Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynTroen sitter i

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Re: Troen sitter i

Innlegg av Diablesse »

Tusen takk for mange gode svar som hjalp:) Og herr Pusekatt, jeg har jo vurdert flere ganger å bare "æsj, nei, jeg går helt over til kristendommen igjen, jeg, siden jeg ikke blir kvitt alt fra religionen", men det går ikke det heller. Det er kanskje paradoksalt: ikke vil jeg være kristen, fordi det strider imot det jeg tror/vil tro/synes er riktig for meg, og ikke klarer jeg å legge det helt fra meg heller. Men det er nok riktig, Moonstone, at det er vanskelig å venne seg av med noe jeg har vokst opp med. Eller.. har jo ikke vokst opp i noe mer kristent miljø enn den vanlige nordmann, vi har aldri vært opptatt av å gå i kirken eller be eller noe sånt, men man blir jo påvirket likevel fra det kristne samfunnet, som sagt :mozilla_smile:
Antall ord: 144

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Re: Troen sitter i

Innlegg av Diablesse »

Moonstone skrev: Til Diablesse:
Ble du lykkelig av Kristendom?
Sikkert ikke, siden du snudde den ryggen..
Og det er helt greit.
Gå DIN vei ;)
Nei, akkurat det jeg ikke ble. Jeg er blitt lykkeligere og føler meg friere etter at jeg bestemte meg for å gå nettopp min egen vei:) Selv om det samtidig sitter igjen litt... å, til bloksberg med all tidligere religion! Jeg trenger da ikke være redd for helvete hvis jeg ikke tror på det -,-'

haha, se hva kristendommen har gjort med meg :( :lol:
Antall ord: 86

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Herr Pusekatt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 88
Startet: 25 Sep 2009 08:23
14

Re: Troen sitter i

Innlegg av Herr Pusekatt »

Hva med buddhisme. Da har du jo noen faste rammer å forholde deg til. Og i tillegg kan du henge sammen med likesinnede.
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Troen sitter i

Innlegg av Moonstone »

Diablesse skrev:Men det er nok riktig, Moonstone, at det er vanskelig å venne seg av med noe jeg har vokst opp med. Eller.. har jo ikke vokst opp i noe mer kristent miljø enn den vanlige nordmann, vi har aldri vært opptatt av å gå i kirken eller be eller noe sånt, men man blir jo påvirket likevel fra det kristne samfunnet, som sagt :mozilla_smile:
Ja, det er klart at de prøver å påvirke nye generasjoner så mye og så TIDLIG så mulig.
Det er en slags måte å "hjernevaske" på, det å gjennomsyre kultur med religiøse tanker.

Noen våkner opp fra "hverdagsdvalen", setter spørsmål, og skaper seg selv på nytt utfra de nye svarene man fikk av å gå "utenfor" flokken.

Andre blir der, og trives kanskje der, med de samme faste rammene sine, og setter ingen spørsmål ved samfunnets vedtatte "sannheter"

Slik har det alltid vært.
Antall ord: 157
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Troen sitter i

Innlegg av ludoburgero »

Moonstone skrev:Et bra innlegg Diablesse :)

Det er nok mange som har de samme tankene som deg.
Tid hjelper mye, som sagt av andre her.
Om du er ung, og nettopp kvittet deg med negative tankemønstre, kan det nok ta en stund å få ristet helt av seg.
Det er nok sånn at de impulser og "sannheter" en har blitt tillært når en er barn, har en tendens til å rotfeste seg kraftig.

Mitt råd til deg er å finne noen andre verdier/tro om livet, og erstatte de du hadde.
Bytt ut grunnstenene du tok vekk, med noen nye "grunnstener"
Da er overgangen mye lettere, og etterlater ingen tomme hull.
Man kan for eks bytte ut "Gud" konseptet med "En skapende kraft"
Og "Himmel/Helvete" konseptet med "reinkarnasjon"

Da trengs det selfølgelig å gjøre en del research, og studier av disse tingene.
Slik informasjon er takk og lov ikke vanskelig eller ulovlig å tilegne seg i våre dager, i et samfunn med et mylder av ideer og verdensbilder.
Vær glad at det er NÅ du er fritenker, og ikke for 200 år siden..

