Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynNoen med erfaring eller tanker rundt begrepet karma?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Noen med erfaring eller tanker rundt begrepet karma?

Innlegg av zind »

Svartepus;
Det kan jo tenkes venninnen din f.eks har det dypt forankret i seg at hun ikke fortjener å finne en mann, at hun ikke fortjener å være lykkelig ....i verste fall at hun gitt seg selv en oppgave om å finne lykken alene, og ikke vil finne noen før den tid.. Det kan nok være karmiske ting som ikke er knyttet direkte til å finne en partner, men at en konsekvens er nettopp det. Nå lar jeg bare tankene spinne her...

Men mye av det du skriver tyder på at hun ikke vil tiltrekke seg noen med en slik holdning heller. Du sier det jo du også, jeg ville kanskje ikke kalt det direkte karma, men i allefall loven om tiltrekning og at man får nøyaktig det man har fokus på. "Jeg finner aldri noen jeg, kommer alltid til å være alene", ja... da blir det vel desverre slik da om det integreres godt nok.
Antall ord: 158
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Noen med erfaring eller tanker rundt begrepet karma?

Innlegg av Svartepus »

zind skrev:Svartepus;
Det kan jo tenkes venninnen din f.eks har det dypt forankret i seg at hun ikke fortjener å finne en mann, at hun ikke fortjener å være lykkelig ....i verste fall at hun gitt seg selv en oppgave om å finne lykken alene, og ikke vil finne noen før den tid.. Det kan nok være karmiske ting som ikke er knyttet direkte til å finne en partner, men at en konsekvens er nettopp det. Nå lar jeg bare tankene spinne her...

Men mye av det du skriver tyder på at hun ikke vil tiltrekke seg noen med en slik holdning heller. Du sier det jo du også, jeg ville kanskje ikke kalt det direkte karma, men i allefall loven om tiltrekning og at man får nøyaktig det man har fokus på. "Jeg finner aldri noen jeg, kommer alltid til å være alene", ja... da blir det vel desverre slik da om det integreres godt nok.
Ja akkurat det har jeg også tenkt. Jeg har også nevnt for henne at det kan bli en selvoppfyllende profeti når hun er så sikker i sin sak.
Antall ord: 189
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Noen med erfaring eller tanker rundt begrepet karma?

Innlegg av zind »

Ikke sant... men da har du jo prøvd å hjelpe og pinpointe henne i riktig retning da ;) Alt til sin tid vettu. Vondt å se på at slikt skjer, men å pushe for hardt kan hende gjør vondt verre. Du får gi henne en bok om positiv tenkning og loven om tiltrekning til jul :mozilla_tongue:
Antall ord: 54
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

Re: Noen med erfaring eller tanker rundt begrepet karma?

Innlegg av Ankh »

En annen side av karma er jo rettferdig balanse vs tilfeldighetens spill.
Rettferdig balanse gjør at man faktisk tjener på være snill og grei, både direkte og i det lange løp og ikke minst neste liv.
Ulempen er jo at man kan se på det som litt meninsløst hvis alt gjevnes ut til slutt.
Er man fattig, syk eller noe så spiller det mindre rolle fordi man bytter posisjon og får et tilsvarende bedre liv.
Tilfeldighetens spill, også ved at både hell og uhell forsterkes, frata oss kontroll av årsak og virkning.
Hvorfor skal man være snill hvis resultatet uansett er tilfeldig.
Jeg liker jo helst å tenke på en rettferdig balanse, en rettferdighet hvor jeg får et bedre liv ved å være snill og grei.
Men dette forutsetter at noe analyserer handlingene, vurderer hvor bra man skal få det etter å ha vært snill.
Mye skjer uten å være relatert til snill vs slem.
Et jordskjelv tar livet av tusenvis, skiller ikke mellom de snille og slemme, og verdens snilleste kan bli drept eller skadet på lik linje med verdens ondeste.
Man sier også at man er på feil sted til feil tid, men er man noengang på rett sted? til rett tid?
Naturkatastrofer, ulykker, hendelser er ikke slemme eller gode..de skjer bare.
Karma. Tanken på karma utfordres når man blir vitne til tilfeldighetenes spill.
Kanskje drepte og skadde snille mennesker som er offer for tilfeldighetene får betalt for sine gode gjerninger i neste liv til tross for at det ikke ble skilt mellom gode og onde ved dødsfallet.
Dette igjen gjør at resultatene av ens liv og handlinger går på tvers av liv og ikke er relatert mellom konkrete handlinger.
Som å miste et spann med maling over naboens merce, og så gir man en stabel med penger til en tilfeldig forbipasserende i et perspektiv mot at man har gjort en tabbe og betalt for den men man har ikke knyttet forulempede og gjerningsperson sammen.
Kanskje det mer kan beskrives som å være foreldre.
Man gir ulike klær, leker, godteri, belønninger, straff osv til ulike barn ikke fordi de er bedre eller verre enn hverandre og så gjevner det seg ut i det lange løp.
Jo lengre man lever dess mindre blir forskjellene....

Karmabegrepet er utfordrende, synes jeg, når man går inn i det og tenker på alle implikasjonene det resulterer i.
Begge alternativene, både rettferdig balanse og tilfeldighetenes spill, både skremmer og oppmuntrer meg.
Rettferdig balanse tiltaler rettferdigheten i meg, men jeg skremmes av konsekvensen av at alt vi gjør vil balanseres i en tilsvarende motresultat. Fattig blir rik, syk blir frisk. Glede blir til sorg.
Tilfeldighetens spill er ikke en mer lystig tanke. Kanskje en nødvendighet for at ikke alt skal bli en grå gjevn strek ved at man kan være lykkelig uten at man skal dømmes til å være ulykkelig i neste omgang (tilsvarende at en fattig belønnes med å bli rik).
Samtidig vil resultatet av handlingene være tilfeldige, og man kan ikke i samme grad jobbe mot et mål om et bedre liv.
Kanskje karma er et eksistensielt begrep som kommer når man blir bevisst på hva man gjør og hvilke påvirkninger det får for andre....ydmykhetens speilbilde på en måte.

Allikevel, karmatanken dukker opp igjen og igjen og jeg synes den egentlig er ryggraden i de fleste (alle?) religioner og livssyn.
Se på de kristnes 10 bud i lys av karmatanken.
Hva er budene om ikke annet enn en rettesnor for å øke karmaen?
Litt av det samme som når kristendommen bruker sjamanistiske begrep bl.a i sammenligningen med dyr.
Kanskje alle låner begrep av hverandre siden de dypest sett omtaler det samme?
Antall ord: 642

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links