Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Foto & BilderYoutube Ghosts, spirits and demons

Her snakker vi om foto, bilder av spøkelser, orber, etc. Stedet for alt som har med foto, fotografering, støv på bilder, orber, og annet.
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Youtube Ghosts, spirits and demons

Innlegg av Kimbara »

Ankh skrev:Denne diskusjonen begynner egentlig å dreie inn på et sidespor, men OK.

Det har vært endel tilfeller hvor spøkefugler i USA har tilbudt masse penger til de som kan bevise tilsynelatende åpenbare ting, men ingen har klart å heve pengene nettopp fordi ingen har klart å bevise det.

En av de kjente sakene dreide seg om en som utlovet tror det var 100000 dollar til den første som kunne bevise at barn blir til ved sex.
Mange stormet til for å få tilsynelatende letttjente penger.
For å bevise det krevdes det at man måtte gjennomføre et samleie under kontrollerte forhold, med kontrollører rundt og kropper og utstyr fulle av sensorer og utstyr.
Alt dette ødela stemningen i så stor grad at ingen klarte å gjennomføre samleiet, og dermed kunne ingen bevise det.

En annen berømt sak var en fyr som utlovet en dusør til den første som kunne bevise at man måtte betale skatt i usa.
Alle som møtte opp fikk beskjed om at de ikke var den første...

Tilsvarende er det relativt enkelt å plukke fra hverandre alle bevis, paranormale eller ei.
Uansett bevis kan man si at det ikke er nok, ikke er kontrollerbart, ikke utelatt feilkilder osv slik at man ender opp med at ingenting kan bevises.
Du trekker frem en del eksempler som viser åpenbare idiotiske påfunn som har alt annet grunnlag enn vitenskapelig forskning. Du kunne like gjerne trukket frem eksempler fra forsøkene i konsentrasjonsleirene under krigen.

Du har dog rett når du sier at "ingenting er nok". Hvis man som vitenskapsmann skulle sagt seg fornøyd med en "sannhet", hadde han vært en elendig vitenskapsmann. Det man har er bare teorier, men det er slik at den til enhver tid beste teorien blir oppfattet som det nærmeste vi kommer sannhet.

Det holder ikke å bare si at en teori eller et bevis "ikke er nok". Man må vise hvorfor det ikke er nok (falsifisering).
Et annet problem er at skal man bevise noe med vitenskapelige instrumenter og metoder må man på forhånd ha klarhet i hva man måler og hvordan.
I den paranormale verden er sjelden ting så enkelt, og det er umulig å bruke kjente vitenskapelige metoder til å måle noe slikt.
Ihvertfall mener jeg det.
Helt feil. I veldig mange av de "paranormale" påstandene dreier det seg om at fenomenet har et fysisk utfall - slik som i healing. Dette kan vi teste, og det er også blitt gjort. Dette har vært med på å vise oss placeboeffekten, og denne forskes det mye rundt.
Et annet eksempel er ønskekvistbruk, som er motbevist ganske kraftig med vitenskapelige forsøk.

Man trenger bare vite den påståtte effekten, og studere denne.

Dreier det seg om et mer metafysisk anliggende, som troen på ånder eller sjelen og dens evige eksistens, kan det bli verre. Men her er det viktig at den som fremmer påstanden spør seg selv hvordan han eller hun kan være så sikker. Det mest riktige og åpne i slike situasjoner vil være å innta en agnostisk holdning.
Jeg ser også for meg at når elektrisiteten ble oppdaget hadde man hverken voltmeter, amperemeter eller lignende å dra frem fra skuffen.
Man merket at det var "noe" der man ikke visste hva var, og etterhvert som man fikk mer kjennskap til hva det var kom instrumenter til å måle det med etterhvert.
Da glemmer du at elektrisitet gir seg til kjenne fysisk i aller høyeste grad. Man kan observere den som f.eks. et lyn, eller som en glødende lyspære. Voltmetere og liknende brukes for å måle effekten, men er ikke det eneste man har for å kunne påvise elektrisitet. Elektrisitet ble ikke oppdaget vet at noen plutselig påstod at de personlig "visste" at den fantes, men ved observasjon.
Men det er selvsagt uenighet om årsaker og virkninger her, men min erfaring er at om kona smeller stekepanna i hodet gjør det vondt og man trenger ikke vite alt om fremstillingsprosessen, legering, type, navn og modell for å være enig i det.
Nei, men det blir en ugyldig analogi. Man kan fint regne ut hvordan kraften og materialene sammen skapte smerten, men de fleste mennesker analyserer dette så raskt at det ikke er noe vits i å drive med vitenskapelige forsøk.

