Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Pendler, spåkort, søkepinner, krystaller og andre hjelpemidlerÅ komme igang med Tarot

Pendler, spåkort, søkepinner, krystaller og andre hjelpemidler
Heksepusen er moderator.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Loddfavne
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 95
Startet: 15 Mai 2008 15:09
15
Blitt takket: 1 gang

Re: Å komme igang med Tarot

Innlegg av Loddfavne »

Kimbara skrev:Tenker dere som legger Tarot noen gang over om kanskje deres kunder (eller hvem dere nå legger for) vil ta avgjørelser basert på det dere hevder å kunne lese ut fra kortene? Noen mennesker er lette å lede - bekymrer ikke dette dere?

Skal man ta opp Tarot-kort, må man også tenke over de etiske problemene ved dette.
Når man legger Tarot for seg selv, så antar jeg at folk er voksne nok til å ta sine egne valg.

Når man legger for andre, så er en nyttig pekepinn at Tarot er en "ide-myldring". Det er et utgangspunkt for noe som man kan undersøke nøyere. Dermed så er Tarot mest en inspirasjon til å være mer nysgjerrig og tenke mer på at verden kan ha mer i seg en man tenkte i utgangspunktet. Tarot kan fri en fra fastlåste tankemønster med å introdusere nye ideer. Dette er en sunn tilnærming til Tarot. Faktisk så kan denne "ide-myldringen" sammenliknes med tankekart som mange bruker til mye rart.

Dette redskapet er såpass spesielt at man må tenke litt over hva man skal bruke det til, og når man skal bruke det.
Antall ord: 199

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Å komme igang med Tarot

Innlegg av Heksepusen »

Jo Kim jeg gjør faktis det, er derfor jeg understreker veldig sterkt når jeg legger kort på andre.
Jeg ser på korten som et redskap til veileding.
Jeg ber også de jeg legger kort på om og se seg rundt og høre til andre gode råd i skaene det gjelder.
Korten er ikke det som skal ta avgjørelsen i saker, de er veileden redskap for meg og dem jeg legger på.

Men jeg har i tillegg en kort liten samtale både før og etter jeg legger kort, nettoppp fordi jeg prøver å få personen til og tenke over problemstillingen sin.

Men ser jeg at problemer trenger proff hjelp så råder jeg dem til oppsøke den hjelpen.
Antall ord: 125
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Å komme igang med Tarot

Innlegg av Kimbara »

Loddfavne skrev:Tarot kan fri en fra fastlåste tankemønster med å introdusere nye ideer. Dette er en sunn tilnærming til Tarot. Faktisk så kan denne "ide-myldringen" sammenliknes med tankekart som mange bruker til mye rart.
Så hvorfor kan man ikke rett og slett bare lage et tankekart, hvis det likevel ikke bør ses på som noe annet? Hvorfor dette fokuset på kortene og de angivelige "magiske" omstendighetene rundt?

Jeg tror mange mennesker tiltrekkes av Tarot fordi det er noe mystisk rundt det. Mange stoler nok mer på Tarot nettopp pga. denne mystikken de mener er i spill, og vil da følgelig ikke legge så mye vekt på om kortleggeren mener det kun bør ses på som en idémyldring. Husk at det som gjør inntrykk ved en slik sesjon, er kortleggingen i seg selv.

Tenk på det som øvrig kortkunst; når kortkunstneren finner det kortet du tenkte på, er det dét du husker - ikke alt det han bablet om før, under og etter.

Derfor mener jeg altfor mange såkalte "alternativere" tar litt for lett på det de selv driver med. De påstår, enten direkte eller indirekte, at de har spesielle evner (eller at objekter de benytter seg av har det), og tror de slipper unna ved å hinte til at man kanskje ikke bør ta dem så seriøst likevel.

Det blir en selvmotsigelse. "Jeg kan legge kort som spår fremtiden eller sier noe om deg - men egentlig er kortene helt uten betydning, da dette bare er å se på som en idémyldring, og du skal ikke ta det som blir sagt så høytidelig."

Hvorfor ønsker da noen å la seg "lese" slik? I mange tilfeller er det nok det visuelle ved det, men i en del tilfeller er det fordi vedkommende genuint tror at mennesker som driver med Tarot har "evner". Disse vil nok ikke se på det som lek og moro selv om man sier det rett ut til dem.
Antall ord: 336
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Loddfavne
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 95
Startet: 15 Mai 2008 15:09
15
Blitt takket: 1 gang

Re: Å komme igang med Tarot

Innlegg av Loddfavne »

Kimbara skrev: Så hvorfor kan man ikke rett og slett bare lage et tankekart, hvis det likevel ikke bør ses på som noe annet? Hvorfor dette fokuset på kortene og de angivelige "magiske" omstendighetene rundt?

