Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisSatanismen

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Chimera
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 296
Startet: 10 Nov 2007 20:48
16
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 77 ganger

Re: Satanismen

Innlegg av Chimera »

Kimbara skrev:
Chimera skrev:Det OP nok vil frem til er at normale moralske regler ikke er en kristen oprinnelse, de bare påberoper seg det. Det som skiller oss 'satanister' fra kristenpakket er at vi ikke later som om vi snur det andre kinnet til. Hykleri og baksnakkelse inbefatter vel også de kristnes ti bud, noe som bortimot 100 prosent utøver samtidig som de nedkaller helvete over tvilere. Det har kosta meg et normalt liv av å blitt kua av kristendomsfalskemoralismejævelskapen i barnog ungdommen. Min opplevelse av kristendommen er lik ekstrem islamisme . Derfor skal kristendommen utryddes med alle midler, av den grunn så er min Satanisme mer theistisk enn COS. Et eksempel er:http://www.xeper.org/ohorus/main.html
Men likevel er det idioti og sauementalitet satt i system på lik linje med alle religioner.

Hva i all verden er det som er så forlokkende med å måtte kalle seg "satanist" for å kunne opponere mot kristendommen? Jeg også er meget sterkt imot kristendom og all annen form for religion, men jeg trenger da ikke å melde meg inn i en barnslig "klubb" som istedet for å faktisk gjøre noe aktivt for å forhindre aksept for religiøs tankegang og videre blomstring av dette, leker seg gjennom hverdagen med "ritualer", "regler" og pretensiøs provokasjon for provokasjonens egen skyld.

Hvis du er imot kristendommen så får du kutte ut dette gutteklubbtøyset, og heller oppfordre til modenhet og kritisk tankegang uten alt det teatralske våset.
Hmmm... var det her jeg var i natt? :666 Utrolig hvor kraftig skrivekløe den potetsafta ga. :badgrin: OK, man setter ofte ting litt på spissen når man diskuterer, men i utgangspunktet så innehar man jo de synspunktene man uttrykke seg om. (hmm, det var da svært så mye vanskeligere det var å uttrykke seg i edru tilstand da..)
Antall ord: 305

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Satanismen

Innlegg av ludoburgero »

Hvis ingen kritiserte mennesker for deres tro, kan umulig troen bak disse menneskene heller kritisere. Derfor er religion i utgangspunktet ikke noe problem. Problemet er og har alltid vært menneskene.
Antall ord: 31
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
kaulitz
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 11
Startet: 30 Des 2007 22:34
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: molde

Re: Satanismen

Innlegg av kaulitz »

-Og hvorfor skulle det være negativt å ikke hjelpe andre? Ja, det er negativt for den som ikke får hjelp - men det blir vel en egoistisk tanke fra deres side, gjør det ikke?

Jeg liker måten du formulerer dette på og dette er noe man kan diskutere fram og tilbake i alle retninger. Men jeg tenker også på det å gi sympati. Å gi sympati blir ofte framstilt som snilt og vennlig, men det er også noe man ofte gjør for å føle seg selv bedre ved å gjøre en god gjerning. Igjen, en egoistisk tanke. Så egoistiske er alle, uansett hvor mye man vrir og vender på det.

I noen tilfeller blir man bare brydd av andres sympati, i det tilfellet at man kan se rett igjennom personen og at behovet for å gi sympati egentlig bare kan være "å føle seg bedre med seg selv" eller å si noe sludder som du egentlig ikke mener bare for å være snill.

Men det finnes jo så klart folk som er på grensa til å bli FOR egoistiske, og det er ofte slike handlinger som gir folk den tanken at begrepet egoisme er noe dårlig.
Antall ord: 196
-Karoline-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Satanismen

Innlegg av GJEST »

Har ikke orket lese alle innlegg, men må si jeg er forundret.

Jeg synes religioner er tull, uansett hva man kaller dem. De fleste religioner har fordommer og syke avhandlinger som ikke fører noe godt med seg. Mange galninger følger religoners gamle skikker til punkt og prikke enda. (De steiner i Iran..)

