Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssyntenk deg at gud ikke finnes

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

misty-gutt skrev:
Globeline skrev:Ja, det vet jeg.
Da så.
På vegne av kristne mennesker blir jeg lei meg når jeg ser at de som stiller seg som talsmenn for dem, ikke er i stand til å svare for seg. Trist, da det får kristelige mennesker til å fremstå som ute av stand til selvstendige tanker og vurderinger.
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Matt 15:23 Men han svarte henne ikke et ord.
Antall ord: 10
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

misty-gutt skrev:Matt 15:23 Men han svarte henne ikke et ord.
Ja, Jesus nektet nok også å reflektere over sine meninger, det er derfor bibelen ble skrevet. Fordi han vandret rundt og siterte gamle testamentet.
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
marikken
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 203
Startet: 24 Apr 2007 22:41
17
Kjønn (valgfri): jiiinte
Lokalisering: rygge

Innlegg av marikken »

Gud finnes han,men jeg tenker på den guden som styrer alt i universet.Hvorfor må det alltid være bibel inni bildet for å omtale gud.....
Antall ord: 26
:-)smil til verden,og den smiler tilbake:-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

marikken skrev:Gud finnes han,men jeg tenker på den guden som styrer alt i universet.Hvorfor må det alltid være bibel inni bildet for å omtale gud.....
Det er ikke det. Kun når man snakker om den kristne guden. Jødene har sine bøker, stort sett de som er i det gamle testamentet, men ikke bibelen, muslimene har koranen. De gamle nordmenn hadde heller ingen bibel når de ofret til sine gamle guder.

Siden du er så sikker på at gud finnes, kan du vel dele dette beviset med oss andre? Vi som ikke ser noe som tyder på at det finnes noen gud i det hele tatt?
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: tenk deg at gud ikke finnes

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:
BA. skrev:1Kor 4.20 er ikke relevant til diskusjonen her.
Hvis Gud ikke hadde funnes nei, men nå finnes Gud, derfor er skriftstedet høyst relevant.
Jeg ser to alternativer for en slik overbevisning. Enten har du funnet det ultimate beviset, eller så tror du blindt. Hvis du har funnet det ultimate beviset, så kan du vel dele det med oss?

Uansett virker bibelstedet relevant for en troende i de fleste situasjoner, men det er ikke relvant i en diskusjon om tegn for gudens eksistens.

Bibelstedet er først relevant når en tror på guds rike.
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Re: tenk deg at gud ikke finnes

Innlegg av misty-gutt »

BA. skrev:
misty-gutt skrev:
BA. skrev:1Kor 4.20 er ikke relevant til diskusjonen her.
Hvis Gud ikke hadde funnes nei, men nå finnes Gud, derfor er skriftstedet høyst relevant.
Jeg ser to alternativer for en slik overbevisning. Enten har du funnet det ultimate beviset, eller så tror du blindt. Hvis du har funnet det ultimate beviset, så kan du vel dele det med oss?
Jeg fikk ikke noe ultimat bevis for at Gud finnes, det får nok heller ikke du. Det er en prosess en må igjenom.

Mange søker, men ikke alle. Hvordan er det med deg?

Du skal få et skriftsted som du kan tenke over, om du vil:
Strid for å komme inn igjennem den trange dør! for mange, sier jeg dere, skal søke å komme inn, og ikke være i stand til det.
Jeg har gjort min søken og funnet. Men husk at døren er trang, så ikke gi opp etter noen forsøk. Dersom du søker av hele ditt hjerte, så skal himmeldøren lates opp for deg.
Antall ord: 181
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: tenk deg at gud ikke finnes

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:
BA. skrev:Jeg ser to alternativer for en slik overbevisning. Enten har du funnet det ultimate beviset, eller så tror du blindt. Hvis du har funnet det ultimate beviset, så kan du vel dele det med oss?
Jeg fikk ikke noe ultimat bevis for at Gud finnes, det får nok heller ikke du. Det er en prosess en må igjenom.
Da er det kun blind tro igjen.
Mange søker, men ikke alle. Hvordan er det med deg?

