Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynFor kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

Kimbara skrev:De færreste blir deprimert når de først lærer om døden. Forøvrig er man ikke avhengig av religion for å danne seg egne forestillinger om hva som eventuelt skjer etter døden. Man burde istedet lært barn filosofi. Jeg kan ikke forstå hvorfor ikke dette er den del av timeplanen på grunnskolen, da det på en meget fin måte lærer barn å tenke selv og vurdere ting kritisk.
Dette er jeg helt enig med deg i Kimbara.
Å lære religion til barn, å sette de inn i slike tanker/konsepter kan absolutt skape frykt og depresjoner, og illusjonene føles helt virkelig for barna.
Filosofi burde ABSOLUTT ha vært et bedre alternativ, da dette får folk til å tenke selv, utvikler selvet og setter ting i perspektiv.
Og ikke minst FUNDERE PÅ EGENHÅND hva verden handler om, finne mange alternative svar og løsninger.
De skal ikke bare FÅ PLASSERT svar fra oss.

Færre hadde fryktet døden, om vi ikke inprintet Himmel-Helvete doktrinen.
Om man på død og liv MÅ printe noe "etter-døden" konsept i hode på barn, så bør man velge konsept med OMHU, noe som KUN er positivt, kanskje velge et eventyrland hvor alt er bare bra?

Si hva dere vil, men hva barn blir overbevist om i tidlig alder, påvirker MYE MER enn dere tror.
Det vil påvirke hvordan man ser på, og opplever verden, og ikke minst adferd.
Mine barn blir værtfall skånet for Himmel-Helvete doktrinen, da jeg finner den MEGET negativ og ødeleggende..

Velg med OMHU.
Antall ord: 272
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

HappeTittenTooYouNow skrev: Nope!.
Det er jo nettop slik spredning av "ordet" jeg er for.
Det jeg har TRODD du er ute etter, er å eliminere ALL lære innen Livssyn/ relgion, og det er jeg i mot...
Men vi snakket jo om søndagsskolen...

Jeg er imot institusjoner som ser det som sin oppgave å innprente sin religion hos barn.
Jomfrufødsler, gå på vannet, skapelsen, Adam og Eva, Jesus som helbreder, gjøre om vann til vin, dele havet.... trenger jeg si mer?
Mirakler....

Eller, kun tolkninger som er gjort av tidlige ypperste-prester, som hadde en stab av egne skrivere..
Hva du nå enn velger å kalle det så er det galt å spre det som "sannheter". Spesielt overfor barn, som ikke er i stand til å bedømme slike påstander like kritisk som voksne. Eller ihvertfall som voksne burde være.
Antall ord: 140
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev:Vitenskap har ikke rom for åpne tanker som ikke er sertifiserte, verifiserbare, kan spores til empiriske bevis og artikler ansett som seriøse gjort av anerkjente forskere.
Høh? Hvorfor tror du man forsker?
Antall ord: 36
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:
ludoburgero skrev:Vitenskap har ikke rom for åpne tanker som ikke er sertifiserte, verifiserbare, kan spores til empiriske bevis og artikler ansett som seriøse gjort av anerkjente forskere.
Høh? Hvorfor tror du man forsker?
For å få bekreftet det man tror.
Antall ord: 44
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev:
Kimbara skrev:
ludoburgero skrev:Vitenskap har ikke rom for åpne tanker som ikke er sertifiserte, verifiserbare, kan spores til empiriske bevis og artikler ansett som seriøse gjort av anerkjente forskere.
Høh? Hvorfor tror du man forsker?
For å få bekreftet det man tror.
Og hvordan kan den hypotesen man setter opp før det aktuelle forsøket være "sertifisert, verifiserbart og kan spores til empiriske bevis"?
Antall ord: 70
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:
ludoburgero skrev:
Kimbara skrev:
Høh? Hvorfor tror du man forsker?
For å få bekreftet det man tror.
Og hvordan kan den hypotesen man setter opp før det aktuelle forsøket være "sertifisert, verifiserbart og kan spores til empiriske bevis"?
Er en hypotese helt ulogisk og surrealistisk, eller er den logisk, kanskje?
Og hva er det logiske basert på..? Jeg vil tro at du sliter med forklaringen, dersom du tror at logikken ikke allerede skal være dypt forankret av verifiserbare fakta.
Antall ord: 85
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Er en hypotese helt ulogisk og surrealistisk, eller er den logisk, kanskje?
Og hva er det logiske basert på..? Jeg vil tro at du sliter med forklaringen, dersom du tror at logikken ikke allerede skal være dypt forankret av verifiserbare fakta.
En hypotese trenger ikke være logisk, da det er dette man skal teste ved å gjennomføre forsøket.

