nå! TRENGER/BØR VI MENNESKER FINNES? Nei!
Er du takknemlig for deg?

Finns ADHD? Nei, Gud skapte det ikke, men han skapte muligheten for alt til å bli mulig. Finnes titusenhvis av andre såkalte klasifiserte sykdommer? Nei.
Finnes ADHD og tusen hvis av andre så kalte klasifiserte sykdommer? Nei, ikke annet enn ''såkalte berørte'', på skolen og bøker, noen av oss har jo gått så langt med og overbevise kroppen om og praktisere illusjoner til illusjoner. Finnes det medisiner som sies og hjelpe, dempe, fjerne disse ''sykdommene''? Ja, men egentlig bare utløse et stoff ikroppen som får deg til og skifte fokus.
Koster de penger? Ja...
Er det sunne piller? Nei...
Er legeindustrien en farlig vits? Ja, til og med for leger og deg!
Er penger en farligurettferdigkontrolerende vits/spøk/lurerrrriii? Ja, du gikk på den!?

Hva utgjør alle menneskene tilsammen?
Hvordan er din naturlig måte være på?
Hvor mange kjærligheter finnes?
Hvor lenge lar vi makta fortsette?
Hvem holder deg unna deg?

Forresten, long time no see;) Bare lufter hodet litt:)
Antall ord: 209

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

ludoburgero skrev:Nå er jeg kanskje det jeg selv kaller en nikkedukke, men jeg må bare få uttrykke min beundring for din håndtering av ordene du serverer oss her, snuppedilla! :D
Den er til stor begeistring og det er velformulert til de grader og argumentasjonen, ja spørsmålene du stiller, er faktisk så nyanserte og behagelige at... jeg kaller det... imponeringsteknikk det du driver med!
jeg bare må :mozilla_wink:
Antall ord: 71
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

kraBat skrev:Vi er noen utrolige elever/lærere/barn av våres fars/opphav/GUD's mesterverk/majestet/mysterium/kjærlighet. I vår eneste tid, nå! TRENGER/BØR VI MENNESKER FINNES? Nei!
Er du takknemlig for deg?

Finns ADHD? Nei, Gud skapte det ikke, men han skapte muligheten for alt til å bli mulig. Finnes titusenhvis av andre såkalte klasifiserte sykdommer? Nei.
Finnes ADHD og tusen hvis av andre så kalte klasifiserte sykdommer? Nei, ikke annet enn ''såkalte berørte'', på skolen og bøker, noen av oss har jo gått så langt med og overbevise kroppen om og praktisere illusjoner til illusjoner. Finnes det medisiner som sies og hjelpe, dempe, fjerne disse ''sykdommene''? Ja, men egentlig bare utløse et stoff ikroppen som får deg til og skifte fokus.
Koster de penger? Ja...
Er det sunne piller? Nei...
Er legeindustrien en farlig vits? Ja, til og med for leger og deg!
Er penger en farligurettferdigkontrolerende vits/spøk/lurerrrriii? Ja, du gikk på den!?

Hva utgjør alle menneskene tilsammen?
Hvordan er din naturlig måte være på?
Hvor mange kjærligheter finnes?
Hvor lenge lar vi makta fortsette?
Hvem holder deg unna deg?

Forresten, long time no see;) Bare lufter hodet litt:)
For å forstå dette.. betyr det å forstå illusjonen.. gjennomskue.. så forstår man hva ordet Gud dekker?
forsto jeg deg rett?

Du er innpå noen grassat dype betraktninger her, jeg tror flere kjenner igjen og forstår det du sier :D

videre..skal vi diskutere det her.. må det være på visse premisser ellers dør dette på en ufruktbar måte...
Antall ord: 272
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

ludoburgero skrev:Får en poeng for usakligheter?
Isåfall må det være minuspoeng...
Greit nok at flertallet kan i flokk være nikkedokker, og det kan fort fremstå applaudering og begeistring etter noen har brukt usakligheter og scoret på det.
Spørsmålet er likevel hvem som diskuterer. Ikke de som nikker.
Og hvilke poeng er det da vi snakker om?
Jeg håper ikke en får poeng for usakligheter her, Jeg håper det er argumentene som vurderes, ikke hvorvidt en ikke er like flink til å argumentere som den andre, når denne "flinkheten" består av personfokusering og andre usakligheter.

