Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Magi og Okkult PraksisHeksens 13 leveregler

Wicca, Cabala, gamle svartebøker, kjærlighets magi, Hermetisme, hvordan lage et rituale og så videre.
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Heksens 13 leveregler

Innlegg av Heksepusen »

Jeg signerer Ast i det hun skrev.

Jeg passer på at det jeg åpner lukkes igjen når jeg er ferdig, det vet jeg flere her inne kan skrive opp på.

Så Metodisten jeg er virkelig rørt over din omtanke for oss, men jeg kan berolige deg med at jeg og sikkert Ast med fler ikke gjør noe som kan sette seg selv eller andre i fare.

Jeg vet at Ast har sin magiske ting får å gjøre si det slik på samme måte som jeg har min.

Jeg har en liten oversikt over det mann kaller de mest vannelige former for naturhekser så jeg kan sikker legge den ut her så får man kansje et bilde til på at ting egentlig ikke er så falige som mytene har det til.
Antall ord: 136
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: Heksens 13 leveregler

Innlegg av Astarte »

Det hadde vært veldig fint om du legger ut slik informasjon, Heksepusen. For det er veldig mye misforståelser rundt dette. Kanskje vi også burde lagt denne tråden inn under Moonstones fora i Religion og livvsyn?
Antall ord: 38
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Heksens 13 leveregler

Innlegg av Heksepusen »

Jeg kan legge den nye tråden inn under Reelgion og livsyn.
Den kommer i løp av dagen/ kvelden tenker jeg.
Antall ord: 22
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
alephzain
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 1
Startet: 22 Aug 2009 23:51
14

Re: Heksens 13 leveregler

Innlegg av alephzain »

Artig at dere er uavhengige av Wicca og andre ting.
Det finnes genuine pagan-baserte heksetradisjoner og de bør vi ha respekt for. Men synes det er fint at dere er uavhengige og ikke redd for å praktisere selv, og tenke selv.

Forfriskende at dere begge praktiserer. At den første av de tretten regler er kjenn deg selv (velkjent aksiom 'nosce te ipsum') viser at du har forstått en av de fundamentale forutsetningene for å praktisere okkult kunst. Det finnes mennesker som går et liv uten å forstå denne regelen, så jeg er glad du har den øverst på lista :)

Derimot så vil jeg ikke påstå at "djevelen" er en kristen oppfinnelse, men har røtter som er eldre enn kristendommen. Kristendommen er relativt ny religion sammenlignet med jødedommen, eldre persiske, babylonske religioner. Konseptet om 'djevelen' eksisterer i alle disse, en motkraft til den livgivende solen, etc.

Det jeg synes er mest frustrerende med mange av de som kaller seg for 'hekser' er at mange tilsynelatende prater mer enn de praktiserer, og at mange har ikke begrep om hva naturen er for noe. De som tror at naturen rundt oss er kaniner og regnbuer har ikke vært ute i naturen og opplevd den, vil jeg påstå. Skal man tilbe naturen så må man tilbe den i hele sitt spekter, det vil si både den livgivende varme spirende våren, og den iskalde dødbringende høsten.

Alephzain.
Antall ord: 243

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
answers
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 47
Startet: 05 Okt 2008 14:18
15
Blitt takket: 2 ganger

Re: Heksens 13 leveregler

Innlegg av answers »

Heksepusen skrev:
13 Ær gudene og gudinnene.

Så enkelt er det.
:roll:
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

Re: Heksens 13 leveregler

Innlegg av Heksepusen »

alephzain skrev:Artig at dere er uavhengige av Wicca og andre ting.
Det finnes genuine pagan-baserte heksetradisjoner og de bør vi ha respekt for. Men synes det er fint at dere er uavhengige og ikke redd for å praktisere selv, og tenke selv.