En hypotese er bare en påstand, men den må være utformet slik at den kan testes. Det betyr at f.eks. "Gud finnes" ikke kan kalles en hypotese.
Man kan derimot si f.eks. "healing ved håndspåleggelse kurerer *de og de lidelsene*", og ut ifra dette lage en protokoll som skal gjøre nærmere rede for hvordan man skal gå frem for å teste hypotesen. Denne utarbeides da som regel i samarbeid med den healeren som vil la seg teste.
Antall ord: 147
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

Husk at det ikke er hva hypoteser teknisk sett består av som er tema i tråden her da folkens

Mod
Antall ord: 22
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av MikkelRev »

Kimbara skrev:Jeg kan jo nevne et veldig enkelt eksempel; Jesus som går på vannet.
Javisst strider det mot naturlovene slik vi kjenner de. Noen har ment at det var is der. Men jeg vil nå ikke si at vannturen er (en del av) basisen i kristendommen. HVIS Jesus virkelig var Guds sønn, så burde nå ikke det være noe problem, men da er vi over i det metafysiske, og i spørsmålet om Guds eksistens, noe jeg ikke tror vi skal vikle oss inn på her. Blir uansett vanskelig med empiriske bevis siden fotsporene er nok i tilfelle skylt vekk for lengst ;)

For å følge eksempelet til Happe under: Tenk det hypotetisk at Jesus var Guds sønn. Du tror det ikke, og roper: gjør et mirakel! Hva skulle Jesus gjøre da? "Nei det vil jeg ikke, for da strider jeg mot naturlovene og jeg virker ikke troværdig". Dilemma, hva?

Kimbara skrev:Jaha? Og hva er så riktig bruk av religionen?
Nestekjærlighet, både overfor mennesker, dyr og natur. Ja, mennesker fikk et forvaltningsansvar i Edens Hage, som vil si å pleie og passe på dyrene og naturen, i motsetning til å ramponere og ødelegge det, slik vi har blitt ganske flink til. Det er ingen "aggressive" påbud for mennesker i bibelen.
Kimbara skrev:Hvem snakker om at det nødvendigvis er snakk om skade? Det er indoktrinering av vrangforestillinger.
Hvordan VET du at det er vrangforestillinger egentlig? Har du sett enden av universet? Har du en superkalkulator hvor som beviser det? Ingen tar skade av å lære bibelfortellinger, og å lære å vise nestekjærlighet overfor hverandre. Det skaper også en ekstra trygghet for barn og et ekstra håp for dem om å se igjen avdøde onkel og bestemor. Tro, håp og kjærlighet, hvorfor forby? Fordi du er redd for at noen barn skal tro i noen år at Jesus har gått på vannet, og da tar de feil (indoktrinert til vrangforestilling) ? Eller fordi Kirken stod bak korstogene i middelalderen, og da skjønner barn at sånt er greit?
Jeg vet ikke hvordan du oppdrar dine barn, men kan tenke meg at du inndoktrinerer en antikristen holdning på dem. Om ikke eksplisitt, så implisitt med gode pekere og "god nøytral informasjon" så du får de på den veien du helst vil selv. Er jeg inne på noe?
Kimbara (til Happe) skrev:Hvorfor har barn godt av det? Det gir dem et grunnleggende forskjøvet syn på virkeligheten. Bibelen lærer oss ting som er i strid med virkeligheten på et ganske fundamentalt plan.
Og med det som er i strid med virkeligheten mener du at Gud eksisterer, at Jesus gikk på vannet og at det finnes liv etter døden. For det vet man jo at ikke er sant, like godt som at 2+2=4.

