Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynFor kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Metodisten »

Moonstone skrev:[ m det passer eller ikke er uvesentlig.
Jesus visste vel ikke alt?
Pluss at selvom ingen av skriftene som er med i Bibelen inneholder noen av de paranormale fenomenene, er ikke det det samme som at de ikke eksisterer.
Det står ingen steder at Jesus prata om bananer, men bananer eksisterer jo uansett?

?
Det virker som du helt missforsto meg.
Jeg sier att det jesus sa BEKREFTER paranormal viten jeg har lest på meg over mange år.
Det er derfor jeg ikke avfeier mannen, men derimot tror att han visste utrolig mye mere om det spirituelle enn meg.

Kimbera vil sikkert si att det er uvesentlig for begge deler er basert på tro, men for meg er det en privat vitenskap og det er ikke så mye om å tro så det og vite med meg selv att jeg har rett ang. paranormale synspunkter.
Så når jeg ser hva nye testamentet sier, så er det for meg mye bekreftelse der.

Att folk kommer med dogmer fra kirken er noe annet, det innteresserer meg lite.
Antall ord: 177

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

zind skrev:Jeg kommer litt sent inn i tråden her, men var litt fristet til å svare på hva jeg syntes om kristendommen.
Som opprørsk tenåring hadde jeg veldig mange spørsmål og var fryktelig opprørt over en del av tingene folk gjør i religionens navn. Jeg brukte uttallige timer på et amerikansk nettforum, frekt og freidig spurte jeg og gravde om alt... var selvfølgelig ikke fornøyd med noen av svarene jeg fikk :)
Jeg kommer ikke fra et spesielt religiøst hjem, men også hos meg sitter fader vår som støpt. Og jeg har alltid hatt respekt for enhvers tro, det jeg IKKE syntes er greit er når man føler noe kanskje er "feil", men likevel velger å følge religionen sin. Jeg blir tullerusk når skeptikere skal si at du ikke er kristen om du ikke tror på og følger alt i bibelen ( jeg sikkert har brukt samme argument selv en gang i tida). For jeg tror den beste måten å komme i kontakt med Gud er gjennom en selv, og syntes det er kjempeflott at vi har kommet så langt at veldig mange "tenker selv" og ikke bare følger noe slavisk. For meg er det hver og en som tar avgjørelsen på hva de vil definere seg selv som, og er egentlig lei av at alt skal settes i bås..
Jeg tror nok ikke på en personifisert Gud, men tilfører nok mer (grøss og gru) new-age bevegelsens tanker om at de fleste religioner kan lede til den samme opplysningen. Jeg tror på Sananda, og har opplevd sterke ting flere ganger jeg har tatt kontakt. Men, jeg tror også bl annet på Buddhas lære, og ser strengt tatt på begge disse figurene som "mestere", opplyste mennesker som har levd her på jorden. I mine øyne er alle religiøse skrifter skrevet av mennesker og farget av tiden de ble skrevet i. De viktigste budskapene går ofte igjen i alle religioner, og kjærlighet står alltid høyt på lista. Og det tror jeg på; Gud=kjærlighet.

Peace out! Ha en fortreffelig dag alle sammen :)
Det virker som om vi deler syn på en del ting Zind ;)

Så da vil du si at du har en mer Gnostisk-Holistisk syn/tilnærming på fenomenet "Gud" og dette med spiritualitet?
Antall ord: 401
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av zind »

Jeg har egentlig ikke tenkt på det på den måten, men ja, det kan man vel si at jeg har :)
Antall ord: 21
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av MikkelRev »