Forfriskende at dere begge praktiserer. At den første av de tretten regler er kjenn deg selv (velkjent aksiom 'nosce te ipsum') viser at du har forstått en av de fundamentale forutsetningene for å praktisere okkult kunst. Det finnes mennesker som går et liv uten å forstå denne regelen, så jeg er glad du har den øverst på lista :)

Derimot så vil jeg ikke påstå at "djevelen" er en kristen oppfinnelse, men har røtter som er eldre enn kristendommen. Kristendommen er relativt ny religion sammenlignet med jødedommen, eldre persiske, babylonske religioner. Konseptet om 'djevelen' eksisterer i alle disse, en motkraft til den livgivende solen, etc.

Det jeg synes er mest frustrerende med mange av de som kaller seg for 'hekser' er at mange tilsynelatende prater mer enn de praktiserer, og at mange har ikke begrep om hva naturen er for noe. De som tror at naturen rundt oss er kaniner og regnbuer har ikke vært ute i naturen og opplevd den, vil jeg påstå. Skal man tilbe naturen så må man tilbe den i hele sitt spekter, det vil si både den livgivende varme spirende våren, og den iskalde dødbringende høsten.

Alephzain.
Ut fra mitt syn vil jeg si at det er meget godt forstått ut fra det du skriver.
Antall ord: 264
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

Re: Heksens 13 leveregler

Innlegg av Nephandi »

Det er ikke alle natur basserte hekser som lever etter de 13 rådene da. Jeg sier ikke at det er dårlige råd, de er svært nyttige, men jeg tror at man skal være forsiktige med å overgeneralisere for mye, sepsielt siden natur hekser generelt ikke er en gruppe, man har alt i fra folk som kaster forbannelser proffesjonelt til Wiccanere og alt innimmellom.
De opprinnelige heksene ble koblet til overnaturlige evner de hadde fåt av den onde selv for å løpe hans ærend.
Det har vert trodd på folk med overnaturlige evner så lenge det har vert mennesker, og man har helt konkrete eksempler fra så tidlig som Babylon, troen de Kristene hadde på hekser i Rennesansen er ikke de opprinnelige heksene.
Men skulle likt å være flue på veggen når du tilber modergudinnen.
Du må gjerne komme å se på meg praktisere om du har lyst. Kansje det kan dempe fordommene dine å faktisk se hvordan moderne hekser gjør ting isteden for å bassere din viten på sensasjonalistiske Youtube videoer.

Beklager å skrive i en gammel tråd, jeg kom over den tilfeldig og følte behov for å svare på den.
Antall ord: 195
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_The Wolf

Re: Heksens 13 leveregler

Innlegg av Slettet_The Wolf »

Nephandi skrev:Det er ikke alle natur basserte hekser som lever etter de 13 rådene da. Jeg sier ikke at det er dårlige råd, de er svært nyttige, men jeg tror at man skal være forsiktige med å overgeneralisere for mye, sepsielt siden natur hekser generelt ikke er en gruppe, man har alt i fra folk som kaster forbannelser proffesjonelt til Wiccanere og alt innimmellom.
De opprinnelige heksene ble koblet til overnaturlige evner de hadde fåt av den onde selv for å løpe hans ærend.
Det har vert trodd på folk med overnaturlige evner så lenge det har vert mennesker, og man har helt konkrete eksempler fra så tidlig som Babylon, troen de Kristene hadde på hekser i Rennesansen er ikke de opprinnelige heksene.
Men skulle likt å være flue på veggen når du tilber modergudinnen.
Du må gjerne komme å se på meg praktisere om du har lyst. Kansje det kan dempe fordommene dine å faktisk se hvordan moderne hekser gjør ting isteden for å bassere din viten på sensasjonalistiske Youtube videoer.

Beklager å skrive i en gammel tråd, jeg kom over den tilfeldig og følte behov for å svare på den.
Hekser har jo ikke nødvendigvis "overnaturlig evner", de vet bare hvordan en kan bruke naturen. Dessuten så finnes det ikke noe som kalles overnaturlige evner. Hvilket som helst menneske kan utrette det mest utrolige, bare de vil og tror.

For meg er det rett å gå "tilbake" til naturen. Det er jo der vi kommer fra, leeeeenge før kristendommen.
Antall ord: 257

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

Re: Heksens 13 leveregler

Innlegg av Nephandi »

Overnaturlig, Paranormalt og ligende er dumme ord siden disse evnene som hekser og andre har er jo en del av naturen, men overnaturlig er nå alikevell ordet som er satt på det og som er det som er enkelst å bruke når man svarer på noen som sier at de opprinnelige heksene var det folk trodde på i Rennesansen og man har lyst til å utrykke at nei, troen på folk med slike evner er langt, langt eldre enn det.

Nå med overnaturlig menes det som de fleste ikke forstår og som er utenfor naturen slik den allmenne mann ser på det, som sagt det er et dumnt ord, men det er nå en gang ordet vi har. Og ja jeg er helt enig i at alle kan få disse evenene hvis de ønsker å utvikle dem.
Antall ord: 136
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
massiss
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 28
Startet: 19 Feb 2011 22:15
13
Kjønn (valgfri): gutt
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 2 ganger

Re: Heksens 13 leveregler

Innlegg av massiss »

Hva med trollmenn da? :cry:
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

Re: Heksens 13 leveregler

Innlegg av Nephandi »

Det er jo bare et annet ord for det samme, det finnes så mange ord for magibruker at man kunne fylle en bok med dem alle, for eksempel, trollmann/kvinne, heks, magiker, magus, mager, trollkyndig, hagazussa, kam, voldun, brujah og så videre og så videre. Kjært barn har mange navn.

Trollfolk, trollkyndig, og da trollmann eller trollkvinne var vanelig brukt i Norge en periode, jeg er ikke helt stø i historien til ordet, men helt basisk så var troll en betegnelse på det overnaturlige, det mystiske, det overjordiske, det er derfor troll fikk navnet, ja troll og det er derfor det ble brukt som et ord på magi.
Antall ord: 109
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Heksens 13 leveregler

Innlegg av Heksepusen »

Det er ikke dermed sakt at du blir Wicca. Det er først og fremst du selv som vet det.
Antall ord: 20
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
LilleHeksepusen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 85
Startet: 05 Nov 2011 11:18
12
Kjønn (valgfri): Kvinne
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 1 gang

- Heksens 13 leveregler

Innlegg av LilleHeksepusen »

Ja sikkkert midt i en helt anen greie nå =) Jeg er ikke sikkert på hva jeg hører til, Det eneste jeg vet er at jeg går i lære hos moren min som tilhører wicca =)
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- - Heksens 13 leveregler

Innlegg av Asbjørn »

Heksepusen skrev:Det er ikke dermed sakt at du blir Wicca. Det er først og fremst du selv som vet det.
Godt poeng.

Noen føler "kall" for å bli det ene eller det andre, noen er litt mer "all around" - og er derfor ikke så spesialisert at de kan sette på seg en merkelapp...

Jeg er litt mer "all around", henter litt her og litt der.... og har ikke spesialisert meg slik at jeg kan kalle meg noe annet enn A....

A
Antall ord: 83

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Heksens 13 leveregler

Innlegg av Nephandi »

Wicca er en religion, den har sine egene sett med dogmer og tradisjoner, hvis du følger disse og bekjenner deg til den religionen så er du Wicca. Hvis moren din er Wiccaner og lærer deg opp i det systemet og det er noe du tror på så blir du Wiccaner, men hvis du ikke tror på denne religionen sine dogmer eller ikke føler deg kallet til å leve etter dem, da er du heks, men ikke Wiccaner siden Wicca er en bestemnt religion. Personelig så er jeg mye inspirert av Wicca, men jeg kaller meg ikke for Wiccaner fordi jeg tror ikke på alle tradisjonene og dogmene til den religionen og foretrekker et ecclectisk system.
Antall ord: 117
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links