Kimbara skrev:Hva vil du frem til med denne metaforen? At Gud er en kjempe som eksisterer fysisk? Hvis midden er så intelligent at den kan diskutere menneskers eksistens så burde den også være i stand til å påvise mennesket fysisk, iom. at de lever i samme verden som høyst fysiske vesener.
Hvis du ikke klarer å legge egoet til side, så vil du heller ikke forstå metaforen. Egoet her er idéen om at mennesker har "kommet så langt", blitt så smarte og intelligente at vi omtrent er universets herskere. For det er nettopp det vi liker å tro.

Det var en respons til Deep Space som ytret hvor store og smarte mennesker er i universet. I virkeligheten er vi i forhold til universet så mye mindre enn hva en bakterie er i forhold til et menneske. Kanskje er universet vi er i, bare en partikkel i et atom på Guds kropp? Det blir som om to intelligente bakterier på kroppen din diskuterer om mennesker finnes, også kommer de frem til at det umulig kan eksistere. De føler seg altfor store og smarte til å engang åpne muligheten for det.
Kimbara skrev:Verden har vært plaget lenge nok av at religion skal være fredet for kritikk. Nå er det på tide å åpne øya - også for dere religiøse.
Så absolutt, men det er også et hav av forskjell mellom kritikk og blasfemi.Blasfemi er når du spotter og spytter på. Kritikk er når du stiller saklige spørsmål.
Fordi jeg er imot overtro og religion. Jeg er sterkt imot mennesker som hevder å sitte på "sannheter".
Men DU sitter jo på sannheten når det gjelder kristendommen, så du kaster ikke et par kuer i glasshus med den der?
Men dessverre er det slik at alt vi har funnet ut gjennom naturvitenskapen peker på at den kristne gudetroen er forankret i en rekke feil og misforståelser.
Og vitenskapsmenn har ingen interesse av at folk skal tro.
Som hva da? At Gud finnes, at Jesus gikk på vannet og at det finnes mer liv etter døden? Det er jo ingen naturlov mot det da. At Jesus gikk på vannet betinger at han var Guds sønn. Å være Guds sønn betinger Guds eksistens, og det er det ingen naturlover som kan si noe om.
Forøvrig forteller ikke bibelskoler om vitenskap eller andre religioner, så argumentet ditt faller på egen urimelighet.
Dette er vel en sannhet med store modifikasjoner. Avhengig av bibelskole, er det ikke uvanlig å lære om andre religioner og vitenskapelige syn på diverse bibelstoff. Bibelen og kristendommen er likevvel selvsagt fokus på en bibelskole. Hvilken bibelskole har du gått på?
Jomfrufødsler, gå på vannet, skapelsen, Adam og Eva, Jesus som helbreder, gjøre om vann til vin, dele havet.... trenger jeg si mer?
Gitt at Gud eksisterer, så burde vel egentlig ingen mirakler være merkelige.
-Jomfrufødsler: er det flere enn Maria som hadde jomfrufødsel? Forøvrig er det ingen enighet om hvorvidt hun var jomfru i betydningen seksuell uerfaren.
-Gå på vannet: Skroll opp.
-Skapelsen: hva med den? Har du lest Tanach?
-Adam og Eva: Hva med de?
-Jesus som helbreder: Det er mange som fortsatt helbreder den dag i dag. Ta deg en tur på sykehuset feks. Om du utelukkende mener hokus-pokus-helbredelse, så skroll opp til det jeg skrev om vannturen.
-Gjøre vann til vin: som over.
-Dele havet: Dette, og den brennende busken, har jeg sett naturdokumentar på om hvordan kan ha skjedd på naturlig vis. Husker dessverre ikke forklaringen eller hva dokumentaren het, men pointet er at det ikke var noe simsalabim.