Lykke til i ferden videre vekk fra religiøse doktriner ;)
Du snakker jo som en prest selv...
Antall ord: 205
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Troen sitter i

Innlegg av Moonstone »

ludoburgero skrev:Du snakker jo som en prest selv...
Når tid ble det å komme med råd og ha litt greie på menneskepsykologi det samme som å være prest?
Antall ord: 30
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xirque Z'dataan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 397
Startet: 10 Nov 2006 12:34
17
Kjønn (valgfri): Andrgyn
Lokalisering: Hades
Blitt takket: 1 gang

Re: Troen sitter i

Innlegg av Xirque Z'dataan »

Herr Pusekatt skrev:Hva har det å si hvilken historie det har? Kristne i Norge i 2009 er hyggelige mennesker med et positivt syn på livet. Alle ting har en blodig historie, men det er totalt irrelevant i denne sammenheng.
Historier har allt å si i slike sammenhenger. det er den som definerer religionen...og at Kristne i Norge 2009 er hyggelige mennesker med et positivt syn på livet er en sannhet med Sterke modifikkasjoner...Sannheten er mere slik:

Kristne i Norge i 2009 er hyggelige mennesker, så lenge du dele samme tro og ikke er muslim eller spirituell, med et positivt syn på livet og døden til alle som ikke tror det samme.
Antall ord: 113
non omnis moriar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Troen sitter i

Innlegg av Asbjørn »

Det er elementer i kristendommen som følger med meg også, selv om det er mange mange år siden jeg la den på hylla...
Etterhvert har jeg sett en rød tråd igjennom alle religioner, og etterhvert definerer jeg selv religion som "tvangsmønstre" - hvor det er diverse regler som du skal opprettholde, ellers så...
( ttvangsmønstre / trusler ).

At det er en GUD, skapende kraft / lyset / en åndelig energi, ja det tror jeg på .
At Jesus, Mohammed, Buddha, osv var åndelige personer, Ja, det og tror jeg på , men jeg tror ikke at de er den som "bestemmer om man skal frelses eller ikke".

Reinkarnasjon er også et element her, at man lever forskjelige liv her på jorden.
Jeg tror at reinkarnasjon er en slags skolegang, hvor hvert liv er etslags klassetrinn - hvor det er visse tema man skal igjennom.

Himmel og helvete, - Helvete finnes her på jorden, det er jeg overbevist om.
Krig, nød, sult, naturkatastrofer, mishandling, tyranneri, og masse mer når det gjelder lidelse, gjør at jeg ikke tror det er et ekstra helvete når man går videre.

Det vil være ekstremt grusomt av en kjærlig gud å først la et menneske bli født inn i krig og elendighet, og oppleve krig, sult, det å miste familie, og så bli sendt direkte til et annet "varmt sted" - fordi en ikke trodde på noe en aldri har hørt om engang.
Derfor "kjøper jeg ikke den forklaringen" lenger...

Reinkarnasjon, derimot, vil medføre at man selv er med å bestemme hva man skal oppleve i neste liv, og for de som har opplevd den ypperste lykke, i rikdom, kjærlighet og overflod, vil kansje se den andre siden av "Livet", og nettopp derfor velge å oppleve krigen, nøden, sulten og alt det der.
Rett og slett for å få kontraster.
Uten kontraster , kan man ikke se forskjell, og derfor heller ikke lære.

Den røde tråden jeg nevnte over, går nettopp på at religionene omtaler en "gud" en skapende makt, en universell energi, samt at man "skal videre et sted når man dør".