Når det gjelder mer obskøne påstander uten så direkte årsak/konsekvenssammenheng må man ty til mer drastiske metoder.
Asbjørn skrev:Nettopp det som er mitt poeng når det gjelder det paranormale.
Der finnes foreløpig ingen metoder for å bevise dette vitenskapelig.
Det avhenger helt av påstandens natur, som jeg har forklart. I teorien kan man påstå hva som helst og stille krav til at noen skal motbevise det (mange prøver på dette overfor skeptikere hele tiden).
Som et eksempel jeg har brukt flere ganger :

Idag kan jeg stå nede innerst i en fjord i sogn og fjordane, og snakke med en midt ute i bushen i Australia.

Hadde jeg påstått dette for 100 år siden, ville jeg nok havna på galehus...

Idag bruker man satelitt-telefon...

mao : Utviklingen og oppdagelser går hånd i hånd.
Det du ikke skjønner er at man ikke får noen ny kunnskap om man holder påstandene innen metafysikkens verden. Her kan jeg ikke si så mye som kan få deg til å tenke i de baner som kan være hensiktsmessige, men du kan jo begynne med å lese litt Descartes og drøfte hans metodikk kritisk.
Problemet med paranormale fenomen, er at masse er juks, fanteri, fantasi, og "laga for å tjene peng" .
Og slike saker vil selvfølgelig ikke kunne bevises å fungere.

På den annen side er det ting som skjer, - også uten at de som opplever det har hatt tanker om fenomenet i forkant... det bare skjer.
Også for folk som har opplevet dette gang på gang.

Men uten en reell undersøkelse, - hvor man faktisk forsker på hva som skjer, - uten å skulle bevise detaljene for enhver pris - så kan det hende man faktisk finner ut at her skjer det noe...
Ja, men da er det rett og slett snakk om ugyldige induksjoner. Når et individ trekker en generell konklusjon av et spesielt hendelsesforløp kun basert på denne personens kunnskap, erfaring og holdning, oppstår det et problem med den generelle logikken.
Når mange nok driver denne formen for induktive generaliseringer uten å egentlig forstå hva det innebærer å bruke induksjon som analytisk prinsipp, får vi den typen argumentasjon som du kommer med. Selv om induktive generaliseringer kan være viktige og riktige å bruke, fører de lett til tankefeil.
Vi er mange som har oppdaget at det skjer noe, men blir stadig overkjørt av "fantasi, løgn, falskneri, godt påfunnet" osv.
Men du ser jo ikke forskjellen på dette og når noen kommer med gyldige innvendinger eller spørsmål. Da kan vi snakke om en personlig sårhet overfor kritikk av egen tro som er intellektuell ugyldig, selv om det er fullt forståelig.
Som jeg har sagt før - mange ganger - det må oppleves for å forstå at det er noe mer.
Men som jeg har vist er dette et ugyldig argument. Du må huske på at du fronter en generell påstand, for så å sette opp et sett med regler som må følges for at man skal forstå det. I praksis betyr dette at man må følge din tro for å akseptere argumentet ditt, noe som selvsagt er en tankefeil.

Det er greit at du tror på noe av en såpass metafysisk karakter, men skal du bruke dette i argumentasjon forventer jeg enten at du inntar en mer agnostisk holdning eller kjenner filosofien godt nok til å argumentere med mer enn "jeg vet - du skjønner ikke". For det virker som det er nettopp filosofien vi har beveget oss inn på nå.
Antall ord: 1331
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Re: Youtube Ghosts, spirits and demons

Innlegg av Ankh »