Moonstone skrev:Det er ikke sikkert vi kan stole på skriftene og brevene om hendelsene rundt Jesus, da disse hendelser og ord først ble tolket av mennesker, gått på folkemunne, og nedskrevet ca 100 år etter de antatte hendelsene.
Det fantes fremdeles gjenlevende øyenvitner da. De tidligste skriftene ble skrevet allerede på 40 eller 50-tallet. Men jeg ser selvfølgelig enig i å lese med et kritisk øye, og eventuelt undersøke ting man skulle lure på.
ludoburgero skrev:Alle tror.
Tror du ja.
Moonstone skrev:Å lære religion til barn, å sette de inn i slike tanker/konsepter kan absolutt skape frykt og depresjoner, og illusjonene føles helt virkelig for barna.
Har du noen eksempler på det?
Færre hadde fryktet døden, om vi ikke inprintet Himmel-Helvete doktrinen.
Det er ikke en doktrine i kirken, i motsetning til hva mange tror.
OMHU, noe som KUN er positivt, kanskje velge et eventyrland hvor alt er bare bra?
Nå kommer du til å få Kimbara på nakken, for han er strengt imot at indoktrinering av vrangforestillinger!
Si hva dere vil, men hva barn blir overbevist om i tidlig alder, påvirker MYE MER enn dere tror.
Det vil påvirke hvordan man ser på, og opplever verden, og ikke minst adferd.
Så om du vil barnet skal få en god moralsk adferd, er det altså stor fordel å forkynne om dem om kristendommen i tidlig alder.
Antall ord: 1331
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Kimbara »

MikkelRev skrev:
Kimbara skrev:Jeg kan jo nevne et veldig enkelt eksempel; Jesus som går på vannet.
Javisst strider det mot naturlovene slik vi kjenner de. Noen har ment at det var is der. Men jeg vil nå ikke si at vannturen er (en del av) basisen i kristendommen. HVIS Jesus virkelig var Guds sønn, så burde nå ikke det være noe problem, men da er vi over i det metafysiske, og i spørsmålet om Guds eksistens, noe jeg ikke tror vi skal vikle oss inn på her. Blir uansett vanskelig med empiriske bevis siden fotsporene er nok i tilfelle skylt vekk for lengst ;)
Du ser ikke helt problemet her, du?
Denne vranglæren er en betydelig del av Bibelens tekster, som dikteres som om det var en faktabok. Er det ikke problematisk for deg at man systematisk lærer bort falsk fakta - selv til små barn?
For å følge eksempelet til Happe under: Tenk det hypotetisk at Jesus var Guds sønn. Du tror det ikke, og roper: gjør et mirakel! Hva skulle Jesus gjøre da? "Nei det vil jeg ikke, for da strider jeg mot naturlovene og jeg virker ikke troværdig". Dilemma, hva?
Eller hva med å tenke seg at det som står i Bibelen er eventyr stablet oppå et svakt grunnlag av eventuell fakta?
Selv om vi tenker oss at Jesus var en virkelig person har vi ingen bevis for at det som står i Bibelen er sant. Det er kun anekdoter, selv om det står skrevet i en kjent bok. Derfor blir ditt hypotetiske eksempel meningsløst.
Kimbara skrev:Jaha? Og hva er så riktig bruk av religionen?
Nestekjærlighet, både overfor mennesker, dyr og natur. Ja, mennesker fikk et forvaltningsansvar i Edens Hage, som vil si å pleie og passe på dyrene og naturen, i motsetning til å ramponere og ødelegge det, slik vi har blitt ganske flink til. Det er ingen "aggressive" påbud for mennesker i bibelen.
Dette stemmer kanskje hvis du er selektiv og utelukkende tolker Det Nye Testamentet på en snill måte.
Men jeg har et wakeup-call til deg; alle tenker ikke slik. Det finnes de som tolker Bibelen helt annerledes. Hvorfor tar de feil og ikke du? Står fasiten printet oppned bak i boka?
Hvordan VET du at det er vrangforestillinger egentlig?
Ut ifra definisjonen. En vrangforestilling er blant annet å tro man sitter på sikker viten som ikke samsvarer med virkeligheten eller som man (jfr. logikken) ikke er i stand til å uttale seg med sikkerhet om.
Har du sett enden av universet?
Nei. Har du sett Gud? I motsetning til deg påberoper ikke jeg meg å vite noe om ting jeg ikke har belegg for å vite noe om.
Ingen tar skade av å lære bibelfortellinger, og å lære å vise nestekjærlighet overfor hverandre. Det skaper også en ekstra trygghet for barn og et ekstra håp for dem om å se igjen avdøde onkel og bestemor.
Ved å lære dem å ha slike overtroiske forhåpninger og urealistiske forestillinger om liv og død risikerer man også at de mister respekten for livet, og dermed går glipp av mange av livets goder.