For meg er ikke spørsmålet hvem som diskuteres, men argumentene det diskuteres med. Om det er Professor eller Dust som skriver spiller ingen rolle, det er hva de skriver som betyr noe for meg. Tydeligvis er det dessverre ikke alle som tenker slik
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av problem »

Tenk om gud ikke fantes, da dere
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

snuppedilla skrev:Shanias innlegg er lett å forstå... vanskelig for andre.
noen har større filosofiske anlegg og intelligens, og det kan bety å bevege seg utenfor normale rammer i en diskusjon.

tro er ikke kun et vitenskapelig spørsmål men også utifra et filosofisk perspektiv. og hvem er vi til å forkaste indre viten basert på noe mer enn vitenskap?

så handler det om: på hvilken premisser skal vi diskutere noe? hvilken premisser råder her?

BA: det er ikke opp til kun en deltager her, å hevde rett til å vite når hersketeknikk oppstår? Jeg spør for du påstår jeg bruker hersketeknikk? Er du sikker på at du har helt rett, eller det øye søker det er hva øyet ser og ikke hva som egentlig er?

er det din tro eller ren viten som sier at dette er hersketeknikk.. dine referanser er personlig, men ikke enerådende for hvordan andre oppfatter meg? du kan kun snakke for deg selv og argumenterere for dine påstander, men det kan hende at du bli alene om å synes det? Og hva ønsker du å oppnå i den tro at du har avdekket mine egentlige hensikter? videre saklighet, gjenerobre en tiltro, vinne et diskusjonsmoment? Edel hensikt i å føre tråden tilbake til det du anser som tema? eller skjult hersketeknikk mot meg? hva er egentlig hersketeknikk og har den faste rammer.. eller er det bare betegnelse på adferd som brukes for å ha et overtak? se det kan utarte seg i ulike manifestasjoner.. jeg kan fint si at du bedriver hersketeknik her mot flere enn meg.

ved å nettopp hevde og tro at du har overveiende tyngde i dine svar mot påstander mot at det fins en Gud, tygden jeg referer til er nettopp din blinde tro på vitenskapen som eneste vei å gå for å akseptere noe som helst. Det er også en hersketeknikk.

Husk at hersketeknikk ikke alltid betyr elementer som det du kaller personfokusering...
Tro er ikke kun et vitenskapelig spørsmål, det har ikke noe med vitenskap å gjøre i det hele tatt. Tro er ikke en "indre viten" basert på noe mer enn vitenskap, det er ikke basert på vitenskap i det hele tatt. Vitenskap er noe langt mer enn tro noengang kan bli. Hvis en tro vil vise seg å stemme, så er det ikke lenger tro, det er noe adskillig sikrere, det er vitenskap.

Hvem mener du skal bedømme hva som er hersketeknikk eller ikke? Den som bedriver hersketeknikken? Kanskje enhver som leser tråden kan vurdere det selv? For meg spiller det ingen rolle hva du vil kalle det, jeg opplever det som om du forsøker å psyke meg ut. Andre grunner til å fokusere på min person på den måten du gjør ser jeg ikke.

Påpek gjerne det du mener er hersketeknikk fra min side. Jeg tror nok hersketeknikk benyttes ubevisst. Derfor tror jeg heller ikke jeg er fri for å bruke hersketeknikk, og derfor påpeker jeg også det jeg oppfatter som hersketeknikk fra din side. Ved å bli oppmerksom på det så er det lettere å slutte med det. Vel og merke for den som vil forsøke å diskutere redelig, uten slike triks.

Hvis du regner fakta og logikk som hersketeknikk, så benytter jeg meg mye av hersketeknikk, for det er stort sett fakta og logikk jeg prøver å argumentere med her.

Din fullstendige feilvurdering på slutten av innlegget ditt, tyder på at du enten ikke klarer å lese og forstå noe som ikke stemmer med dine fordommer, eller at du bare ikke ønsker å forstå hva andre sier.
Antall ord: 595

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Det eneste jeg leser er: Bla bla bla bla bla bla :?: :?:
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links