Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterGlobal oppvarming, etc..

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

snuppedilla skrev:
madjava skrev:Pokker...og eg som har sett meg ut den fine bustaden ved sjøkanten med nydelig strandlinje osv...var sikker på at eg sku få kjøpt den inna nokre år til ein rimeleg pris...håper virkeleg ingen trur på dette...klart vi menneska påvirker klimaet...dåkke tru på al gore og FN's klimapanel...
Eller vi kan håpe på at vi får MAD igjen? (Mass Alliance Destruction). En av de få gangene verden hadde en felles verdi under slutten av atomvåpenkappløpet og opprusting. Da innså man at atomvåpen ikke var med rekkevidde, men uten og bomba du noen kunne du bli bomba selv og at dette kunne trekke med hele verden.. altså man shit i eget rede...så begynte man å kutte (?) ut atomvåpentullet.

bortsett fra nå er det ikke sikkert at MAD er fortsatt aktiv fellesverdi.. man er jo så usikker på hvem som egenlig har atomvåpen egentlig... har Iran... har den og den... uansett er å shite i eget rede og bombene er eks antall gng sterkere enn hiroshima og nagasaki bombene.

Det hadde vært fint uansett å få litt MAD når det gjelder miljø da.. så vi slapp å shite for mye i eget rede og man hadde litt igjen av naturen til våre unger.... sjøl om vi snakker om syklus i naturen, så er det ikke noe i veien for å behandle den pent for det???
Nei...før alle har samme levekår...kan vi ikkje og har vi ikkje rett til å forlange at nokon skal få beholde sine hjelpemidler mens andre vert nekta desse. Behandle naturen pent gjere dei fleste på sin måte og etter egne vilkår.

Problemet er å definere kva "behandle naturen pent" egentleg er. Dernest er det stor forskjell på lokal og global behandling av naturen og følgene det kan få. Som å shite i egen hage...det har ikkje stort å seie for den globale behandlinga...kan dog lokalt påføre skader(skli på shiten) og sjenanse(shiten lukter ille).

Dernest bør ein og definere kva som er forureining...som at giftstoff som ikkje hører til naturleg i naturen bør forbys...naturlege stoff som vi slepper ut i naturen bør holdast innafor ei mengd naturen kan hanskast med...osv...
Antall ord: 389
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

madjava skrev:
snuppedilla skrev:
madjava skrev:Pokker...og eg som har sett meg ut den fine bustaden ved sjøkanten med nydelig strandlinje osv...var sikker på at eg sku få kjøpt den inna nokre år til ein rimeleg pris...håper virkeleg ingen trur på dette...klart vi menneska påvirker klimaet...dåkke tru på al gore og FN's klimapanel...
Eller vi kan håpe på at vi får MAD igjen? (Mass Alliance Destruction). En av de få gangene verden hadde en felles verdi under slutten av atomvåpenkappløpet og opprusting. Da innså man at atomvåpen ikke var med rekkevidde, men uten og bomba du noen kunne du bli bomba selv og at dette kunne trekke med hele verden.. altså man shit i eget rede...så begynte man å kutte (?) ut atomvåpentullet.

bortsett fra nå er det ikke sikkert at MAD er fortsatt aktiv fellesverdi.. man er jo så usikker på hvem som egenlig har atomvåpen egentlig... har Iran... har den og den... uansett er å shite i eget rede og bombene er eks antall gng sterkere enn hiroshima og nagasaki bombene.

Det hadde vært fint uansett å få litt MAD når det gjelder miljø da.. så vi slapp å shite for mye i eget rede og man hadde litt igjen av naturen til våre unger.... sjøl om vi snakker om syklus i naturen, så er det ikke noe i veien for å behandle den pent for det???
Nei...før alle har samme levekår...kan vi ikkje og har vi ikkje rett til å forlange at nokon skal få beholde sine hjelpemidler mens andre vert nekta desse. Behandle naturen pent gjere dei fleste på sin måte og etter egne vilkår.

Problemet er å definere kva "behandle naturen pent" egentleg er. Dernest er det stor forskjell på lokal og global behandling av naturen og følgene det kan få. Som å shite i egen hage...det har ikkje stort å seie for den globale behandlinga...kan dog lokalt påføre skader(skli på shiten) og sjenanse(shiten lukter ille).