Jeg tror at religioner er menneskets måte å tolke disse "vage signalene på", og så er det noen som setter opp regler, ikke minst for at de andre skal "frelses".
At religion også er en maktfaktor, tror jeg ingen vil krangle på...
Se bare på religionskrigene som forekommer rundt om. Og som har foregått sålenge vi har kunnskap om . .

Kristendommen var for meg et trinn på veien til "høyere" opplysning, slik jeg føler det.
Jeg regner med at andre vil være sterkt uenig med meg i det, da jeg slik sett av de religiøse betegnes som en frafallen ;)
Men jeg vil heller kalle meg viderekommen ;) hehe

Å si farvel til kristendommen, er ikke det samme som å bli en "helvetes jævel" - det samme uansett hvilken religion man kommer fra.
Det er fremdeles viktig for meg å ikke skade andre- eller gjøre vondt mot andre.
Men samtidig må vi ha regler, som mennesker, dog ikke nødvendigvis bundet i religion.

det var litt om mine tanker om dette ;)

A
Antall ord: 529

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xirque Z'dataan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 397
Startet: 10 Nov 2006 12:34
17
Kjønn (valgfri): Andrgyn
Lokalisering: Hades
Blitt takket: 1 gang

Re: Troen sitter i

Innlegg av Xirque Z'dataan »

Asbjørn skrev:Det er elementer i kristendommen som følger med meg også, selv om det er mange mange år siden jeg la den på hylla...
Etterhvert har jeg sett en rød tråd igjennom alle religioner, og etterhvert definerer jeg selv religion som "tvangsmønstre" - hvor det er diverse regler som du skal opprettholde, ellers så...
( ttvangsmønstre / trusler ).

At det er en GUD, skapende kraft / lyset / en åndelig energi, ja det tror jeg på .
At Jesus, Mohammed, Buddha, osv var åndelige personer, Ja, det og tror jeg på , men jeg tror ikke at de er den som "bestemmer om man skal frelses eller ikke".

Reinkarnasjon er også et element her, at man lever forskjelige liv her på jorden.
Jeg tror at reinkarnasjon er en slags skolegang, hvor hvert liv er etslags klassetrinn - hvor det er visse tema man skal igjennom.

Himmel og helvete, - Helvete finnes her på jorden, det er jeg overbevist om.
Krig, nød, sult, naturkatastrofer, mishandling, tyranneri, og masse mer når det gjelder lidelse, gjør at jeg ikke tror det er et ekstra helvete når man går videre.

Det vil være ekstremt grusomt av en kjærlig gud å først la et menneske bli født inn i krig og elendighet, og oppleve krig, sult, det å miste familie, og så bli sendt direkte til et annet "varmt sted" - fordi en ikke trodde på noe en aldri har hørt om engang.
Derfor "kjøper jeg ikke den forklaringen" lenger...

Reinkarnasjon, derimot, vil medføre at man selv er med å bestemme hva man skal oppleve i neste liv, og for de som har opplevd den ypperste lykke, i rikdom, kjærlighet og overflod, vil kansje se den andre siden av "Livet", og nettopp derfor velge å oppleve krigen, nøden, sulten og alt det der.
Rett og slett for å få kontraster.
Uten kontraster , kan man ikke se forskjell, og derfor heller ikke lære.

Den røde tråden jeg nevnte over, går nettopp på at religionene omtaler en "gud" en skapende makt, en universell energi, samt at man "skal videre et sted når man dør".

Jeg tror at religioner er menneskets måte å tolke disse "vage signalene på", og så er det noen som setter opp regler, ikke minst for at de andre skal "frelses".
At religion også er en maktfaktor, tror jeg ingen vil krangle på...
Se bare på religionskrigene som forekommer rundt om. Og som har foregått sålenge vi har kunnskap om . .

