Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Spiritisme og ouijabrettBevis på det uforklarlige / Ouija

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Bevis på det uforklarlige / Ouija

Innlegg av Isan »

Jeg sukker og stønner litt over noen av skremselsinnleggene i denne tråden. Jeg skulle ønske folk kunne gidde å lese innlegget mitt i tråden "Slik fungerer spiritisme"! Det står på side 4 i tråden, det innlegg nr. 84, 85, 86, eller 87. Ja, noen syns sikkert det er langt, men jeg tror jeg har brukt ganske forståelig språk. Der forklarer jeg om bakgrunnen for at all denne skremselen har oppstått.
Antall ord: 77
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Bevis på det uforklarlige / Ouija

Innlegg av Horus^ »

Isan skrev:Jeg sukker og stønner litt over noen av skremselsinnleggene i denne tråden. Jeg skulle ønske folk kunne gidde å lese innlegget mitt i tråden "Slik fungerer spiritisme"! Det står på side 4 i tråden, det innlegg nr. 84, 85, 86, eller 87. Ja, noen syns sikkert det er langt, men jeg tror jeg har brukt ganske forståelig språk. Der forklarer jeg om bakgrunnen for at all denne skremselen har oppstått.
Spiritistene tok vel kanskje feil da, når de mente at alle var klar for åndelighet den gangen.
Djevelen er heller ikke noe kirken har funnet opp. Man har djevler, ondskap, demoner. onde ånder osv i nær sagt alle religioner. Men personifiseringen av djevelen, har vel kanskje kirken noe av skylden for, samt hollywood osv. De gamle mysterieskolene hadde også demoner, ondskap osv. Det er ikke noe nytt, som kirken skal ta all skylden for. Tror heller ikke vi skal være så naive og si at menneskeheten har kommet så langt åndelig, at ondskap ikke lengre biter på oss heller.
Jeg er rett og slett lei av å si "told you so". Så hvis man ikke har peiling på hva man driver med, så hvorfor drive med det?`Folk bør ha respekt for ting de ikke skjønner. Men greit nok, det er opp til hver enkelt hva dem velger å gjøre her i livet og jeg skal ikke sitte med pekefingern. Men den dagen man brenner seg, så skal jeg være den første som sier "told you so".
Antall ord: 262
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
30cm
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 499
Startet: 09 Sep 2009 22:35
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 12 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Bevis på det uforklarlige / Ouija

Innlegg av 30cm »

Aner ikke hvor mange ganger jeg har prøvd spiritisme, og ikke en eneste gang har noe skjedd.
Men det kan jo ha noe med å gjøre at jeg har prøvd ut dette med voksne folk som ikke gidder å jukse seg til et resultat og ikke i en teit bursdag på barneskolen.
Antall ord: 53
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Bevis på det uforklarlige / Ouija

Innlegg av zind »

Jeg kan ikke si jeg har noen spesielt gode opplevelser med ouijabrett. Jeg vet ikke om det er en selv som påvirker/styrer det, men etter mange rare opplevelser heller jeg nok mot at det fort kan bli en lekeplass der man deler ut åpne invitasjoner hvor hvem som helst kan joine. Jeg har helt ærlig ikke hørt en eneste historie om noe bra som har skjedd under en ouijaseanser.

Mamma har en opplevelse hun ikke glemmer. De var flere jenter som prøvde dette som unge. Den ene venninna til mamma fikk beskjed om at hun var gravid og at ungen kom til å være dødfødt. Det viste seg at hun faktisk nettopp var blitt gravid, og ungen skulle komme var den dødfødt. Når mamma under samme seanse fikk beskjed om når hun skulle dø, og at dette skal skje neste år, skjønner jeg at hun syntes det er temmelig guffent. Jeg håper for guds skyld det ikke stemmer. Og som jeg sa til mamma "Men hva med det andre som ble sagt da, husker du noen av det?" -"nei", "nei der kan du se, for alt du vet kan det hende at det ikke var noe av det andre som faktisk var sant eller skjedde i ettertid!"
Antall ord: 219
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Bevis på det uforklarlige / Ouija

Innlegg av Kimbara »

Horus^ skrev: Jeg er rett og slett lei av å si "told you so". Så hvis man ikke har peiling på hva man driver med, så hvorfor drive med det?
Hvem mener du har "peiling" på Ouija? Og viktigst; hvordan har de fått "peiling"?
Antall ord: 44
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Bevis på det uforklarlige / Ouija

Innlegg av Isan »