Nestekjærlighet kan man fint lære uten ved Bibeltro.
Tro, håp og kjærlighet, hvorfor forby?
Håp og kjærlighet er kjempebra. Men tro...hvorfor skulle dét være så nødvendig? Jeg er ikke troende, og se - jeg klarer meg helt fint. Jeg finner glede i livet, behandler andre mennesker stort sett pent, har god forståelse for etikk og moral, osv.

Folk må gjerne få tro på det de vil, men problemet oppstår når de absolutt skal lære andre at dette er den "riktige veien". Spesielt når de skal indoktrinere barn. Det er galt på et fundamentalt nivå.
Fordi du er redd for at noen barn skal tro i noen år at Jesus har gått på vannet, og da tar de feil (indoktrinert til vrangforestilling) ? Eller fordi Kirken stod bak korstogene i middelalderen, og da skjønner barn at sånt er greit?
Jeg er redd for kunnskapsnivået i vårt samfunn, samt den gjennomsnittelige evnen til å tenke mest mulig kritisk og objektivt. Religion fremmer ikke akkurat den frie tanke og evne til kritisk tenking. Det er et dogmatisk system hvor man skal gjøre ære på entiteter ingen kan gi noen gode argumenter for eksistensen til. Dette forventes det at man bruker livet til - hvis ikke havner man i Helvete.

Og ja, selvfølgelig frykter jeg for barns psyke når de blir stappet full av slikt søppel.
Jeg vet ikke hvordan du oppdrar dine barn, men kan tenke meg at du inndoktrinerer en antikristen holdning på dem. Om ikke eksplisitt, så implisitt med gode pekere og "god nøytral informasjon" så du får de på den veien du helst vil selv. Er jeg inne på noe?
Nå har ikke jeg barn selv, men jeg er helt klart bidragsytende til at min nivø opparbeider seg evnen til å tenke kritisk og stille spørsmål ved påstander han blir servert gjennom sitt liv.

Man kan selvfølgelig kalle dette indoktrinering, men da ikke under samme definisjon som jeg bruker om f.eks. bibelskoler. Indoktrineringen i dette tilfellet består av opplæring fremfor dogmatisk diktasjon.
Og med det som er i strid med virkeligheten mener du at Gud eksisterer, at Jesus gikk på vannet og at det finnes liv etter døden. For det vet man jo at ikke er sant, like godt som at 2+2=4.
Jeg velger å ikke uttale meg om Guds eksistens eller liv etter døden, da det som du har påpekt er et metafysisk spørsmål som aldri kan besvares med hverken ja eller nei.

Men jeg kan uttale meg om Guds påståtte inngripen i vår virkelighet. Du kan jo gi meg et eksempel, så kan jeg forklare hvorfor det strider med virkeligheten.
Hvis du ikke klarer å legge egoet til side, så vil du heller ikke forstå metaforen. Egoet her er idéen om at mennesker har "kommet så langt", blitt så smarte og intelligente at vi omtrent er universets herskere. For det er nettopp det vi liker å tro.


Jeg liker ikke å tro det, da det ville vært vanvittig urealistisk av meg. Jeg kjenner heller ingen som tror det. Kjenner du noen?
Det var en respons til Deep Space som ytret hvor store og smarte mennesker er i universet. I virkeligheten er vi i forhold til universet så mye mindre enn hva en bakterie er i forhold til et menneske. Kanskje er universet vi er i, bare en partikkel i et atom på Guds kropp? Det blir som om to intelligente bakterier på kroppen din diskuterer om mennesker finnes, også kommer de frem til at det umulig kan eksistere. De føler seg altfor store og smarte til å engang åpne muligheten for det.
Jeg tror alle som er oppriktig i stand til å tenke kritisk og logisk forstår at det alltid finnes muligheter. Problemet er ikke at vi ikke er åpne for det, men at vi ikke aksepterer de som hevder å vite noe om det.
For å illustrere det vil jeg snu ditt eget eksempel mot deg; de to intelligente bakteriene sitter i sin lille verden og diskuterer, og kommer frem til at denne verdenen MÅ være en del av Guds kropp.

