Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinKosthold.

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Gjest

Re: Kosthold.

Innlegg av Gjest »

Amfelia skrev:
Akasha memoria skrev:
Amfelia skrev:Spennende tråd du kommer med!
Selv har jeg kutta ut melk, det går i vann, en halv liter når jeg står opp er som drivstoff på en bil for meg! Usaltede nøtter og tørkede frukter gir masse energi, og det trengs ved åndelig arbeid!
Skal selv begynne med proteiner og kreatin for å få vekta opp.
Spiser også søppelmat, men ikke ofte. Frukt og enda mer grønt skal inn i mitt kosthold, ellers så spiser jeg hjemmebakt brød, to skiver grovt hjemmebakt tilsvarer nok fire fra butikken...
Det er viktig at man tar vare på kroppen, uten å bli fanatiker. Tror ikke jeg hadde trivdes som vegetarianer!
Flott! Så flink du er da :D Hvorfor spiser du protein og kreatin for å få vekta opp ?

Å vere vegetarianer er ikke bra ved mindre man er veeeeeldig flink med kostholdet. Jeg var veggis i syv år og trodde jeg var flink meg kostholdet, men jeg dreit på draget der gitt. Man må ikke vere flink, man må vere veeeldig flink 8)


Jeg skal begynne med det i morgen, grunnen er at jeg er alt for tynn, har vært nede i 38\39 kg de siste ukene, fettet er brendt bort og nå tærer det på muskulaturen, Vel er jeg liten av vekst, 155cm, men er alt for tynn, mager. Jeg vil ikke bare spise meg opp på "dritt"mat for da legger alt seg rundt magen, og det ønsker jeg ikke!! Har fått beskjed om at proteiner og kreatin bygger opp muskler, og med litt trening fordeler det seg mer på heli kroppen...
Har i tillegg temmelig mye silikon i puppene, så vekta har egentilig vært lavere.....
Jeg skal ha bort en god del pupper og :D , vil se mer naturlig ut, men SKAL ha pupper ;)
Tar vare på både det indre og det ytre, for jeg er jålete av natur!!! :D
Hahaha! :lol: Du er så gøyal!

Hvorfor forbrenner su så vannvittig mye ? Det kan jo ikke vere riktig.. Er det noe du gjør? Det skal vere temmelig ekstemt før kroppen drar igang med å forbrenne proteiner.

Et forslag til deg, få i deg mye grønt, storfekjøtt og egg. Jod som finnes i sjømat er godt for skjoldbruskkjertelen som regulerer forbrenningen. Og jeg ville virkelig anbefalt deg å starte med soyamelk siden du har kuttet ut melk. Den er rik på proteiner og den er tilsatt kalsium.

Den blå fra alpro smaker nydelig og du får kjøpt den på kiwi og meny :)
Antall ord: 431

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Re: Kosthold.

Innlegg av Gjest »

ludoburgero skrev:Nå skal jeg ikke spore helt av her, men siden det ble nevnt kaffe og sur pH...

Et meget dyrt, men genialt alternativ til kaffe for å våkne er å drikke en sånn som dette:
http://www.fireflytonics.com/our-drinks ... s/wake-up/

De selger den på 7 Eleven, og skal nå begynne å selge den på ICA-forretninger (bl.a.)
(ja, jeg var desperat nok til å skrive litt med produsenten av disse drikkene) ;)

Blandingen av Yerba Maté og Kolanøtt er skikkelig eksplosiv.
Du føler deg nærmest euforisk våken. Jeg kan best beskrive det med en følelse av å bli våken og være avslappet og føle indre ro samtidig, i tillegg til litt sånn "gledesrus".
Jeg tror det er kolanøtten som gjør den effekten best, etter å ha lest litt om virkningene i etterkant, og samtidig kun fått tak i ren Yerba Maté - men den gjorde liksom ikke samme susen.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i kolanøtt? Jeg har prøvd flere helsekostbutikker, men de har knapt noen produkter som inneholder det engang... isåfall er det blandet med masse annet.
Fant ei side på nettet, men vet ikke om den er seriøs, så hvis noen andre har erfaringer med den, ta gjerne kontakt her eller på PM: http://www.topformula.com

Jeg tror også det er viktig å ha følelsen av velbehag for trivsel.
Det er som de som røyker... jeg har sagt det før... hvorfor gå rundt og bombardere seg med dårlig samvittighet for det? Det beste er selvsagt å stumpe røyken, men hvis du ikke klarer dette, så istedenfor å bære nag til deg selv - KOS DEG MED RØYKEN!

