Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

FILMER, BØKER OG MUSIKKDypere mening i tekster?

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, matmod, mod klarsyn, mod univers, Mod Fakta og, mod drømmer, mod si hei, mod_spøkeguiden, Chatmoderatorer, Mod prat & gen, mod healing, mod hjem, mod engler

Dagros

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Dagros »

ludoburgero skrev:Så da kan bare lille Truls gå og spise ei potet. Han er eid.
Hahahahahahaha :mozilla_laughing:

Ja... Glasset er halvtomt når det er halvfullt. HalvFYLT er vel ordet som kan dekke begge deler. Men når det er halvveis tømt, er det halvfullt. Altså, man kan si at det er halvfullt da, siden det tidligere ble fylt, og da altså er halvfullt. Så, når man skal fylle det igjen, så blir det halvtomt, siden det tidligere ble tømt. Altså, det er både halvFULLT og halvTOMT på samme tid, men allikevel på to forskjellige tidspukter. Slik kan man kanskje skille det fra hverandre, og samtidig knytte det sammen i ei herlig suppe ;)
Antall ord: 119

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Moonstone »

Hold dere til topic da folkens..
Antall ord: 6
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av ludoburgero »

Spørsmålet er, Dagros:
GÅR DET DA AN Å FÅ ET FULLT GLASS HVIS MAN HELLER ET
HALVTOMT OG ET HALVFULLT OPPI ET NYTT GLASS? :o :o :o

For å spore tilbake til dette med dypere meninger i tekster,
så skal det jo være sånn at Oasis sin "Champagne Supernova" egentlig beskriver
onani som ender i orgasme. Og så dreier jo de fleste sangene fra "The Wall"-albumet
fra Pink Floyd seg om arbeiderklassen, politikk og meningen med livet. Samt mer.
Eller dreier det seg om skolebarn som ikke liker læreren sin, bare?
Antall ord: 93
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Eller dreier det seg om skolebarn som ikke liker læreren sin, bare?
Hehe..den gjør nok det for de som BARE har hørt hitsingelen fra albumet..
Antall ord: 31
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av ludoburgero »

Det er flere som kun forbinder Pink Floyd med den sangen,
og det er... sørgelig...
Antall ord: 16
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Det er flere som kun forbinder Pink Floyd med den sangen,
og det er... sørgelig...
Kunne ikke vært mer enig :salute:
De trengte vel en hit, og lagde en mainstream-rettet sang..som for øvrig IKKE er bra..
Men det er øye som ser såklart ;)
Antall ord: 49
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Borte.. »

Man har da vel skjønt at det er forskjell på hva tekstforfatter mener og hva lyttere tolker? Har man ikke det? Trodde det var det som var topicen....at tekstforfatter mener noe mens lyttere mener noe annet. Det var da noe som kunne være frustrerende i blant. Altså hvis man tar side med en låtskriver om en sang som ikke har noe særlig dyp mening så vil man jo da si ok det er ikke noe mening. Derimot så kan sangen ha en dyp mening for enkelte lyttere. Jeg kunne hvis jeg ville finne en dypere mening bak (jeg bruker igjen den geniale låten som et eksempel) bak E-Rotic's Max Don't Have Sex With Your Ex og si at det handler om en eller annen som heter Max og han blir advart mot å ha sex med sin eks fordi.....osv. Greien er jo at det kommer aldri frem hvorfor han ikke kan ha det. Nå aner jeg ikke hva h*n som skrev låten følte med teksten og i det hele tatt om vedkommende var på syre da h*n skrev låten, men la oss nå si at personen sa at sangen hadde ikke noen mål og mening og at det var bare artige ordspill...i tillegg til at den ble skrevet på 90-tallet (som ville ha sagt sitt). Da vil jo låten ikke ha noe dypere mening offisielt sett. Blir det ikke feil å si at den har det? Altså man kan alltid si at eksen var en ultra bitch og sånn og sånn og derfor...men hvis låtskriveren sier at det ikke har noe mening..så har den ikke det.