Du skal få et skriftsted som du kan tenke over, om du vil:
Strid for å komme inn igjennem den trange dør! for mange, sier jeg dere, skal søke å komme inn, og ikke være i stand til det.
Jeg har gjort min søken og funnet. Men husk at døren er trang, så ikke gi opp etter noen forsøk. Dersom du søker av hele ditt hjerte, så skal himmeldøren lates opp for deg.
Saken er at jeg søker ikke fordi jeg ikke klarer å tro. Da har vi en umulig spiral. Den som har sett usannsynligheten for dennes eksistens klarer ikke å tro, og uten tro gjør ikke guden en dritt for deg. Altså den som har kunnskap om guden er dømt uansett.

En bokstavtro tolkning av den bibelske guden må man nemlig være blind for å tro på, da guden motbeviser seg selv.

Det ultimate beviset er da helt nødvendig for å kunne gjøre denne guden mer sannsynlig enn alternativet, nemlig ikkeeksistens.
Antall ord: 253

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Re: tenk deg at gud ikke finnes

Innlegg av misty-gutt »

BA. skrev:
misty-gutt skrev:
BA. skrev:Jeg ser to alternativer for en slik overbevisning. Enten har du funnet det ultimate beviset, eller så tror du blindt. Hvis du har funnet det ultimate beviset, så kan du vel dele det med oss?
Jeg fikk ikke noe ultimat bevis for at Gud finnes, det får nok heller ikke du. Det er en prosess en må igjenom.
Da er det kun blind tro igjen.
Du kan si at jeg startet med bind for øynene åndelig sett, men det endte altså opp med full visshet. Nå vet jeg at Jesus er min frelser. Intet menneske, heller ingen demon, om den nå kommer fra det dypeste av mørkets hule, kan overbevise meg om noe annet.
Saken er at jeg søker ikke fordi jeg ikke klarer å tro.
Høres kanskje underlig ut, men la tvilen, for litt tvil har du vel? la den komme deg til hjelp.
Da har vi en umulig spiral.
Øyensynlig ja, det kan så være men det er ikke umulig. Jeg hadde mine stunder hvor jeg også TRODDE at det var umulig. Så det går godt an å TRO på det umulige istedet for det mulige
Den som har sett usannsynligheten for dennes eksistens klarer ikke å tro,
Du mener at med mindre du ser og føler så kan du ikke tro. Ja slik har jeg også tenkt engang. Rart det der, hvor hardt de usynlige lenkene binder oss. Jeg for min del hadde en opplevelse av et gjenferd, lenge før jeg ble kristen, men alikevel var tanken på en Gud fjernt fra meg. Og uttrykket "det er mer mellom himmel og jord enn vi aner" var og er jo velkjent.
og uten tro gjør ikke guden en dritt for deg.
Gud kaller på uomvendte mennesker dag og natt. Hadde det ikke vært for ham, hadde vi ikke engang vært i stand til å puste engang.
Men det er sant at; uten tro, er det umulig å tekkes Gud.
En bokstavtro tolkning av den bibelske guden må man nemlig være blind for å tro på, da guden motbeviser seg selv.
Ja, kun etter menneskelig forstand så kan bibelen og Gud fortone seg i de merkeligste tankebaner. Men våger man å legge ut på sitt livs viktigste ferd så vil alt det gamle forandres. Den som våger vinner.
Det ultimate beviset er da helt nødvendig for å kunne gjøre denne guden mer sannsynlig enn alternativet, nemlig ikkeeksistens.
Troen er ikke alles sak står det ett sted i NT, så hvis du tilhører den kategorien så...men du virker da veldig opptatt av dette tema, etter hva jeg har forstått så langt, eller tar jeg feil?

http://www.youtube.com/watch?v=gBiFBU0O ... ed&search=
Antall ord: 463
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: tenk deg at gud ikke finnes