Ønsker egentlig ikke å dra dette så veldig langt videre, men jeg har lest endel saker hvor man åpenbart kjenner årsaken men ikke er i stand til å bevise det.
Om man tar en medisin eller vaksine, er det i praksis umulig å bevise at man blir frisk av den, og ikke at kroppens eget immunforsvar ryddet opp eller at det var en placeboeffekt tilstede.
Ja, man kan observere og måle en forbedring men det er egentlig umulig å si med 100% sikkerhet at det utelukkende skyldes behandlingen.
Tilsvarende er det når noen tar en medisin eller vaksine og blir syk av det.
Man kan anta at det skyldes det, i større eller mindre grad, men en produsent vil skylde på livsstil, røyking, for lite trening, arvelig disponert, gener, ting man har spist, ting man har drukket, luften man har pustet ut osv og det er tilslutt umulig å bevise at det var den bestemte medisinen og ikke de hundrevis av andre påvirkningene som skyldes skaden.
Innen dataverdene, så er det også samme problemstilling.
En person kan ha en velfungerende pc som er problemfri, så legges et program inn og ting skjer.
Brukeren skylder på programmet, men utvikleren skylder på windows, antivirus, brannmur, andre programmer, oppdateringer, virus, spyware eller en milliard andre mulige ting som muligens kan være årsaken.
Jeg har kranglet mange ganger med ulike produsenter og utviklere i slike saker, og det hjelper ikke at jeg er 110% sikker på at alle problemene startet med DET bestemte programmet, når utvikleren kan og vil skylde på alt annet.
I det verste tilfelelt krevde utvikleren kildekoden til windows for å se om det kunne være konflikter, og det gjorde han selvsagt fordi han VET utrolig godt at ingen kan ta en kjapp telefon til microsoft og si: Hei, jeg skulle gjerne hatt kildekoden til windows. Kan dere maile den over med en gang?
Det jeg vil frem til er at som bruker eller f.eks medium så blir man stillt ovenfor beviskrav som den som krever det veldig godt vet er umulig å bevise.
Jeg kunne vært vrang og brukt samme argumentasjon mot det meste som er rundt oss av ting og tank og dermed motbevist dets eksistens, men det betyr ikke at de ikke finnes.
Det er også min erfaring at de fleste som mener de har ulike evner har brukt lang tid på å sjekke ut tilfeldigheter eller andre ting fordi de vet at med en gang de står frem vil det stå en uendelig lang rekke med kritikere som påstår at de ikke har det og som krever bevis det ikke er mulig å fremskaffe.
En annen ting er vel ofte at man ikke har evner for å krangle med mistroiske kritikere, men for å bl.a hjelpe andre og å drive med egenutvikling.
Det har sånn sett ingen verdi eller nytte å bruke tid på å overbevise skeptikerne, så lenge man trives med det man gjør.
Og, ja, jeg er også enig i at det er fenomener som man tror på etter å ha opplevd dem selv og ikke nødvendigvis kan overbevise en skeptiker.
Antall ord: 518

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 27 Des 2009 00:24
14
Kjønn (valgfri): Man
Lokalisering: Kragerø

Re: Youtube Ghosts, spirits and demons

Innlegg av Mentalist. »

Med Hjerne kan man stille seg slike sp, hvor kommer jeg fra?, hvem er jeg ?Osv.
Men saken er at det finnes liv, bare det hvis du tenker er paranormalt. Alle kroppens mekanismer er utrolig satt opp. Dette må ha krevd en overhjerne.

Enig med Asbjørn her, Paranormalt er ekte, ser på testen til Asbjørn, ikke bare tilfeldighet langt mer en som så.
Dessuten har Asbjørn mer erfaring, og tror alle nesten mener det saamme her. Hvorfor tror du at de fleste er medlemmer.

I bibelen står det en hendelse som der det ble tatt ett døgn, og forskere nå sier att ett døgn er borte, dette visser kanskje frossen tid eller noe. Men saken er hvordan hviste bibelen det når den ble skrevet for 2000 år siden. Er ikke dette paranormalt så vet ikke jeg.

Du trenger ikke være kristen til og tenke att paranormalt fins, bare tenk DU LEVER.
Antall ord: 159

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Youtube Ghosts, spirits and demons

Innlegg av Kimbara »

