Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterBig Bang

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
doodles
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 04 Nov 2007 01:23
16

Innlegg av doodles »

rhonersen skrev:
Dagros skrev:Nei, det har jeg ikke, men uansett, så er det lov å så tvil rundt enkelte vitenskapelige teorier!
For det første må du jo forstå det du kritiserer for å forklare hvorfor/hvordan det er galt.
Man trenger jo ikke si at det er galt..
Men man kan si at man ikke skal være sikker på at alt er sant likevel!

Gidder ikke lese hele bibelen, og forstå den. Jeg kan så tvil om at det ikke er sant likevel :mozilla_tongue:
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Innlegg av UFO »

Dagros skrev:Nei, det har jeg ikke, men uansett, så er det lov å så tvil rundt enkelte vitenskapelige teorier!
Enig med du! Poenget er vel at noe som etter sigende ER bevist at vitenskapen ikke alltid holder stikk. Poenget er vel også at vitenskapen bør få et videre syn. Mange har det, men noen er veldig påståelige og sier at SLIK og slik ER det bare. Punktum. Ydmykhet for hva vi omgir oss med, at det garantert finnes masse feiltolkninger i alle leire.
Antall ord: 86
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Innlegg av Dagros »

Ja, det er vel sant :D
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

Innlegg av UFO »

Når går det unna her.... ;-)
Antall ord: 7
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doodles
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 04 Nov 2007 01:23
16

Innlegg av doodles »

ufo skrev:
Dagros skrev:Nei, det har jeg ikke, men uansett, så er det lov å så tvil rundt enkelte vitenskapelige teorier!
Enig med du! Poenget er vel at noe som etter sigende ER bevist at vitenskapen ikke alltid holder stikk. Poenget er vel også at vitenskapen bør få et videre syn. Mange har det, men noen er veldig påståelige og sier at SLIK og slik ER det bare. Punktum. Ydmykhet for hva vi omgir oss med, at det garantert finnes masse feiltolkninger i alle leire.
Ja, det syns jeg hørtes fornuftig ut :)
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Innlegg av Dagros »

Ja, du kan så si :mozilla_cool:
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 453
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av rhonersen »

doodles skrev:Man trenger jo ikke si at det er galt..
Men man kan si at man ikke skal være sikker på at alt er sant likevel!
Å tvile vil si å mene noe er eller kan være galt. Slik synsing betyr ikke at det er noen problemer med teorien, med mindre den som kritiserer har peil nok på emnet.
Gidder ikke lese hele bibelen, og forstå den. Jeg kan så tvil om at det ikke er sant likevel :mozilla_tongue:
Bibelen er da ikke en teori slik Big Bang-teorien er.
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Innlegg av Dagros »

Nei, de sier at bibelen er skrevet av personer som har levd :mozilla_cool:
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
doodles
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 160
Startet: 04 Nov 2007 01:23
16

Innlegg av doodles »

rhonersen skrev:
doodles skrev:Man trenger jo ikke si at det er galt..
Men man kan si at man ikke skal være sikker på at alt er sant likevel!
Å tvile vil si å mene noe er eller kan være galt. Slik synsing betyr ikke at det er noen problemer med teorien, med mindre den som kritiserer har peil nok på emnet.
Gidder ikke lese hele bibelen, og forstå den. Jeg kan så tvil om at det ikke er sant likevel :mozilla_tongue:
Bibelen er da ikke en teori slik Big Bang-teorien er.
Hvem har egentlig peil nok på emnet?
Jeg kan lese alt av forskning som er gjort, og ha doktorgrad, men likevel vet jeg ingenting om hva som egentlig har skjedd.
Men ja, man burde vite hva noe går ut på før man kritiserer det. Det var det du sa?

De fleste har også en grunn til å tvile/tro på noe. Jeg vet nok ikke nok om big bang kanskje, men jeg kan tvile på at det er begynnelsen av eksistensen f.eks. Det vet jeg nok til å mene, tror jeg?


Dersom viten er grunnlaget til å ha meninger, er det nok ikke mange som burde ha meninger.
Antall ord: 200

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Innlegg av Dagros »

Nei, det er mulig, det.
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 453
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av rhonersen »

doodles skrev:
rhonersen skrev:
doodles skrev:Man trenger jo ikke si at det er galt..
Men man kan si at man ikke skal være sikker på at alt er sant likevel!
Å tvile vil si å mene noe er eller kan være galt. Slik synsing betyr ikke at det er noen problemer med teorien, med mindre den som kritiserer har peil nok på emnet.
Gidder ikke lese hele bibelen, og forstå den. Jeg kan så tvil om at det ikke er sant likevel :mozilla_tongue:
Bibelen er da ikke en teori slik Big Bang-teorien er.
Hvem har egentlig peil nok på emnet?
Jeg kan lese alt av forskning som er gjort, og ha doktorgrad, men likevel vet jeg ingenting om hva som egentlig har skjedd.
Men ja, man burde vite hva noe går ut på før man kritiserer det. Det var det du sa?
De som har peil nok forstår hva teorien sier. En trenger ikke doktorgrad for å lære fysikk, men jeg håper de fleste med doktorgrad i emnet kan fysikken bak teorien.
Doodles skrev:De fleste har også en grunn til å tvile/tro på noe. Jeg vet nok ikke nok om big bang kanskje, men jeg kan tvile på at det er begynnelsen av eksistensen f.eks. Det vet jeg nok til å mene, tror jeg?
Godt eksempel. Hadde du visst noe om Big Bang-teorien så ville du visst at den ikke sier at den er begynnelsen av eksistensen. Vi vet ikke om energien ikke eksisterte før Big Bang, og jeg skrev tidligere at jeg tror energien til universet alltid har eksistert.
Dersom viten er grunnlaget til å ha meninger, er det nok ikke mange som burde ha meninger.
Dersom du mener noe om et emne som vitenskapen beskriver, som din mening ikke stemmer overens med, tar enten du eller den vitenskaplige teorien feil. Det er opp til deg å vise at du har rett i og med at aksepterte vitenskaplige teorier allerede er bevist utifra det vi vet.
Antall ord: 333

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Innlegg av Dagros »

OK :mozilla_cool:
Antall ord: 3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Innlegg av Dagros »

Forresten, hva var i så fall før Big Bang? Ingenting, iallfall ikke liv?
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 453
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av rhonersen »

Dagros skrev:Forresten, hva var i så fall før Big Bang? Ingenting, iallfall ikke liv?
Det er det som er ukjent, og forblir spekulasjon.
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Innlegg av Dagros »

Ja, lurer forresten på om de noen gang kommer til å finne ut av det? Liten sjanse for det, ettersom det mest sannsynlig ikke var noe som helst, ingenting. Kanskje det som er utenfor dette universet, er det som var før Big Bang?
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links