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:
BA. skrev:
misty-gutt skrev:
BA. skrev:Jeg ser to alternativer for en slik overbevisning. Enten har du funnet det ultimate beviset, eller så tror du blindt. Hvis du har funnet det ultimate beviset, så kan du vel dele det med oss?
Jeg fikk ikke noe ultimat bevis for at Gud finnes, det får nok heller ikke du. Det er en prosess en må igjenom.
Da er det kun blind tro igjen.
Du kan si at jeg startet med bind for øynene åndelig sett, men det endte altså opp med full visshet. Nå vet jeg at Jesus er min frelser. Intet menneske, heller ingen demon, om den nå kommer fra det dypeste av mørkets hule, kan overbevise meg om noe annet.
For å ta dette omigjen. En slik sikkerhet du viser kan jeg kun se to grunner til. Den ene er at du har funnet det ultimate beviset. Det sier du at du ikke har, og da gjenstår det andre alternativet, blind tro. Det vil si at du tror blindt nå. Ingen vet noe om dette hundre prosent sikkert. Kun en tro så sterk at en er blind for virkeligheten kan føre til slik sikkerhet.
Saken er at jeg søker ikke fordi jeg ikke klarer å tro.
Høres kanskje underlig ut, men la tvilen, for litt tvil har du vel? la den komme deg til hjelp.
Dette virker ganske håpløst. Det er som at du, blinde mann, skal føre meg, som ser, over gaten. :)
Tvilen er så sterk den kan bli uten full visshet. Det er kun de som er blinde i sin tro som mener de har visshet i dette spørsmålet.

Denne diskusjonen ser ikke ut til å føre noen steds hen, for du forutsetter guds eksistens, mens jeg ikke gjør det.

Vi kaller hverandre blinde og ser ikke forskjellen på tro og visshet. Inntil vi får endret på disse og flere barrierer er diskusjonen fåfengt.

Takk for praten. :)
Antall ord: 335

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Re: tenk deg at gud ikke finnes

Innlegg av misty-gutt »

BA. skrev:
misty-gutt skrev:
BA. skrev:
misty-gutt skrev:
BA. skrev:Jeg ser to alternativer for en slik overbevisning. Enten har du funnet det ultimate beviset, eller så tror du blindt. Hvis du har funnet det ultimate beviset, så kan du vel dele det med oss?
Jeg fikk ikke noe ultimat bevis for at Gud finnes, det får nok heller ikke du. Det er en prosess en må igjenom.
Da er det kun blind tro igjen.
Du kan si at jeg startet med bind for øynene åndelig sett, men det endte altså opp med full visshet. Nå vet jeg at Jesus er min frelser. Intet menneske, heller ingen demon, om den nå kommer fra det dypeste av mørkets hule, kan overbevise meg om noe annet.
For å ta dette omigjen. En slik sikkerhet du viser kan jeg kun se to grunner til. Den ene er at du har funnet det ultimate beviset. Det sier du at du ikke har, og da gjenstår det andre alternativet, blind tro. Det vil si at du tror blindt nå. Ingen vet noe om dette hundre prosent sikkert. Kun en tro så sterk at en er blind for virkeligheten kan føre til slik sikkerhet.
Joel 3:1 Og derefter skal det skje at jeg vil utgyde min Ånd over alt kjød, og deres sønner og deres døtre skal tale profetiske ord; deres oldinger skal ha drømmer, deres unge menn skal se syner
Det ultimate beviset, Guds eksistens, fikk jeg ikke under hele min søknings periode som tok flere måneder. Ikke før min søken var til ende, og Jesus i levende livet sto ansikt til ansikt med meg, arme synder.Da var også den fulle visshet blitt min, ja der og da. Det at jeg vågde å tro, famle i blinde, gav resultat, ja mye mer enn jeg noensinne vågde håpe og tro var mulig og som skjedde uten at prest og fariseer var til stedet i mitt lille rom i Oslo, som ung mann. Du var ikke der BA, jeg kan aldri gjengi dette møtet slik det var, og jeg kan heller ikke beskrive min Frelser, hans vesen slik han viste seg, ja fremstod. Men jeg vet at alle en dag skal få se ham som han er, om en tror eller ikke. Og jeg vet at alle som har forkastet ham, da vil angre bittert på det.

Intet bilde som er malt av Jesus med menneskehender, kan beskrive hans herlighet slik han virkelig er, det blir bare svake skygger. Og vi kristne har bare fått en liten forsmak av de kommende krefter, men nok til å leve med ham i denne nåværende verden, den som forgår.