Ankh skrev: Om man tar en medisin eller vaksine, er det i praksis umulig å bevise at man blir frisk av den, og ikke at kroppens eget immunforsvar ryddet opp eller at det var en placeboeffekt tilstede.
Ja, man kan observere og måle en forbedring men det er egentlig umulig å si med 100% sikkerhet at det utelukkende skyldes behandlingen.
Ingenting er 100% sikkert, men når det gjelder testing av legemidler som du nevner opererer man med kontrollgrupper som enten blir gitt placebo eller ingenting. På den måten får man en meget god indikasjon på medisinens effekt. Man kan argumentere med at de som ikke var i kontrollgruppen(e) likevel ble frisk som følge av vanlig immunforsvar, men jo større grupper det er snakk om jo mer usannsynlig er dette.
Tilsvarende er det når noen tar en medisin eller vaksine og blir syk av det.
Man kan anta at det skyldes det, i større eller mindre grad, men en produsent vil skylde på livsstil, røyking, for lite trening, arvelig disponert, gener, ting man har spist, ting man har drukket, luften man har pustet ut osv og det er tilslutt umulig å bevise at det var den bestemte medisinen og ikke de hundrevis av andre påvirkningene som skyldes skaden.
Dette blir for generelt til å fungere som noe godt eksempel. Man må f.eks. se på virkemidlene det eventuelt er snakk om. Det er riktig som du sier at det er vanskelig eller umulig å kartlegge alt den aktuelle personen har vært i kontakt med, men igjen blir det en litt annen sak dersom det er snakk om mange personer.
Innen dataverdene, så er det også samme problemstilling.
En person kan ha en velfungerende pc som er problemfri, så legges et program inn og ting skjer.
Brukeren skylder på programmet, men utvikleren skylder på windows, antivirus, brannmur, andre programmer, oppdateringer, virus, spyware eller en milliard andre mulige ting som muligens kan være årsaken.
Jeg har kranglet mange ganger med ulike produsenter og utviklere i slike saker, og det hjelper ikke at jeg er 110% sikker på at alle problemene startet med DET bestemte programmet, når utvikleren kan og vil skylde på alt annet.
Slikt burde det ikke være noe problem å finne ut av om man kan sakene sine. En dyktig programmerer kan relativt lett finne årsaken til en feil, og da hjelper det ikke hva en eventuell utvikler påstår. Denne utvikleren kjenner rett og slett ikke miljøet programmet skal fungere i på akkurat den PC'en.
Det jeg vil frem til er at som bruker eller f.eks medium så blir man stillt ovenfor beviskrav som den som krever det veldig godt vet er umulig å bevise.
Jeg kunne vært vrang og brukt samme argumentasjon mot det meste som er rundt oss av ting og tank og dermed motbevist dets eksistens, men det betyr ikke at de ikke finnes.
Det er også min erfaring at de fleste som mener de har ulike evner har brukt lang tid på å sjekke ut tilfeldigheter eller andre ting fordi de vet at med en gang de står frem vil det stå en uendelig lang rekke med kritikere som påstår at de ikke har det og som krever bevis det ikke er mulig å fremskaffe.
Noen ganger kan slike forespørsler brukes retorisk for å understreke et poeng; man kan ikke være så sikker. Husk at de fleste troende hevder de "VET", og så lenge det omhandler noe såpass metafysisk blir det en forferdelig arrogant holdning. Spesielt når vi vet at det ligger en rekke faktorer i veien for slike konklusjoner; mentale prosesser, personlig dømmekraft, selektiv hukommelse, osv.
En annen ting er vel ofte at man ikke har evner for å krangle med mistroiske kritikere, men for å bl.a hjelpe andre og å drive med egenutvikling.
Dårlig argument. Skal vi la det samme gjelde for leger, psykiatere, dommere, osv. da? Så lenge noen påstår noe som omhandler vår virkelighet må de stilles til ansvar for denne påstanden. Om de ikke kan eller vil besvare spørsmål eller innvendinger er det et problem de har, og ikke fordi skeptikeren er kranglete.
Det har sånn sett ingen verdi eller nytte å bruke tid på å overbevise skeptikerne, så lenge man trives med det man gjør.
Og, ja, jeg er også enig i at det er fenomener som man tror på etter å ha opplevd dem selv og ikke nødvendigvis kan overbevise en skeptiker.
Problemet mitt er at troende hele tiden føler et behov for å dele sin "kunnskap" med andre, og måten de gjør det på er mer enn tvilsom. Det ironiske er at de samme menneskene ofte stiller seg meget kritiske til hvordan religiøse talsmenn pusher troen sin på søkende mennesker. Dette er jo i praksis det samme.
Lærer man bort personlige sannheter er det vranglære.
Antall ord: 826
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Youtube Ghosts, spirits and demons

Innlegg av Kimbara »

Mentalist. skrev:Med Hjerne kan man stille seg slike sp, hvor kommer jeg fra?, hvem er jeg ?Osv.
Men saken er at det finnes liv, bare det hvis du tenker er paranormalt. Alle kroppens mekanismer er utrolig satt opp. Dette må ha krevd en overhjerne.