Kimbara skrev: Du ser ikke helt problemet her, du?
Denne vranglæren er en betydelig del av Bibelens tekster, som dikteres som om det var en faktabok. Er det ikke problematisk for deg at man systematisk lærer bort falsk fakta - selv til små barn?
Dette var jo ikke svar på kommentaren min overhodet. Virker som du ikke riktig leste, forstod eller ikke ville forstå det jeg skrev. Men ok, da setter vi strek på det her.
Eller hva med å tenke seg at det som står i Bibelen er eventyr stablet oppå et svakt grunnlag av eventuell fakta?
Selv om vi tenker oss at Jesus var en virkelig person har vi ingen bevis for at det som står i Bibelen er sant. Det er kun anekdoter, selv om det står skrevet i en kjent bok. Derfor blir ditt hypotetiske eksempel meningsløst.
Se over, for dette er kun kverulering som ikke følger spørsmålet mitt. Det hypotetiske eksempelet jeg ba deg følge, og som du ikke gjorde, var meningsløst fordi du heller ville svare på noe litt annet, nemlig at Bibelen er eventyr og vranglære. Om vi snakker så forbi hverandre, er det null poeng i å fortsette dette, så jeg setter strek her også.
Dette stemmer kanskje hvis du er selektiv og utelukkende tolker Det Nye Testamentet på en snill måte.
Men jeg har et wakeup-call til deg; alle tenker ikke slik. Det finnes de som tolker Bibelen helt annerledes. Hvorfor tar de feil og ikke du? Står fasiten printet oppned bak i boka?
Hvem er de slemme da som følger den slemme tolkningen?
Ut ifra definisjonen. En vrangforestilling er blant annet å tro man sitter på sikker viten som ikke samsvarer med virkeligheten eller som man (jfr. logikken) ikke er i stand til å uttale seg med sikkerhet om.
Kunnskapsforlagets ordbok: vrangforestilling uriktig forestilling om, oppfatning av noe
Så da blir spørsmålet til deg: Hvordan VET du at det er uriktige forestillinger eller oppfatninger om noe egentlig?
Nei. Har du sett Gud? I motsetning til deg påberoper ikke jeg meg å vite noe om ting jeg ikke har belegg for å vite noe om.
Bra du er bedre da. Hva påberoper jeg meg å vite egentlig?
Du påberoper deg å vite at en hel masse av det som står i Bibelen ikke er sant, og du vet også at Gud ikke eksisterer.
Ved å lære dem å ha slike overtroiske forhåpninger og urealistiske forestillinger om liv og død risikerer man også at de mister respekten for livet, og dermed går glipp av mange av livets goder.
Hæ?
1. Her påreboper du deg å vite at det er overtroiske forhåpninger og urealistiske forestillinger om liv og død.
2. Hvem er det som har mistet respekt for livet og gått glipp av livets goder ved å høre om kristendommen?
3. Hva er de gode sidene som de går glipp av?

Nestekjærlighet kan man fint lære uten ved Bibeltro.
Hvor da? På lørdagsskolen? I Kimbaras ukristelige søndagsskole? Nettopp, så det er fint noen holder sånne skoler.
Jeg er redd for kunnskapsnivået i vårt samfunn, samt den gjennomsnittelige evnen til å tenke mest mulig kritisk og objektivt. Religion fremmer ikke akkurat den frie tanke og evne til kritisk tenking. Det er et dogmatisk system hvor man skal gjøre ære på entiteter ingen kan gi noen gode argumenter for eksistensen til. Dette forventes det at man bruker livet til - hvis ikke havner man i Helvete.
Helvete er som sagt ikke en lære i kirken. Selv om det finnes læresetninger i kristendommen, så blokkerer ikke det for å kunne tenke kritisk. Du står helt fritt til å tenke fritt og kritisk om hva som helst.
De har like lite evidens for dette som det motsatte.
Ja, og to forskjellige kommer frem til to forskjellige svar. En tredje er usikker. Begge tror de har rett. Det er litt arrogant å hevde at man vet fasiten, men enhver blir salig i sin tro. Og å nå anklage den andre for å være smått psykotisk og leve etter vrangforestilling, blir bare helt fjernt og arrogant spør du meg.
Når har jeg sagt noe om at jeg sitter på noen sannheter om kristendommen? Når jeg har påpekt at mye av Bibelen handler om saker som strider mot naturen? Vis meg gjerne at jeg tar feil.
Heller at du flagger Bibelen til å være eventyr og vrangforestilling.
At Jesus gikk på vannet beviser Guds eksistens, men for at Jesus skal ha hatt muligheten til å gå på vannet må Gud eksistere, og fordi han er Guds sønn viser dette at Gud eksisterer...
Jeg skrev ikke "fordi han er Guds sønn". Jeg skrev heller ikke at å gå på vannet beviser Guds eksistens.

Jeg argumenterte mot at vi gjennom naturvitenskapen har funnet ut at Gud ikke eksisterer. Men dessverre er det slik at alt vi har funnet ut gjennom naturvitenskapen peker på at den kristne gudetroen er forankret i en rekke feil og misforståelser..

Men vi kan jo f.eks. ta for oss skapelsen. Hva er din stilling der?
Nei, opplys meg gjerne - og argumenter for hvorfor det er plausibelt (uten å bruke Gud som argument).
De strider direkte imot evolusjonslæren (og sunn fornuft forøvrig).
Den skal tolkes ordrett. Hver dag er en dag og ikke noen tusener av år. At noe ble skapt, betyr ikke at noe får en spontan eksistens/blir tryllet fram fra intet. Adam og Eva levde for ~6000 år siden, men de var ikke de første menneskene. Vi vet at det fantes mennesker lenge før dem også. Men de var de første menneskene omtalt i Bibelen.
Nei, men dette [jomfru] er vel ikke kristenfolket akkurat raske til å opplyse om i sin indoktrinering av barn?
Såvidt jeg vet, er det ikke særlig lenge siden den diskusjonen ble utbredt.
Fortsatt ugyldig.
Hva forventer du til svar egentlig? Trylleformelen til Gud eller?
Men igjen; dette er vel ikke akkurat kristenfolket raske med å fortelle barn.
Men så er det vel de færreste barn som helst vil bli lest fra forskning og historisk vitenskap på sengen.