De har like lite evidens for dette som det motsatte.
Kimbara skrev:Verden har vært plaget lenge nok av at religion skal være fredet for kritikk. Nå er det på tide å åpne øya - også for dere religiøse.
Så absolutt, men det er også et hav av forskjell mellom kritikk og blasfemi.Blasfemi er når du spotter og spytter på. Kritikk er når du stiller saklige spørsmål.
Da må du gjerne fortelle meg hvordan jeg har "spottet og spyttet på" noe nå.
Kritikk er ikke bare spørsmål, det er også innvendinger. Det er kanskje innvendingene du tolker som "å spotte og spytte på"?
Fordi jeg er imot overtro og religion. Jeg er sterkt imot mennesker som hevder å sitte på "sannheter".
Men DU sitter jo på sannheten når det gjelder kristendommen, så du kaster ikke et par kuer i glasshus med den der?
Når har jeg sagt noe om at jeg sitter på noen sannheter om kristendommen? Når jeg har påpekt at mye av Bibelen handler om saker som strider mot naturen? Vis meg gjerne at jeg tar feil.
Som hva da? At Gud finnes, at Jesus gikk på vannet og at det finnes mer liv etter døden? Det er jo ingen naturlov mot det da. At Jesus gikk på vannet betinger at han var Guds sønn. Å være Guds sønn betinger Guds eksistens, og det er det ingen naturlover som kan si noe om.
Ser du ikke sirkellogikken du kommer med her nå?

At Jesus gikk på vannet beviser Guds eksistens, men for at Jesus skal ha hatt muligheten til å gå på vannet må Gud eksistere, og fordi han er Guds sønn viser dette at Gud eksisterer...

Kall meg pedantisk, men jeg ser ikke logikken i det der. Du kan ikke forklare en påstand med en annen påstand. Da bare gjør du problemet større.

Men vi kan jo f.eks. ta for oss skapelsen. Hva er din stilling der?
Dette er vel en sannhet med store modifikasjoner. Avhengig av bibelskole, er det ikke uvanlig å lære om andre religioner og vitenskapelige syn på diverse bibelstoff. Bibelen og kristendommen er likevvel selvsagt fokus på en bibelskole. Hvilken bibelskole har du gått på?
Heldigvis har jeg ikke gått på bibelskole (men jeg har vært i nærheten, da jeg i sin tid var medlem av KFUM).
Jeg tviler sterkt på at bibelskoler på en saklig måte tar for seg andre religioner. Og aller minst vitenskap som kunne tenkes å gå på tvers av kristen lære.
Jomfrufødsler, gå på vannet, skapelsen, Adam og Eva, Jesus som helbreder, gjøre om vann til vin, dele havet.... trenger jeg si mer?
Gitt at Gud eksisterer, så burde vel egentlig ingen mirakler være merkelige.
Nei, men som sagt; man kan ikke forklare en påstand med en påstand.
-Jomfrufødsler: er det flere enn Maria som hadde jomfrufødsel? Forøvrig er det ingen enighet om hvorvidt hun var jomfru i betydningen seksuell uerfaren.
Nei, men dette er vel ikke kristenfolket akkurat raske til å opplyse om i sin indoktrinering av barn?
-Skapelsen: hva med den? Har du lest Tanach?
Nei, opplys meg gjerne - og argumenter for hvorfor det er plausibelt (uten å bruke Gud som argument).
-Adam og Eva: Hva med de?
De strider direkte imot evolusjonslæren (og sunn fornuft forøvrig).
-Jesus som helbreder: Det er mange som fortsatt helbreder den dag i dag. Ta deg en tur på sykehuset feks. Om du utelukkende mener hokus-pokus-helbredelse, så skroll opp til det jeg skrev om vannturen.
Selvsagt mener jeg hokus-pokus-helbredelse. Jesus var meg bekjent ikke utdannet lege. Argumentet du brukte om gåturen på vannet er fremdeles ugyldig.

Forøvrig er det mange som påstås å ha helbredende krefter i dag. Forskning tyder derimot på at dette ikke er tilfelle.
-Gjøre vann til vin: som over.
Fortsatt ugyldig.
-Dele havet: Dette, og den brennende busken, har jeg sett naturdokumentar på om hvordan kan ha skjedd på naturlig vis. Husker dessverre ikke forklaringen eller hva dokumentaren het, men pointet er at det ikke var noe simsalabim.
Hvilket også innebærer at Gud ikke satte fyr på busken for å bruke den som en telefonisk forbindelse med Moses.

