Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisSatanismen

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Konto avsluttet

Re: Satanismen

Innlegg av Konto avsluttet »

Jeg skal bli satanist, høres fint ut.
Men tror allerede jeg er det, så jeg trenger ikke noe båssetting.
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 244
Startet: 23 Aug 2008 02:46
15
Har takket: 1 gang

Re: Satanismen

Innlegg av D.A. »

Jeg synes ikke dette hørtes bedre ut enn andre religioner.
Det er ett sett med regler som man må holde, vil jeg tro, om man er en satanist.
Ser også att det er finnes sataniske "synder", så hva er konsekvensen om en satanist "synder"?

Det er også tydelig att dette er ett "motsvar" til andre religioner. Det dreier seg om å sette seg selv først. Ingen ting skal komme mellom meg og mine ønsker.. Hevngjerrighet, egoisme er alle menesklige egenskaper, og det er også dette som er årsaken til mye av det vonde som skjer i verden, mange er dette uanset om de kaller seg kristen, muslim, ateist, eller satanist.
Antall ord: 111

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Satanismen

Innlegg av Astarte »

Hmmmm...jeg ser at satanismen har mye til felles med min tro. Forskjellen er bare at min tro ikke på det minste punkt forholder seg til den kristne tro verken på den ene eller andre måte.

Jeg er enig med deg i det vesentligste her, men jeg vil bare legge til at den "satanismen" som har versert i det media og lignenede har jeg sett på som ren idioti og ignoranse fra de som tror på det. All form for ekstremisme og maktmisbruk er skadelig og farlig. Det blir som hooligans på fotballkamper. De er egentlig ikke interresert i fotball, men er der som en unnskyldning for å lage bråk.

Det finnes idioter og psykopater i alle raser, land og religioner.
Antall ord: 122
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1415
Startet: 20 Aug 2005 21:40
18
Blitt takket: 1 gang

Re: Satanismen

Innlegg av misty-gutt »

Moonstone skrev:Det som også er bra er at den bevegelsen IKKE pusher troen sin over på andre,og proklamerer den "den rette tro"
Nåja. Men den enkelte må alikevel stå til ansvar for sine egne valg, når alt kommer til alt. Og det uavhengig av hva og hvem en måtte bekjenne seg til.

Dere har hørt at det er sagt:
Du skal elske din neste og hate din fiende.

Men jeg sier dere: Elsk deres fiender,
velsign dem som forbanner dere,
gjør vel imot dem som hater dere,
og be for dem som forfølger dere,...
Antall ord: 102
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gramzon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 17
Startet: 17 Feb 2008 14:14
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Hellvette på jord

Re: Satanismen

Innlegg av Gramzon »

Flott å se flere satanister tre fram, ja jeg er en også, jeg er en fryktet person i mitt nærområde for at jeg står fram som satanist, at jeg bærer the sigil of the baphomet eller et oppned kors osv.
jeg er også møkk lei av folk som bynner med slike ting som at "det der kommer du til å vokse fra deg","det der er jo bare noe fjortiss greier" eller den fine meldingen jeg fikk på st.hans aften i år faktisk: "det er greit at det er st.hans aften, men spar kirkene til en annen kveld"

jeg er stolt over mitt livssyn og tro
Antall ord: 111
Judging by pictures, hell looks a lot better than that other place.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 574
Startet: 30 Jul 2007 14:29
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Satanismen

Innlegg av jon blund »

Gramzon skrev:Flott å se flere satanister tre fram, ja jeg er en også, jeg er en fryktet person i mitt nærområde for at jeg står fram som satanist, at jeg bærer the sigil of the baphomet eller et oppned kors osv.
jeg er også møkk lei av folk som bynner med slike ting som at "det der kommer du til å vokse fra deg","det der er jo bare noe fjortiss greier" eller den fine meldingen jeg fikk på st.hans aften i år faktisk: "det er greit at det er st.hans aften, men spar kirkene til en annen kveld"

jeg er stolt over mitt livssyn og tro
Er du enig i at satanismen ikke har noe med kristendommen å gjøre?
Antall ord: 126

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Leven
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 57
Startet: 22 Sep 2008 05:44
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: selveste helvete

Re: Satanismen

Innlegg av Leven »

Som sagt i mitt første innlegg i denne tråden er at satanismen har ingen standarder, vi mener at alt er ubetinget osv. F.eks. vi må ikke følge Lex Satanicus slavisk. Helt riktig moonstone, vi pusher det ikke på andre for man kan ikke bli en satanist, man er en satanist. Det virkelige satanisten er "født inn", det vil si det som skildrer satanismen, faller satanisten helt naturlig. Men hvis du også spør to satanister om hva satanisme er så vil du få to forskjellige svar.

Slik jeg også mener det er at hvis du er en satanist, så er du alltid en satanist livet ut. Det er ikke som kristendommen, islam eller jødedommen hvor du kan konvertere til en annen religion. Hvis en påstår at han/hun har vært en satanist så er det en løgn, for da er de aldri blitt født inn. Det er det vi kan kalle for wannabe satanister, de som tror at de var satanister.
Antall ord: 172

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Satanismen

Innlegg av Kimbara »

Hvorfor kalle seg "satanist", for så å klage på misforståelser iht. religion, kirkebrenning, osv?

Greit nok at "satan" betyr "motstander" og alt det der, men så er det engang slik at folk flest forbinder satan med den Satan vi kjenner fra kristendommen, og da er det naturlig å tenke sitt om satanister.

Hvis dette ikke er noen systematisk religion, kan man ikke bare kalle seg "menneske", og leve livet sitt slik man vil uten å peke på diverse opptegnelser og fancy navn og ritualer? Hvorfor henge seg opp i kristendommen ved å låne navn og figurer?

