Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynNorske misjonsselskap VS Mærtha's Engleskole

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Atmi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 415
Startet: 13 Aug 2010 10:43
13
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 29 ganger

Re: Norske misjonsselskap VS Mærtha's Engleskole

Innlegg av Atmi »

Vel, jeg hadde nok følt meg meget støtt om jeg leide ut mitt "åndelige" sted til kristelige mennesker og de innledet med å rense stedet for min grusomme alternative energi og dryppet vievann på tarotkortene mine.

På samme måte må vi respektere de kristnes behov for respekt for de energiene de tror på og arbeider med/i.

Syns ikke dette er så vanskelig jeg. Jeg syns faktisk det er litt fint at misjonsselskapet leier ut til alternativ virksomhet - det viser at de ønsker å respektere og inkludere.
Antall ord: 88

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Re: Norske misjonsselskap VS Mærtha's Engleskole

Innlegg av ? »

Moonstone skrev:Norske prester kan si hva de måtte ønske.
kan de?
Moonstone skrev:Men hva er vitsen med å lage noen stor media sak av det?
Det er vel prinsessa som har laget sak, i og med at hun leier av misjonsaliansen. eller er hun så forbannet naiv at hun ikke skjønte at det skulle bli en sak av det?
Moonstone skrev:Og hvorfor skal alternative måtte svare for seg ovenfor Kirkeautoriteter?
fordi hun igjen har leiet av misjonsaliansen
Moonstone skrev:Sitter Kirken med alle svarene?
kanskje flere enn prinsessa, som utelukkende spiller på sin påtattte naivitet overfor problemstillingen, eller kanskje mere at såkaldte "alternative" lager sak av det som om de er kirkens tilhengere overlegne.
Moonstone skrev:Og hvorfor alt dette pisset med at hun må gi fra seg tittel osv bare fordi hun praktiserer en spiritualitet utenom den Kirkelige tro?
det spiller ingen rolle hva hun gjør, om hun er englejente som promoterer via sin prinsessetittel, eller om hun var et ludder, vedselger eller klesdesigner som gjør dette ved å promotere med en royalistisk tilhørighet.
Moonstone skrev:Må kongehuset være Kristne, og isåfall hvorfor?
enig, det ville da være mere naturlig at de var mohamedanere
Moonstone skrev:Det brygger uansett uro og en konfrontasjon innen denne type sosiale og kulturelle tema i årene fremover..
Det har ligget i lufta lenge nå, og det trengs så absolutt også.
hvilken uro? og hva trengs nå?
Antall ord: 245
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Norske misjonsselskap VS Mærtha's Engleskole

Innlegg av Moonstone »

Antall ord: 12
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Norske misjonsselskap VS Mærtha's Engleskole

Innlegg av Moonstone »

Vel, dette starta som en sak om at Mærtha måtte respektere Det norske misjonsselskap sine retningslinjer for å leie lokale for kursene hun driver, men nå har saken fått helt andre dimensjoner.
Det ser mer ut til å bli en kamp mellom to verdner:
Pistisisme VS Gnostisisme/Yaldabout VS Nebroel.

Sosialantropologisk sett er dette en spennende sak og observere nå og fremover.
Skjelden vi ser 2 verdner kollidere sånn som dette, men det ligger i lufta at det kommer mer av dette fremover.
En konflikt er uungåelig, siden alternativ-bølgen vokser og det gamle Kirkesystemet svekkes.
En spennende tid for okkultister, spiritualister, Gnostikere og andre alternative som har måttet gjemme seg bort i skjulte sirkler og lukkede mysterieskoler i mange år.
Artig å se at den gruppen mennesker har fått et ansikt, og et meget kjent ansikt som Mærtha sitt ;)
Ola Normann blir jo helt satt ut ser det ut som, med en gang noe sånt kommer ut i mainstream pressen. Dette virker liksom som heeeeelt nye tanker Ola Normann aldri har hørt om før...bortsett fra som skittkasting fra Kirken da, som Ola Normann har stolt 100% på og vært snill gutt ovenfor i århundrer, uten å stille mye spørsmål.
Dette har vår kultur og de nåværende strukturer og vedtatte sannheter meget godt av.
Ting må noen ganger rystes litt, for å så kunne bygge opp noe nytt.
Det som er så synd er at slike ting som verdier og spiritualitet tar så lang ting å forrandre.
Århundrer..hvis ikke årtusener.

Ahh, spennende :coffe2
Antall ord: 266
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Norske misjonsselskap VS Mærtha's Engleskole

Innlegg av ludoburgero »

Jeg tror ingen blir satt ut av dette.
De tenker bare sitt og lever videre med livet sitt.

Tror heller ikke at det dreier seg om 2 verdener som kolliderer.
Snarere at hele verden består av så mange forskjellige mennesker som verken vil eller på noen rimelig måte bør eller kan kategoriseres. Uavhengig bakgrunn vil alle mennesker på verdensbasis ønske å leve et bra liv med både en viss distanse og en viss tilhørighet, alt til sin tid.

Noen tror nok Märtha gjør noe fantastisk. Andre synes det er så fjollete og flaut at det ikke fins ord for det. Noen driter i bakgrunnen hennes, andre synes den betyr overveldende mye.
Når alt kommer til alt er hun bare et menneske som alle oss andre. No biggie.
Antall ord: 134
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 555
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Norske misjonsselskap VS Mærtha's Engleskole

Innlegg av camillah »

jeg personlig ser ikke hva problemet er, var det noen som så på pressekonferansen? syns martha svarte for seg veldig godt, i og med at det at det var lett å kontakte de døde var tatt ut av sammenheng.
det er jo ikke det de praktiserer der, så jeg ser ingen problem med at de leier det lokalet, da må jo de som leier det ut si i fra hva som er greit og ikke greit der til kursholdere, ikke gå ut i media + div.
Syns hele denne saken er så tåpelig at jeg ikke får sagt det en gang..

de kristne har sin tro, du har din tro og jeg har min tro. martha tror at engler finnes i den forstand at de kristne er overbevist om at Gud fins og at Bibelen har rett..
skal vi da som ikke tror på det gå ut i media og kalle dem div ting? bare fordi det ikke sammsvarer med vår tro? og er ikke min tro da like riktig som de kristnes tro? hvem har egentlig rett? er det noen som har et håndfast bevis på at Gud fins, demoner fins, ufoer fins, engler osv?? NEI, det er det ikke!!
hallo, vi lever i et fritt land, trodde jeg..
Antall ord: 213
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Norske misjonsselskap VS Mærtha's Engleskole

Innlegg av Moonstone »

Jada..nå leser vi at Mærtha anklages for hekseri.
Begrepet "Heks" ble for øvrig LAGET av Kirken. Såkaldte Hekser og Trollmenn var bare mennesker her i Vesten som valgte å praktisere sin opprinnelige tro/religion/spiritualitet fremfor Kristendommen som ble tvangsinnført.
Massene ble såklart mer og mer intregret i den nye religionen, men mange fortsatte sin opprinnelige tro i skjul, og måtte gå mer eller mindre under jorden pga forfølgelse av Kirken.
Mytene om at hekser og trollmenn var i pakt med "Djevelen" og kunne fly og alt det tullet der var REN PROPAGANDA fra Kirkens side, i et forsøk på å sverte all konkurranse.
Kirken BURDE skamme seg.

Dette er hva begrepet "heks" er, og er det da så farlig om Mærtha hadde vært heks, som hun blir beskyldt for å være?
Antall ord: 140
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links