Men igjen; dette er vel ikke akkurat kristenfolket raske med å fortelle barn.
Antall ord: 1976
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

MikkelRev skrev:
Moonstone skrev:Å lære religion til barn, å sette de inn i slike tanker/konsepter kan absolutt skape frykt og depresjoner, og illusjonene føles helt virkelig for barna.
Har du noen eksempler på det?
ja, det har jeg.
En person jeg kjenner vokste opp i en familie som var Jehovas vitner, og følte seg aldri bra nok for menigheten og foreldrene sine, han kunne ikke leve opp til idealet.
Han lå våken mange netter når han var barn, av frykt for at Jesus skulle gjøre så familien hans skulle rykke opp til himmelen i Endetiden, alle untatt han.
Dette førte til depresjoner og selvmordsforsøk når han ble eldre.

Idag har han "omprogramert" hode sitt, gått lenge hos psykolog og har det mye bedre.
MikkelRev skrev:
Moonstone skrev:OMHU, noe som KUN er positivt, kanskje velge et eventyrland hvor alt er bare bra?
Nå kommer du til å få Kimbara på nakken, for han er strengt imot at indoktrinering av vrangforestillinger!
Jepp, jeg vet ;)
Nå tok du det ut av kontekst, jeg skrev: Hvis man absolutt MÅ velge å fortelle et "etter-døden" konsept til barna sine, så kan man i det minste velge et eventyr som gjør at de går gjennom livet uten å frykte døden?
MikkelRev skrev:
Moonstone skrev:
Si hva dere vil, men hva barn blir overbevist om i tidlig alder, påvirker MYE MER enn dere tror.
Det vil påvirke hvordan man ser på, og opplever verden, og ikke minst adferd.
Så om du vil barnet skal få en god moralsk adferd, er det altså stor fordel å forkynne om dem om kristendommen i tidlig alder.
Sorry, men der er jeg ikke enig.
Å forkynne Kristendom som religion er det ingen grunn til.
Man kan bare ta det positive ut av den, kjærnen i den, som at å drepe ikke er bra, nestekjærlighet osv.
Da trenger man ikke resten av det tomme religiøse skallet og systemet rundt.

Og hva som er god, moralsk adferd er nok øye som ser mann.
Det som er gode verdier for deg, trenger ikke nødvendigvis å være det for en anen..
Det finnes nok ikke kun ETT SETT med ferdige retningslinjer og moral "skrevet" av Universet, en bruksanvisning på hvordan man skal leve, selvom alle de store religionene hevder dette.
Hvis en absolutt skal velge bruksanvisning for livet sitt, og må velge mellom de største religionene/livssynene, så hadde jeg heller valgt Buddisme..
Personlig velger jeg ingen ferdig-moralsk-verdi-pakke, men har satt sammen en selv.

Hver sin smak mann :coffe2
Antall ord: 433
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av ludoburgero »

Det du snakker om her, Kimbara, er ikke nødvendigheten av å tro.
Det er noe du tror du gjør, men det du snakker om er din vilje til å tro.
Din tilstreben etter viten, og din fornektelse av troen.

Tro er noe vi alle gjør. Vi fyller inn der vi ikke vet med tro.
Og viten er en avansert form for tro, det er egentlig i bunn og grunn det samme.

Alt det krever er aksept og anerkjennelse;
"Jeg vet dette". "Jeg tror dette".
Forskjellen ligger selvfølgelig klart i at viten krever mye mer enn tro, og at viten er mer håndfast og sikkert og at man kan bruke det til mer nyttige og konkrete situasjoner.
Antall ord: 119
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1551
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Metodisten »

Jeg syns kansje denne diskusjonen bli unødig vanskelig.

Forkynneren i moderne Kristendom var Jesus.
Man kan akseptere det han sa, eller ikke.

Det blir litt som å f.eks akseptere det Kimbera sier, eller ikke.
Jesus sine ord og påståtte gjerninger diskuterer vi fremdeles etter 2000 år, Kimberas ord å gjerninger...vet jeg ikke hvor lenge vi diskuterer.