Moonstone skrev:ja, det har jeg.
Nå er vel dette mer et unntak enn regelen. Og du kan neppe gi kristenedommen skylden for det. Uten å vite de fulle omstendighetene, kan vi kun tippe på grunner. Vi må kjenner han som person på innsiden, og begge foreldrene, og andres påvirkning på han.

Dette er egentlig litt avsporing, siden vi snakket om (luthersk/katolske) søndagsskoler.
Pluss at selvom ingen av skriftene som er med i Bibelen inneholder noen av de paranormale fenomenene, er ikke det det samme som at de ikke eksisterer.
Er nå nok av paranormale fenomener i bibelen...
Antall ord: 1143
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

MikkelRev skrev:
Moonstone skrev:ja, det har jeg.
Nå er vel dette mer et unntak enn regelen. Og du kan neppe gi kristenedommen skylden for det. Uten å vite de fulle omstendighetene, kan vi kun tippe på grunner. Vi må kjenner han som person på innsiden, og begge foreldrene, og andres påvirkning på han.
Dette er egentlig litt avsporing, siden vi snakket om (luthersk/katolske) søndagsskoler.
Nei, denne tråden er dedikert til å diskutere den Kristne tro generelt.
Og jeg kjenner denne personen, og vet godt grunnene til depresjonene..
Du bad om et eksempel, og jeg gav deg et. Lev med det.
MikkelRev skrev:
Pluss at selvom ingen av skriftene som er med i Bibelen inneholder noen av de paranormale fenomenene, er ikke det det samme som at de ikke eksisterer.
Er nå nok av paranormale fenomener i bibelen...
Jepp, det gjør det.
Men de det står om der omhandler ikke ALLE fenomenene vi har kartlagt idag.
Det var det jeg skulle frem til.
Og fenomenene eksisterer jo selvom de tilfeldigvis ikke står nedskrevet i ei gammel bok..
Antall ord: 182
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

MikkelRev skrev: Se over, for dette er kun kverulering som ikke følger spørsmålet mitt. Det hypotetiske eksempelet jeg ba deg følge, og som du ikke gjorde, var meningsløst fordi du heller ville svare på noe litt annet, nemlig at Bibelen er eventyr og vranglære. Om vi snakker så forbi hverandre, er det null poeng i å fortsette dette, så jeg setter strek her også.
Det hypotetiske eksempelet ditt var åpenbart et retorisk grep for å vri forutsetningene til din åpenbare fordel.
Det å spekulere i hva Jesus tenkte og ikke er totalt irrelevant iht. spørsmålet om Bibelens innhold. Det er det vi diskuterer her. Så lenge innholdet fakta består av flere aspekter som bryter med naturlovene har dere kristne et forklaringsproblem.
Hvem er de slemme da som følger den slemme tolkningen?
For eksempel de som bruker religionen til å fordømme mennesker som har en annen seksuell legning. Eller de som bruker religionen til å skremme barn med advarsler om evig pinsler i Helvete dersom de ikke "følger Guds ord" (sett inn hva som helst - alt fra å avstå fra onani til å i fremtiden åpne portemoneen på vidt gap).
Kunnskapsforlagets ordbok: vrangforestilling uriktig forestilling om, oppfatning av noe
Så da blir spørsmålet til deg: Hvordan VET du at det er uriktige forestillinger eller oppfatninger om noe egentlig?
Det blir en vrangforestilling i egenskap av at den religiøse hevder å vite med sikkerhet at f.eks. Gud eksisterer og Jesus stod opp fra de døde.
For å sette det i perspektiv; du kan ikke vite om det ikke eksisterte en hobbit ved navn Frodo en gang i tiden i et parallelt univers, men de menneskene som måtte hevde å faktisk vite dette (og som peker på bokserien "Ringenes Herre" for å "bekrefte" denne kunnskapen), ville blitt diagnostisert med vrangforestilling.
Bra du er bedre da. Hva påberoper jeg meg å vite egentlig?
Siden du er kristen, og forfekter og forsvarer indoktrinering av barn, regner jeg med at du påberoper deg å vite at Gud eksisterer.
Du påberoper deg å vite at en hel masse av det som står i Bibelen ikke er sant, og du vet også at Gud ikke eksisterer.
Jeg har aldri sagt noe om at jeg vet om Gud eksisterer eller ikke - jeg har sagt jeg ikke har noe grunnlag for å tro han/hun/det gjør det.
Når det gjelder "en hel masse av det som står i Bibelen" (sic) uttaler jeg meg med bakgrunn i sannsynlighet, logikk og fundamental kunnskap om vår natur. Jeg kan ikke avskrive det, men siden det ikke eksisterer noen gode argumenter for at det skal være å anse som fakta er det både rett og rimelig å anta at det bare er eventyr.
Ved å lære dem å ha slike overtroiske forhåpninger og urealistiske forestillinger om liv og død risikerer man også at de mister respekten for livet, og dermed går glipp av mange av livets goder.
Hæ?
1. Her påreboper du deg å vite at det er overtroiske forhåpninger og urealistiske forestillinger om liv og død.
2. Hvem er det som har mistet respekt for livet og gått glipp av livets goder ved å høre om kristendommen?
3. Hva er de gode sidene som de går glipp av?
1. Det finnes null bevis eller så mye som indikasjoner på at det er noe mer etter døden, så ja - jeg vil absolutt kalle det overtro og urealistiske forestillinger.
2. For eksempel de som henfaller til å følge religiøse regler av redsel for å havne i Helvete dersom man ikke følger dem.
3. Alt ut ifra hvilke versjoner av kristendommen vi snakker om; sex, onani, alkohol, fri fra religiøs doktrine og skremselspropaganda, fri fra å føle seg tvunget til å gi penger til kirken, osv.