Metodisten skrev:Djevelen er heller ikke noe kirken har funnet opp. Man har djevler, ondskap, demoner. onde ånder osv i nær sagt alle religioner.
Demoniske og onde ånder (eller vesner), javisst. Men Djevelen som figur får vi nok reservere til de tre midtøstenreligionene, jødedom, kristendom og islam - og visstnok særlig kristendommen.
Men personifiseringen
av djevelen, har vel kanskje kirken noe av skylden for, samt hollywood osv.
Hollywood har nok skylda for mye, men vel ikke akkurat dette :D Det var i stor grad den folkelige og til dels den kirkelige kristenheten i middelalderen som gradvis utpenslet de detaljene med Djevelen og Helvetet som vi assosierer til i dag.
De gamle mysterieskolene hadde også demoner, ondskap osv. Det er ikke noe nytt, som kirken skal ta all skylden for. Tror heller ikke vi skal være så naive og si at menneskeheten har kommet så langt åndelig, at ondskap ikke lengre biter på oss heller.
De åndelige idéer i de ulike mysterieskolene vet jeg fint lite om så her skal jeg ikke være bombastisk i noen retning.

For øvrig er ikke ondskap i det hele tatt avhengig av at det må eksistere djevler og/eller onde ånder.

Hehe, jeg ser Kimbara har kommet med et godt spørsmål her - og det stiller jeg meg bak.
Antall ord: 221
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
mackieon4u
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 09 Sep 2009 20:44
14
Lokalisering: Sem

Re: Bevis på det uforklarlige / Ouija

Innlegg av mackieon4u »

Her en liten link dere kan kose dere med
http://www.youtube.com/watch?v=WQWFd6G2BLY
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
answers
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 47
Startet: 05 Okt 2008 14:18
15
Blitt takket: 2 ganger

Re: Bevis på det uforklarlige / Ouija

Innlegg av answers »

mackieon4u skrev:Her en liten link dere kan kose dere med
http://www.youtube.com/watch?v=WQWFd6G2BLY
Hehe. Legg merke til hånda til personen til høyre. Tull og tøys.
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Bevis på det uforklarlige / Ouija

Innlegg av Horus^ »

Kimbara skrev:
Horus^ skrev: Jeg er rett og slett lei av å si "told you so". Så hvis man ikke har peiling på hva man driver med, så hvorfor drive med det?
Hvem mener du har "peiling" på Ouija? Og viktigst; hvordan har de fått "peiling"?
De som har såpass med innsikt at de skjønner hvordan ouija kan være skadelig.
Det er plenty som kommer med historier om at ouija har skremt dem hver dag, eller at ting begynner å skje etter bruk av ett slikt brett. Det i seg selv burde gjøre at man holder seg vekke ifra ouija brettet. Men hvem er det hovedsaklig som bruker brettet? jo, det er stort sett ungdommer som er ute etter litt spenning i hverdagen. Nå er vel du ute etter beviset ditt igjen, og du veit jeg er ute av stand til å fremlegge noe dokumentasjon på hvordan og hvorfor ouija er farlig.
Men jeg kan jo røpe såpass at det har med psykologiske prosesser om du vil. Så får du tolke psykologien slik du selv vil.
Antall ord: 181
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Bevis på det uforklarlige / Ouija

Innlegg av Horus^ »

Isan skrev:
Metodisten skrev:Djevelen er heller ikke noe kirken har funnet opp. Man har djevler, ondskap, demoner. onde ånder osv i nær sagt alle religioner.
Demoniske og onde ånder (eller vesner), javisst. Men Djevelen som figur får vi nok reservere til de tre midtøstenreligionene, jødedom, kristendom og islam - og visstnok særlig kristendommen.
Men personifiseringen
av djevelen, har vel kanskje kirken noe av skylden for, samt hollywood osv.
Hollywood har nok skylda for mye, men vel ikke akkurat dette :D Det var i stor grad den folkelige og til dels den kirkelige kristenheten i middelalderen som gradvis utpenslet de detaljene med Djevelen og Helvetet som vi assosierer til i dag.
De gamle mysterieskolene hadde også demoner, ondskap osv. Det er ikke noe nytt, som kirken skal ta all skylden for. Tror heller ikke vi skal være så naive og si at menneskeheten har kommet så langt åndelig, at ondskap ikke lengre biter på oss heller.
De åndelige idéer i de ulike mysterieskolene vet jeg fint lite om så her skal jeg ikke være bombastisk i noen retning.

For øvrig er ikke ondskap i det hele tatt avhengig av at det må eksistere djevler og/eller onde ånder.

