Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisAdam og Eva?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Adam og Eva?

Innlegg av ludoburgero »

Jeg vil vel kanskje ikke si at de fleste kristne er slik og slik, for jeg kjenner ikke de fleste kristne, men man får jo fort inntrykk av at ihvertfall veldig mange kristne er skylapputstyrte.
Uansett, folkens, ikke glem at dette kanskje er inntrykk dere ofte får fra media og gjennom fundamentalister som faktisk ER fanatisk kristne. Disse representerer ikke nødvendigvis flertallet.

Adam og Eva... historien er vel mer symbolsk ment.
Om jeg hadde vært kristen hadde jeg ihvertfall ikke klart å tatt den helt seriøst.
Forresten, det er vel ikke noe som tilsier at han skapte dem som bror og søster?
Nå er jeg jo ikke særlig belest, men hvor i bibelen står dette isåfall?
Antall ord: 124
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Adam og Eva?

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Jeg vil vel kanskje ikke si at de fleste kristne er slik og slik, for jeg kjenner ikke de fleste kristne, men man får jo fort inntrykk av at ihvertfall veldig mange kristne er skylapputstyrte.
Uansett, folkens, ikke glem at dette kanskje er inntrykk dere ofte får fra media og gjennom fundamentalister som faktisk ER fanatisk kristne. Disse representerer ikke nødvendigvis flertallet.

Adam og Eva... historien er vel mer symbolsk ment.
Om jeg hadde vært kristen hadde jeg ihvertfall ikke klart å tatt den helt seriøst.
Forresten, det er vel ikke noe som tilsier at han skapte dem som bror og søster?
Nå er jeg jo ikke særlig belest, men hvor i bibelen står dette isåfall?
Jeg har vært borti de fleste typene tror jeg, og har kristne i familien og i vennekretsen.
Jeg står for det jeg skrev over her ;)
Antall ord: 153
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Adam og Eva?

Innlegg av ludoburgero »

Moonstone skrev:Jeg har vært borti de fleste typene tror jeg, og har kristne i familien og i vennekretsen. Jeg står for det jeg skrev over her ;)
Jasså, du har erfaringer med disse... men det tror jeg ikke alle de som sier at kristne er dumme og teite og trangsynte har. Mange bare kaster seg på og jatter med.
Det er ofte sånn. Litt synd. Alle vil mene noe om meningene.
Forbanna pjatt og sensasjonsjag i mediene som gjør det...
Antall ord: 84
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Adam og Eva?

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:
Moonstone skrev:Jeg har vært borti de fleste typene tror jeg, og har kristne i familien og i vennekretsen. Jeg står for det jeg skrev over her ;)
Jasså, du har erfaringer med disse... men det tror jeg ikke alle de som sier at kristne er dumme og teite og trangsynte har. Mange bare kaster seg på og jatter med.
Det er ofte sånn. Litt synd. Alle vil mene noe om meningene.
Forbanna pjatt og sensasjonsjag i mediene som gjør det...
Enig, ikke alle er dumme og trangsynte.
De fleste som er av gamleskolen og veldig tradisjonelle er nok slik.
De har ikke fått med seg mye av de nye tankene som den yngre garde har,
som kaller seg "ny-kristne"

Disse år det faktisk an å snakke med, og diskutere rundt alternative tolkninger.
Jeg gjør det en del ganger, og mange er åpen for nye ideer, og er ikke redd for å forkaste
gammel tull som de selv mener ikke har noen verdi i "Kristen-pakka"
Med andre ord: de vil tenke selv, og utvide sitt syn på livet..utvikle seg.
Og kan også ende med at de faktisk også slutter og kalle seg kristne au,
fordi de har tatt til seg så mye nytt at de heller vil kalle seg "spirituelt søkende"
Antall ord: 220
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: Adam og Eva?