Det å få se like inn i sin Frelsers øyne, kan ikke beskrives med ord til fulle, på langt nær. Hans vidunderlige øyne fortalte meg alt. Han talte ikke til meg med sin munn i dette livsalige møtet. Hans øyne utstrålte en kjærlighet jeg til da ikke visste eksisterte. Øynene var som brønner, uuttømmelige brønner, fylt til randen av Guds kjærlighet, sin Fars kjærlighet. Og hans Ånd og Kraft renset og gjenomtrengte hele min ånd, sjel og mitt legeme, ja min jordiske hytte.

Jeg var blind, åndelig blind, men nå er frelsen og vissheten blitt meg et faktum. Og om jeg enn skulle ville det, så er det umulig å flykte fra denne visshet. Men nå vil jeg jo ikke det da.

Et maleri som jeg liker, legger jeg inn her, men det er bare en skygge, ja en svak, veldig svak etterligning av min Frelser og Venn, Jesus Kristus, Guds Sønn.

Bilde
Antall ord: 620
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Ja, da tolker jeg dette slik at du mener du vet dette fordi du tror det.

Altså er det ikke noe du vet, du bare tror blindt på det.
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

jeg blir mer frelst av å se inn i min datters øyne... enn i kristus øyne tolket av mennesker gjennom århundrer som var et produkt av sin samtid: de skapte en eksluderende religion som ikke makter å møte dagens spørsmål og endring av vedtatte sannheter og er av den type religion som ikke klarer å fjerne selvmotsigelsen mellom vitenskap og ånd.

ergo.. Jesus var et menneske som deg og meg= du kan bli helfrelst da av å se inn i øynene til en hvilken som helst vakker sjel, for i alle er det noe magisk og menneskelig ;)

det er mange kloke ord i bibelen, men det er det også i små søte bøker om visdom, livet og alt... istedenfor å legge all ære på en bok.. finn denne visdommen overalt, til og med i ditt barns øyne og der ligger ikke kun historien, men fremtiden også :D
Antall ord: 146
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

BA. skrev:Ja, da tolker jeg dette slik at du mener du vet dette fordi du tror det.

Altså er det ikke noe du vet, du bare tror blindt på det.
Jeg vet. Og intet menneske, ei heller noen demon, heller ikke Satan kan frata meg denne visshet.
Hva skal vi da si til dette? Er Gud for oss, hvem er da imot oss?

Han som ikke sparte sin egen Sønn, men gav ham for oss alle, hvorledes skal han kunne annet enn gi oss alle ting med ham?

Hvem vil anklage Guds utvalgte? Gud er den som rettferdiggjør;

hvem er den som fordømmer? Kristus er den som er død, ja, hvad mere er, som også er opstanden, som også er ved Guds høire hånd, som også går i forbønn for oss;

hvem vil skille oss fra Kristi kjærlighet? Trengsel eller angst eller forfølgelse eller hunger eller nakenhet eller fare eller sverd?

som skrevet er: For din skyld drepes vi hele dagen; vi er regnet som slaktefår.

Men i alt dette vinner vi mere enn seier ved ham som elsket oss.

For jeg er viss på at hverken død eller liv, hverken engler eller krefter, hverken det som nå er eller det som komme skal, eller nogen makt,

hverken høide eller dybde eller nogen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre.

Hele kapittlet kan leses her: http://www.fastupwards.com/bibelen/inde ... vers=38#37
Antall ord: 257
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

misty-gutt skrev:
BA. skrev:Ja, da tolker jeg dette slik at du mener du vet dette fordi du tror det.

Altså er det ikke noe du vet, du bare tror blindt på det.
Jeg vet. Og intet menneske, ei heller noen demon, heller ikke Satan kan frata meg denne visshet.
Nå er jeg hverken Satan eller noen demon, og jeg skal heller ikke ta fra deg troen din. Bare påpeke at det du tror er viten, ikke er noe annet enn blind tro.

Hvis det hadde vært viten, så ville det vært mulig å teste denne kunnskapen.
Antall ord: 100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links