Dernest bør ein og definere kva som er forureining...som at giftstoff som ikkje hører til naturleg i naturen bør forbys...naturlege stoff som vi slepper ut i naturen bør holdast innafor ei mengd naturen kan hanskast med...osv...
Jeg tror at veien til å behandle naturen penere er å få bukt med ulikheter: fattigdom og nød innberegnet i dette. Det du tar opp er små detaljer, men jeg kan ikke se noe i veien for å danne prinsipper som kan bli en felles verdi globalt. Når jeg sa shite i eget rede (ikke hage) så mente jeg mennesketen shiter i eget rede=planeten.

men.. tror du ikke det har sammenheng da.. mentalet.. den som kan gi faen lokalt har vel lettere å gi faen internasjonalt? og pent så mente jeg ikke en pen plen eller friluftsområde.. jeg mener å bry seg utover din lokale "grenser" at du ser sammenhengen, din natur lokalt har sammenheng med resten av verden.. pga syklus.. sirkel.. brytes den et sted.. kommer bruddet snart nær deg.

hva jeg også la i begrepet å "behandle naturen pent"
Antall ord: 531
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Quist
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 66
Startet: 17 Feb 2007 19:38
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jotnefallet

Innlegg av Quist »

Qwizleiz skrev:Meget interressant dette, misty-gutt.
Men mennesket er altså slik sammensatt at denne lille hjernen vår bestandig må bekymre seg om noe - er bare for latterlig.

Hvorfor er det ingen som tør unne seg gleder i livet lenger? (nå bekymrer jeg meg over DET også!)

Slapp litt av, kos deg med en kopp kakao, mediter, - nyt det å leve litt! :mozilla_wink:

Det er når man møter slike argumenter at man begynner å lure på om alt er forgjeves.
Antall ord: 83
(Med plattfot står du stødig. Carles Kraznizich)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Wischylini
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 18
Startet: 16 Des 2007 00:30
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Wischylini »

Var det ikke cirka fra 1945 til en gang på 70-tallet at det var snakk om global nedKJØLING?
Antall ord: 20
Spiste loff til frokost i dag - Jævla digg!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ernie
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Startet: 18 Des 2006 10:45
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: narvik

Innlegg av Ernie »

uenord skrev

Tja... Den linken funka ikke!

Apropos menneskeskapte klimaendringer. Så mye diskusjon rundt dette. Så mange som sår tvil om mennesker er ansvarlige (eller delansvarlige) for det vi ser skjer med klimaet nå. Jeg mener enhver som tviler er med på å legitimere fortsatte utslipp. Og skyter dermed seg selv i foten!

Fortsatt savner jeg, i denne debatten, noen som gjør oppmerksom på ett enkelt faktum som vil knuse ethvert argument fortsatte-utslipp-tilhengerne kommer med.

Jeg skal fortelle!
Det er...trommevirvel....

Vi lever innenfor et lukket system!

Basiskunnskap fra skolen. Men helt utelatt i klimadebatten. Den dritten som slippes ut i lufta, jorda og vannet forsvinner ikke ut i verdensrommet!

Det er som en glasskule. Blås sigarettrøyk inn og hva skjer? Den fyller seg!

Resten kan du regne ut selv..


Veldig bra skrevet. Jeg er helt enig med deg i at det ikke burde vere noen tvil om at det er meneskene som er årsaken til den globale oppvarmingen. Vi burde heller gjøre alt som står i vår makt for å bremse og helst stoppe den.
Antall ord: 183

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
anette32
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 57
Startet: 17 Des 2007 18:31
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bærum

Re: Global oppvarming, etc..

Innlegg av anette32 »

Slettet :mozilla_cool:
Sist redigert av anette32 på 18 Jul 2008 00:17, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Nov 2007 02:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Global oppvarming, forandringer skjer og de kommer alltid til å skje. Men noe av dette kan få folk til å bli litt mer bevisst. Dessværre ser det ut som om hele det politiske etablissementet prøver å sko seg på hele driten.
Det blir for dumt, når man i lille norge sitter på stortinget og ikke kan komme til enighet om en klimaerklæring. Media mat og sandkasse lek.
Om noen har hørt om Gaia teorien. Jorden en levende entitet. Det er forandringer, men mesteparten går nå ut på å få folk redde, og redde folk er lett å kontrollere.

Kaan det derimot vekke folk til ansvar, ikke bare for ytre CO2 utslip kvoter og søppel sortering. Men ansvar for oss selv og det vi skaper.
Den evige tilbedelse av profitt og konkurranse, makt og kontroll. Mye vil ha mer, og fanden vil ha flere. Det er den værste forurensingen. Den tror jeg er værre for verden å håndtere, enn noen gasser.
Antall ord: 164
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Shania skrev:Den evige tilbedelse av profitt og konkurranse, makt og kontroll. Mye vil ha mer, og fanden vil ha flere. Det er den værste forurensingen. Den tror jeg er værre for verden å håndtere, enn noen gasser.
Meget kloke ord!
Antall ord: 43
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Shania skrev:Global oppvarming, forandringer skjer og de kommer alltid til å skje. Men noe av dette kan få folk til å bli litt mer bevisst. Dessværre ser det ut som om hele det politiske etablissementet prøver å sko seg på hele driten.
Det blir for dumt, når man i lille norge sitter på stortinget og ikke kan komme til enighet om en klimaerklæring. Media mat og sandkasse lek.
Om noen har hørt om Gaia teorien. Jorden en levende entitet. Det er forandringer, men mesteparten går nå ut på å få folk redde, og redde folk er lett å kontrollere.

Kaan det derimot vekke folk til ansvar, ikke bare for ytre CO2 utslip kvoter og søppel sortering. Men ansvar for oss selv og det vi skaper.
Den evige tilbedelse av profitt og konkurranse, makt og kontroll. Mye vil ha mer, og fanden vil ha flere. Det er den værste forurensingen. Den tror jeg er værre for verden å håndtere, enn noen gasser.
Dagens mest populære GUD er den kapitalistiske :mozilla_tongue:
Antall ord: 174
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 632
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Innlegg av Gaute »

Shania skrev:Jorden en levende entitet. Det er forandringer, men mesteparten går nå ut på å få folk redde, og redde folk er lett å kontrollere.

Kaan det derimot vekke folk til ansvar, ikke bare for ytre CO2 utslip kvoter og søppel sortering. Men ansvar for oss selv og det vi skaper.
Der sa du det. ;) Det positive med klimahysteriet er at folk blir mer ansvarsbevisste for seg selv og naturen, får økt bevissthet på at vi høster det vi sår, og at folk og nasjoner står mer samlet. Selv om klima og -jordendringene går sin gang uansett CO2-utslipp, så vokser noe frem fra underbevisstheten til folk om at vi må ta tak i oss selv for å gjøre en forskjell i det ytre. Og det er det denne nye bevisstheten skaper på sikt. Når menneskers indre er i kjærlighet og harmoni...så gjenspeiles dette også i verden rundt oss.

Jorda går for tida gjennom akkurat det samme som vi mennesker, nemlig energiforhøyning med påfølgende forløsninger av innestengte følelser og "slagg". Mens vi letter på følelsene med tårer eller sinneutbrudd, gjør Jorda det samme med tornadoer, jordskjelv og vulkanutbrudd. Etter at energiene fra solen og Universet har toppet seg, og når vi og Jorden har nådd dette samme nivået....går vi inn i den nye tida hvor det er kjærlighet og harmoni som rår. Den "urettferdigheten" som vi ser på Jorda i dag vil ikke lenger eksistere, fordi vi da har kvittet oss med årsaken - som er mangel på aksept og kjærlighet til vårt indre.

Det er derfor det ikke finnes urettferdighet i det ytre, fordi den er helt i samsvar med uretten vi gjør mot oss selv... i dette og i tidligere liv. Om vi f.eks ser på naturen og klimaendringene som fiendtlig og urettferdig, som noe vi må kjempe imot og/eller legge skylden på andre for - gjør vi urett mot oss selv og sjelen fordi vi kjemper imot noe vi er en del av. Og da kan vi snakke om ansvarfraskrivelse. Det blir lett skrik og mas om skyld og ansvar i det ytre når vi ikke har tatt ansvar for vårt indre kaos som skriker etter aksept og forløsning - og som faktisk er den virkelige årsaken til at vi ikke kan akseptere livet og omgivelsene i tillit og kjærlighet.

I denne aksepten og kjærligheten...så kommer kjærligheten til naturen og omgivelsene helt av seg selv. Da blir vi miljøbevisste, ikke av andres belæringer, tvang eller skremsler, men fordi vi følger hjertet. Og det er det vi skal, det er det vi lever for.
Antall ord: 464

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Enda eit eventyr, denne gang om aksept og kjærlighet til vårt indre, eller korleis beskrive egoismen på ein fin måte?

Klimahysteriet er og blir ein moteprega flopp både lokalt og globalt. Alt dei oppnår er å skremme folk. Ingen vert ansvarsbevisste av stadig idiot-vedtak lokalt eller den totale mangel på samarbeid globalt. Dernest vil folk la være å bry seg.

Og det vil vise seg at naturens gang er naturleg og ikkje noko meir.