Hehe, jeg ser Kimbara har kommet med et godt spørsmål her - og det stiller jeg meg bak.
Kanskje det liggerer paraleller til ondskap nærmere din egen bevissthet enn du selv er klar over?
Hva er ondskap da?

btw: vil si Kimbaras spm angår deg også, siden du hadde en så lang avhandling innen ouija i den andre tråden.
Antall ord: 267
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Bevis på det uforklarlige / Ouija

Innlegg av Kimbara »

Horus^ skrev: De som har såpass med innsikt at de skjønner hvordan ouija kan være skadelig.
Det er plenty som kommer med historier om at ouija har skremt dem hver dag, eller at ting begynner å skje etter bruk av ett slikt brett. Det i seg selv burde gjøre at man holder seg vekke ifra ouija brettet. Men hvem er det hovedsaklig som bruker brettet? jo, det er stort sett ungdommer som er ute etter litt spenning i hverdagen. Nå er vel du ute etter beviset ditt igjen, og du veit jeg er ute av stand til å fremlegge noe dokumentasjon på hvordan og hvorfor ouija er farlig.
Men jeg kan jo røpe såpass at det har med psykologiske prosesser om du vil. Så får du tolke psykologien slik du selv vil.
Bare husk at "plenty med historier" ikke fungerer som annet enn nettopp historier. Det er plenty med folk som forteller mye rart, men vi kan ikke begynne å videreformidle dette som den reneste fakta bare sånn uten videre.

Psykologiske prosesser sier du...Her tror jeg du må utdype litt.
Antall ord: 186
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Bevis på det uforklarlige / Ouija

Innlegg av Horus^ »

Kimbara skrev:
Horus^ skrev: De som har såpass med innsikt at de skjønner hvordan ouija kan være skadelig.
Det er plenty som kommer med historier om at ouija har skremt dem hver dag, eller at ting begynner å skje etter bruk av ett slikt brett. Det i seg selv burde gjøre at man holder seg vekke ifra ouija brettet. Men hvem er det hovedsaklig som bruker brettet? jo, det er stort sett ungdommer som er ute etter litt spenning i hverdagen. Nå er vel du ute etter beviset ditt igjen, og du veit jeg er ute av stand til å fremlegge noe dokumentasjon på hvordan og hvorfor ouija er farlig.
Men jeg kan jo røpe såpass at det har med psykologiske prosesser om du vil. Så får du tolke psykologien slik du selv vil.
Bare husk at "plenty med historier" ikke fungerer som annet enn nettopp historier. Det er plenty med folk som forteller mye rart, men vi kan ikke begynne å videreformidle dette som den reneste fakta bare sånn uten videre.

Psykologiske prosesser sier du...Her tror jeg du må utdype litt.
Better safe then sorry!
Har du bevis på at ouija ikke fungerer da?
Folk her oppfordrer folk til å drive med det og at det er en lek, på tross av en haug med skremselshistorier. Hvor er logikken der da?
Antall ord: 227
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Bevis på det uforklarlige / Ouija

Innlegg av Kimbara »

Horus^ skrev: Better safe then sorry!
Har du bevis på at ouija ikke fungerer da?
Folk her oppfordrer folk til å drive med det og at det er en lek, på tross av en haug med skremselshistorier. Hvor er logikken der da?
Jeg har ikke flere bevis på at Ouija ikke fungerer enn jeg har bevis på at Gud ikke eksisterer. Som du sikkert skjønner er det umulig å motbevise slike påståtte transcendale fenomen.
Men det jeg kan gjøre er å peke på hvor mangelfulle bevis man har -for- at Ouija fungerer.
Det er her snakk om et brett med bokstaver som man flytter et glass eller liknende rundt på. Vis meg den logikken som gjør det sannsynlig at kommunikasjon med "ånder" er mulig med disse hjelpemidlene.

Jeg peker også på at disse skremselshistoriene man hører ikke skiller seg fra andre vandrehistorier man hører og leser. Jeg understreker at dette kun er historier, og at man må velge å ta villt fremmede mennesker på ordet, uten nærmere beviser, for å etterkomme rådet.

Som jeg har sagt tidligere; et viktig poeng er at advarslene i seg selv fostrer troen på at Ouija kan være "farlig", og derfor også flere slike skremselshistorier.
Antall ord: 205
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Paranomia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 663
Startet: 09 Jan 2009 15:12
15
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Bevis på det uforklarlige / Ouija

Innlegg av Paranomia »

Historier vokser av å deles, vettu.
Antall ord: 5
"Du har retten til å forholde deg taus.
Alt du sier vil bli feilsitert og brukt i mot deg."

I'm a member of CSI: Can't stand idiots

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Bevis på det uforklarlige / Ouija

Innlegg av Moonstone »

Kimbara skrev:Som jeg har sagt tidligere; et viktig poeng er at advarslene i seg selv fostrer troen på at Ouija kan være "farlig", og derfor også flere slike skremselshistorier.

Et meget viktig poeng Kimb, og noe som irriterer meg litt.
Det blir et "farlig spill med Djevelen" som selfølgelig tiltrekker ungdom i opprørsfasen.
Desverre "er det sånn" i A4 samfunnet..
Antall ord: 65
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links