Innlegg av MikkelRev »

Dette er et spørsmål som jeg har besvart en del ganger tidligere på forumet.
HappeTittenTooYouNow skrev:Hva om Adam og Eva egentlig er Neandertaler-stammer?
Neadertalere for 6000 år siden? Nei.
Bibelen, med relgions-ledere, har en vane for å avise evulosjons-teorien, men den er jo bevist i opp og i mente....
....at kirken ikke avviser evolusjonsteorien.
Japps73 skrev:Saken er at Kain slo i hjel Abel og ble landsforvist fra Edens hage. Kvinna han fant var av den ætt som bodde på jorda fra før; og man må benytte seg av Däniken for å forklare hvordan de har kommi dit.
Du har rett i det, men man trenger ikke Dänicken for å forklare hvordan de andre folkene som fantes fra før kom til jorden. Husk at Adam og Eva levde for rundt 6000 år siden, og da vet vi at det var mange mennesker på jorden.
ludo skrev:jo fort inntrykk av at ihvertfall veldig mange kristne er skylapputstyrte.
Ja, og det samme gjelder mange av de som har påtatt seg anti-kristen holdning. Har vært borti mange av den typen. For dem er det viktigste å vinne diskusjonen, og å "ta" kristendommen/de kristne/jesus/bibelen/kirken. Å få fakta på bordet vil de kun ha hvis det står i dems favør. Så trangsynthet er ikke forbeholdt en bestemt gruppe mennesker.
Antall ord: 228
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Adam og Eva?

Innlegg av Moonstone »

MikkelRev skrev:Dette er et spørsmål som jeg har besvart en del ganger tidligere på forumet.
HappeTittenTooYouNow skrev:Hva om Adam og Eva egentlig er Neandertaler-stammer?
Neadertalere for 6000 år siden? Nei.
Bibelen, med relgions-ledere, har en vane for å avise evulosjons-teorien, men den er jo bevist i opp og i mente....
....at kirken ikke avviser evolusjonsteorien.
Japps73 skrev:Saken er at Kain slo i hjel Abel og ble landsforvist fra Edens hage. Kvinna han fant var av den ætt som bodde på jorda fra før; og man må benytte seg av Däniken for å forklare hvordan de har kommi dit.
Du har rett i det, men man trenger ikke Dänicken for å forklare hvordan de andre folkene som fantes fra før kom til jorden. Husk at Adam og Eva levde for rundt 6000 år siden, og da vet vi at det var mange mennesker på jorden.
ludo skrev:jo fort inntrykk av at ihvertfall veldig mange kristne er skylapputstyrte.
Ja, og det samme gjelder mange av de som har påtatt seg anti-kristen holdning. Har vært borti mange av den typen. For dem er det viktigste å vinne diskusjonen, og å "ta" kristendommen/de kristne/jesus/bibelen/kirken. Å få fakta på bordet vil de kun ha hvis det står i dems favør. Så trangsynthet er ikke forbeholdt en bestemt gruppe mennesker.
Jøss, MikkelRev er tilbake jo :)
Hvordan har det vært i "de evige jaktmarker?"
Antall ord: 245
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: Adam og Eva?

Innlegg av MikkelRev »

MoonStone :fis
Ja jeg lurer meg inn på forumet innimellom. Denne tråden trengte sårt en MikkelRev. Se folket, de spurte og undret seg, latterliggjorde historien eller fornektet den. Men da MikkelRev kom, ga løsningen, ble folket taus.
Antall ord: 39
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Adam og Eva?

Innlegg av Moonstone »

MikkelRev skrev:MoonStone :fis
Ja jeg lurer meg inn på forumet innimellom. Denne tråden trengte sårt en MikkelRev. Se folket, de spurte og undret seg, latterliggjorde historien eller fornektet den. Men da MikkelRev kom, ga løsningen, ble folket taus.
Hehe..ja, selvtilitten og bedreviter-instillingen din er intakt ser jeg ;)
Er faktisk litt enig, du representerer et ytterpunkt som har vært fraværende her på Para
i det siste..
Antall ord: 72
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atheos

Re: Adam og Eva?