Ideen om "å følge hjertet" eller "vi har sjel" er skapt av vår bevissthet, tankevirksomhet, dvs hjernen. Det er eit substitutt som alt anna vi skaper rundt oss av matrielle goder/onder. Desverre kan ikkje menneska rive seg løs fra sine substitutt, fordi det er menneskets natur å flytte grensene for sin egen eksistens, fordi denne drivkrafta er større enn alle forsøk på å stagnere menneskets utvikling.
Antall ord: 148
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
First Day
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 588
Startet: 18 Feb 2007 21:12
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norra Skandinavien
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av First Day »

We need help
The understanding of anthropogenic warming and cooling influences on climate has improved since the Third Assessment Report (TAR), leading to very high confidence that the globally averaged net effect of human activities since 1750 has been one of warming, with a radiative forcing of +1.6 [+0.6 to +2.4] W m-2.

En rening av större omfattning kommer att behövas.
De ledande aktörerna inom våra beslutande organ kommer att reagera för sent.

Begrunda hela vår historia inom allt vad utveckling är.
Vi lär oss hela tiden av misstagen men denna gång får ej misstag ske. ! :mozilla_surprised:
Antall ord: 111
The substans of your thoughts is the key.
Probably also one part of the buildning of the Universe.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Nov 2007 02:10
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tønsberg
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Shania »

Helt enig med deg Gaute. Sender deg en pm også.
Eller synes jeg også Guizleiz har et godt poeng. Glede seg over livet. Det blir lett en jobb å leve. Enten en stressende prosess med alt og alle, eller et slit for å overleve. Men den energien gleden, tilfredsheten og humoren har, er enormt rensende både for oss selv, og den planeten vi bor på.
Antall ord: 64
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

First Day skrev:We need help
The understanding of anthropogenic warming and cooling influences on climate has improved since the Third Assessment Report (TAR), leading to very high confidence that the globally averaged net effect of human activities since 1750 has been one of warming, with a radiative forcing of +1.6 [+0.6 to +2.4] W m-2.

En rening av större omfattning kommer att behövas.
De ledande aktörerna inom våra beslutande organ kommer att reagera för sent.

Begrunda hela vår historia inom allt vad utveckling är.
Vi lär oss hela tiden av misstagen men denna gång får ej misstag ske. ! :mozilla_surprised:
Takk for denne, First Day.

Selv folk som kaller seg åndelige har lov til å ta ansvar for fremtiden, være litt rebell og bruke kreftene på å vekke, motivere.
Jeg er klar over at så og si alle newage-kanaler, høyere selv, engler og gud vet hva folk kommuniserer med, sier at dette er naturlig.
Ja, det er natutlige sykluser. MEN; mennesker har forsterket effekten av disse. Det vi ser nå er denne påvirkningen på en middelfaktor +1.6 W/kvadratmeter av hva som er normale, naturlige årsaker.
Så om guruer og alle kanaler og whateva' har rett i at temperaturen stiger p.g.a. jordendringene (jeg har også en fot der, men jeg er først og fremst her som menneske og forholder meg til det), så er forbruket vårt en viktig faktor til at effekten forsterkes ytterligere. Kom igjen 'a: spør Gaia om hun lager alle radikalene helt alene. En liten promille kommer fra naturlige prosesser, resten kommer fra industri. Snakker om oppvåkning blant de åndelige.....de ser jo ikke skogen for bare trær. Og dem er det jo ikke så mange igjen av heller. Det er sikkert Gaia og jordendringene som svir av dem også.
Som enkelte her sier så mange ganger; en må starte med seg selv. Her er en glimrende sjanse!
Antall ord: 335
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gaute
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 632
Startet: 05 Jan 2005 22:41
19
Lokalisering: streifdyr
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Innlegg av Gaute »

madjava skrev:Klimahysteriet er og blir ein moteprega flopp både lokalt og globalt. Alt dei oppnår er å skremme folk. Ingen vert ansvarsbevisste av stadig idiot-vedtak lokalt eller den totale mangel på samarbeid globalt. Dernest vil folk la være å bry seg.

Og det vil vise seg at naturens gang er naturleg og ikkje noko meir.

Ideen om "å følge hjertet" eller "vi har sjel" er skapt av vår bevissthet, tankevirksomhet, dvs hjernen.
Det er ikke så nøye om du ikke er med på det jeg skriver om å følge hjertet, det viktige er at du viser evne til å tenke selvstendig, og det er ikke verst i disse hysteriske medietider. Faktisk er du på god vei til å følge hjertet når du gjør det. :mozilla_wink:
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links