Her skjønner jeg ikke hva du mener. Kunne du utdype?

Enig med Asbjørn her, Paranormalt er ekte, ser på testen til Asbjørn, ikke bare tilfeldighet langt mer en som så.
Dessuten har Asbjørn mer erfaring, og tror alle nesten mener det saamme her. Hvorfor tror du at de fleste er medlemmer.


Hvordan vet du at det ikke er tilfedigheter? Jeg skjønner at du tror det, men hvordan kan du vite?

Asbjørn har erfaring i å tro, men det er ikke det samme som at han er spesielt flink til å overveie troen sin med tilstrekkelig åpenhet.

I bibelen står det en hendelse som der det ble tatt ett døgn, og forskere nå sier att ett døgn er borte, dette visser kanskje frossen tid eller noe. Men saken er hvordan hviste bibelen det når den ble skrevet for 2000 år siden. Er ikke dette paranormalt så vet ikke jeg.


Igjen skjønner jeg ikke hva du snakker om, og ville blitt glad om du utdypet.

Du trenger ikke være kristen til og tenke att paranormalt fins, bare tenk DU LEVER.


Så du mener at selve livet er paranormalt? På hvilken måte?
Antall ord: 245
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 27 Des 2009 00:24
14
Kjønn (valgfri): Man
Lokalisering: Kragerø

Re: Youtube Ghosts, spirits and demons

Innlegg av Mentalist. »

Jeg mener at meneskes funksjoner og mekanismer er så genialt så det må være en skaper.
hvis du tenker deg hva vi menesker gjør hvordan kroppen er bygd dette er ikke en tilfeldighet, det er for genialt.

Hvordan kan jeg si at Gud finnes \ paranormal.
Dette fant jeg på nett Boka hans er ikke i Norge enda

Dette er fra avis

Gud eksisterer.Det er en fysiker som har regnet ut svaret på det største spørsmålet i verden
http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/ ... 94269.html
Ett grunnlag på gud \ Paranormal eksisterer

står også i Bibelen At Vi kommer til og fly med store fugler, altså flyet, husk at bibelen er skrevet for 2000 år siden, et anet eks er det med døgnet.

Åssen kan du være skeptisk til dette. For alt dette er Fakta.

Finnes gud finnes paranormal, gud, gudom = En gud eller guddom er et overnaturlig vesen eller en åndskraft som ifølge religiøse og mytologiske fortellinger :p

Endret: Rettet opp linken, slik at man kommer til siden.
Asbjørn
Antall ord: 180

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Youtube Ghosts, spirits and demons

Innlegg av Kimbara »

Mentalist. skrev:Jeg mener at meneskes funksjoner og mekanismer er så genialt så det må være en skaper.
hvis du tenker deg hva vi menesker gjør hvordan kroppen er bygd dette er ikke en tilfeldighet, det er for genialt.
Dette er en tankefeil. Sett deg litt inn i evolusjonsteori før du går videre med dette argumentet. Se også litt på argumentene til kreasjonister (de bruker samme argumentasjon som deg), og se deretter på motargumentene.
Hvordan kan jeg si at Gud finnes \ paranormal.
Dette fant jeg på nett Boka hans er ikke i Norge enda

Dette er fra avis

Gud eksisterer.Det er en fysiker som har regnet ut svaret på det største spørsmålet i verden
http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/ ... 94269.html
Jeg viste deg hvorfor dette er feil i en annen tråd.
Ett grunnlag på gud \ Paranormal eksisterer
står også i Bibelen At Vi kommer til og fly med store fugler, altså flyet, husk at bibelen er skrevet for 2000 år siden, et anet eks er det med døgnet.
Hvor i Bibelen står dette?
Forøvrig er nok dette bare en tolkning man har fått til å passe med nåtiden.
Åssen kan du være skeptisk til dette. For alt dette er Fakta.
Nei, det er ikke fakta. Det er påstander.
Finnes gud finnes paranormal, gud, gudom = En gud eller guddom er et overnaturlig vesen eller en åndskraft som ifølge religiøse og mytologiske fortellinger :p
Ja, lykke til med å bevise Guds eksistens :mozilla_laughing:

Det er klart, om du legger kritisk tenking til side vil du nok finne mange "bevis" - men disse vil raskt kunne motbevises av skeptikere. Jeg oppfordrer deg dog til å prøve likevel.
Antall ord: 292
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 27 Des 2009 00:24
14
Kjønn (valgfri): Man
Lokalisering: Kragerø

Re: Youtube Ghosts, spirits and demons

Innlegg av Mentalist. »

Som sakt ikke vits og endre en skeptikers syn, pga de ikke har opplevd kommunikasjon via gud og ikke forstår realiteten i det. Men har vært artig og høre andres syn på dette, Håper vi holder en vennlig tråd for jeg har ikke hensikt og være spydig, bare deler min tro, mening og livs syn ;)
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Youtube Ghosts, spirits and demons

Innlegg av Kimbara »

Mentalist. skrev:Som sakt ikke vits og endre en skeptikers syn, pga de ikke har opplevd kommunikasjon via gud og ikke forstår realiteten i det. Men har vært artig og høre andres syn på dette, Håper vi holder en vennlig tråd for jeg har ikke hensikt og være spydig, bare deler min tro, mening og livs syn ;)
Nei, du deler ikke noen tro - du dikterer overfor oss at du "har rett". Med en slik arrogant holdning er det klart du lett får samme behandling tilbake.

Har du noen gang filosofert over din tro, Mentalist? Har du noen gang stilt deg kritisk til egne konklusjoner vedrørende Guds eksistens og eventuelle funksjon?
Antall ord: 118
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Ankh

Re: Youtube Ghosts, spirits and demons

Innlegg av Ankh »

Det er alltid enklere å argumentere mot noe man selv ikke har opplevd, enn å bevise det man selv har opplevd ovenfor andre.

Selv om jeg tror at vi har sendt menensker til månen, så kan jeg ikke VITE og det er ikke noe problem for meg å argumentere mot at vi har vært der, heller.
I eksempelet med et dataprogram så er poenget at hvis noe ikke fungerer så er det umulig for en bruker å bevise at det skyldes et konkret program, da utvikleren kan skylde på alt annet både hardware og software.
Som bruker VET man ofte hva som skapte feilen, men utvikleren VET også at brukeren UMULIG kan bevise det.
Samme med annet.
Hvis TVen har en teknisk feil, så skylder produsenten på samtlige ting på denne jordkloden fra dvd-spiller, blurayspiller, kabler, rekkefølgen de ble koblet til, type pærer i lampene, spenning, jording, nettverk, metall, osv osv og før man får hjelp så kreves det at man helst bygger nytt hus og at det huset er helt tomt for noe som helst annet enn en kabel direkte fra everket og rett til tven.
Samme med internett, får man problemer er det for varm, for kaldt, for langt, for kort, kabelfeil, modem, router, nettverkskort, pc, naboen, postbudet, kassadama på rema1000 osv.
Siste gang hadde jeg oppgitt så mye meningsløs info at jeg laget en ekstremt lang liste med info hvor jeg inkluderte fargen på nabohuset, fargen på eget hus, skonummer, høyde, vekt, BMI, type bil jeg kjørte, seksuell legning, farge på hvitevarene, antall dører i huset osv osv og det hjalp visst fordi de fant ut at feilen lå hos dem selv.
Om naboen hadde klatret opp på mount everest kunne jeg bare sagt at jeg ikke trodde han.
Viste han bilder kunne jeg hevde at de var manipulerte.

Det jeg vil frem til er at en person umulig kan bevise noe 100% av hva han har opplevd eller har skjedd, til andre som ikke tror på personen.
Uansett argument, så kan motparten velge å ikke tro på det.