Nestekjærlighet kan man fint lære uten ved Bibeltro.
Hvor da? På lørdagsskolen? I Kimbaras ukristelige søndagsskole? Nettopp, så det er fint noen holder sånne skoler.
Nestekjærlighet bør man lære av sine foreldre. Det skal ikke være nødvendig med egen skolegang for at man skal få en forståelse for dette.
Helvete er som sagt ikke en lære i kirken. Selv om det finnes læresetninger i kristendommen, så blokkerer ikke det for å kunne tenke kritisk. Du står helt fritt til å tenke fritt og kritisk om hva som helst.
Mulig det er slik i din hippie-versjon av kristendommen, men verden er som sagt ikke et speilbilde av akkurat din tro.

Forøvrig er kritisk sans noe man må øve opp. Har man som barn kristne foreldre og blir sendt på kristne skoler, vil den kritiske sansen bli lammet fra starten av. Da hjelper det ikke at man i prinsippet står fri til å tenke kritisk så mye man vil - man evner det rett og slett ikke fordi man er blitt hjernevasket til å anse troen som "sannhet".
Psykologien bak er forferdelig; man knytter barnet og troen sammen med et bånd av sterke følelser. Som vi alle vet, eller bør vite, er følelser sterkere enn logikk for mennesker som ikke er trent til å tenke logisk.
Ja, og to forskjellige kommer frem til to forskjellige svar. En tredje er usikker. Begge tror de har rett. Det er litt arrogant å hevde at man vet fasiten, men enhver blir salig i sin tro. Og å nå anklage den andre for å være smått psykotisk og leve etter vrangforestilling, blir bare helt fjernt og arrogant spør du meg.
Det å ha en vrangforestilling er ikke det samme som å være "så smått psykotisk" (sic). Det betyr bare at man ikke evner å tenke spesielt kritisk.

Husk også at når det gjelder deg og meg er det ikke to som snakker om to forskjellige sannheter. Du snakker om "sannheter" - jeg utfordrer din sannhet. Selv har jeg ingen sannheter som forleder meg, men jeg har logikk og sannsynlighet til å veilede meg.
Når har jeg sagt noe om at jeg sitter på noen sannheter om kristendommen? Når jeg har påpekt at mye av Bibelen handler om saker som strider mot naturen? Vis meg gjerne at jeg tar feil.
Heller at du flagger Bibelen til å være eventyr og vrangforestilling.
Du eller noen andre har ikke kunnet gi meg gode grunner til å ikke gjøre dette.

Det er ei bok på lik linje med "1001 Natt", "Edda" eller "Ringenes Herre". Skal jeg anse Bibelen som noe utover eventyr, må jeg også anse disse bøkene slik.
På samme måte; skal jeg anse mennesker som måtte tro genuint på det som står i "Ringenes Herre" som mennesker med vrangforestillinger, må jeg også se slik på de som tror genuint på det som står i Bibelen.

Jeg har ved flere anledninger bedt deg gi meg gode grunner til at dette er en uriktig holdning, men du har ikke produsert noe svar såvidt jeg kan se.
Jeg argumenterte mot at vi gjennom naturvitenskapen har funnet ut at Gud ikke eksisterer. Men dessverre er det slik at alt vi har funnet ut gjennom naturvitenskapen peker på at den kristne gudetroen er forankret i en rekke feil og misforståelser..
Hvem har noensinne argumentert med at vi gjennom naturvitenskapen har funnet ut at Gud ikke eksisterer? Gud har ikke noe med naturvitenskapen å gjøre - men miraklene i hans navn har det. Og det er nettopp miraklene vi etterhvert har motargumentert noe så salig. Dette er jo i sin tur med på å gjøre det svært lite sannsynlig at Gud eksisterer, men det avskriver ikke på noen måte muligheten for det.
Men vi kan jo f.eks. ta for oss skapelsen. Hva er din stilling der?
Den skal tolkes ordrett. Hver dag er en dag og ikke noen tusener av år. At noe ble skapt, betyr ikke at noe får en spontan eksistens/blir tryllet fram fra intet. Adam og Eva levde for ~6000 år siden, men de var ikke de første menneskene. Vi vet at det fantes mennesker lenge før dem også. Men de var de første menneskene omtalt i Bibelen.
Ja, nå har du forklart hva din (svært kortfattede) innstilling til skapelsen er. Nå gjenstår bare å forklare meg hvorfor det er plausibelt.

Det innebærer at du må gjøre rede for jordens alder og motargumentere teoriene om hvor lang tid det tok for Jorden å dannes.
Du må også redegjøre for dinosaurenes rolle i kristendommen.

Du har i det hele tatt en formidabel oppgave foran deg, men jeg regner med du har mange av argumentene klar allerede. Jeg skal forsøke å imøtekomme argumentasjonen din så godt og utfyllende det lar seg gjøre.
Hvis du er interessert i å diskutere dette i nærmere detalj foreslår jeg at vi starter en ny tråd. Enig?
Nei, men dette [jomfru] er vel ikke kristenfolket akkurat raske til å opplyse om i sin indoktrinering av barn?
Såvidt jeg vet, er det ikke særlig lenge siden den diskusjonen ble utbredt.
Og den Norske Kirke har begynt å innlemme dette i sine prekener? Den Norske Bibel er i ferd med å bli omskrevet?
Fortsatt ugyldig.
Hva forventer du til svar egentlig? Trylleformelen til Gud eller?
Aller helst. Men du kan jo begynne med å ikke bryte med grunnleggende logikk når du argumenterer.
Men igjen; dette er vel ikke akkurat kristenfolket raske med å fortelle barn.
Men så er det vel de færreste barn som helst vil bli lest fra forskning og historisk vitenskap på sengen.
Ja, dessverre er det ikke alle som legger like mye vekt på eventyr og spenning når de skal gi beskrivelser av vår virkelighet. Der har vitenskapen et public relations-problem.

Men forøvrig syns jeg barn skal få være barn. Hvis de skal lese noe på sengen bør det være greit med eventyr som Donald Duck og Harry Potter, som tross alt ikke påstås å være sannheter. Det er videre verdt å merke seg at det finnes en del fine faktabøker for barn.
Antall ord: 1691
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av MikkelRev »

For eksempel de som bruker religionen til å fordømme mennesker som har en annen seksuell legning. Eller de som bruker religionen til å skremme barn med advarsler om evig pinsler i Helvete dersom de ikke "følger Guds ord" (sett inn hva som helst - alt fra å avstå fra onani til å i fremtiden åpne portemoneen på vidt gap).
Hvilke sekter er det du snakker om?
For å sette det i perspektiv; du kan ikke vite om det ikke eksisterte en hobbit ved navn Frodo en gang i tiden i et parallelt univers, men de menneskene som måtte hevde å faktisk vite dette (og som peker på bokserien "Ringenes Herre" for å "bekrefte" denne kunnskapen), ville blitt diagnostisert med vrangforestilling.
En vesentlig forskjell er at Bibelen utgjør seg for å være sann, mens Ringenes Herre utgjør seg for å være fantasi.
regner jeg med at du påberoper deg å vite at Gud eksisterer.
Du regner med at jeg... Nei Kimbara, jeg har aldri på noen steder på Paranormal.no skrevet at jeg vet at Gud eksisterer.
1. Det finnes null bevis eller så mye som indikasjoner på at det er noe mer etter døden, så ja - jeg vil absolutt kalle det overtro og urealistiske forestillinger.
Her er nok uttallige mennesker uenige med deg, men jeg skal ikke vikle meg inn på den diskusjonen her nå. Synes bare det er arrogant å stemple de som tror det kan være et liv etter døden for overtroisk, siden du har ingen belegg for det.
Mulig det er slik i din hippie-versjon av kristendommen, men verden er som sagt ikke et speilbilde av akkurat din tro.
2. For eksempel de som henfaller til å følge religiøse regler av redsel for å havne i Helvete dersom man ikke følger dem.
For nte gang, så er for det første Helvete som et evig pinested etter døden ikke en en lære i kirken. Og å være kristen baserer seg på tro, håp og kjærlighet, ikke for frykt. Og slik har det vært siden jødedommens morgen. Jada, gidd å dra fram et hypotetisk skrekkeksempel som om det var regelen. Det er ikke "min" versjon av kristendommen. Du trenger ikke gå lenger enn til DNK eller DRKK.
3. Alt ut ifra hvilke versjoner av kristendommen vi snakker om; sex, onani, alkohol, fri fra religiøs doktrine og skremselspropaganda, fri fra å føle seg tvunget til å gi penger til kirken, osv.
Dette er fullstendig tull. Vil du diskutere kristendommens/bibelens syn på disse tingene?
Det betyr bare at man ikke evner å tenke spesielt kritisk.
Har man som barn kristne foreldre og blir sendt på kristne skoler, vil den kritiske sansen bli lammet fra starten av. Da hjelper det ikke at man i prinsippet står fri til å tenke kritisk så mye man vil - man evner det rett og slett ikke fordi man er blitt hjernevasket til å anse troen som "sannhet".
Her er jeg bare uenig, så det blir mening mot mening. Har du noen statistikker eller annen forskningsresultat som viser at kristne har dårligere evne til kritisk tenking enn ikke-kristne?
Du snakker om "sannheter" - jeg utfordrer din sannhet. Selv har jeg ingen sannheter som forleder meg, men jeg har logikk og sannsynlighet til å veilede meg.
Min agenda i kristendomstrådene er å avlive noen av de mange populære mytene og løgnene.
Du eller noen andre har ikke kunnet gi meg gode grunner til å ikke gjøre dette.
Jo! Bibelen utgir seg for å være sann, dvs faglitteratur. Ringenes Herre utgir seg for å være fantasi, dvs skjønnlitteratur. Derfor hører de i utgangspunktet ikke til i samme hylle.

Hvem har noensinne argumentert med at vi gjennom naturvitenskapen har funnet ut at Gud ikke eksisterer? Gud har ikke noe med naturvitenskapen å gjøre - men miraklene i hans navn har det. Og det er nettopp miraklene vi etterhvert har motargumentert noe så salig. Dette er jo i sin tur med på å gjøre det svært lite sannsynlig at Gud eksisterer, men det avskriver ikke på noen måte muligheten for det.
Den tok jeg ikke. Mener du at hvis det ikke hadde vært nevnt mirakler i bibelen, så hadde Guds eksistens vært mer sannsynlig, ettersom mirakler er usannsynlige?
Om miraklene ble gjort av Gud direkte eller indirekte, så er det egentlig poengløst å bruke naturlover til å verifisere miraklene, noe du akter å gjøre.
Hvis du er interessert i å diskutere dette [skapelsen] i nærmere detalj foreslår jeg at vi starter en ny tråd. Enig?
Det kan vi godt :) Hvis du eller noen andre gidder å starte en.
Og den Norske Kirke har begynt å innlemme dette i sine prekener? Den Norske Bibel er i ferd med å bli omskrevet?
Nei det har ikke med omskriving å gjøre, men riktig forståelse av grunntekstene og kulturen på den tiden. Jeg synes at det er en god ting at folk fremdeles prøver ved hjelp av teologi, lingvistikk, historiekunnskap, arkeologi osv å komme frem til den tolkningen som ligger nærmest mulig den opprinnelige forståelsen av skriftene.
Antall ord: 846
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

MikkelRev skrev:Nei det har ikke med omskriving å gjøre, men riktig forståelse av grunntekstene og kulturen på den tiden. Jeg synes at det er en god ting at folk fremdeles prøver ved hjelp av teologi, lingvistikk, historiekunnskap, arkeologi osv å komme frem til den tolkningen som ligger nærmest mulig den opprinnelige forståelsen av skriftene.
Det ER en god ting.
Det som er synd, er at det har rukket å bli en dogme og tradisjon rundt slike ting, som har vært i flere hundre år, så ikke ALLE er nok intressert i å begynne å forrandre ting og omstille seg nå.
Fundamenter kan rokkes, og motstand mot slikt vil alltid forekomme.
Slike ting tar tid for vanemennesker...FOR lang tid.
Antall ord: 121
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 27 Des 2009 00:24
14
Kjønn (valgfri): Man
Lokalisering: Kragerø

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Mentalist. »

Viser bare at bibelen har ett poeng verden vil bli dårligere og dårligere det vil bli ferre og ferre kristene, og problemmer med drivhuseffekten global oppvarming osv, viser bare som bibelen sier at den tid da han kommer tilbake nærmer seg, ingen vet nøyaktig.
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

Mentalist. skrev:Viser bare at bibelen har ett poeng verden vil bli dårligere og dårligere det vil bli ferre og ferre kristene, og problemmer med drivhuseffekten global oppvarming osv, viser bare som bibelen sier at den tid da han kommer tilbake nærmer seg, ingen vet nøyaktig.
Man ser de tegnene man selv ønsker å se.
Folk har prata om at enden er nær i mange hundre år alt, og det har ikke skjedd enda.
Både Islam og Kristne venter på Jesus tilbakekomst i endetiden.
Hva motivene er for at de ØNSKER denne hendelsen er noe uvisst.
Kanskje for å få bekreftet at de er "bedre" enn de vantro, som bare vil forgå i striden mellom det "gode" og det "onde?"
Nye Jerusalem og alt det der..høres ut som et tåplig eventyr spør du meg.

Jeg putter IKKE min lit til Johannes åpenbaring.
Antall ord: 150
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av ludoburgero »

Visste dere at det ikke spiller noen rolle?
Vi er her likevel, vi vet alle hvor vi er på vei, men vi finner aldri frem før vi er fremme.

