Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Meditasjon og andre selvutviklingsmetoderMeditasjon?

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 244
Startet: 23 Aug 2008 02:46
15
Har takket: 1 gang

Re: Meditasjon?

Innlegg av D.A. »

Engla skrev:Hei jeg er ny her =) Jeg har lest en del på forumet, og jeg lurer på en ting: Hva er meditering, og hvordan gjør man det?

Jeg vet ikke hvor den rette plassen for å plassere dette spørsmålet var, siden jeg ikke vet om det. :mozilla_oops:

Takk for hjelpen på forhånd! :mozilla_smile:
Hei.
Meditasjon er en tillstand der tankevirksomheten faller helt til ro, slik att bevistheten kun blir fylt av det sansene formidler. En kan ikke nå denne tilstanden med noen metode. Naturopplevelser kan hjelpe, en kan betrakte naturen, uten å sette ord på ting, dømme...
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 470
Startet: 22 Aug 2007 23:15
16
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av problem »

En jeg kjenner fikk beskjed av en psykolog om at meditasjon var en dårlig idé for folk med tendenser til depresjon. Det åpner jo for underbevisstheten. DundunDUN.
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

På første gang på lenge har jeg klart å få klare tanke. Ha helt ro. Vanligvis er det alltids en "tenker". men i dag klarte jeg å være helt blank. også sovnet jeg.

Jeg lyttet på Cosmic consciouness av Dr greer. Han har vært Meditasjons lærer i mange år. Etter noen minutter med å fokuserer på den mantraen, så forsvant jeg helt.

Veldig morro å komme i den tilstanden!
Antall ord: 69

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1712
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

problem skrev:En jeg kjenner fikk beskjed av en psykolog om at meditasjon var en dårlig idé for folk med tendenser til depresjon. Det åpner jo for underbevisstheten. DundunDUN.
Oh man... jeg skal til psykologen i morgen, da skal jeg fadern meg spørre.
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

problem skrev:En jeg kjenner fikk beskjed av en psykolog om at meditasjon var en dårlig idé for folk med tendenser til depresjon. Det åpner jo for underbevisstheten. DundunDUN.
Men... Det må da være en bra ting?
Sånn i forhold til bearbeiding mener jeg.

Det er jo nettop "grums" i underbevisstheten som i mange tilfeller er grunnlaget for depresjon.

Jeg kan forstå utsagnet dersom det er snakk om en person med sterke psykiske lidelser, eller eventuelt mennesker med så store traumer at det rett og slett kan bli for mye dersom man tar minnene fram alene og i for stort tempo.

Men dersom det er snakk om tendenser til depresjon/ milde depresjoner, tror jeg tvert imot at meditasjon kan være veldig positivt fordi det hjelper til med å få roet tankene og samlet løse tråder.


Lilja
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 574
Startet: 30 Jul 2007 14:29
16
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av jon blund »

problem skrev:En jeg kjenner fikk beskjed av en psykolog om at meditasjon var en dårlig idé for folk med tendenser til depresjon. Det åpner jo for underbevisstheten. DundunDUN.
Det må ha vært en dårlig informert psykolog. Det har blitt gjort masse forskning på at meditasjon helbreder depresjon.

Fysiologisk sett får man større konsentrasjon av lykke-hormoner som serotonin, dopamin og phenyletylamin når man mediterer. Det gjør at man blir gladere. Alle hormonubalanser balanseres både i kroppen og hjernen.

Man har gjort mange studier på hvor positivt meditasjon er både for depresjon, angst og andre psykiske lidelser.

Men det finnes folk som reagerer negativt på meditasjon på grunn av seriøs angst. Da kan det være greit å ha en terapeut som kan støtte og følge med i prossessen. Men dette er skikkelig seriøse tilfeller, og veldig individuelt, og derfor ikke grunn nok til å fraråde noen å gjøre meditasjon, eller skape frykt rundt meditasjon.

De eneste som skal være forsiktig med meditasjon er de med tunge tilfeller av epillepsi. Derimot de som har en mild form for epillepsi har bare godt av det.
Sist redigert av jon blund på 27 Aug 2008 11:59, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 197

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Innlegg av keke »

Jeg er enig med deg der Lilja - min tanke var : psykolog som sier slikt burde kanskje meditert litt selv?
Sjamaner er et godt tiltak til å fjerne slik grums - alle som sliter med "grumset" sitt trenger et lite øyeblikk i møte med all galskapen... Å bli fri fra det -
jeg snakka med ei dame som hadde vært i mange år innom psykriatrien - (jeg har selv vært der i tennårene mine som 15-16 åring)

1 Helg med en God og annerkjent sjaman gjorde susen for henne , hennes egne ord var at den helga så hun som tilsvarende 10 År hos psykolog..