Selv om jeg er enig i en del prinsipper innen "satanismen" syns jeg det blir for dumt å holde på slik, rett og slett.
Antall ord: 117
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: Satanismen

Innlegg av MikkelRev »

Moonstone skrev:Og hvis tilhengerne føler seg vel med det, og er harmoniske med omgivelsene,
så er det vel ikke noe problem?
Og hvis tilhengerne av kristendom føler seg vel med det, og er harmoniske med omgivelsene, så er det vel et problem?


Har ikke lest hele tråden, men mye enig med D.A.
Satanismen representerer frihet, og er en motstandsreligion mot kristendommens regler. Da er det vel litt pussig at når kristendommen har 10 bud, har satanismen 11 ;)
Egentlig har kristendommen bare 2 (Du skal elske din Gud, og du skal elske din neste).
Antall ord: 99
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 574
Startet: 30 Jul 2007 14:29
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Satanismen

Innlegg av jon blund »

Hentet fra Det Norske Satanistiske Samfunns nettsider.
Historie og myter
Satanismen som organisert religion er et nyreligiøst fenomen og ble ikke formelt erklært som en klart definert religion før Anton Szandor LaVey i 1966 grunnla The Church of Satan og 3 år senere utgav The Satanic Bible. Satanismen har opphav i California-basert motkultur, okkultisme, humanpsykologi, vestlig individualisme og religionskritikk.
Så her står det at satansimen faktisk er et nyreligiøst fenomen og har opphav fra California-basert motkultur...eeeeh....hahahahahaha :lol:
Antall ord: 85

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Satanismen

Innlegg av ludoburgero »

Hele greia er en hjernedød suppe egentlig, hvor det bare finnes fine bud som appellerer til egoistiske aspekter ved mennesket, som fremtrer som logiske leveregler, og det hele overvurderes ved bruk av harmoniserende ord som liksom setter "enkeltmennesket i fokus", men det er egentlig ikke det vi trenger.

For de som sier at satanismen ikke er en motpart til kristendommen, kunne ikke tatt mer feil.

Kristne prinsipper er å vende det andre kinnet til, og tilgi sine fiender, og be for dem.
Satanismen sier man skal hevne seg på disse og prise sine venner.

Hva slags tull er dette? Begge deler er jo helt idiotisk å leve etter.
I noen tilfeller skal man faktisk gjøre alt dette. I noen tilfeller trenger man ikke gjøre noe heller.
Man kan bruke ignoranse, man kan bruke forståelse, man kan bruke tilgivelse, hevn og alt etter hva som faller i smak - eller som gagner seg der og da. Denne verden dreier seg ikke om "DEG MOT ALLE ANDRE" - og heller ikke om "DEG FOR ALLE ANDRE".
Dere har misforstått.

Denne verden dreier seg om "DEG OG ALLE ANDRE, OG AT DERE ALLE ER BRØDRE OG SØSTRE".

Slutt å sette dere i bås bare for å få følelsen av tilhørighet.
Det gjelder både kristne og satanister.
Bruk hjernen. Bruk sjelen. Bruk fornuften og følelsene.
Søk innsikt, bruk det utover, vær åpen og ta det innover.
Antall ord: 240
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 574
Startet: 30 Jul 2007 14:29
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Satanismen

Innlegg av jon blund »

ludoburgero skrev:Slutt å sette dere i bås bare for å få følelsen av tilhørighet.
fo'real fo'real!
Antall ord: 20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Satanismen

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Denne verden dreier seg om "DEG OG ALLE ANDRE, OG AT DERE ALLE ER BRØDRE OG SØSTRE".
Det der er jo minst like idiotisk. Verden dreier seg generelt sett om alle, og individuelt sett om deg. Alt det "brødre og søstre"-tullet hører ikke hjemme noe sted.
Slutt å sette dere i bås bare for å få følelsen av tilhørighet.
Hvorfor er det noe verre enn at du hele tiden klager over båser for å få et bedre selvbilde?
Bruk hjernen. Bruk sjelen. Bruk fornuften og følelsene.
Søk innsikt, bruk det utover, vær åpen og ta det innover.
Nå, det var godt sagt - bortsett fra det med "sjelen".
Antall ord: 119
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 574
Startet: 30 Jul 2007 14:29
16
Blitt takket: 2 ganger

Re: Satanismen

Innlegg av jon blund »

Kimbara skrev: Nå, det var godt sagt - bortsett fra det med "sjelen".
Ja...sjelen er nemli udokumentert skjønner du, Ludoburgero. :fis
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Leven
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 57
Startet: 22 Sep 2008 05:44
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: selveste helvete

Re: Satanismen

Innlegg av Leven »

ludoburgero skrev:For de som sier at satanismen ikke er en motpart til kristendommen, kunne ikke tatt mer feil.
Hva mener du med dette, satanismen er flere tusner av år eldre enn kristendommen. Hadde du studert satanismen enn komme med slike påstander hadde du funnet ut at det er du som tar grundig feil.

Tilgi de som ikke fortjener det er en svakhet. Tilgivelse kan ødelegge deg. Hvis en person gjør deg galt og du tilgir det uten at de har bevist at de fortjener det så har de enklere for å gjøre samme tingen om igjen og du blir mer skuffet nestegang. Derfor er hevn for de sterke for da vet personen som gjorde deg galt at du ikke er til å kødde med.

Som mikkel rev skrev "du skal elske din gud" er helt på tryne, bud er menneskeskapt, naturens lover må alle følge uansett for at man skal kunne overleve som f.eks. sterkestes rett
Antall ord: 161

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links