Psykisk helse er minst like viktig.
Jeg vet ingenting om denne drikken du nevner. Men jeg bare måtte få segt dette; Jæææævlig godt sagt det siste der :lol: Jeg er sååå enig asså!
Antall ord: 327

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ireth Alatariel

Re: Kosthold.

Innlegg av Ireth Alatariel »

Akasha memoria skrev:
Ireth Alatariel skrev:Jeg vil ikke akkurat si at jeg har et usunt kosthold, spiser mye grønt og sjelden junk food, (utenom chips og cola da :mozilla_laughing: ). Likevel har jeg hatt problemer med fordøyelsen i årevis. Begynte å gå til en kinesolog for en måned siden, han sa at jeg hadde ekstremt sur ph i kroppen. Fikk beskjed om å holde meg unna melk og hvetemel, salt og sukker. De to første tingene har jeg helt slettet fra kostholdet mitt og jeg fungerer igjen! Energi og godt humør er tilbake (for det meste) :D

Slutt med all brusdrikking og kaffedrikking om du har sur ph.

Godt og høre at du er i god form igjen :D

Hvorfor kutter du ut salt og sukker?
For et år siden begynte jeg og bli gul i det hvite i øynene, så jeg gikk til legen. Var jo redd for gulsott, hepatitt eller andre ekle nyre/lever sykdommer. Blodprøvene viste at jeg var helt frisk, og legen hadde ingen god forklaring på det gule i øynene mine.
Det første kinesologen sa til meg da han så det gule i øynene mine var: Kutt ut saltet!
Jeg har kuttet kraftig ned på saltet og det gule er vekk! :)
Jeg har også tidligere slitt med depresjoner, men det har også bedret seg etter jeg kuttet ned på sukkeret (før spiste jeg minimum 100kr i snop til dagen! :roll: )
Nå er det jo en del år siden jeg spiste så mye snop, men så var det denne colaen da.
Før jeg begynte å gå til kinesologen drakk jeg rundt 1,5-2,5L cola til dagen. Nå er jeg nede i 0,5-1L. Litt bedring ihvertfall :) Ellers så tar jeg også noen dråper som heter Prime PH, det hjelper også kjenner jeg :D

Ps: Jeg drikker ikke kaffi, men jeg røyker med god samvittighet! (tror jeg?) :lol:
Antall ord: 319

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 860
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Re: Kosthold.

Innlegg av Amfelia »

Akasha memoria skrev:
Amfelia skrev:
Akasha memoria skrev:
Flott! Så flink du er da :D Hvorfor spiser du protein og kreatin for å få vekta opp ?

Å vere vegetarianer er ikke bra ved mindre man er veeeeeldig flink med kostholdet. Jeg var veggis i syv år og trodde jeg var flink meg kostholdet, men jeg dreit på draget der gitt. Man må ikke vere flink, man må vere veeeldig flink 8)


Jeg skal begynne med det i morgen, grunnen er at jeg er alt for tynn, har vært nede i 38\39 kg de siste ukene, fettet er brendt bort og nå tærer det på muskulaturen, Vel er jeg liten av vekst, 155cm, men er alt for tynn, mager. Jeg vil ikke bare spise meg opp på "dritt"mat for da legger alt seg rundt magen, og det ønsker jeg ikke!! Har fått beskjed om at proteiner og kreatin bygger opp muskler, og med litt trening fordeler det seg mer på heli kroppen...
Har i tillegg temmelig mye silikon i puppene, så vekta har egentilig vært lavere.....
Jeg skal ha bort en god del pupper og :D , vil se mer naturlig ut, men SKAL ha pupper ;)
Tar vare på både det indre og det ytre, for jeg er jålete av natur!!! :D
Hahaha! :lol: Du er så gøyal!

Hvorfor forbrenner su så vannvittig mye ? Det kan jo ikke vere riktig.. Er det noe du gjør? Det skal vere temmelig ekstemt før kroppen drar igang med å forbrenne proteiner.

Et forslag til deg, få i deg mye grønt, storfekjøtt og egg. Jod som finnes i sjømat er godt for skjoldbruskkjertelen som regulerer forbrenningen. Og jeg ville virkelig anbefalt deg å starte med soyamelk siden du har kuttet ut melk. Den er rik på proteiner og den er tilsatt kalsium.

Den blå fra alpro smaker nydelig og du får kjøpt den på kiwi og meny :)
Åndelig arbeid spiser meg opp!! Jeg er frisk som en fisk, blodsukker på 5,8, sterk både fysisk og psykisk, trener ikke, mest turgåing. Magemuskulaturen er som en murstein, brynet meg på en liten stor mann nyttårsaften, han kjente jeg tok i han, ja... :D . Er ikke voldelig, skulle bare vise han at små, magre damer kan være store og sterke også, her som ellers er det ikke størrelsen det komme an på... :D
Antall ord: 395
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ludoburgero »

Ireth Alatariel skrev:For et år siden begynte jeg og bli gul i det hvite i øynene, så jeg gikk til legen. Var jo redd for gulsott, hepatitt eller andre ekle nyre/lever sykdommer. Blodprøvene viste at jeg var helt frisk, og legen hadde ingen god forklaring på det gule i øynene mine.
Det er det jeg også hadde bekymret meg for. Tenker med engang gulsot eller hepatitt hvis jeg ser noen som er gule i øynene. Det var veldig rart at saltet gjorde dette, har aldri hørt noe slikt før.
Jeg har også tidligere slitt med depresjoner, men det har også bedret seg etter jeg kuttet ned på sukkeret (før spiste jeg minimum 100kr i snop til dagen! :roll: )
Det høres ut som meg for 4-5 år siden. Jeg spiste også godteri for minst 100 kroner dagen.
Helt ufattelig å tenke på nå den dag idag, men fremdeles spiser jeg godteri omtrent hver dag.
Har perioder hvor jeg ikke spiser noe i det hele tatt, da føler jeg meg litt stolt... :)

Coca-Cola er skikkelig avhengighetsdannende.
Har du forsøkt en liten periode uten? Da smaker det faktisk ikke like godt.
Prøv å holde deg i 14 dager, og dersom trangen blir for stor, prøv litt kaffe.
Det er ihvertfall bedre enn Coca-Cola... men... bare det at jeg snakker om det nå, gir meg lyst på et glass med iskald cola... det er søren meg skikkelig ille hvor hekta man blir, altså... :x
Antall ord: 251
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 860
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Re: Kosthold.

Innlegg av Amfelia »

Elsker og søtsaker :mozilla_oops: , og spiser det jeg vil! Røykekutten har jeg lagt på is sålenge...
Sukker er ikke bra for meg, så jeg må begrense det. Har fått ny lege de siste dagene, den forige ga meg noe beroligende, han trodde jo jeg var gal :D :D :D , jeg ble HØY av de, livsfalig føde for Amfelia!!
Antall ord: 60
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ireth Alatariel

Re: Kosthold.

Innlegg av Ireth Alatariel »

ludoburgero skrev:Coca-Cola er skikkelig avhengighetsdannende.
Har du forsøkt en liten periode uten? Da smaker det faktisk ikke like godt.
Prøv å holde deg i 14 dager, og dersom trangen blir for stor, prøv litt kaffe.
Det er ihvertfall bedre enn Coca-Cola... men... bare det at jeg snakker om det nå, gir meg lyst på et glass med iskald cola... det er søren meg skikkelig ille hvor hekta man blir, altså... :x
Det lengste jeg har holdt meg fra cola, var 3 dager. Da fikk jeg en sinnsyk hodeverk...
Men jeg er jo på "avvenning" nå da, så målet er å kutte helt ut. ;)
Når det gjelder kaffi, så kan jeg ikke fordra smaken. :mozilla_undecided:
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ludoburgero »

Spis hva du vil, sier jeg... egentlig.
Bare gjør det i moderate mengder, og få mosjon, eller i det minste lev livet ditt med trivsel og glede! Hvem kan vel nekte deg å ta en røyk, drikke litt whisky, drikke litt cola, spise noe sjokolade, nyte en feit og saftig hamburger, ha masse sex, se på TV, ut og leke, gå på tur, svømme litt, kose deg med en god salat med litervis med dressing og fetaost, og spise ei bolle i ny og ne?

Det viktigste i livet er å trives, det er jeg helt overbevist om.
Så det der om at noen "trøstespiser" er bare enda en sånn teit betegnelse som noen har funnet opp for å stigmatisere dem som mistrives. Det hjelper bare til med å undertrykke noen enda mer... som om noen spiser fordi de har det fælt... de spiser fordi de er blitt apatiske eller late... det er slik det egentlig er, spør du meg. Verden er egentlig ganske fin den, hvis man åpner armene for den og går ut og oppsøker den!
Ja, hvis man trives da! Og man får ikke trivsel av å være treningsnarkoman, man får heller ikke trivsel av å være besatt av kosthold. Man får heller ikke trivsel av å "trøstespise" på hamburgere og sjokolade. Man får heller ikke trivsel av å røyke. Ingenting av dette ALENE vil skape noen suksess i livet ditt! Det vi trenger er å trives - og det gjør vi med litt variasjon i livene våre...

Enten det er å gjøre mer aktivt, eller å kutte ned på stresset - og slappe mer av.
Alt etter som.

Hvordan vil du leve ditt liv? Sunt? Ja, så klart vil du det!
Sunnhet er så mangt... besettelse er ikke sunt. Bevissthet er et godt grunnlag for å være sunn.
Vit hvilke alternativer du har - velg din vei - vi går alle samme sted uansett, så du får gjøre det beste utav livet ditt! God fornøyelse, bon appetit på livet!
Antall ord: 342
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ludoburgero »

Ireth Alatariel skrev:
ludoburgero skrev:Coca-Cola er skikkelig avhengighetsdannende.
Har du forsøkt en liten periode uten? Da smaker det faktisk ikke like godt.
Prøv å holde deg i 14 dager, og dersom trangen blir for stor, prøv litt kaffe.
Det er ihvertfall bedre enn Coca-Cola... men... bare det at jeg snakker om det nå, gir meg lyst på et glass med iskald cola... det er søren meg skikkelig ille hvor hekta man blir, altså... :x
Det lengste jeg har holdt meg fra cola, var 3 dager. Da fikk jeg en sinnsyk hodeverk...
Men jeg er jo på "avvenning" nå da, så målet er å kutte helt ut. ;)
Når det gjelder kaffi, så kan jeg ikke fordra smaken. :mozilla_undecided:
Kjenner følelsen. Det er lett at det blir sånn, og da er du avhengig.
Prøvd kaffe latte med smakssirup? For eksempel burde du prøve den de har på Newsman på Kvadrat med Bounty, hvis du liker kokos og sjokolade! Smaker ikke kaffe engang... :)
Antall ord: 169
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Svartepus »

Denne tråden var jo rent koselig å lese i! :mozilla_smile:

Mye (interes)sant å lese her. Jeg tror nok også at det beste er å gjøre så godt man kan for å leve sunt, og samtidig kose seg. Jeg er nok ikke verdens sunneste, men jeg klarer faktisk å holde meg unna cola midt i uka, og spiser lite godterier midt i uka. I helgene derimot, da er det koooosetid med sjokolade og cola! Jeg spiser nesten aldri potetgull eller junkfood, men så er jeg ikke så glad i sånt heller.

Apropos cola; jo lengre det går mellom hver gang jeg drikker cola, jo bedre synes jeg faktisk det smaker...! Drikker jeg cola for ofte, smaker det ikke like forfriskende og godt. Jeg blir nesten litt lei... Tror jeg er litt rar sånn, for jeg har hørt flere som deler synet til Ludo om at cola smaker rart etter lengre opphold uten.
Antall ord: 154
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Re: Kosthold.

Innlegg av Konto avsluttet »

Jeg er med ludo på den med cola, jo lengre man holder seg unna jo værre smaker det.
Jeg klarte å holde meg unna cola helt i flere mnd i fjor før jeg skulle på ferie, og det var nok sterkt med å få ned vekta.
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 1962
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Vilma »

Er enig med Svartepus jeg, smaker bedre når det går litt tid i mellom. Kan være skikkelig godt når det har gått en måned i mellom eller noe, men flere dager i strekk blir det liksom ikke noe spesielt egentlig.

Ang. det med kosthold, så er jeg så utrolig dårlig på å leve sunt. Skulle jo tro at siden jeg er vegetarianer så burde jeg spise masse grønnsaker (og det burde jeg jo). Men det gjør jeg altså ikke. Blir rask mat, pizza, nudler, men også masse havregrøt. Og det er jo ikke usunt da, og når jeg i tillegg liker det veldig godt, er jo det greit. Hirsegrøt går det også mye av.

Det som "stopper" meg fra å spise det jeg føler jeg burde spise, er innkjøpet egentlig. Jeg føler at kjøper jeg en blomkål fks, så bruker jeg halve, mens resten ligger og råtner i kjøleskapet. Og når man er alene så blir det jo dyrt å kjøpe masse ingredienser som man ikke rekker å spise opp.
Men jeg skal bli flinkere nå altså... bare det å svitsje grønnsaker i en panne er jo så enkelt, tar ingen tid. Også kan man jo lage det samme dagen etterpå da, så slipper man å kaste.
Tran har jeg også begynt med, men det går jo så som så... glemmer det jo.

Jeg er iallefall glad jeg har hund, ellers hadde jeg nok blitt en slappfisk. Med skritteller og musikk på øret blir det jo i tillegg ekstra gøy da. Det blir uten anstrengelser minst 10.000 skritt om dagen, som regel 15000. Nå har det vært så glatt og kaldt ute, så har blitt litt kortere turer, men sånn etterhvert vil jeg nok tro at det blir 20000 skritt om dagen, minst.

Skal også slutte helt å kjøpe sjokolade ol. i uken, bare lørdager altså. Så får vi se hvordan det går ha ha. Brus drikker jeg nesten ikke, så det er jo greit.


(skal jo til syden i sommer ha ha )


Ojsann, sorry dette ble langt og kjedelig du...
Antall ord: 366
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ? »

Vilma skrev: Skulle jo tro at siden jeg er vegetarianer så burde jeg spise masse grønnsaker (og det burde jeg jo).
kjempebra med veggismat, hurra for deg.
Vilma skrev:Tran har jeg også begynt med, men det går jo så som så... glemmer det jo.
hmmm, vegetariske fiskeinvoller?
Antall ord: 50
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 1962
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Vilma »

Nå hørtes du ironisk ut mister. Var du det eller? :P

Ang. tran, ja jeg spiser fisk altså. Så er ikke den "ekstreme" varianten. Egg og melk osv osv også, men jeg spiser ikke kylling, slik som mange andre "vegetarianere" gjør.
Antall ord: 42
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mirell
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 83
Startet: 07 Okt 2008 14:15
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: Kosthold.

Innlegg av Mirell »

Hei jeg er også vegetarianer.
Har ikke spist kjøtt på 4 år, mens fisk sluttet jeg med som et nyttårsforsett, målet er vel å bli veganer, men tar det sakte;)

Etter at jeg sluttet med fisk har jeg blitt myyyyye flinkere med å lage sunn mat og få i meg masse proteiner fra protein shake bønner, pasta, tofukjøtt osv. Har faktisk begynt å like å lage mat, mer kreativ i matlagingen og spiser masse grønnsaker og frukt:D Blir spennende å se hvordan det blir fremover!

Er veldig fornøyd med meg selv nå :sang
Mange som sier at vegetarianere kan ha vanskelig for å bygge muskler fordi de ikke får i seg nok protein og andre næringsstoffer, men jeg har fått veldige gode resultater!

Hos meg er det chips og popcorn som jeg er så svak for :mozilla_innocent:
Men er greit å kose seg i helgene og slå seg litt løs:D
Antall ord: 154
«En nasjons storhet og moralske fremskritt kan måles etter hvordan dyrene behandles» Gandhi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links