Kristendommen var for meg et trinn på veien til "høyere" opplysning, slik jeg føler det.
Jeg regner med at andre vil være sterkt uenig med meg i det, da jeg slik sett av de religiøse betegnes som en frafallen ;)
Men jeg vil heller kalle meg viderekommen ;) hehe

Å si farvel til kristendommen, er ikke det samme som å bli en "helvetes jævel" - det samme uansett hvilken religion man kommer fra.
Det er fremdeles viktig for meg å ikke skade andre- eller gjøre vondt mot andre.
Men samtidig må vi ha regler, som mennesker, dog ikke nødvendigvis bundet i religion.

det var litt om mine tanker om dette ;)

A

Hør Hør
Antall ord: 536
non omnis moriar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
SigMar32
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 20
Startet: 30 Sep 2009 00:11
14
Kjønn (valgfri): Unggutt

Re: Troen sitter i

Innlegg av SigMar32 »

Har egentlig ikke noe å legge til diskusjonen annet enn:

Wow, Her på forumet er det mange fornuftige mennesker med tanker og meninger jeg kan relatere til... Utrolig mange fornuftige mennesker her.
Antall ord: 31
Edelt er mennesket, jorden er rik!
Finnes her nød og sult skyldes det svik. - Nordahl Grieg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Troen sitter i

Innlegg av Moonstone »

SigMar32 skrev:Har egentlig ikke noe å legge til diskusjonen annet enn:
Wow, Her på forumet er det mange fornuftige mennesker med tanker og meninger jeg kan relatere til... Utrolig mange fornuftige mennesker her.
Så fint, da er vi jo godt for noe ;)
Antall ord: 42
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 785
Startet: 19 Nov 2006 19:19
17
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Re: Troen sitter i

Innlegg av Diablesse »

Moonstone skrev:
SigMar32 skrev:Har egentlig ikke noe å legge til diskusjonen annet enn:
Wow, Her på forumet er det mange fornuftige mennesker med tanker og meninger jeg kan relatere til... Utrolig mange fornuftige mennesker her.
Så fint, da er vi jo godt for noe ;)
SigMar32 nevnte ikke hvem h*n sympatiserer med, men jeg er enig med deg Moonstone :)

Asbjørn skrev:Det vil være ekstremt grusomt av en kjærlig gud å først la et menneske bli født inn i krig og elendighet, og oppleve krig, sult, det å miste familie, og så bli sendt direkte til et annet "varmt sted" - fordi en ikke trodde på noe en aldri har hørt om engang.
Derfor "kjøper jeg ikke den forklaringen" lenger...
Enig der. Skal man se litt rasjonelt på det, så er vel strengt tatt en gud kun reell for de som tror på han. Jeg mener, siden det finnes så mange guder. Noen mener at alle er forskjellige versjoner av samme gud, men samene har andre "religioner", vikingene trodde jo på flere enn én gud, og det samme gjelder hinduene.

Vet ikke helt om jeg sympatiserer med teorien om en stor, skapende og enestående kraft, men derimot er jeg mer på det at alle har hver sin hjelper og at ingenting verken i "denne verden" eller på "den andre siden" styres av annet/andre enn de som former det og lever det selv.

Asbjørn skrev:Reinkarnasjon, derimot, vil medføre at man selv er med å bestemme hva man skal oppleve i neste liv, og for de som har opplevd den ypperste lykke, i rikdom, kjærlighet og overflod, vil kansje se den andre siden av "Livet", og nettopp derfor velge å oppleve krigen, nøden, sulten og alt det der.
Rett og slett for å få kontraster.
Uten kontraster , kan man ikke se forskjell, og derfor heller ikke lære.
Tanken om reinkarnasjon tiltaler meg veldig, jeg har begynt å venne meg til den mer og mer; dette syns jeg også virker som en mer riktig tanke. Fremdeles trenger ikke utviklingen å styres av noen opphøyd kraft i mine øyne.
Dette med karma - at summen av alle dine handlinger former din lykke, er jeg også veldig .. hehe, ivrig på:P Nei, men fremfor at vi skal straffes for å ha syndet, vært avgudsdyrkende eller blasfemiske - ja, for pinlig mye av syndene i kristendommen bygger visst på at man krenker "Gud"s stolthet, slik jeg tolker det - så syns jeg det virker mer rimelig at den karma du utgjør, gjør utslag i det livet du har her og nå. Tenk bare handling - konsekvens, det trenger kanskje ikke være mer innviklet enn det