Derfor mener jeg at det er fånyttes å bruke energi på å argumentere for sine opplevelser og evner til en person som ikke ønsker å tro eller lære.
Antall ord: 377

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 27 Des 2009 00:24
14
Kjønn (valgfri): Man
Lokalisering: Kragerø

Re: Youtube Ghosts, spirits and demons

Innlegg av Mentalist. »

Kimbara du har rett at jeg Er arogant ved min tro, og gjett hvorfor, fordi jeg vet selv at det er sannt, så at jeg er arogant synest jeg var flott at du sa, pga det bare beviser hvor mye tro jeg har, sa takk for den
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Youtube Ghosts, spirits and demons

Innlegg av Kimbara »

Ankh skrev: Selv om jeg tror at vi har sendt menensker til månen, så kan jeg ikke VITE og det er ikke noe problem for meg å argumentere mot at vi har vært der, heller.
Da vil jeg komme med en utfordring; lag en ny tråd hvor du argumenterer mot at mennesker har vært på månen, så skal vi se hvor lett det er. Husk samtidig på at det kanskje er lett å komme med argumenter, men det er en helt annen sak å komme med gode, gyldige argumenter.
I eksempelet med et dataprogram så er poenget at hvis noe ikke fungerer så er det umulig for en bruker å bevise at det skyldes et konkret program, da utvikleren kan skylde på alt annet både hardware og software.
Som bruker VET man ofte hva som skapte feilen, men utvikleren VET også at brukeren UMULIG kan bevise det.
Da forstår du ikke poenget mitt. Selv om brukeren kanskje ikke innehar den relevante erfaringen og kunnskapen som skal til for å bevise det, så kan han få en person som har denne kunnskapen til å bevise det. Det finnes blant annet logger på en datamaskin som kan vise hvor problemet oppstår.
Samme med annet.
Hvis TVen har en teknisk feil, så skylder produsenten på samtlige ting på denne jordkloden fra dvd-spiller, blurayspiller, kabler, rekkefølgen de ble koblet til, type pærer i lampene, spenning, jording, nettverk, metall, osv osv og før man får hjelp så kreves det at man helst bygger nytt hus og at det huset er helt tomt for noe som helst annet enn en kabel direkte fra everket og rett til tven.
Helt feil. Igjen kan en TV-tekniker lett finne feilen i TV'en. Det kan skyldes strømnettet i huset, men dette kan igjen finnes ut av ved å enkelt og greit foreta en måling.
Om naboen hadde klatret opp på mount everest kunne jeg bare sagt at jeg ikke trodde han.
Viste han bilder kunne jeg hevde at de var manipulerte.
Selvsagt, men hadde du hatt noen grunn til å tvile på ham? Brøt det med naturlovene at han var på Mount Everest?
Det jeg vil frem til er at en person umulig kan bevise noe 100% av hva han har opplevd eller har skjedd, til andre som ikke tror på personen.
Uansett argument, så kan motparten velge å ikke tro på det.

Derfor mener jeg at det er fånyttes å bruke energi på å argumentere for sine opplevelser og evner til en person som ikke ønsker å tro eller lære.
Det får bli opp til hver enkelt, men man er rimelig ignorant dersom man ikke tar gyldige innvendinger til etterretning. Her er det ikke bare snakk om at en person sier "jeg tror deg ikke" - det er snakk om at man får gode grunner til at det er vanskelig å tro, og i tillegg klare råd om hva man burde tenke over før man bedriver induktiv generalisering.
Antall ord: 499
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 27 Des 2009 00:24
14
Kjønn (valgfri): Man
Lokalisering: Kragerø

Re: Youtube Ghosts, spirits and demons

Innlegg av Mentalist. »

:badgrin:
Antall ord: 0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
kristiane
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 468
Startet: 31 Aug 2009 11:28
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Møre og Romsdal
Blitt takket: 6 ganger

Re: Youtube Ghosts, spirits and demons

Innlegg av kristiane »

Tror jeg også... ;)
får bare vente i spenning på eventuelle reaksjoner,når skeptikere plutselig kommer ut for sin egen,uforklarlige episode. Nytteløst å fortsette å diskutere.... skeptikere må få en skikkelig aha-opplevelse selv,skal de begynne å nærme seg å vurdere tro på det uforklarlige,Asbjørn ;)
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Youtube Ghosts, spirits and demons

Innlegg av Asbjørn »

kristiane skrev:Nytteløst å fortsette å diskutere.... skeptikere må få en skikkelig aha-opplevelse selv,skal de begynne å nærme seg å vurdere tro på det uforklarlige,Asbjørn ;)
Jepp, og helst fire - i 3 eksemplarer... ,) hehe

Jeg forstår at de er skeptiske, men jeg er ikke enig med dem... ;)

A
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.


Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !