Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHva er Gud? Definisjon- Navn - Egenskaper

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 757
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Brenda »

Mathema skrev:Jeg tror kanskje ikke Gud er gutt/jente eller mann/kvinne. H*n er menneskelig, men gudommelig på samme tid. Det er vanskelig for oss mennesker å forestille oss hvordan Gud er, fordi h*n er ufattelig stor men alikevell liten og personlig
Hm..tror ikke det finnes en eneste ting som er mennesklig med Gud. Gud må være en kraft, en universell evne som vi ikke kjenner rekkevidden av. Gud er "det" - ikke mann og ikke kvinne og ikke i fast form. Tror jeg....
Antall ord: 87
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kaja43
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 947
Startet: 27 Mai 2005 19:16
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ski
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av kaja43 »

Hvor har du vært å blitt opplyst nå da David?

Jeg er enig i at Gud er alt, han har humor og alt annet,
forde alt ER Gud. Men som det er blitt sagt, du ville nådd
flere om du ikke boblet over og delte alt i ett laangt innlegg.
Antall ord: 51
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

David har ihvertfall et uendelig stort engasjement! ;)
Jeg vil faktisk si at han virker å ha mer enn Gud selv å si...

Gud er alt. Om Gud eksisterer.
Og om Gud ikke eksisterer, så er Gud ingenting.
Likevel kan vi se - og skjønne - at det spiller ingen rolle.
For hvis Gud ikke eksisterer og er ingenting,
så er det fremdeles noe som må være alt.
Og hvorfor ikke bare kalle det Gud...

:)
Antall ord: 72

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doodles
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 04 Nov 2007 01:23
16

Innlegg av doodles »

Og jeg tror alt er energi...
Så Gud er da energi.
Og evig...

Det er vel et høyere nivå å jobbe med enn det som man kan nå med slike
kraftplanter og sjamanisme og slikt? Så vidt jeg har skjønt...

edit: skriveleif..
Sist redigert av doodles på 30 Apr 2008 00:42, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Jeg har ikke konkludert med hva jeg mener om hva gud er enda men dette er det jeg har kommet fram til foreløbig.

GUD = Essensen i alt. Musikken i værden som fører til at alt er som det er. Bevegelsen.
GUD har alltid vert, vil alltid være og styrer og skaper ALT.
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Brenda skrev:Gamle Erik, Satan og Jævelen forbinder jeg hvertfall ikke med Gud.........
Nåja. De har da visselig en del gudelige egenskaper de også. :)

De er bare ikke så uredelige og løgnaktige som gud i bibelen. :)
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

slettet...
Sist redigert av Deep Space på 30 Apr 2008 11:23, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 1
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Gud eksisterer ikkje...det eksisterer heller ikkje ei universell kraft som kan opphøyest til noko åndelig/gudelig...derimot eksisterer både gud og ei universell kraft i fantasien til trengende...mi meining da.
Antall ord: 34
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Takker for god sovemedisin, natta.
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

madjava skrev:...fantasien til trengende...
:lol:
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 453
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av rhonersen »

madjava skrev:Gud eksisterer ikkje...det eksisterer heller ikkje ei universell kraft som kan opphøyest til noko åndelig/gudelig...derimot eksisterer både gud og ei universell kraft i fantasien til trengende...mi meining da.
Jeg er 'også' en skeptiker til alle utrolige påstander, men det er viktig at du ikke kan påstå så bastant at Gud ikke finnes ettersom du ikke kan bevise at noe ikke eksisterer. Jeg vil også legge til at det er feil å benytte dette som et argument for en gud, om en er (over)troende.

Noe artig er at mennesker mener at guds kjærlighet og moral som kommer frem i bibelen er god, selv om de er klar over det fæle i det gamle testamentet.
Antall ord: 125

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
dagnass
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 91
Startet: 27 Feb 2007 15:33
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av dagnass »

Gud er alt og ingenting! Alt er intet og intet er alt! Kan detta være så vanskelig da??? :mozilla_wink:
Antall ord: 21
Hvem som helst kan være hvem som helst (Terningmannen)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Det blir som å sikutere religion en frerdagskveld i halvfylla. Alle som har prøvd det vet hvor håpløst det er.
En av grunnene til att det er håpløst er att det drar med seg så utrolig mange parametere. Alltså, ulike temaer som knyttes opp mot Gudsbegrepet. Eller kansje vi kan kalle det "linker" i data alderen? Desto mere ut man kommer i de ulike linkene desto mere vil de ikke samstemme med en del av de andre.
B.l.a for att Gudsbegrepet bli koblet med tvilsomme historiske fakta og mangel å fakta, religioners ideer og sosial påvirkning av typen, jammen hvorfor er det så mye elendighet i verden dersom sånn og slik. Dette er egentlig løsrevet fra spørsmålet om det er en intelligens/vilje bak allt.
Så får ikke folk det til og stemme og konkluderer med att det ikke er noen skapende kraft og att allt ramlet sammen av seg selv.



En annen grunn til att det er ganske håpløst er jo att Gud ikke kan bevises. Ingen paparazzifotograf klarer og ta bevisbildet. Det er hevet så langt over oss, att vi er som det er sagt; overlatt til og tro. Eller la vær.

En kraft som klarer å skape hele universet...Hva er det for noe da?
Det er Jesus i bibelen som personifiserer Gud, antagelig fordi han hele tiden blir spurt om ting som knapt lar seg forklare, og derfor hele tiden tyr til ligninger og visualiseringer.
Far min i himmelen sier han.
Men jeg tror egentlig ikke att Gud trenger personifiseres noe særlig.Det er gjort i bibelen (spesiellt) for att vi skal kunne ta med skaperkraften som begrep i våre liv.

Dypt inne i oss er det noe som sier att allt kan ikke komme fra ingenting. Alltså, er det noe mere som jobber utenfor vår synsvidde.
Det er i seg selv egentlig ikke så utrolig. Eller?
Det er ikke slik att vi pr. i dag skal kunne forstå allt når vi historisk ikke har gjort annet en å revidere våre oppfattninger og vår kunnskap.
Hva skal til for att folk overgir seg til en tro? Sikkert ulikt. Ett mirakel ?
Hva er i så fall mirakel nok ? Att vi er her og sitter å chatter med hverandre på internett er mirakel i massevis. Selv det som finnes innefor vår bevisshetshorisont er ett mirakel, og da må man huske att det meste vet vi ikke noe om.
Att døde byggesteiner som kalk, syrepartikkler og mineraler blir til løpende dyr og natur som igjen fungerer som ett maskineri er i allefall mere en hva jeg kunne ha laget.
Tro det eller ei.
Disse byggesteinene kommer igjen fra universet, fra eksplosjonen...Vi er alltså stjernestøv.Dette er igjen atomer, elektroner,kvarker...osv. Mest tomrom faktisk. Det samvirker i svingninger. Bølger. Som Thor Heyerdal sa, allt er jo egentlig bølgelengder.
Frekvenser. Om det vi oppfatter eller (noen)tror på som sjel og åndelighet bare er andre svingninger mellom andre energier vet jeg ikke, men det er i allefall like godt mulig som at det ikke er det.

Man sier universet ble til ved ett kjempesmell.
Hvem tente lunta, og hvem skaffet massen som kunne eksplodere utover ?
Ikke jeg.
Antall ord: 551

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Brenda
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 757
Startet: 16 Jan 2008 22:37
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østfold

Innlegg av Brenda »

BA. skrev:
Brenda skrev:Gamle Erik, Satan og Jævelen forbinder jeg hvertfall ikke med Gud.........
Nåja. De har da visselig en del gudelige egenskaper de også. :)

De er bare ikke så uredelige og løgnaktige som gud i bibelen. :)
Jeg trekker tilbake det jeg har sagt om meg og deg BA. Etter alt oppstyret her så tror du er en veldig bra BA :) Så jeg beklager.