Når det gjelder satanisme, føler jeg det bare blir en ny form for menneskeskapt trosretning, noe vi burde vært ferdige med.

Opprinnelig var alle menneskene hedninger. De hadde stor respekt for moder jord generelt, og der fantest ingen enerådende gud som regjerte. Det var flerguderi, og folk levde i pakt med naturen. Etterhvert som mennesker har dannet sine nye religioner har det jo tatt helt av.

Satanismen er i mine øyne en del innunder kristendomen, og for meg høres det hele bare dumt ut. Det eneste jeg forbinder med motstand av kristendom er førkristne religioner, naturreligioner. F.eks de som er paganister, eller vil bevare norrøn mytologis tro, som da var her vi bor, før kristendomen tvangskristnet landet vårt.

Religion er vel en nødvendighet for svake mennesker, det tror jeg, men jeg tror også verden ville vært mye bedre hadde man IKKE dannet seg religioner. Til det er det altfor mange fordomsfulle og onde religioner.
Antall ord: 220

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Satanismen

Innlegg av GJEST »

ludoburgero skrev:Hvis ingen kritiserte mennesker for deres tro, kan umulig troen bak disse menneskene heller kritisere. Derfor er religion i utgangspunktet ikke noe problem. Problemet er og har alltid vært menneskene.
Denne føler jeg at jeg må kommentere, ludo ;)

Hvis ingen kritiserte menneskers tro. Nei, Okei, men må huske det er svært vanskelig for meg, iallefall, å se at det steines ihjel voldtatte småbarnsmødre, fordi de har "hatt sex med andre enn sine menn."

ELLER, at der drepes uskyldige, barn, kvinner, helt vanlige mennesker, fordi noen pakker seg inn i bomber og sprenger, ikke bare seg selv, men de bare mååååå ta med seg flest mulig sivile også under selvbombingen, bare sånn for å "hedre sin gud."

Vi kan godt holde kjeft, og unngå å si noe om det, eller kritisere. (for det er jo uansett det flertallet av jordas befolkning gjør. Nettopp derfor fortsetter jo sånt noe.)

Men religionen vil uansett være et problem i det. Mennesket også, selvfølgelig, men enkelte, naive mennesker følger sin religion grenseløst, og da er også religionen skyld, uansett hvem som kom først, høna eller egget. Så lenge menneskene får leve og følge slike religioner, så vil jo de verste styggedommer fortsette å skje.
Syns det er helt tragisk å lese om unge mennesker som blir pint til døde grunnet årsaker de kanskje ofte ikke engang er skyld i, bare fordi deres koran og tro påstår at sånn skal man gjøre. Man tar av dage de som har vært noen utro, uansett om de ble voldtatt.
Antall ord: 270

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Satanismen

Innlegg av ludoburgero »

Alva26 skrev:
ludoburgero skrev:Hvis ingen kritiserte mennesker for deres tro, kan umulig troen bak disse menneskene heller kritisere. Derfor er religion i utgangspunktet ikke noe problem. Problemet er og har alltid vært menneskene.
Denne føler jeg at jeg må kommentere, ludo ;)

Hvis ingen kritiserte menneskers tro. Nei, Okei, men må huske det er svært vanskelig for meg, iallefall, å se at det steines ihjel voldtatte småbarnsmødre, fordi de har "hatt sex med andre enn sine menn."
Nå husker jeg ærlig talt ikke hva jeg mente med dette innlegget, siden det er nærmere to år siden denne diskusjonen pågikk :bandit Men jeg får prøver etter beste evne å svare deg på det du sier nå :)

Jeg er helt enig i at religion kan kritiseres, men en typisk ting for alle mennesker på hele jorden er at enhver av oss tenker på en slik måte at vi underkaster oss, frasier oss ansvar til den grad det lar seg gjøres, lar andre tenke for oss; velger autoriteter, søker en religion og tro, en levemåte, og vil ha mest mulig lagt opp enkelt for oss. Og det er enhver av oss sin egen feil.