Til endes.
Antall ord: 32
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mentalist.
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 82
Startet: 27 Des 2009 00:24
14
Kjønn (valgfri): Man
Lokalisering: Kragerø

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Mentalist. »

Vi kristene venter ikke i ende tiden, det er symtomer som viser at tiden nærmer seg, ifølge kristen tro, men det står at han skal komme som en tyv i natten . Altså ingen vet når, så da kan man heller ikke si at vi venter i ende tiden.
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

MikkelRev skrev:Hvilke sekter er det du snakker om?
For eksempel denne menigheten:
"Det Talte Ord"

Kaller abort for "djevelens verk".
Oppfordrer sterkt sine medlemmer (og andre) til å "sende inn pengegaver eller ting til Det Talte Ord".
Kaller alle som ikke tror for "hedninger", og anbefaler sterkt å la seg omvende straks slik at man "unnslipper evig flammer i Helvete og vinner evig liv på planeten Himmelen" (sic).
De er overbevist om at endetiden snart er her ved at Russland kommer og angriper Norge, og oppfordrer dermed til at:
NORDMENN MÅ STRAKS VÅKNE OG OMVENDE SEG TIL Herren Jesus Kristus betingelsesløst med hele seg og hele sin familie!
Og ikke tro at dette er et enkeltstående tilfelle. Bare her i Norge har vi en rekke slike sekter som krever total og betingelsesløs lydighet overfor de mest bisarre vrangforestillinger.

Jeg ønsker ikke å hjelpe google til å indeksere hjemmesiden deres ved å linke til den, men du finner den ved å søke.
En vesentlig forskjell er at Bibelen utgjør seg for å være sann, mens Ringenes Herre utgjør seg for å være fantasi.
Hvor i Ringenes Herre står det at boken bare er fantasi? Hvordan vet vi at denne boken om flere tusen år ikke har skapt en ny religion?
Silmarillion, som er å regne som et testamente i Tolkiens verden, bærer mange likhetstrekk med Bibelen.
Du regner med at jeg... Nei Kimbara, jeg har aldri på noen steder på Paranormal.no skrevet at jeg vet at Gud eksisterer.
Ok, så hvorfor støtter du indoktrinering som skal ha det til at Gud eksisterer?
1. Det finnes null bevis eller så mye som indikasjoner på at det er noe mer etter døden, så ja - jeg vil absolutt kalle det overtro og urealistiske forestillinger.
Her er nok uttallige mennesker uenige med deg, men jeg skal ikke vikle meg inn på den diskusjonen her nå. Synes bare det er arrogant å stemple de som tror det kan være et liv etter døden for overtroisk, siden du har ingen belegg for det.
Jeg har fullt belegg for å gjøre det. Hvordan kan noen hevde at det ikke er overtro?
Finnes det vitenskapelig evidens for at det eksisterer liv etter døden? Finnes det noe evidens i det hele tatt?

Nei, og dette betyr at det er å anse som overtro. Mange liker å håpe, og det er helt i orden, men de kan ikke under noen omstendighet påstå at det er fakta.
For nte gang, så er for det første Helvete som et evig pinested etter døden ikke en en lære i kirken. Og å være kristen baserer seg på tro, håp og kjærlighet, ikke for frykt. Og slik har det vært siden jødedommens morgen. Jada, gidd å dra fram et hypotetisk skrekkeksempel som om det var regelen. Det er ikke "min" versjon av kristendommen. Du trenger ikke gå lenger enn til DNK eller DRKK.
Det er fullt mulig DNK ikke skremmer med Helvete, men jeg husker fra min konfirmasjonstid at de hadde meget lett for å fordømme ting de ikke liker som "antikrist". Hva man lærer på bibelskoler og søndagsskoler vet jeg ikke.
Uansett; denne diskusjonen handler ikke bare om DNK - den handler om kristendommen. Det jeg vil ha frem er at selv om du støtter deg til en snill versjon av den, så betyr ikke det at alle andre gjør det. Tolkningene er mange.
3. Alt ut ifra hvilke versjoner av kristendommen vi snakker om; sex, onani, alkohol, fri fra religiøs doktrine og skremselspropaganda, fri fra å føle seg tvunget til å gi penger til kirken, osv.
Dette er fullstendig tull. Vil du diskutere kristendommens/bibelens syn på disse tingene?
Ja, hva er "kristendommens syn" på disse tingene? Ikke DNK, men kristendommen. Hva er fasiten, Mikkel Rev?
Her er jeg bare uenig, så det blir mening mot mening. Har du noen statistikker eller annen forskningsresultat som viser at kristne har dårligere evne til kritisk tenking enn ikke-kristne?
Man trenger ikke statistikk for å skjønne dét. Blir man indoktrinert av religiøse institusjoner kreves det at man ikke tenker kritisk. Det går ikke an å svelge bibellære dersom man har en velutviklet kritisk sans. Ingen med god forståelse for logikk og kritisk tenking godtar skapelsesberetningen f.eks.
Du snakker om "sannheter" - jeg utfordrer din sannhet. Selv har jeg ingen sannheter som forleder meg, men jeg har logikk og sannsynlighet til å veilede meg.
Min agenda i kristendomstrådene er å avlive noen av de mange populære mytene og løgnene.
Vel, det er isåfall myter og løgner som lever i beste velgående - også i DNK.
Du eller noen andre har ikke kunnet gi meg gode grunner til å ikke gjøre dette.
Jo! Bibelen utgir seg for å være sann, dvs faglitteratur. Ringenes Herre utgir seg for å være fantasi, dvs skjønnlitteratur. Derfor hører de i utgangspunktet ikke til i samme hylle.
Begge er bøker som forteller fantastiske eventyr.
Bibelen er dog mye eldre, og er revidert av ulike personer til ulike tider - samt skrevet av relativt ukjente forfattere. Dette er den eneste forskjellen. Sannhetsgestaltet i begge bøkene er å anse som likeverdig.
Den tok jeg ikke. Mener du at hvis det ikke hadde vært nevnt mirakler i bibelen, så hadde Guds eksistens vært mer sannsynlig, ettersom mirakler er usannsynlige?
Ja. Hvis Gud hadde vært avgrenset til kun en metafysisk entitet som ikke ble påstått å direkte manipulere vår virkelighet, hadde det vært lettere å tenke seg at han potensielt kunne eksistere.
Om miraklene ble gjort av Gud direkte eller indirekte, så er det egentlig poengløst å bruke naturlover til å verifisere miraklene, noe du akter å gjøre.
Nei, det er overhodet ikke poengløst. Ved å studere slike mirakelpåstander grundig kan man finne bla.a. psykologiske faktorer som bidrar til troen på slike ting. Misforståelser, vranglære, manglende kunnskap, innstinkter, vanlige nevrologiske prosesser - alt dette kan bidra.
Hvis du er interessert i å diskutere dette [skapelsen] i nærmere detalj foreslår jeg at vi starter en ny tråd. Enig?
Det kan vi godt :) Hvis du eller noen andre gidder å starte en.
Skal se om jeg kan få gjort det en dag snart :) Har i lengre tid hatt lyst til å ta for meg dette emnet i skikkelig detalj.

Men jeg lurer på om jeg egentlig kunne tenke meg at du starter det, siden jeg ønsker å utfordre det kristne synet på vår planets historie. Er du komfortabel med det?
Og den Norske Kirke har begynt å innlemme dette i sine prekener? Den Norske Bibel er i ferd med å bli omskrevet?
Nei det har ikke med omskriving å gjøre, men riktig forståelse av grunntekstene og kulturen på den tiden. Jeg synes at det er en god ting at folk fremdeles prøver ved hjelp av teologi, lingvistikk, historiekunnskap, arkeologi osv å komme frem til den tolkningen som ligger nærmest mulig den opprinnelige forståelsen av skriftene.
Det har jo i aller høyeste grad noe med omskrivning å gjøre, da slike feil som jomfrufødsel oppstod pga. feilaktig oversettelse. Det er ikke kun tolking som er problemet.
Antall ord: 1203
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

Kimbara skrev:
MikkelRev skrev:Nei det har ikke med omskriving å gjøre, men riktig forståelse av grunntekstene og kulturen på den tiden. Jeg synes at det er en god ting at folk fremdeles prøver ved hjelp av teologi, lingvistikk, historiekunnskap, arkeologi osv å komme frem til den tolkningen som ligger nærmest mulig den opprinnelige forståelsen av skriftene.
Det har jo i aller høyeste grad noe med omskrivning å gjøre, da slike feil som jomfrufødsel oppstod pga. feilaktig oversettelse. Det er ikke kun tolking som er problemet.
Lurer på hvordan den Katolske kirke ser på det med den feilaktige oversettelsen der?
Dette med at Maria var jomfru er jo en hjørnestein i hele religionen, også har det blitt funnet ut etter over 1000 år med dette som dogme og "sannhet" at det er feil oversatt?
Mange salmer som må skrives om da gitt..

Glad det ikke er mitt problem ;)
Antall ord: 154
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Metodisten »

Bibelen er ganske brutal.
Og en ting jeg liker med den er no-nonsens linjene som kommer fra jesus der han sier klart i fra att handlinger har konsekvener. Tull med barna, da er det bedre for deg om du hopper på havet med en kvernstein rundt halsen.
Lar du friste med øyet ? da er det bedre og dra øyet ditt ut så gørra renner.

Klart det er vanskeligt å ikke like sånt.
Man kommer ikke inn i himmelen utenom meg...ganske kjepphøyt. Eller ?
Men det er klar beskjed og egentlig en advarsel. Slikt liker jeg.

Det er lettere for en kamel og gå gjenom ett nåløye enn for en rik mann og komme inn i himmelen...hvordan kan man ikke like sånt da ?
I bibelen er det en fortelling om når han begynte å bli en popsterne og kjent.
Thommas kommer tilbake med en pose penger som han oppglødd sier fansen har amlet inn. Jesus vil ikke ha dem. Gi dem til de fattige sier han. Hehe, disiplene skjønner ingenting.
Nå, uansett hva man mener eller tror om ektheten i disse fortellingene, så er det vanskelig for meg å ikke like en sånn fyr.
Jesus gjør det klart att man lever på Guds vevilje og att om man tror det, så går det.
I det ligger mye beskjed.
Det var dagens preken.
Antall ord: 232

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links