Syns dessverre det er mange kristne som ( - ja, ikke føl dere støtt nå, dere troende, jeg kan jo ikke snakke for alle) har fordommer mot folk som ikke er troende på den tradisjonelle måten. Som ikke godtar andre livssyn. Min beste venninde er den beste i verden, men jeg har gitt opp å diskutere religion med henne... hennes syn vil ikke forandre seg, har blitt kjørt fast i kristendomsgrøften, og hun vil visst ikke opp. (selv om hun noen ganger har måttet gi meg "ja, jo, rett i det, forsåvidt" :666 )
Antall ord: 543

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 505
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Troen sitter i

Innlegg av Deep Space »

Diablesse skrev:
"Min beste venninde er den beste i verden, men jeg har gitt opp å diskutere religion med henne... hennes syn vil ikke forandre seg, har blitt kjørt fast i kristendomsgrøften, og hun vil visst ikke opp. (selv om hun noen ganger har måttet gi meg "ja, jo, rett i det, forsåvidt" :666 )"

Fikk besøk av to personer fra jehovas vitne på døra for en stund tilbake. ( Far og sønn )
De fikk lov å komme inn hvis de lovte å se på en film som jeg hadde. De kunne fortelle det de hadde å fortelle, ETTER at de hadde sett filmen.
Sønnen begynte å gråte litt etter filmen, og sa tusen takk for at du viste meg filmen. Faren ble litt sur og snøftet litt. Han ville ikke snakke med meg allikevel. Sønnen kom tilbake neste dag og takket meg. Her er filmen, og nei jeg er IKKE atheist, gnostiker, eller hedning eller hva det nå kalles. Jeg er bare meg, et helt vanlig menneske, men jeg tror bare ikke på religion. Thats it.. Her er filmen:

http://video.google.com/videoplay?docid ... 310561251#
http://video.google.com/videoplay?docid ... l=nb&emb=1

Jeg tror det er svært viktig å forklare de som vokser opp idag at religion er historie. Det er ikke fakta. Og at det er veldig viktig å tro på seg selv, og hva du SELV kan få til. Ikke sette din lit til religion, og dens dystre historie... .
Antall ord: 248
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Troen sitter i

Innlegg av Moonstone »

Har sett den før.
En bra liten film, og kan være en kraftig øyeåpner for mange som føler seg fanget i en spesiell religions dogme.
Bra du fikk frigjort sønnen da Deep Space :)
Det blir som å frelse de som anser seg som frelste, hehe..
Ser ut som du og jeg er på nett..
Antall ord: 58
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Troen sitter i

Innlegg av ludoburgero »

Moonstone skrev:
ludoburgero skrev:Du snakker jo som en prest selv...
Når tid ble det å komme med råd og ha litt greie på menneskepsykologi det samme som å være prest?
Jeg sa ikke at det å komme med råd og ha litt greie på psykologi (menneskelig sådan) er det samme som å VÆRE prest. Jeg sa, ordrett sitert, som du forøvrig ser ovenfor også:

"Du snakker jo som en prest selv..."

Intet mer, intet mindre.
Grunnen til det var fordi du rett og slett preket som om du hadde funnet den store sannheten og at du var på dørterskelen for å verve medlemmer til sekten din. Det var egentlig derfor jeg også siterte det aktuelle innlegget der jeg syntes du gjorde det.

Ellers synes jeg du har noen gode poenger mange ganger, men det var hele måten du utbroderte innlegget ditt på akkurat denne gang som gjorde at jeg kom med den kommentaren.

Alt forstått? :)
Antall ord: 161
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links