Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinKosthold.

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Gjest

Re: Kosthold.

Innlegg av Gjest »

Amfelia skrev:I dag skal vi spise kylling med salat av rucola, hjertesalat, lollo, rød paprika, cherrytomater, raspa ingefærrot, pingekjerner, sopp (ikke flein..) rødløk og purre.
Ved siden av dette: Fullkornris med salatblanding (nøtter og kjerner, naturelle)

Tror det blir godt, jeg

Har vært hoe den ene av de nye legene mine, helt topp kar, han og!!
Amfelia er frisk som en fisk, ja en glad laksekvinne :D
Åååååh! Det hørtes kjempegodt ut!! Hærlig og sundt!

Nå skal jeg lage en middag med stekte grønnsaker som jeg heller en boks med tunfisk oppi og så koker det litt i tikka masala saus. Nyyydelig!
Antall ord: 111

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Re: Kosthold.

Innlegg av Gjest »

Vilma skrev:I dag lagde jeg sunn mat. Sånn passe iallefall, svitsjet grønnsaker... men hadde jo brød og dressing til så.
Jeg lagde det akkurat som de lager det på en restaurant her (smakte overraskende nok veldig likt, jeg er meget overrasket over meg selv faktisk).... og det jeg kom frem til var at jeg likegodt kan gå ut og spise akkurat det samme, for samme pris...
Ja, kanskje sparer jeg 30 kroner på å lage selv da, for brukte ikke all squasjen, brødet og hvitløken... men uansett, det er dyrt altså, for et måltid. Det er dyrt å forsøke å være sunn...! :mozilla_yell:
Det der er faenmeg sant Vilma! :mozilla_yell:

Men hvis man leter og bruker litt tid på varevalget så kan man få det billig. F.eks den retten jeg lager til middag i dag kommer tilsammen på ca 40 kr. Ikke verst det :D
Antall ord: 149

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 1962
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Vilma »

Sant det. For en gangs skyld kjøpte jeg ikke økologisk heller, og jeg tok det billigste altså. Kunne sikkert gått rundt på andre butikker og sammenlignet priser, men det orket jeg ikke akkurat da.
Men fks. paprika da, den økologiske er iallefall ganske dyr (og de andre og), kjøper egentlig bare det når det er på tilbud... samme med andre ting og.
Nei jeg vet ikke jeg.... har ikke råd til å lage mat fra bunnen av hver dag, det er sikkert og visst. Det er fristende å bare slaske sammen en spagettirett fra toro til 20 kroner liksom.
Antall ord: 102
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Re: Kosthold.

Innlegg av Gjest »

Det sier ivertfall noe om fokuset i samfunnet asså. Fytti grisen.... :mozilla_foot:
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 04 Feb 2009 23:45
15
Blitt takket: 3 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Timetravel_0 »

Akasha memoria skrev:Uansett hvilket blod man har så er melk og hvetemel noe dritt.
Nøyaktig hva er det som gjør melk og hvetemel så farlig? Mekanismer og virkning altså.
Vilma skrev:Det er dyrt å forsøke å være sunn...!


Havregryn koster bare litt over 10 kroner for en pakke. Laksfilet koster 35 kroner eller noe for et halvt kilo. Poteter koster ikke alt for mye. Tomater og agurk er heller ikke så veldig dyrt.
Problemet er vel at helse er blitt synonymt med å være så jævlig eksotisk. Det stemmer selvfølgelig ikke.
Dessuten liker jeg å hjelpe til med å skifte perspektiv. Man kan nemlig tenke at det sikkert er dyrt og kjedelig å ha livsstilssykdommer også.
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av ludoburgero »

Det usunne er billig som bare faen, mens det dyre og naturlige koster noe.

Rare dyr, kalt mennesker, har den rare tendensen til å tro at alt blir bedre desto mer man betaler for det. Sånn er de programmerte over tid, over tid.

Vann som de finner i bekker og elver, kildevann som er så friskt og godt betaler de gladelig for.
Coca-Cola har også sett sitt snitt i å bare tappe vann og rense det og kaller det BonAqua.
Selger som varmt smør.

Økologisk frukt og grønt overprises som bare juling. Slik at bøndene skal kunne feite opp lommebøkene sine. Samtidig er det bare de inkorporerte bøndene som er med i kapitalismemafiaen som tjener godt, de som har solgt sjelen sin til Djevelen og gjort en avtale med de store grossistene. Resten av bøndene driter vi i... tar åkerne deres og lager motorvei der.

For en flott og sunn utvikling! Propp i oss e-stoffer, konserveringsmidler, aspartam og en hel mengde med sukker - tjen fett på diabetesmedisiner, slankekurer, fettsuging - og samtidig reduser befolkningen! Godt samarbeid, jævla hyklere!
Gud som jeg elsker hele denne livsstilen vi har tatt så kjært til våre hjerter...

Sivilisasjon anno 2009...
Antall ord: 205
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Re: Kosthold.

Innlegg av Gjest »

Timetravel_0 skrev:
Akasha memoria skrev:Uansett hvilket blod man har så er melk og hvetemel noe dritt.
Nøyaktig hva er det som gjør melk og hvetemel så farlig? Mekanismer og virkning altså.
Vilma skrev:Det er dyrt å forsøke å være sunn...!


Havregryn koster bare litt over 10 kroner for en pakke. Laksfilet koster 35 kroner eller noe for et halvt kilo. Poteter koster ikke alt for mye. Tomater og agurk er heller ikke så veldig dyrt.
Problemet er vel at helse er blitt synonymt med å være så jævlig eksotisk. Det stemmer selvfølgelig ikke.
Dessuten liker jeg å hjelpe til med å skifte perspektiv. Man kan nemlig tenke at det sikkert er dyrt og kjedelig å ha livsstilssykdommer også.

Melkesukker er ikke bra for noen mennesker etter fyldte fire år. Mennesker har ikke tarmbakteriene som kreves for å fordøye melkesukker på en skikkelig måte. Desutten er det mye fett i melk. Egentlig så er det eneste vi har godt av i melk kalsiumet. Men drikker man (som jeg har nevnt før og jeg nevner det igjen) alpro soyamelk, så letter man fordøyelsen veldig og dermed gir det masse mere overskudd. Man får i seg masse proteiner og denne melken er tilsatt kalsium og B12. Jeg kunne faktisk føle meg mye lettere i kroppen av å slutte med melk. For det er tungt fordøyelig. Soyamelken kan erstatte melk i alt fra baking til matlaging.

Hvetemel er rett og slett kaloribombe nr en. Tomme karbohydrater som ikke gir stort overskudd. Desutten er hvetemel ihælbehandlet. Hvetemel har også en type gluten som flere og flere mennesker viser seg intolerante mot, mon tro hvorfor? Spelt derimot, som er et meget godt alternativ til hvetemel, har en annen gluten som er sammensatt på en annen måte og mange mennesker som er intolerante mot hvetemel tåler dette. Spelt har et rykte på å vere det opprinnelige hvetemelet. Og spelt har alle egenskaper til hvetemelet slik at det kan erstatte hvetemel i alt. Derimot er speltmel fortsatt like fiberløst som hvetemel slik at skal man få overskudd så burde man fortsatt bruke f.eks spelt fullkorn.

Dette er hostet opp fra hukommelsen men det er slettes ikke verre en å skjekke opp temaet en smule eller snakke med en homeopat for å finne ut mer.
Antall ord: 387

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 04 Feb 2009 23:45
15
Blitt takket: 3 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Timetravel_0 »

Vi har faktisk enzymer som kan bryte ned melk. De fleste av oss hvertfall. I tillegg er forholdet mellom omega 3 og omega 6 i melkefette gunstig. Det inneholder også en god del CLA som skal være godt for mye rart, blant annet immunforsvaret.
I tillegg inneholder melk en rekke vitaminer, men også sink, magnesium, selen og jod. Alt dette har vi bruk for. Proteinene i melk er også av veldig høy kvalitet.

Hvis du ikke tror meg er det slettes ikke verre enn å sjekke opp temaet en smule.
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 860
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Re: Kosthold.

Innlegg av Amfelia »

Middagen var god!!!
Men jeg var alene om å spise den, gubben vil ikke ha "slik mat" :D
Stekte han 2 biffburgere og smurte 2 brødskiver.....
Han er sååå kresen på mat, mens jeg elsker å prøve nye retter, synes det er
gøy å eksperimentere med all slags mat. Elsker frityrstekt blekksprut, men lager det ikke selv.

Melk drikker jeg kun skjelden, elsker iskald melk, men magen stopper helt opp.
Holder meg til vann og kaffe.

Ja, det er dyrt å lage skikkelig middag når man er alene, og veldig lett å hoppe over da...
Men mat er jaggu godt!
Antall ord: 98
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Re: Kosthold.

Innlegg av Konto avsluttet »

Fjordlands er tingen!
Ferdig middag på 5 min.
Antall ord: 8

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 860
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Re: Kosthold.

Innlegg av Amfelia »

Sol@ngelica skrev:Fjordlands er tingen!
Ferdig middag på 5 min.
Det er det jeg prøver å løre Jarle nå.....
ha kan IKKE lage mat!!
ps. nå må han smøre matpakka si sjøl har gjort det selv i to dager nå :D
Stakkar, snille mannen min :D
Antall ord: 48
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 1962
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Vilma »

Timetravel_0 skrev:
Akasha memoria skrev:Uansett hvilket blod man har så er melk og hvetemel noe dritt.
Nøyaktig hva er det som gjør melk og hvetemel så farlig? Mekanismer og virkning altså.
Vilma skrev:Det er dyrt å forsøke å være sunn...!


Havregryn koster bare litt over 10 kroner for en pakke. Laksfilet koster 35 kroner eller noe for et halvt kilo. Poteter koster ikke alt for mye. Tomater og agurk er heller ikke så veldig dyrt.
Problemet er vel at helse er blitt synonymt med å være så jævlig eksotisk. Det stemmer selvfølgelig ikke.
Dessuten liker jeg å hjelpe til med å skifte perspektiv. Man kan nemlig tenke at det sikkert er dyrt og kjedelig å ha livsstilssykdommer også.

Jeg spiser mye havregrøt ja. Bra og billig.
Har ikke sett laksefilet så billig, men jeg må ærlig innrømme at jeg aldri kjøper first price varer, selv om jeg ikke har særlig med penger. Poteter er jeg ikke sånn voldsomt glad i, har faktisk aldri kokt poteter til meg selv. Bortsett fra bakte poteter da, det hender det at jeg spiser.
Agurk er svindyrt til tider! Men det kommer veldig ann på når, og hvor man kjøper den. Det varierer veldig, fra 10 kroner til 25... jeg kjøper bare når den koster ti. Jeg får uansett nesten aldri spist den opp. Tomat er greit nok, det er ikke så dyrt, for kjøper bare noen få om gangen uansett.

Hadde ikke økologiske egg vært så dyre, hadde jeg nok spist mer egg og. Men skal jeg ha egg, så må det være øko, også får det heller bare bli en sjelden gang. Det er den ene tingen jeg virkelig her helt konsekvent på når det kommer til mat. Jeg betaler også gladelig noen kroner mer for økologisk melk. Før var det enda dyrere, men nå er det ikke stor forskjell, og det er vel fordi flere kjøper det sikkert.

Ja nå nevte jeg vel økologisk i hver setning, men jeg er opptatt av å støtte det da. Og fordi det er litt dyrere, så blir det vel sånn at jeg kjøper det litt sjeldnere og, ergo spiser jeg usunt... mens jeg støtter drittmaten fra toro og mr. lee
(Hvor er logikken i det liksom....)

:roll:
Antall ord: 395
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 860
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Re: Kosthold.

Innlegg av Amfelia »

Jeg pleier å vaske potetene godt, skjære den i båter med skallet på, kryder og steike i ovnen i ca.45 min., digg til alt, nesten....!!
Antall ord: 27
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 860
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Re: Kosthold.

Innlegg av Amfelia »

Og så liker jeg Bjellands fiskeboller i KARRY saus, med sprøstekt bacon og fett til....nammenam!
Antall ord: 17
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 1962
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Re: Kosthold.

Innlegg av Vilma »

Amfelia skrev:Jeg pleier å vaske potetene godt, skjære den i båter med skallet på, kryder og steike i ovnen i ca.45 min., digg til alt, nesten....!!
Ja det er ganske godt egentlig, aldri lagd det selv da. Men etter min store succes i dag, skal jeg bli flinkere til å lage meg mat, er jo ikke sååå vanskelig :D
Det skal jeg huske på, bedre enn å kjøpe pommes frites og sikkert (selv om det også skjer sjeldent)
Antall ord: 79
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links