Det som gjør att jeg selv ikke avfeier det kristne volumet av beskjeder, er att jeg hele tiden ser att det passer med det folk uavhengig rapporterer om paranormale fenomener, selv om en prest vil si att det passer ikke helt.
Det passer ikke helt i følge doktrinen som er snakket om over her, men det passer om man klarer å holde hodet kaldt og bare se på hva det er Jesus skal ha sagt.
Antall ord: 135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av Moonstone »

Metodisten skrev:Det blir litt som å f.eks akseptere det Kimbera sier, eller ikke.
Jesus sine ord og påståtte gjerninger diskuterer vi fremdeles etter 2000 år, Kimberas ord å gjerninger...vet jeg ikke hvor lenge vi diskuterer..
Om vi mennesker hadde laget en religion av det Kimbara sier, som tar av blant folk, så hadde nok folk prata om det i 2000 år fram i tid..
Vitenskap blir nok fortsatt prata om 2000 år fram i tid uansett.
Metodisten skrev:Det som gjør att jeg selv ikke avfeier det kristne volumet av beskjeder, er att jeg hele tiden ser att det passer med det folk uavhengig rapporterer om paranormale fenomener, selv om en prest vil si att det passer ikke helt.
Det passer ikke helt i følge doktrinen som er snakket om over her, men det passer om man klarer å holde hodet kaldt og bare se på hva det er Jesus skal ha sagt.
Om det passer eller ikke er uvesentlig.
Jesus visste vel ikke alt?
Pluss at selvom ingen av skriftene som er med i Bibelen inneholder noen av de paranormale fenomenene, er ikke det det samme som at de ikke eksisterer.
Det står ingen steder at Jesus prata om bananer, men bananer eksisterer jo uansett?

Men du kan jo snu på det:
Det er like stor tjangse at det er den gamle RELIGIONENS syn som er feilaktig, som at det er de paranormale fenomenene og det nye synet/troen rundt det som er feilaktig?
Antall ord: 250
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: For kristene og eventuelle som ønsker diskuttere

Innlegg av zind »

Jeg kommer litt sent inn i tråden her, men var litt fristet til å svare på hva jeg syntes om kristendommen.

Som opprørsk tenåring hadde jeg veldig mange spørsmål og var fryktelig opprørt over en del av tingene folk gjør i religionens navn. Jeg brukte uttallige timer på et amerikansk nettforum, frekt og freidig spurte jeg og gravde om alt... var selvfølgelig ikke fornøyd med noen av svarene jeg fikk :)

Jeg kommer ikke fra et spesielt religiøst hjem, men også hos meg sitter fader vår som støpt. Og jeg har alltid hatt respekt for enhvers tro, det jeg IKKE syntes er greit er når man føler noe kanskje er "feil", men likevel velger å følge religionen sin. Jeg blir tullerusk når skeptikere skal si at du ikke er kristen om du ikke tror på og følger alt i bibelen ( jeg sikkert har brukt samme argument selv en gang i tida). For jeg tror den beste måten å komme i kontakt med Gud er gjennom en selv, og syntes det er kjempeflott at vi har kommet så langt at veldig mange "tenker selv" og ikke bare følger noe slavisk. For meg er det hver og en som tar avgjørelsen på hva de vil definere seg selv som, og er egentlig lei av at alt skal settes i bås..

Jeg tror nok ikke på en personifisert Gud, men tilfører nok mer (grøss og gru) new-age bevegelsens tanker om at de fleste religioner kan lede til den samme opplysningen. Jeg tror på Sananda, og har opplevd sterke ting flere ganger jeg har tatt kontakt. Men, jeg tror også bl annet på Buddhas lære, og ser strengt tatt på begge disse figurene som "mestere", opplyste mennesker som har levd her på jorden. I mine øyne er alle religiøse skrifter skrevet av mennesker og farget av tiden de ble skrevet i. De viktigste budskapene går ofte igjen i alle religioner, og kjærlighet står alltid høyt på lista. Og det tror jeg på; Gud=kjærlighet.

Peace out! Ha en fortreffelig dag alle sammen :)
Antall ord: 365
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links