Innlegg av Atheos »

Moonstone skrev:
MikkelRev skrev:MoonStone :fis
Ja jeg lurer meg inn på forumet innimellom. Denne tråden trengte sårt en MikkelRev. Se folket, de spurte og undret seg, latterliggjorde historien eller fornektet den. Men da MikkelRev kom, ga løsningen, ble folket taus.
Hehe..ja, selvtilitten og bedreviter-instillingen din er intakt ser jeg ;)
Er faktisk litt enig, du representerer et ytterpunkt som har vært fraværende her på Para
i det siste..

Ja... hvor har det blitt av de skarpe "ytterpunktene"? Blitt jaget vekk?
Antall ord: 86

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xirque Z'dataan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 397
Startet: 10 Nov 2006 12:34
17
Kjønn (valgfri): Andrgyn
Lokalisering: Hades
Blitt takket: 1 gang

Re: Adam og Eva?

Innlegg av Xirque Z'dataan »

Titten Tei skrev:En ting som jeg har lurt på i mange år..:
I bilbelen står det at Adam og Eva var de første menneskene på jorda.. skapt av Gud..
Hvis Adam og Eva har befolket hele jorda, så er jo vi da et resultat av innavl??
deres barn må jo ha fått barn, og deres barn igjen må jo ha fått barn.. det er innavl..
resultat av innavl er f.eks genetiske sykdommer..
http://no.wikipedia.org/wiki/Innavl

hva tror dere?
håper at noen kristene som har studert bibelen bedre enn meg kan komme med noen ord om dette :)
men i følge myntlige myter så var det ikke adam og eva men adam og lilith..og at adam var utro mot eva med lillith etter at de ble jagd ut av hagen.
Antall ord: 140
non omnis moriar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 860
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Re: Adam og Eva?

Innlegg av Amfelia »

Der ser man, utroskap har alltid vært bedrevet... :?

By the way, så synes jeg Bjørn Eidsvåg og Svardahl er flotte kristne!!
Antall ord: 24
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: Adam og Eva?

Innlegg av MikkelRev »

Lilith er i følge enkelte tradisjoner Adams første kone. Det blir derfor ikke riktig å si at Adam var utro når han allerede hadde en ny kone. Om den beretningen stemmer eller ikke, så poengterer den ihvertfall poenget mitt - det fantes andre mennesker under Adam og Eva's tid i Edens Hage!
Antall ord: 54
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Low-Q
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 12
Startet: 14 Feb 2009 16:30
15
Kjønn (valgfri): Husbonde
Lokalisering: Maura

Re: Adam og Eva?

Innlegg av Low-Q »

Titten Tei skrev:En ting som jeg har lurt på i mange år..:
I bilbelen står det at Adam og Eva var de første menneskene på jorda.. skapt av Gud..
Hvis Adam og Eva har befolket hele jorda, så er jo vi da et resultat av innavl??
deres barn må jo ha fått barn, og deres barn igjen må jo ha fått barn.. det er innavl..
resultat av innavl er f.eks genetiske sykdommer..
http://no.wikipedia.org/wiki/Innavl

hva tror dere?
håper at noen kristene som har studert bibelen bedre enn meg kan komme med noen ord om dette :)
For det første: Det som står i bibelen skal du ikke ta HELT bokstavelig - det er vel og merke enkelte sekter som faktisk gjør det.

For det andre: Bibelen er ingen vitenskapsbok som forteller "sannheten" om skapelsen, hvordan menneskene befolket jorden.

For det tredje: Det er ingen regel at innavl fører til genetiske sykdommer - sjeløyde tannløse guttunger som spiller banjo med et fårete brunt smil.

Adam og Eva var to av mange mennesker på den tiden. De var altså ikke alene de to. Imidlertid mener forskre at menneskets vugge den gang lå innenfor et begrenset geografisk område i Afrika, med flere individer, mens andre mener at hele jorden ble befolket omtrent samtidig, med noen titalls tusen individer spredt over det kontinentet Europa, Afrika, og Asia hører til. Afrika skal være opprinnelsesorådet for mennesket i følge siste nytt.

Gud er først og fremst noe mennesket selv har "funnet på", mener jeg. Bibelen sier at mennesket er skapt i Guds bilde, men jeg tror det er omvendt. Det er så mange ledere og øvrige autoriteter som bruker Gud for å rettferdiggjøre sin sak, om det er snakk om etnisk rensing, eller nødhjelp til fattige mennesker. Gud er så mangt. Du må nesten velge hvilken religion du vil tro på, og akseptere den Gud som denne religionen sier at Gud er. Men hver religion vil likevel hevde at det er Gud som har ledet dem veien og fortalt dem hvem Gud er. Litt snålt, men sånn er det gjerne.

Mvh.

Vidar
Antall ord: 370
Paranormalt er normalt - vi vet bare ikke hvorfor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Adam og Eva?

Innlegg av Moonstone »

Low-Q skrev:
Titten Tei skrev:En ting som jeg har lurt på i mange år..:
I bilbelen står det at Adam og Eva var de første menneskene på jorda.. skapt av Gud..
Hvis Adam og Eva har befolket hele jorda, så er jo vi da et resultat av innavl??
deres barn må jo ha fått barn, og deres barn igjen må jo ha fått barn.. det er innavl..
resultat av innavl er f.eks genetiske sykdommer..
http://no.wikipedia.org/wiki/Innavl

hva tror dere?
håper at noen kristene som har studert bibelen bedre enn meg kan komme med noen ord om dette :)
For det første: Det som står i bibelen skal du ikke ta HELT bokstavelig - det er vel og merke enkelte sekter som faktisk gjør det.

For det andre: Bibelen er ingen vitenskapsbok som forteller "sannheten" om skapelsen, hvordan menneskene befolket jorden.

For det tredje: Det er ingen regel at innavl fører til genetiske sykdommer - sjeløyde tannløse guttunger som spiller banjo med et fårete brunt smil.

Adam og Eva var to av mange mennesker på den tiden. De var altså ikke alene de to. Imidlertid mener forskre at menneskets vugge den gang lå innenfor et begrenset geografisk område i Afrika, med flere individer, mens andre mener at hele jorden ble befolket omtrent samtidig, med noen titalls tusen individer spredt over det kontinentet Europa, Afrika, og Asia hører til. Afrika skal være opprinnelsesorådet for mennesket i følge siste nytt.

Gud er først og fremst noe mennesket selv har "funnet på", mener jeg. Bibelen sier at mennesket er skapt i Guds bilde, men jeg tror det er omvendt. Det er så mange ledere og øvrige autoriteter som bruker Gud for å rettferdiggjøre sin sak, om det er snakk om etnisk rensing, eller nødhjelp til fattige mennesker. Gud er så mangt. Du må nesten velge hvilken religion du vil tro på, og akseptere den Gud som denne religionen sier at Gud er. Men hver religion vil likevel hevde at det er Gud som har ledet dem veien og fortalt dem hvem Gud er. Litt snålt, men sånn er det gjerne.

Mvh.

Vidar

Bra mann :)
Velkommen til "Religion=Tull gjengen" :p
Antall ord: 380
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: Adam og Eva?

Innlegg av MikkelRev »

Bra innlegg Low-Q, og du har stort sett retti det meste. Diskusjonen om Guds eksistens er egentlig mindre interessant for min del, da den egentlig aldri kan føre til noen tilfredsstillende konklusjon.
Er ellers uenig med deg Moonstone om at religion er bare noe tull. Religion - uavhengig av dets metafysiske spekulasjoner - har også bidratt til mye godt, både for samfunnet og for enkeltmennesker gjennom historien. Verden idag ville føltes tom om vi skulle kvitte oss med alt av religiøs betydning.
Antall ord: 85
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links