Jeg ser fram til den dagen vi kan annerkjenne en slik ARV som de "alternative" "new (old) agerne driver med" - Mye kunnskap og godt utprøvd kunnskap (som faktisk har Resultater IKKE psykriatrien kan vise til) vi Trenger sårt idag - og hva er i veien?
Kurere depresjon med piller - skyve problemene til de neste generasjoner.. huffåhuff- Det er en god indoktrinert passiv gjeng vi er - og folkesykdommen er depresjon...
Nå vil ikke jeg svartmale noe .. Jeg har håp og Tro, vilje til å forandre til det bedre - med et åpent sinn og hjertelig varme...
Antall ord: 199
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

..
Sist redigert av Dr. Doktor på 28 Aug 2008 13:49, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Angel2003
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 199
Startet: 30 Mar 2008 13:36
16

Innlegg av Angel2003 »

Lærerr man Silva Ultramind - kan man ENDRE sitt tidligere liv og de hendelsene som har funnet sted.
Med andre ord - man lærer regresjon og dette gjøres på Theta nivå på 5 Hz og da omskaper man det som ligger i cellene.
Har sett og erfart at mange har blitt bedre og har det bedre av å gjøre dette.

Men dette er teknikker som man må kurs for å lære.

Når man bruker denne teknikken er det Universet som bestemmer i hvilken rekkefølge du skal fjerne/endre ting.

Lett meditasjon kan alle utføre. Skjønner ikke helt hvorfor tunge elepsi pas ikke skal meditere, kan du utdype?
Alle har vel godt av å slappe av???
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJest

Innlegg av GJest »

Angel2003 skrev:Lærerr man Silva Ultramind - kan man ENDRE sitt tidligere liv og de hendelsene som har funnet sted.
Med andre ord - man lærer regresjon og dette gjøres på Theta nivå på 5 Hz og da omskaper man det som ligger i cellene.
Har sett og erfart at mange har blitt bedre og har det bedre av å gjøre dette.

Men dette er teknikker som man må kurs for å lære.

Når man bruker denne teknikken er det Universet som bestemmer i hvilken rekkefølge du skal fjerne/endre ting.

Lett meditasjon kan alle utføre. Skjønner ikke helt hvorfor tunge elepsi pas ikke skal meditere, kan du utdype?
Alle har vel godt av å slappe av???
Kjempe morro at du kommer med eksmpler fra silva ultramind :)
Jeg lurer på en ting.. Hvis en går igjennom past life regression hypnose. Vil man da -kun- kunne observere sitt tidligere liv. Eller kan man også gå inn og bevege seg fritt inni dette forrige livet og påvirke det? Ta andre valg osv.
Antall ord: 176

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Hvis jeg kan påvirke mine tidligere liv vil jeg isåfall drepe min egen tippoldemor eller noen andre i slekten min. Kan noen lære meg det?
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Innlegg av keke »

dr.doktor - Godt du skriver det :mozilla_kiss:


Vil man noe, får man det kanskje til... min erfaring er at når ting ikke går som planlagt eller i sammsvar med hva jeg egentlig ville - ligger det en annen plan å lurer - jeg undres og skjønner at det faktisk er en hvit kanin i den magiske hatten :)
Antall ord: 57
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1712
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

keke skrev:dr.doktor - Godt du skriver det :mozilla_kiss:


Vil man noe, får man det kanskje til... min erfaring er at når ting ikke går som planlagt eller i sammsvar med hva jeg egentlig ville - ligger det en annen plan å lurer - jeg undres og skjønner at det faktisk er en hvit kanin i den magiske hatten :)
Du er så...positiv!
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 574
Startet: 30 Jul 2007 14:29
16
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av jon blund »

Angel2003 skrev: Lett meditasjon kan alle utføre. Skjønner ikke helt hvorfor tunge elepsi pas ikke skal meditere, kan du utdype?
Alle har vel godt av å slappe av???
Jeg husker ikke hvor jeg så det, men det var i forbindelse med noe forskning gjort på epillepsi og meditasjon.

Meditasjon kan utløse epilleptiske anfall. MEN HUSK: Dette er kun i forbindelse med TUNG epilleps. Jeg tror det gjelder de som har er enn tre anfall om dagen med fullstendig black-out, eller noe sånt. Kanskje noen som vet noe om de forskjellige gradene av epillepsi kan forklare?

Og husk en ting til... :mozilla_tongue: meditasjon er ikke bare "å slappe av". Å slappe av er bare forstadiet til meditasjon. Meditasjon er å komme inn i den "meditative tilstanden", som er en helt annen tilstand enn vi er vandt til. Noe helt annet enn våken tilstand, drømmesøvn eller dyp søvn.

Men det er lett å tro at avslapning og meditasjon ligner, for man blir jo avslappet når man mediterer. Men det er altså ikke det samme.
Antall ord: 176

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Angel2003
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 199
Startet: 30 Mar 2008 13:36
16

Innlegg av Angel2003 »

Det som skjer er jo at hjernebølgene får en LAVERE frekvens.

En med epilepsi ligger jo helt oppe i 70 - 80 Hz i anfallene og dermed må det bli ren hvile for dem å komme ned i rundt 10 Hz som er den letteste "hvilen" for oss som kan dette her.

Det er hvile for hjernen og deg selv det er snakk om, men du kan gjerne kalle det hva du vil....
det er derfor så mange blir sååå utrolig bra etter å ha gått på et SUM kurs.
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links