Over til det andre. De har nok visselig "Gudete-egenskaper", men jeg tror fortsatt ikke de ER Gud. Det finnes bare en Gud. Mange look-a-like og wanne-be, men Gud er - for meg - Gud.
Antall ord: 104
*** OOO***

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
David Skywalker
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 713
Startet: 22 Des 2006 22:35
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av David Skywalker »

Brenda
Over til det andre. De har nok visselig "Gudete-egenskaper", men jeg tror fortsatt ikke de ER Gud. Det finnes bare en Gud. Mange look-a-like og wanne-be, men Gud er - for meg - Gud.
Det finnes bare en Gud ja - og alt annet er falske guder skapt av det negative egoet i oss mennesker. Realisere Gud er veldig vanlig mange andre steder i vår galakse hvor diverse brorskap(Melchizedek,Metatron,Enoch m/flere) er mye sterkere forankret i de verdener - dimensjoner der sånn. For å si det enkelt så har ikke Gud noe med dualisme å gjøre. Alt som har med negative aspekter av oss mennesker i negative egoets ånd og denne "separasjonen" til Gud har ingenting med Gud å gjøre. Som jeg har lagt ved hva Gud er - så er ikke Gud mørke eller frykt f.eks. Vi velger i livet i våre valg enten lys eller mørke - kjærlighet eller frykt - i alle valg vi gjør. Vi velger Guds bevisstheten eller negative egoets bevissthet i alt vi gjør i livet. Det er det ikke mange som er bevisste på egentlig.

Hvilken del av vår bevissthet er det som Gud har gitt oss en slags forbindelse tilbake til Han/Hun? Det er Høyere Selvet eller Superbevisstheten. Hvis man deler bevisstheten i 3 deler - som i underbevisstheten,vanlig våken bevissthet og Høyere Selvet/Gudsbevisstheten/Superbevisstheten - så handler det mye for dem som velger å gå en lysarbeidervei - å få en balanse mellom alle disse 3 delene av vår bevissthet. Mor/Far Gud har uendelig mange såkalte "hjelpere" i lysarbeidere,oppstegne mestre,engler,erkeengler,elohimer,utenomjordiske grupper m/flere som er med i å heve Jordas bevissthet,som er en del av Jordas gudommelig plan - som disse såkalte hjelperene har innblikk i mer eller mindre. Det som stopper flere lysarbeidere på Jorden - som har en slags misjon om å hjelpe til utifra de egenskaper og gaver de har arbeidet for i tidligere liv eller har med seg fra tidligere liv ikke bare her på Jorden - men også andre steder - er makten til det negative egoet. Den stopper mange fra å våkne opp - men flere våkner opp hver dag og de vil få innprentet endel koder,informasjon og det ene og det andre i sin bevissthet utifra der de er i sin utvikling her og nå på Jorden.

Erkeengel Metatron og andre engler som synger såkalte mantra-sanger til hyllest for det gudommelige - mor/far Gud - så er denne en av de mektigste mantraene:

KODOISH - KODOISH - KODOISH - ADONAI T`SEBAYOTH(uttales Sabayoth)
Holy - Holy - Holy - is the lord God of Hosts

Om man nynner eller sier dette mantraet ofte i meditasjon,affirmasjoner,visualiseringer eller meditasjon så vil man utivkle en dypere forståelse i seg selv hva Gud egentlig er. Bibelen har elementer av sannhet i seg - men det er utrolig mye tolkning i negative egoets ånd dessverre. For å lese mer og forstå hva Gud egentlig er så vil jeg anbefale KEYS OF ENOCH av JJ Hurtak. Det er en bok som lysarbeidere(som bevisst går den veien) vil forstå og nikke anerkjennende til hva Gud egentlig er og hva det vil si å være LYS-arbeider og det er en blanding av vitenskapelig spirituell esoterisk bok som omhandler hva LYS egentlig er og alt som har med materie går tilbake til LYS. Begrepet Love and Light får en mer innblikk i.

Vi ser ikke verden med våre øyne - men med vår Bevissthet og Sinn. Og som sagt vår bevissthet rommer så uendelig mye elementer som inkl hva en har med seg fra tidligere liv(for noen også andre steder i denne galaksen eller andre steder i dette Universet).

Man velger å tjene Universet/Mor-Far Gud og realisere det til det fulle eller så følger man ubevisst sitt Negative egoet(en liten del av egoet må vi ha for å integrere oss i en slik verden vi gjør så derfor kaller jeg den delen av oss som har med separasjon av vår guds-realisering - eller vårt gudommelige fulle potensialet for negative egoet - og det er det uendelig mye av i en slik verden som denne og klare å komme seg ut av illusjonenes/negative egoets/separasjon fra Mor/Far Gud(hva hun/han egentlig er) er jo formidabel.
Antall ord: 728
Jorden er en del av Melchizedek-Universet
http://melchizedek73.angelfire.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links