Vi kan gjøre opprør mot systemer, vi kan gjøre opprør mot både politikk og religion som føres, men vi gjør oss selv bare mer maktesløse om vi konstant driver å klandre "DEM"...

Det er å gi makta vekk gratis.

Når vi først alle kan kjenne og føle på at vi er såpass alene, at vi er såpass menneske, at vi tross alt har et ego vi er utstyrt med og at det ikke bare er til negativ bruk - så kan vi også se den større sammenhengen; at vi kan bruke egoet vårt til å kjempe for en felles sak:
nemlig friheten til å velge selv!

Jeg forsvarer heller ikke steining. Det er midderaldersk og primitivt.
Hovedgrunnen til at vi ser det slik er fordi vi tror vi har kommet "lengre" enn "de der borte"... det er også en typisk tankegang. Men hva er "lengre"? Er ikke vi også slaver?
Spør du meg er vi slaver av et system som hjernevasker oss gjennom massemedienes manipulasjon, hvor økonomiske interesser står høyest. Mange av oss lever i en illusjon om at vi skal oppnå det perfekte liv og at det har mye med materialistisk velvære og trygghet å gjøre. Statussymboler, en ektemann eller kone med et fint ansikt, lykkelige barn som løper rundt i hagen og aldri gråter. En stor flatskjerm i stua og carport, samt en stakkars polakk som kan gjøre arbeid for deg med å legge heller i gården og pusse opp badet.

Vår "religion" er kapitalisme, og den kan på mange måter være positiv, men er svært dyster på gressrotplan der store selskaper med utvalgte pamper eller høyt lønnede jobber for å profittere på utnyttelse av billig arbeidskraft - både i andre land der man "kan behandle mennesker sånn", men også her til lands hvor man kan benytte seg av f.eks. polakker, ungdommer som ikke vet bedre og lærlinger som praktisk talt brukes til alt (og alt for mye utover det de skal gjøre).
ELLER, at der drepes uskyldige, barn, kvinner, helt vanlige mennesker, fordi noen pakker seg inn i bomber og sprenger, ikke bare seg selv, men de bare mååååå ta med seg flest mulig sivile også under selvbombingen, bare sånn for å "hedre sin gud."
Disse radikale islamistiske fundamentalistiske talibanistiske, eller hva man nå enn skal kalle dem, er det nok ikke så mange av som vi får inntrykk av. Men det er for mange med én likevel.
Foreløpig bare produserer vi flere og flere av dem, fordi de skal hevne og hedre hverandre og landet sitt. Krigen i Afghanistan og Irak har bare skapt enda flere terrorister.
Det mangedobles hele tiden.

Så krig er ikke løsningen, selv om religion kan brukes til... nettopp krig.
Vi kan godt holde kjeft, og unngå å si noe om det, eller kritisere. (for det er jo uansett det flertallet av jordas befolkning gjør. Nettopp derfor fortsetter jo sånt noe.)
Flertallet av "jordas befolkning" forstår ikke problemene på annen måte enn de blir presentert for det. De fleste av oss som bor i den vestlige verden har ikke opplevd krig personlig og på nært hold, så vi har veldig lett for å si både hva vi synes er rett og urett, men ting er ikke så enkelt. Hvis alle hadde lagt ifra seg våpnene og ingen hadde gjort noen ting, hvis våpen hadde sluttet å bli produsert og hvis vi alle kunne vært venner hadde det vært fint. Men det er ikke slik - og det kan vi ikke skylde på "religion". Vi må skylde det på myndighetene og politikerne som fører oss inn i krig og som lar de religiøse få drive med sitt. De er nok preget av religiøse motiver selv.