Men igjen når jeg skriver så ser jeg jo at fra den andre parten sin side så har kanskje låten en dypere mening. Vil man ikke heller si at det er en tolkning og at man heller burde si; dette er min tolkning og ikke; den sangen har en dypere mening uansett hva du sier?
Antall ord: 345

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Dagros »

ludoburgero skrev:Spørsmålet er, Dagros:
GÅR DET DA AN Å FÅ ET FULLT GLASS HVIS MAN HELLER ET
HALVTOMT OG ET HALVFULLT OPPI ET NYTT GLASS? :o :o :o
Ja, jo, gjør vel egentlig det... Sånn i hovedsak 8)

Men, jo, men bare om det er to halvFYLTE glass, altså at begge to er fylt halvveis. Altså kan begge to være halvfulle, halvtomme, eller et av hvert. altså kan man konkludere med at halvFULL og halvTOM egentlig er det samme, men det har mye å si hvordan humør man er i, når man ser på det halvFYLTE glasset ;)

Sånn tilbake til topic, jeg har skjønt at "Subliminal Messages", slik som Led Zeppelin kjørte en del av på sin storhetstid, iallfall påstås det, er en del av "dypere" mening i tekster. Om man hører en sang, og spiller den så baklengs, og får f. eks. "Praise the Lord, sweet Satan. The Devil will give You 666", så er det helt klart ei "subliminal message" som man også hører, men allikevel ikke hører når sangen spilles riktig, og som er med, kanskje ubevisst, å gi teksten ei dypere mening :)
Sist redigert av Dagros på 29 Jul 2009 22:45, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 198

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Borte.. »

Btw.....ikke for å spore av men 50s science fiction filmer er skummle! Plan 9 from Outer Space var så creepy at fem min satte meg ut i to dager minst. De ufoene var ikke så realistisk at det gjorde noe.
Dere som også ler av Nosferatu (skrekkfilm fra 29? som visstnok folk synes er artig) er faen meg skadet i hodet!!!


Trodde "Subliminal Messages" var en myte jeg? Altså....man kan jo fint høre en låt baklengs og plukke opp lyder som kan forme en setning...men er det seriøst låter som har satanistiske beskjeder skjult? Ikke satanistiske også for den del!
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Dagros »

Vermilion Oriol skrev:Trodde "Subliminal Messages" var en myte jeg? Altså....man kan jo fint høre en låt baklengs og plukke opp lyder som kan forme en setning...men er det seriøst låter som har satanistiske beskjeder skjult? Ikke satanistiske også for den del!
Altså, jeg tror på at enkelte sanger har noe skjult. Dette har jeg hørt et par ganer, men om det var faka eller ikke, har jeg ikke noen sikre indisier for, verken for eller mot. Men jeg tror godt at noen sanger kan inneholde subliminale beskjeder. Trenger ikke å være satanistiske saker, kan jo være alt mulig. Har ikke noen andre gode eksempler, men finnes visst forskjellige "typer" "Subliminale messages" 8)

Subliminale beskjeder i filmer, tegnefilmer, spill osv. er også eksempler på slike. Men med musikk er det jo tyngre å få til. Men er vel kanskje de subliminale beskjedene som evt. fører til bevissthetsendring? 8)

Så det kan jo selvfølgelig også være en form for dypere mening i takster og sanger og misikk eller whatever ;)
Antall ord: 176

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Moonstone »

Ja, både baklengs vokal og instrumenter var vanlig på 1960-70 tallet, da det ble eksperimentert en del med teknologi i studio og på scenen..også fordi det var litt "avant garde" ;)
Antall ord: 33
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Borte.. »

Hmm...interessant. Har vi noen eksempler? Hadde vært greit å høre noen :)
Antall ord: 13

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av ludoburgero »

V_O: Baklengs med vilje:

Beatles - "Tomorrow Never Knows"
(full av baklengs-instrumenter, gitarsolo, osv.)

Beatles - "Rain"

Beatles - "Revolution no. 9"

Samtidig er de også kjente for sin "I Buried Paul" som spilles svært lavt på slutten av
"Strawberry Fields Forever"

Bare for å ta noen få eksempler på noen veldige store artister.
Samtidig har jo Weird Al Yankovic og mange andre gjort det med vilje.
(Weird Al for moro skyld da, med komm. ala "Hvis du snur dette baklengs har du fritidsproblemer")
Antall ord: 83
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Moonstone »

Vermilion Oriol skrev:Hmm...interessant. Har vi noen eksempler? Hadde vært greit å høre noen :)
Ludo skrev jo opp noen av de mest kjente.

"Stairway to heaven" med Zeppelin ble jo beskyldt for baklengsbeskjeder om Satan.
"Carmen" med Toto har "natas" i seg, som blir "satan"
"Dominoes" med Syd Barrett har baklengs solo på slutten.
"No one came" med Deep Purple har baklengs piano på slutten.

Kommer sikkert på flere ettervært ;)
Antall ord: 73
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Dypere mening i tekster?

Innlegg av Borte.. »

Thanks!! Noen av låtene har jeg i samlingen så da skal jeg sjekke dem ut!
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links