Hvorfor ønsker da noen å la seg "lese" slik? I mange tilfeller er det nok det visuelle ved det, men i en del tilfeller er det fordi vedkommende genuint tror at mennesker som driver med Tarot har "evner". Disse vil nok ikke se på det som lek og moro selv om man sier det rett ut til dem.
Ja, det blir for lettvint å bortforklare det på den måten. Derfor spår jeg egentlig bare meg selv og folk som er alternativere selv, og som jeg stoler på faktisk vet hva ting dreier seg om. Teletorg tjenester og det alternative næringslivet har jeg lite til overs for.
Antall ord: 143

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Atmosphere
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 137
Startet: 05 Feb 2009 23:11
15
Kjønn (valgfri): Jente
Lokalisering: Stjørdal
Har takket: 4 ganger
Blitt takket: 16 ganger

Re: Å komme igang med Tarot

Innlegg av Atmosphere »

Så lenge folk er friske og oppegående, og man har god kommunikasjon, så tror jeg ikke man kan ta skade av kortene, om det nå ligger "magiske krefter" bak, eller man får stikkord som kan løse eventuelle problemer man har.

Det er vel større sjans for at folk med mentale forstyrrelser, eller som er i veldig vanskelige og ubalanserte perioder av livet, f.eks veldig unge, noen som har opplevd mange dødsfall, sykdom etc kunne legge for mye vekt i dette. Folk som har det sånn tror jeg jeg hadde vært veldig forsiktig med å legge kort for..
Antall ord: 104
I hope to arrive to my death; late, in love, and a little drunk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: Å komme igang med Tarot

Innlegg av Hecate »

Husk at Tarot ikke er spådom, da Kimbara, men en oversikt over situasjonen og potensielle utfall av ulike veier. Som med horoskop, kan alltid kortene linkes til noe som pågår i livet ditt. Alt kan vris, så hvordan den som blir tolket for oppfatter og overfører tolkningen til sitt eget liv må nesten gå på deres egen kappe. Ikke at vi skal fraskrive oss ansvaret når vi tolker for andre, men vi kan heller ikke påta oss ansvaret for andres valg.

Da jeg spådde, lagde jeg ofte leggene selv og skreddersydde dem for hva jeg ville få frem. Trengte jeg noe bedre belyst, trakk jeg kort for disse for å få mer kjøtt på beinet. Det viktigste er jo aller først å tune inn personen en skal tolke for, slik at en føler en kontakt med vedkommende. Da får en inn intuitivt frem den mest riktige tolkningen av kortet. For de har jo noe ulik betydning sett i forhold til hvilke kort som ligger rundt, hva de skal representere i legget og ikke minst om de er rettvendt eller oppned. Noen kortstokker har jo også byttet om på elementene i forhold til hva som er vanlig RW-stil, så det er viktig å vite litt om hvilken stil kortene dine er laget etter. Men stort sett er jeg lite tilhenger at ritualer som hvordan en skal stokke, splitte, oppbevare, rense osv. Jeg får aldri understreket nok at intensjonen bak er viktigere enn selve handlingen og da følger energien minste motstands vei. M.a.o. det funker alikkavæl!!
Antall ord: 268
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Å komme igang med Tarot

Innlegg av Kimbara »

Så om jeg tolker dere rett, så erkjenner dere (ihvertfall innerst inne) det faktum at kortene og hvordan de blir lagt egentlig ikke har noe å si, men at man må være kreativ i tolkningen sin for at det skal ha noe for seg?

Sagt med andre ord; dette fungerer nøyaktig på samme måte som kinesiske horoskoper, hvor man kan legge ut i det lange og brede og alltid få overraskende gode "treff" på den man leser for fordi innholdet er akkurat generelt nok til å passe for alle (innen en gitt aldersgruppe).

Det virker på meg som om ihvertfall Loddfavne mener dette, og anser det hele som en litt mer kreativ måte å "kaste ball" på. Det ser ikke ut som om han har et usunt eller spesielt urealistisk forhold til Tarot, og da respekterer jeg det fullt ut.

Det jeg reagerer på er dog at enkelte, kanskje underbevisst, toner ned hvordan Tarot egentlig fungerer til fordel for å gjøre det hele mystisk. Jeg legger for eksempel merke til at du, Hecate, sier at du spår, selv om du tidligere i tråden sa at dette ikke er spådom.
Det var nok bare en glipp, men det viser hvordan Tarotkortenes angivelige mystiske egenskaper kan forankre seg.
Antall ord: 210
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Loddfavne
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 95
Startet: 15 Mai 2008 15:09
15
Blitt takket: 1 gang

Re: Å komme igang med Tarot

Innlegg av Loddfavne »

Kimbara skrev:Så om jeg tolker dere rett, så erkjenner dere (ihvertfall innerst inne) det faktum at kortene og hvordan de blir lagt egentlig ikke har noe å si, men at man må være kreativ i tolkningen sin for at det skal ha noe for seg?

Det virker på meg som om ihvertfall Loddfavne mener dette, og anser det hele som en litt mer kreativ måte å "kaste ball" på. Det ser ikke ut som om han har et usunt eller spesielt urealistisk forhold til Tarot, og da respekterer jeg det fullt ut.

Det jeg reagerer på er dog at enkelte, kanskje underbevisst, toner ned hvordan Tarot egentlig fungerer til fordel for å gjøre det hele mystisk. Jeg legger for eksempel merke til at du, Hecate, sier at du spår, selv om du tidligere i tråden sa at dette ikke er spådom.
Det var nok bare en glipp, men det viser hvordan Tarotkortenes angivelige mystiske egenskaper kan forankre seg.
Ja, å prøve å tolke kortene gjør at man kanskje greier å se problemene sine på en annen måte enn før man la kortene. Denne prosessen trenger ikke noe magi for å fungere, den kan fungere uavhengig av om det finnes mer eller mindre mellom himmel og jord. Det kan være at man bare fikk en nyttig impuls. Det kan også være at kortene falt på en bestemt måte fordi at universet ville det slikt.

Men, kanskje mystikken må være der fordi at man ikke skal vite hvor svarene kommer fra. Man skal ikke være sikker på om det er en fe som snakker gjennom kortene, eller underbevisstheten. For i det man vet svaret på hva det er som driver prosessen, så antar man ting om løsningene. Hvis man ikke vet, så er kanskje tankene litt mer fritt flytende. Når jeg skal se på et problem, så er et åpent sinn muligens en fordel.
Antall ord: 323

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: Å komme igang med Tarot

Innlegg av Hecate »

Kimbara skrev:Så om jeg tolker dere rett, så erkjenner dere (ihvertfall innerst inne) det faktum at kortene og hvordan de blir lagt egentlig ikke har noe å si, men at man må være kreativ i tolkningen sin for at det skal ha noe for seg?

Sagt med andre ord; dette fungerer nøyaktig på samme måte som kinesiske horoskoper, hvor man kan legge ut i det lange og brede og alltid få overraskende gode "treff" på den man leser for fordi innholdet er akkurat generelt nok til å passe for alle (innen en gitt aldersgruppe).

Det virker på meg som om ihvertfall Loddfavne mener dette, og anser det hele som en litt mer kreativ måte å "kaste ball" på. Det ser ikke ut som om han har et usunt eller spesielt urealistisk forhold til Tarot, og da respekterer jeg det fullt ut.

Det jeg reagerer på er dog at enkelte, kanskje underbevisst, toner ned hvordan Tarot egentlig fungerer til fordel for å gjøre det hele mystisk. Jeg legger for eksempel merke til at du, Hecate, sier at du spår, selv om du tidligere i tråden sa at dette ikke er spådom.
Det var nok bare en glipp, men det viser hvordan Tarotkortenes angivelige mystiske egenskaper kan forankre seg.
Det er fordi det kalles "å spå". Språket er vel ikke tilstrekkelig nok til å finne noe mer passende i denne sammenhengen. Men det er ikke spådom. I den grad det er noen forutseende effekt, så er det kanskje like mye vedkommende som ble "spådd" som har tilrettelagt vha ulike valg/handlinger at noe skal skje i tråd med det kortene beskrev kunne være et mulig resultat.

Men det er slik at du rett og slett bestemmer deg på forhånd hva kortene som ligger
på bestemte plasser skal gi svar på. Eks. du ber om å få svar på noe konkret; avtaler med deg selv at det første kortet skal gi en beskrivelse av bakgrunnen for en situasjon. Det andre kortet skal reflektere situasjonen slik den er i dag. Neste tre kort kan vise råd i situasjonen og dermed de neste tre etter der igjen, kan gi en pekepinn på evt utfall dersom du følger rådene. Det siste kortet kan fortelle om gjennomgangstemaet eller det endelige utfallet. Alt dette har du bestemt i det du stokker kortene, etterpå må du tolke dem alene og i forhold til hverandre. Og ja, jeg tror nok at det er litt som horoskop. Ikke alt kan relateres til noe konkret i livet ditt der og da, noe kan t.o.m. være noe du ikke selv er bevisst på, men at alt stemmer ned i minste detalj er nok lite sannsynlig. De aller beste, klarer kanskje dette. Det er jo også litt sånn at de som blir tolket for, er litt selektive mht til hva de velger å lytte til og vektlegge. En påvirker hverdagen sin til syvende og sist selv.

For et par uker siden ba jeg zind om å legge noen kort på meg for gammelt vennskaps skyld, og de stemte veldig godt overens med den settingen jeg var i. Kanskje fordi avgjørelsene de belyste var så viktige for meg. Det er ikke sikkert jeg hadde følt at de hadde gitt meg noe, dersom jeg ikke hadde hatt behov for akkurat de rådene jeg fikk der og da. Jeg tror det er litt slik med "spådom". Men altså, det er umulig å spå fremtiden. Nåtiden er altfor dynamisk og vekslende til at det er mulig. Det er kanskje 100 mulige utfall for at noe skal inntreffe, sannsynligheten er kanskje bare en viss prosent. Det skal litt til å snevre inn ennå mer bare ved å se i noen kort....;)
Antall ord: 629
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links