Se bare på USA som lar Gud være det største overhodet deres.
"God bless America!" ... Det blir ekstra farlig når man blander religion og politikk.
Men religionen vil uansett være et problem i det. Mennesket også, selvfølgelig, men enkelte, naive mennesker følger sin religion grenseløst, og da er også religionen skyld, uansett hvem som kom først, høna eller egget. Så lenge menneskene får leve og følge slike religioner, så vil jo de verste styggedommer fortsette å skje.
Maktmennesker oppfant "religion" som et verktøy for å kontrollere befolkningen.
Sammen med menneskers egen overtro i mangel på vitenskapelige forklaringer og andre forklaringer. Alle disse menneskene har klart å fyre hverandre opp med sin tro, og det har blitt "offisielle" religioner utav det. Men tro i seg selv er det ikke noe galt med, så lenge man kan stille tvil om den og være kritisk samtidig. Evnen til å lytte til andre mennesker og viljen til å gjøre det er sterkt undervurdert, mener jeg.

Hvis vi har religionsfrihet er også det et pluss.
Det er umulig å avskaffe religion. Mennesket vil alltid tro på noe større enn seg selv, en slags skapelse eller en skaper, og de vil alltid "fylle hullene der det mangler noe" når de ikke vet nok.

Vi kan ikke vite alt, og derfor vil vi alltid måtte forholde oss til tro også.
Det er utopisk/urealistisk å tro at vi kan "ordne dette problemet ved å forby religion", men vi kan ved hjelp av lovene forby andre mennesker i å skade hverandre, og så må religionene føye seg etter dette og kun bevare sine "beste sider" mens de ulovlige må forgå og oppheves.
Syns det er helt tragisk å lese om unge mennesker som blir pint til døde grunnet årsaker de kanskje ofte ikke engang er skyld i, bare fordi deres koran og tro påstår at sånn skal man gjøre. Man tar av dage de som har vært noen utro, uansett om de ble voldtatt.
Ja, det er helt sinnssykt. Jeg er helt enig i det.
Ikke minst er det akseptert av en svært påvirket masse, som er redde for at det skal være dem, og så slutter de seg til hylekoret og gjør alt de kan for å støtte dette drapet i redsel for at skal også skal bli straffet. Ingen tør å stå opp for enkeltmennesker eller på egenhånd.

Samme problemet som de fleste mennesker har overalt i verden.
Feighet og grådig egoisme. Brukt på feil måte.
Antall ord: 1282
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Albi
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 24 Okt 2011 12:56
12

- Satanismen

Innlegg av Albi »

Jeg syns det er veldig spesielt å tenke på hvor mange som ser på deres tro som " ond" når det er mye av det dere tror på og lever til som faktisk er godt/fornuftig.

tror det er mye med media som har ødelagt synet på dere, samt hvor trykk ordet " Satan" har ved tanken på hva de fleste tenker rundt dette ordet.

Jeg har en venninne som har den samme troen som deg, hun er så langt ifra " ond " som man kan tenke seg egentlig, og jeg syns synet og livsstilen deres er utrolig spennende..
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Satanismen

Innlegg av Moonstone »

Satanismen har jo blitt en motvekt for alle de spirituelle retningene som ønsker oppløsning av ego, forløselse fra den matrielle virkeligheten, de lavere instinker osv.

Satanismen ønsker derimot ego velkomment, ønsker ikke forløselse fra Materien, ønsker ikke å gå vekk fra de lavere instinkter.

Slik sett står Satanismen for Materien, det å leve i den og sette pris på den.
Og slik sett blir den også fienden til de retningene som ønsker å transendere den Matrielle virkelighet, bli løftet opp i Etern/Ånd.
Begge er egentlig ytterpunkter i samme sak, på hver sin side.

Hvorfor "Satan",som stammer fra "Saturn", har blitt et symbol for dette aner ikke jeg.
Satan/Saturn er personifisering av mørket,ødeleggelse,slutten på noe,ondskap,natten, og Saturn som planet var den ytterste planeten de Antikke sivilisasjonene kunne se fra Jorda, og ble sett på som den ytterste planeten som voktet og var dommer over de døde, om de skulle få sin plass på himmelen.
Saturn hadde også sitt virke om natta, da Sola måtte gå gjennom Underverdens prøvelser.
Antall ord: 180
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links