Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynJesus er vegen, sannheten og livet.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

DamageDone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 479
Startet: 29 Sep 2009 00:45
14
Kjønn (valgfri): hersker
Blitt takket: 3 ganger

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av DamageDone »

Bilde
Antall ord: 0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av Asbjørn »

DamageDone skrev:Bilde
Haha....

Seff er kulene ekte... men dermed er det ikke sagt at GUD ikke er det..

Derimot vil jeg spørre ; Hvorfor skulle GUD gripe inn om ei kule er på vei mot Paven, når andre ikke slipper unna ?

Likhet for alle mener nå jeg ;) hihi

A
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av Eaglespirit »

For et liv paven har, sitte i et glassbur på en bil :notworthy:
Antall ord: 12
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Herr Pusekatt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 88
Startet: 25 Sep 2009 08:23
14

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av Herr Pusekatt »

Asbjørn skrev:Derimot vil jeg spørre ; Hvorfor skulle GUD gripe inn om ei kule er på vei mot Paven, når andre ikke slipper unna ?
Den første tanken som slår meg er at han ikke lar andre slippe unna av den grunn at han rett og slett ikke finnes.
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av Moonstone »

Hehe..hele det Pave-regimet er både latterlig og makabert..
Antall ord: 11
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
open_palm
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 670
Startet: 15 Jan 2008 13:59
16

-

Innlegg av open_palm »

Jael skrev:
open_palm skrev: hehe du er jo ikke ute etter å diskutere,men å gjøre sånn at jeg må forsvare meningene mine fordi de ikke stemmer overens med dine..vi får gi oss her
Er det ikke nettopp det en diskusjon er ...? Å forsvare sine meninger og å argumentere for og i mot, å lære av hverandre og å kanskje innrømme at man må tenke over sine standpunkter en gang til?
og foresten så kan man få mye ut av noen få linjer;)
I dikt og poetiske vendinger, ja. Men ikke hvis man vil lære noe.

Det er nå helt greit for meg at du ikke vil svare.
Det tok jammen lang tid for meg å svare:D Har ikke vært her inne på noen år. Jeg er såpass sikker i min tro og på meg selv så jeg forsvarer meg ikke gitt=) Noen er så usikkre at de alltid må angripe og diskutere, men det får jo være deres sak.
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

- Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av Deep Space »

Howdy folks ;)

Alle religioner er basert på menneskets fantasi og tankespinn.
Ingen religion har hold i virkeligheten vi mennesker må leve med.
Religion, deriblant kristendom ble i sin tid, designet og skapt av mennesker for å ha makt og kontroll over svært mange mennesker.

Det vil aldri noensinne kunne bevises at det eksisterer en gud som er en skaper bak livet på planeten jorda. Det er kun naturlige forklaringer bak alt du kan se, lukte, og høre.
Og det vil aldri bli "dommedag" på jorda basert på en av deres guder. Det vil uansett alltid være en helt naturlig forklaring på det.

Tro heller på deg selv, enn en gud.
Antall ord: 112
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- - Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av Moonstone »

Deep Space skrev:Howdy folks ;)

Alle religioner er basert på menneskets fantasi og tankespinn.
Ingen religion har hold i virkeligheten vi mennesker må leve med.
Religion, deriblant kristendom ble i sin tid, designet og skapt av mennesker for å ha makt og kontroll over svært mange mennesker.
Det vil aldri noensinne kunne bevises at det eksisterer en gud som er en skaper bak livet på planeten jorda. Det er kun naturlige forklaringer bak alt du kan se, lukte, og høre.
Og det vil aldri bli "dommedag" på jorda basert på en av deres guder. Det vil uansett alltid være en helt naturlig forklaring på det.
Tro heller på deg selv, enn en gud.
Nå er jo spørsmålet mer nyansert enn som så.
Det kommer vel helt an på hele begrepet "Gud", hva enhver legger i det.
Er "Gud" en faktisk GUD, som Jahve, Odin eller Zeus, eller bruker man det som en merkelapp for en "kraft/intelligens" som er høyere enn oss, en vilje eller Årsak til alt som er manifistert?
Mange i dagens samfunn tror ikke lenger at Gud faktisk ER en Gud, og har utvidet sitt syn på begrepet, og henger merkelappen på Altets Skaper eller Altets Kilde, Første Årsak, Intelligensen som manifisterer seg gjennom Naturen i den Fysiske virkelighet.
Isåfall tror jeg på "Gud" også, om begrepet betyr de sisstnevnte.
Men "Gud" som begrep vil jeg personlig ikke bruke, da det kan mistolkes som "en Gud" eller det gamle synet på at Gud som er Jødenes Gud Jahve.
Enig i at menneskeskapt dogmatisk religion er overflødig, og rett og slett kan være negativt, og har desverre mang en gang blitt brukt som redskap av uvitende, maktsyke og politisk motiverte mennesker til sin egen personlige agenda.
Da blir utfallet stygt..
Antall ord: 302
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

- - - Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av Deep Space »

Moonstone skrev:
Deep Space skrev:Howdy folks ;)

Alle religioner er basert på menneskets fantasi og tankespinn.
Ingen religion har hold i virkeligheten vi mennesker må leve med.
Religion, deriblant kristendom ble i sin tid, designet og skapt av mennesker for å ha makt og kontroll over svært mange mennesker.
Det vil aldri noensinne kunne bevises at det eksisterer en gud som er en skaper bak livet på planeten jorda. Det er kun naturlige forklaringer bak alt du kan se, lukte, og høre.
Og det vil aldri bli "dommedag" på jorda basert på en av deres guder. Det vil uansett alltid være en helt naturlig forklaring på det.
Tro heller på deg selv, enn en gud.
Nå er jo spørsmålet mer nyansert enn som så.
Det kommer vel helt an på hele begrepet "Gud", hva enhver legger i det.
Er "Gud" en faktisk GUD, som Jahve, Odin eller Zeus, eller bruker man det som en merkelapp for en "kraft/intelligens" som er høyere enn oss, en vilje eller Årsak til alt som er manifistert?
Mange i dagens samfunn tror ikke lenger at Gud faktisk ER en Gud, og har utvidet sitt syn på begrepet, og henger merkelappen på Altets Skaper eller Altets Kilde, Første Årsak, Intelligensen som manifisterer seg gjennom Naturen i den Fysiske virkelighet.
Isåfall tror jeg på "Gud" også, om begrepet betyr de sisstnevnte.
Men "Gud" som begrep vil jeg personlig ikke bruke, da det kan mistolkes som "en Gud" eller det gamle synet på at Gud som er Jødenes Gud Jahve.
Enig i at menneskeskapt dogmatisk religion er overflødig, og rett og slett kan være negativt, og har desverre mang en gang blitt brukt som redskap av uvitende, maktsyke og politisk motiverte mennesker til sin egen personlige agenda.
Da blir utfallet stygt..

Det man gjør her, er å "snu" litt på religions bøkene..
Istedenfor å kaste boka i søpla, så vrir man det som står der, om til noe annet. Man vil altså ikke gi slipp på sin "tro". Denne "Viljen", eller "årsaken" du skriver om, er naturen rundt deg. (Oksygen, vann, vulkaner, og varmen fra sola og økosystemet)

Og jeg vet det er mange som tenker slik som du beskriver her.
Men her sørger man automatisk for at de religiøse lederne i samfunnet kan fortsette sin.., jeg vil kalle det infisering av samfunnet...

Men...Den vestlige verden forsøker å bli en fredens plass, hvor teknologi og vitenskap gir oss fremgang på alle områder.
Vi styrer ikke lenger etter en bok, eller en jahve eller en gud.
Mange mennesker har blitt fornuftige, kloke og kunnskapsrike fordi vitenskapen og teknologien har fått lov til å blomstre, og vise verden at det skjer fantastiske naturlige ting her på jorda og i universet. Man ser at det finnes et liv utenom det religiøse.

Tidligere ble dette sett på som en stor trussel mot de religiøse. Vitenskapsmenn ble ofte tiet til stillhet eller død.
Allikevel er det millioner av mennesker som snur sitt hode mot mekka 2 ganger i døgnet, og vier hele sitt liv til en ikke-eksisterende gud.
Allikevel lærer vi våre barn å be, og å tro på en gud i himmelen som liksom skal sitte på en sky og overvåke oss. Både hjemme og på skolen blir barna lært opp til dette. Og dette er ikke en grei kar du skal be til akkurat...

Ikke bare lyver du for deg selv, men også dine barn og alle andre rundt deg.

Jeg skal også garantere at vi ikke hadde hatt terrorisme i verden hvis vi ikke hadde hatt bibelen og koranen.

Og hvorfor det?
Jo fordi det ville aldri vært en "høyere makt" som fortalte deg hvilke grusomheter du MÅTTE gjøre for enhver pris, for å komme i himmelen, slik det står i den boken.

Folk lar seg påvirke av den... Og i en samlet religiøs gruppe så "hyper" de opp hverandre og utfører terror angrep over hele kloden og dreper helt uskyldige mennesker. I deres "gud"'s navn.
Kast dritten i søpla, og tro heller på feks Einstein. Han hadde mye lurt for seg ;)
Antall ord: 706
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av Moonstone »

Deep space:
Jeg er enig i at verden godt kan forkaste 90% av gamle dogmer og teorier som ikke gjelder lenger, har blitt bevist feil, eller rett og slett er ødeleggende for enkeltmennesker og samfunn.
Mye av det har nettop blitt bevist gang på gang er enten feil eller negativt for mennesket og Jorda.
Nettop det at det ER ødeleggende og negativt er vel i seg selv et bevis på at det har vært vrangforestillinger.

Vi må ikke glemme at Mytologiene faktisk på en måte VAR en slags Vitenskap, et tidlig forsøk på å kartlegge den fysiske verden, dens mange former og funksjoner, og til slutt de usynlige mekanismene som Naturlovene.
Disse ble plassert inn i et system av myter og mytologier, historier som skulle fortelle om slike ting i billedlige analogier.
Det samme skjedde med psykologiske fenomener, moral, oppførsel osv.
Disse fikk mytologiske historier etter seg på lik linje som Havet som ble personifisert av Poseidon, fest, vin, sang & moro ble personifisert av Dionysos, og til slutt Universets opphav som ble personifiset av Amun-Ra, Aton, Zeus eller Jahve.

Problemet er at gjennom årtusenene har mennesker GLEMT dette, hva Gudebildene faktisk står for, og at de Mytologiske analogier, og det har ført til at det Religiøse mennesket tilber PERSONIFIRESINGENE/BILDENE istedet for å forstå prinsippene de representerer.

Det ER mye visdom i gamle Esoteriske systemer, hvis man vet hvordan de skal tydes, hva symbolikken står for, men nesten alle mennesker idag har MISTET nøkkelen til Mysteriet.

Dette har igjen ført til misforståelser, og har igjen ledet til negativ, destruktiv adferd.
Dagens religioner er livløse og tilber tomme gamle Gudebilder de ikke forstår hverken opphavet til, eller forstår prinsippet med.

Men en SANN esoteriker/mystiker lar seg ikke blinde av Gudebildene, men forstår hva bilde SYMBOLISERER.
Det er disse Mystikerne som har lagt mye av grunnlaget for dagens Vitenskap.
Det var en tid hvor faktisk ALLE tidlige Vitenskapsmenn også var Mystikere/Esoterikere.
Dette har over tid nesten forsvunnet, og det har blitt klarere skille mellom det som kalles Religiøse og de som er Vitenskaplig intressert.
Personlig liker jeg gråsonen, for jeg tror at de to er 2 sider av samme sak :coffe2
Antall ord: 376
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

- Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av Deep Space »

Ok, I rest my case. Du har noen gode poeng der ;)
Antall ord: 11
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Purka
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 20 Mar 2010 08:13
14
Kjønn (valgfri): Sugge

- Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av Purka »

Min egen bestefar var en meget religiøs mann, men han trodde på det paranormale, og hadde mange opplevelser i forbindelse med det. Jeg vil helst spares for forkynninger inne på dette forumet, fordi trossn alt er ikke alle religiøse grupper/personer like åpne for det paranormale som min morfar var.
Antall ord: 52
Use your psykic abilities like an umbrella. use it only when it rains.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Jesus er vegen, sannheten og livet.

Innlegg av Arven »

Hvis man viser litt toleranse så bør det vel være plass til alle her inne !
Antall ord: 17
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links